Πώς θα λειτουργήσουν τα τμήματα με 2 ή 3 νέους φοιτητές – Αναδιαμόρφωση του ακαδημαϊκού χάρτη – Τον Σεπτέμβριο πρόσθετη υποβολή αίτησης για περίπου 20.000 επιπλέον θέσεις στα Δημόσια ΙΕΚ
Συνολικά 35.600 υποψήφιοι δεν μπήκαν, περίπου 14.000 θέσεις έμειναν κενές ενώ η συζήτηση της επόμενης ημέρας είναι τι θα γίνουν σχολές με 5 και 6 εισακτέους, όπως το Μαθηματικό Λαμίας. Το ερώτημα που τίθεται είναι πως θα λειτουργήσει το πρώτο έτος, το οποίο είναι απαραίτητο και στους υπόλοιπους φοιτητές που μπορεί να χρωστούν μαθήματα. Σε ότι αφορά στα ΕΠΑΛ χαρακτηριστικό είναι ότι από τους 16.655 μπήκαν οι 6071.
8.594 υποψήφιοι εισάγονται σε δημόσια ΙΕΚ, μέσω του παράλληλου μηχανογραφικού που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά ενώ τον Σεπτέμβριο θα δοθεί η δυνατότητα πρόσθετης υποβολής αίτησης για περίπου 20.000 επιπλέον θέσεις στα Δημόσια ΙΕΚ. Σύμφωνα με τα στοιχεία πολλοί υποψήφιοι επέλεξαν σύγχρονες ειδικότητες των ΙΕΚ όπως web designer και μάλιστα σε πόλεις εκτός του τόπου κατοικίας τους.
Στην φετινή «ταυτότητα» των Πανελλαδικών Εξετάσεων εκτός από την άνοδο στα «ρετιρέ» των πανεπιστημιακών και στρατιωτικών σχολών υπάρχουν και 29 τμήματα με περίπου 30 εισακτέους αφήνοντας περί τις 14.000 κενές θέσεις. Το φαινόμενο των τμημάτων με λιγότερους εισαχθέντες προβληματίζει το υπουργείο Παιδείας. Ηδη έχουν γίνει συζητήσεις που εστιάζουν ότι το φαινόμενο αυτό οφείλεται στο συντελεστή ΕΒΕ που όρισαν τα ίδια τα Πανεπιστήμια, στις επιδόσεις των υποψηφίων και στη μη επιλογή τους από τους υποψηφίους. Έχουν καταγραφεί 29 Σχολές ή Τμήματα που θα έχουν μέχρι 30 εισακτέους.
Τι θα γίνουν τα τμήματα με 2 πρωτοετείς
Στο εύλογο ερώτημα «Τι θα γίνουν τα τμήματα αυτά;» το υπουργείο προσανατολίζεται τους επόμενους μήνες στην αναδιαμόρφωση του ακαδημαϊκού χάρτη σε συνέχεια των προηγούμενων πρωτοβουλιών. Τα αποτελέσματα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής είναι ένα από τα κριτήρια που θα ληφθούν υπόψη, μαζί με τις προτάσεις των ΑΕΙ για τον εξορθολογισμό τους καθώς και τις προτάσεις της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης σε συνάρτηση πάντοτε με τις ανάγκες στην αγορά εργασίας.
Σε ότι αφορά στις κενές θέσεις που μένουν, το υπουργείο λέει ότι αναβαθμίζεται το κύρος των σπουδών καθώς θα φοιτούν φοιτητές που πληρούν τις ελάχιστες ακαδημαϊκές προϋποθέσεις για την επιτυχή φοίτηση και ολοκλήρωση των σπουδών και δεν θα εισάγονται σε μια σχολή την οποία θα αφήσουν στη μέση. Σύμφωνα με τα στοιχεία το 30% των φοιτητών μας δεν αποφοιτά ποτέ (ΙΟΒΕ 2017), ενώ υπάρχουν τμήματα από όπου αποφοιτούν 3 φοιτητές στους 100 ετησίως, Επίσης κρίνεται ότι με την ΕΒΕ αποκτούν λόγο τα Πανεπιστήμια κατά την επιλογή συντελεστή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, διαμορφώνοντας την ακαδημαϊκή τους φυσιογνωμία. Σε ότι αφορά στα Δημόσια ΙΕΚ, γιατί αναβαθμίζονται και συνιστούν πλέον αξιόλογη επιλογή και σοβαρή εναλλακτική διαδρομή ενώ ενισχύονται σημαντικά και μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ.
Η άποψη που επικρατεί είναι ότι η εκπαίδευση οδηγεί σε πραγματικές προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης, αφού έτσι θα καλύπτονται οι πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας, αντί για την «παραγωγή» αποφοίτων, τα πτυχία των οποίων έχουν ελάχιστη ή καθόλου ζήτηση.
Μαθηματικό Σάμου με 5 επιτυχόντες
Ο πρόεδρος της ΟΕΦΕ Γιάννης Βαφειαδάκης μιλώντας στο «ΘΕΜΑ» υπάρχουν τμήματα που έχουν μηδενικούς υποψηφίους, όπως αυτό της Αρχιτεκτονικής Ξάνθης και πολλά τμήματα με υποψηφίους που δεν ξεπερνούν τους 3 και 4. Ο καθηγητής εξηγεί ότι υπάρχουν τμήματα στα οποία οι βάσεις ανέβηκαν πολύ λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, δεν μπαίνουν πλέον υποψήφιοι με 2, 3 και 4, με αποτέλεσμα να υπάρχουν χιλιάδες κενές θέσεις.
Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα σχολών όπως Φυσικής Καβάλας με 11 επιτυχόντες σε 201 θέσεις, το Μαθηματικό Σάμου με 5 επιτυχόντες και 305 θέσεις, Επιστήμης διατροφής Λήμνου με 6 επιτυχόντες σε 106 θέσεις, Μηχανικών Ορυκτών Πόρων Κοζάνης 3 επιτυχόντες σε 185 θέσεις, Μαθηματικών Καστοριάς 6 επιτυχόντες σε 144 θέσεις, Περιβάλλοντος Λάρισας 6 επιτυχόντες σε 113 θέσεις, Μαθηματικών Ηρακλείου 31 επιτυχόντες σε 168 θέσεις, Αρχιτεκτόνων Πάτρας 37 επιτυχόντες σε 96 θέσεις, Περιβάλλοντος, Μυτιλήνης 5 επιτυχόντες σε 101 θέσεις, Νοσηλευτική 85 από 164, Γεωπονία Καλαμάτας 30 στους 152 και Λογιστική Κοζάνης 30 στις 301 προσφερόμενες θέσεις.
Εκτόξευση βάσεων
Όπως αναμενόταν ανοδικά κινήθηκαν οι βάσεις εισαγωγής σε 429 σχολές και σε όλα τα πεδία εκτός από το 1ο, όπου ανοδικά κινήθηκαν μόνο οι υψηλόβαθμες σχολές Επίσης στο 4ο πεδίο των οικονομικών σχολών σημειώθηκαν αυξομειώσεις με άνοδο ωστόσο στις αποκαλούμενες καλές σχολές. Η μεγαλύτερη άνοδος κατεγράφη στο Τμήμα Δασολογίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος στο Καρπενήσι της τάξης του 1.725%. Στη συγκεκριμένη σχολή, η βάση εισαγωγής άγγιξε τα 11.406 μόρια από 625 το 2020 και οφείλεται στην Ελάχιστη βάση Εισαγωγής. Πτώση των βάσεων έχουν σε 112 σχολές με την μεγαλύτερη στη σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής του ΕΚΠΑ με τη βάση να διαμορφώνεται στα 10.549 μόρια από 19.550 πέρυσι. Η χαμηλότερη βάση εισαγωγής διαμορφώνεται στα 7.141 μόρια (σχολή Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, με έδρα την Κοζάνη.
Η μεγαλύτερη βάση εισαγωγής είναι αυτή στη σχολή των Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ με 19.929 και άνοδο της τάξης του 4% σε σχέση με πέρυσι.Οι περιζήτητες σχολές, όπως Νομικές, Ιατρικές, Πολυτεχνικές σχολές Ψυχολογίας και οι Στρατιωτικές και Αστυνομικές σχολές εκτοξεύτηκαν στα ύψη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η σχολή Αξιωματικών της ΕΛΑΣ με 18.246 από 17.625 πέρυσι. Η Νομική Αθήνας, έχει ανοδική πορεία με τα 18.157 μόρια, ενώ η Ιατρική Αθήνας στα 18826 μόρια, η Φαρμακευτική του ΕΚΠΑ στα 18.000 μόρια, το τμήμα Ψυχολογίας Αθήνας στα 18.007 από 17.875 πέρυσι
Αντίθετα πτώση κατεγράφη σε 112 σχολές. Η μεγαλύτερη πτώση (9.001 μόρια ή -46%) κατεγράφη στη σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του ΕΚΠΑ (Αθήνα), με τη βάση να διαμορφώνεται στα 10.549 μόρια από 19.550 πέρυσι. Η χαμηλότερη βάση εισαγωγής διαμορφώνεται στα 7.141 μόρια στη σχολή Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, με έδρα την Κοζάνη.
Λιγότεροι εισακτέοι
O συνολικός αριθμός των υποψηφίων για επιλογή ανήλθε σε 103.468, εκ των οποίων 84.946 υποψήφιοι με τις διαδικασίες των ΓΕΛ και 18.522υποψήφιοι με τις διαδικασίες των ΕΠΑΛ.
Συνολικά εισήχθησαν στα Πανεπιστήμια, στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, στην ΑΣΠΑΙΤΕ, στην ΑΣΤΕ, στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές και στις Ακαδημίες της Πυροσβεστικής, του Εμπορικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος 63.239υποψήφιοι ΓΕΛ και ΕΠΑΛ. Όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, το 2021 συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις 92.090 υποψήφιοι και εισάγονται 65.536 υποψήφιοι – 56.942 σε ΑΕΙ και 8.594 σε δημόσια ΙΕΚ (μέσω του παράλληλου μηχανογραφικού που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά).Το Σεπτέμβριο θα δοθεί η δυνατότητα πρόσθετης υποβολής αίτησης για περίπου 20.000 επιπλέον θέσεις στα Δημόσια ΙΕΚ. Σε σχέση με το 2020, εισήχθησαν σε ΑΕΙ 13.780 λιγότεροι υποψήφιοι (35.148 – 21.368).
Με την φετινή Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) δεν εισάγονται φέτος στα ΑΕΙ υποψήφιοι με επιδόσεις χαμηλότερες από 7 στα 20 για τα Γενικά Λύκεια (ΓΕΛ) και 5,5 στα 20 για τα Επαγγελματικά (ΕΠΑΛ), ένας υποψήφιος δεν εισάγεται πλέον στα πανεπιστήμια. Εφέτος έχουμε χαμηλές επιδόσεις έως 7.000 μόρια σε πάνω από 25.000 υποψήφιους .Το 95,98% των υποψηφίων των ΓΕΛ που ξεπέρασαν την ΕΒΕ και υπέβαλαν μηχανογραφικό, πέτυχαν την εισαγωγή τους σε Τμήματα ΑΕΙ.
Οι εισακτέοι σε ΑΕΙ και ΙΕΚ
Το 2021 συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις 92.090 υποψήφιοι και εισάγονται 65.536 υποψήφιοι – 56.942 σε ΑΕΙ και 8.594 σε ΔΙΕΚ (μέσω του παράλληλου μηχανογραφικού που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά).Το Σεπτέμβριο θα υπάρχει η δυνατότητα πρόσθετης υποβολής αίτησης για περίπου 20.000 επιπλέον θέσεις στα Δημόσια ΙΕΚ.Το 2020 συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις 94.928 υποψήφιοι και εισήχθησαν 73.560.Σε σχέση με το 2020, εισήχθησαν σε ΑΕΙ 13.780 λιγότεροι υποψήφιοι (35.148 – 21.368).
Αναλυτικά το «τοπίο» έχει ως εξής:
Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) δεν επηρεάζει τους υποψηφίους που συγκέντρωσαν υψηλές βαθμολογίες και εισέρχονται στη Σχολή της επιλογής τους. Αλλά με επιδόσεις χαμηλότερες από 7 στα 20 για τα ΓΕΛ και 5,5 στα 20 για τα ΕΠΑΛ, ένας υποψήφιος δεν εισάγεται πλέον στα πανεπιστήμια.
Μπαίνει τέλος στην εισαγωγή στα Πανεπιστήμια χωρίς ελάχιστα ακαδημαϊκά κριτήρια, που εγκλώβιζε χιλιάδες νέους ανθρώπους σε Σχολές από τις οποίες δεν αποφοιτούσαν
Χαμηλές επιδόσεις έως 7.000 μόρια σε πάνω από 25.000 υποψήφιοι.
Το 95,98% των υποψηφίων των ΓΕΛ που ξεπέρασαν την ΕΒΕ και υπέβαλαν μηχανογραφικό, πέτυχαν την εισαγωγή τους σε Σχολές/Τμήματα ΑΕΙ.
Θυμίζουμε ότι η Ελλάδα είναι τελευταία στον ρυθμό αποφοίτησης φοιτητών (9,17% το οποίο απέχει πολύ από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο 24,05%. (Έκθεση “Eurostat- Population in Europe”, Ιούνιος 2020).
Ο δρόμος των ΙΕΚ
Πάνω από 22.000 υποψήφιοι επέλεξαν ειδικότητες στα Δημόσια ΙΕΚ της χώρας. Μάλιστα το 26% αυτών επέλεξαν ΔΙΕΚ σε άλλη περιφέρεια από αυτή της κατοικίας τους, υπογραμμίζοντας ότι τα ΔΙΕΚ είναι πλέον μία αξιόπιστη εναλλακτική εκπαιδευτική διαδρομή, που ανοίγει δρόμους επαγγελματικής αποκατάστασης.Για την αναβάθμιση συνολικά της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Πρότυπα ΕΠΑΛ, θεματικά/πειραματικά ΙΕΚ, ψηφιακός μετασχηματισμός) έχουν εξασφαλισθεί σχεδόν 400 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ΕΣΠΑ και λοιπούς πόρους.
Σημειώνεται ότι το 25% των σπουδαστών σε ΙΕΚ έχουν πτυχίο πανεπιστημίου. Φοίτησαν και αποφοίτησαν από ΑΕΙ, δεν βρήκαν δουλειά και επέλεξαν συνειδητά το ΙΕΚ για να αποκτήσουν ειδικότητα που θα τους εξασφαλίσει ποιοτική επαγγελματική αποκατάσταση. Το 2012 το συνολικό αντίστοιχο ποσοστό ήταν 5% (ΓΣΕΕ 2020).
Περισσότεροι από 22.000 υποψήφιους που υπέβαλαν παράλληλο μηχανογραφικό για εγγραφή σε ΔΙΕΚ επέλεξαν ειδικότητες όπως:
τεχνικός εφαρμογών πληροφορικής (πολυμέσα/web designer – developer/video games),
τεχνικός εγκαταστάσεων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ενέργειας,
τεχνικός τουριστικών μονάδων & επιχειρήσεων φιλοξενίας,
στέλεχος διατροφής και διαιτολογίας,
τεχνικός τεχνολογίας ενδύματος και υποδήματος – σχεδιαστής μόδας,
στέλεχος δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας,
εσωτερική αρχιτεκτονική διακόσμηση και σχεδιασμός αντικειμένων,
τεχνικός βιολογικής/οργανικής γεωργίας.