Αποκλειστικό: Πώς φτάσαμε στη δρομολόγηση του δρόμου Αργοστόλι -Πόρος
Πολιτική
12/08/2022 | 15:52

Ατελείωτο μελάνι έχει χυθεί στα τοπικά μέσα ενημέρωσης για την ανάγκη αναβάθμισης του δρόμου Αργοστόλι-Πόρος. Ένα άπιαστο όνειρο για την Κεφαλονιά εδώ και δεκαετίες.

Η αλήθεια είναι ότι αν κάποιος έλεγε πριν δυο χρόνια ότι μια Κυβέρνηση θα αναλάμβανε το Αργοστόλι-Πόρος ως εθνικό έργο, πιθανότατα θα γελούσαν μαζί του.

Κι όμως, η πρόσφατη παρουσία του Πρωθυπουργού στην Κεφαλονιά επιβεβαίωσε πλήρως τις πληροφορίες που έρχονταν το τελευταίο διάστημα για το ενδιαφέρον του ίδιου του Κυριάκου Μητσοτάκη!

Πώς όμως φτάσαμε σε αυτή την εξέλιξη; Το ekefalonia.gr έχει το αποκλειστικό ρεπορτάζ.

Πως… «έπεσε» η ιδέα

Τον Απρίλιο του 2021 με την επικαιρότητα ακόμα στον «αστερισμό» της πανδημίας, ο Βουλευτής Παναγής Καππάτος ετοιμαζόταν για την πρώτη του τετ-α-τετ συνάντηση με τον Κυριάκο Μητσοτάκη στο Μέγαρο Μαξίμου, η οποία είχε μάλιστα καθυστερήσει αρκετούς μήνες λόγω του κορονοϊου.

Στην προετοιμασία της συνάντησης ο Βουλευτής σταχυολογούσε τα θέματα που θα συζητούσε κατ’ ιδίαν με τον Πρωθυπουργό. Μια μέρα πριν τη συνάντηση, σε συζήτηση που είχε ο Βουλευτής με πρόσωπο που βρίσκεται κοντά του, έπεσε η ιδέα: «Γιατί δεν του προτείνεις και το δρόμο Αργοστόλι-Πόρος;»

Ο κ. Καππάτος αν και αρχικά είχε στόχο να θέσει προτάσεις που έμοιαζαν περισσότερο… υλοποιήσιμες, αποφάσισε να θέσει και το θέμα του δρόμου Αργοστόλι-Πόρος, για το οποίο είχε αποφύγει να κάνει αναφορές στην προεκλογική του «καμπάνια» το καλοκαίρι του 2019.

Το τηλεφώνημα του Μαξίμου

Στη συνάντηση του Μεγάρου Μαξίμου στις 21 Απριλίου 2021, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, γνωρίζοντας καλά την Κεφαλονιά, έκανε διάφορες ερωτήσεις στον κ. Καππάτο για πρόσωπα και πράγματα του νησιού.

Μοιραία η συζήτηση έφτασε και στο οδικό δίκτυο, οπότε και ο Βουλευτής έθεσε το αίτημα ανακατασκευής του δρόμου Αργοστόλι-Πόρος. Μάλιστα ο Πρωθυπουργός αναρωτήθηκε αν ο δρόμος ήταν ακόμα ο ίδιος, όπως τον θυμόταν όταν επισκεπτόταν την Κεφαλονιά σε νεαρή ηλικία.

 

Κάπως έτσι άνοιξε ένας σύντομος διάλογος που κατέληξε μετά από δυο λεπτά με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να τηλεφωνεί επί τόπου στον -τότε- Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραγιάννη, μπροστά στον έκπληκτο Βουλευτή!

«Γιώργο πρέπει να φτιάξουμε τον δρόμο Αργοστόλι–Πόρος. Είναι σημαντικός δρόμος διότι η ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού γίνεται κυρίως μέσω Κυλλήνης-Πόρου και έχει μεγάλη κυκλοφορία διότι περνάει ή οδηγεί σε πολλούς οικισμούς. Πρέπει το έργο να γίνει Εθνικό και να το εκτελέσει το Υπουργείο. Έχεις την συγκατάθεσή μου για το κόστος. Θα συζητήσεις τα περεταίρω με τον Παναγή».

Ο δρόμος Αργοστόλι -Πόρος όπως είναι σήμερα

Η αναβάθμιση Καραγιάννη

Αμέσως μετά ακολούθησαν τακτικές συνεργασίες του κ. Καραγιάννη με τον Βουλευτή. Σε κάποιες από τις συναντήσεις συμμετείχε και ο Δήμαρχος Αργοστολίου κ. Θεόφιλος Μιχαλάτος.

Δόθηκε άμεσα η εντολή στο μελετητικό γραφείο του Μηχανικού κ. Παναγή Τονιόλου να τοπογραφηθεί ο δρόμος και πράγματι άρχισε άμεσα η τοπογράφηση.

Τον Αύγουστο του 2021 γίνεται ανασχηματισμός της Κυβέρνησης και ο Γιώργος Καραγιάννης αναβαθμίζεται σε Υφυπουργό με αρμοδιότητα τις υποδομές. Πλέον ο τεχνοκράτης από τη Θεσσαλονίκη χειρίζεται το θέμα με ευρύτερες αρμοδιότητες στο Υπουργείο.

Τον Φεβρουάριο 2022 κατά την επίσκεψή του στην Κεφαλονιά, ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ κ. Τριαντόπουλος, με εντολή του Πρωθυπουργού κάνει αυτοψία σε όλη τη διαδρομή, συνοδευόμενος από τον ιδιαίτερο του Πρωθυπουργού κ. Αθανάσιο Νέζη και τον Βουλευτή κ. Παναγή Καππάτο. Παράλληλα οι εργασίες τοπογράφησης πλησιάζουν στην ολοκλήρωσή τους.

Η κρίσιμη Άνοιξη

Την Άνοιξη του 2022 ολοκληρώνεται η τοπογράφηση και πρέπει να αποφασιστεί η μορφή του νέου δρόμου Αργοστόλι-Πόρος. Το γραφείο του κ. Τονιόλου παρουσιάζει την κατάσταση στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και στο τραπέζι πέφτουν δύο προτάσεις.

Η μια πρόταση αφορούσε δρόμο με παρακάμψεις οικισμών από το Κάστρο Αγίου Γεωργίου έως τα Σιμωτάτα, και από την περιοχή του Μαρκόπουλου έως την Πάστρα. Το σενάριο αυτό ήταν ένα «φαραωνικό» για τα δεδομένα της Κεφαλονιάς έργο, με το πλεονέκτημα της παράκαμψης αρκετών οικισμών, αλλά με κόστος που έφθανε στα 110.000.000 ευρώ! Με πολλά μεγάλα οδικά έργα να εκτελούνται ή να προγραμματίζονται σε όλη την Ελλάδα, κρίθηκε ότι τόσο πολλά χρήματα δε θα μπορούσαν να εξασφαλιστούν.

Ο Γιώργος Καραγιάννης ήταν ξεκάθαρος απέναντι στην τοπική πολιτική ηγεσία: «Αν θέλετε το έργο να ξεκινήσει γρήγορα πρέπει να αποφύγουμε νέες χαράξεις με περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις. Σε αυτή την περίπτωση το έργο θα ξεκινήσει σε 3 χρόνια, αν είμαστε τυχεροί, και θα αργήσει αρκετά να παραδοθεί. Προτείνω να κάνουμε έργο στη σημερινή χάραξη και αν βρεθούν τα χρήματα στο μέλλον, γίνονται και παρακάμψεις οικισμών».

Βουλευτής και Δήμαρχος συμφώνησαν ότι αυτή είναι η πιο λογική λύση για δύο λόγους. Αφενός το έργο θα γίνει πιο γρήγορα και με μικρότερη ταλαιπωρία, αφετέρου οι τοπικές κοινωνίες θέλουν τον δρόμο να περνά από τα χωριά τους.

Εκείνες τις μέρες το έργο άρχισε να παίρνει μορφή, με το Υπουργείο να ξεκινά τη δουλειά πάνω στο σενάριο της λεγόμενης «τρί-ιχνης» διατομής σε τμήματα του δρόμου εκτός των οικισμών. Δηλαδή 3 λωρίδες κυκλοφορίας για ασφαλείς προσπεράσεις.


Αγώνας Δρόμου

Με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να έχει αποφασίσει για το σχεδιασμό και τη μορφή του δρόμου, τα δημοσιεύματα στην Κεφαλονιά αυξάνονται, μαζί και οι ελπίδες ότι το μεγάλο έργο μπορεί πράγματι να έχει δρομολογηθεί.

Παρά τις εξελίξεις που επιτρέπουν την αισιοδοξία, τις επόμενες εβδομάδες ο Βουλευτής κ. Καππάτος διαπιστώνει με ανησυχία ότι οι πληρωμές για την προμελέτη του έργου έχουν καθυστερήσει, ενώ δεν φαίνεται να υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα για τις επόμενες φάσεις ωρίμανσης του έργου, το οποίο δεν έχει χαρακτηριστεί ακόμα ως Εθνικού Επιπέδου.

Ξεκινά τότε ένας νέος κύκλος επαφών που καταλήγει σε μια κρίσιμη συνάντηση με το Γραμματέα του Πρωθυπουργού κ. Γρηγόρη Δημητριάδη στις 5 Μάιου 2022, για την προετοιμασία της επόμενης συνάντησης Μητσοτάκη-Καππάτου, αλλά και την ένταξη του νοσοκομείου Κεφαλονιάς στο Ταμείο Ανάκαμψης. Εκεί ο κ. Καππάτος εξασφαλίζει από τον κ. Δημητριάδη εκ νέου παρέμβαση του Μεγάρου Μαξίμου σε δυο κατευθύνσεις. Πρώτα για να βρεθεί χρηματοδότηση για το δρόμο Αργοστόλι-Πόρος και μετά για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες.

Ο αγώνας δρόμου Αργοστόλι -Πόρος όπως είναι έως σήμερα

Μητσοτάκης… ξανά

Στη συνάντηση Μητσοτάκη-Καππάτου στο Μαξίμου στις 6 Ιουνίου 2022 κρίνεται οριστικά η τύχη του δρόμου Αργοστόλι-Πόρος. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τηλεφωνεί στον Γιώργο Καραγιάννη: «Γιώργο το καλοκαίρι θα πάω στην Κεφαλονιά. Θα είμαστε έτοιμοι για τον δρόμο Αργοστόλι-Πόρος; Θα είσαι και εσύ μαζί μου στην Κεφαλονιά»

Ο Υφυπουργός Υποδομών διαβεβαιώνει τον Κυριάκο Μητσοτάκη ότι το Υπουργείο θα «τρέξει» το έργο και θα έχει έτοιμες τις προμελέτες μέσα στο καλοκαίρι.

Τις επόμενες εβδομάδες προχωρούν οι απαραίτητες πληρωμές, ενώ εξασφαλίζεται και χρηματοδότηση για τεχνικούς συμβούλους από εξειδικευμένα γραφεία, που το Υπουργείο έχει ανάγκη για το σχεδιασμό μεγάλων έργων. Με απόφαση μάλιστα του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή το έργο χαρακτηρίζεται Εθνικού Επιπέδου με προϋπολογισμό 55.000.000 ευρώ.

Το νερό έχει μπει στο αυλάκι…

Επισημοποίηση στην Κρανιά

 

Έτσι φτάνουμε στις 2 Αυγούστου 2022 και στην ανακοίνωση από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό ότι είναι ειλημμένη απόφαση της Κυβέρνησης το έργο να χαρακτηριστεί εθνικό και να προχωρήσει, με τον Γιώργο Καραγιάννη να εξηγεί τις τεχνικές λεπτομέρειες στον Πρωθυπουργό και τους τοπικούς παράγοντες.

Με βάση το δελτίο τύπου του Υπουργείου, οι περιβαλλοντικοί όροι θα εκδοθούν σε περίπου τρεις μήνες, ενώ οι τεχνικές μελέτες, το κτηματολόγιο, τα τεύχη δημοπράτησης και η κήρυξη απαλλοτριώσεων θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος Οκτωβρίου.

Στόχος του Υπουργείου είναι ο διαγωνισμός, που θα γίνει με τη μέθοδο της μελετοκατασκευής, να τρέξει ακόμα και εντός του 2022 ή τους πρώτους μήνες του 2023.
Πηγές μάλιστα του Υπουργείου Υποδομών απάντησαν σε… φαρμακερά σχόλια για έργα που μένουν στα χαρτιά:

«Το Υπουργείο Υποδομών ήδη παρέδωσε την «βαλτωμένη» παράκαμψη Αμφιλοχίας και ξεκόλλησε το έργο Πάτρα-Πύργος. Μάλιστα εκτελεί έργα και στην παλιά εθνική Πάτρα-Πύργος. Παραδώσαμε το Θέρμη-Γαλάτιστα. Ο Ε69 εκτελείται. Οι διαδικασίες για μια σειρά από μεγάλα έργα όπως ο ΒΟΑΚ και η περιφερειακή Θεσσαλονίκης προχωρούν ταχύτατα. Έχουμε αποδείξει τι μπορούμε να κάνουμε. Θα τα καταφέρουμε και στο Αργοστόλι-Πόρος»

Μάλιστα ο δρόμος Αργοστόλι-Πόρος μαζί με το δρόμο Δράμα-Αμφίπολη και την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνα-Πέραμα, περιλαμβάνεται σε ένα «πακέτο» μεγάλων έργων που το Υπουργείο θα δημοπρατήσει τους επόμενους μήνες.

Έτσι ένα μεγάλο και σημαντικό έργο για την ανάπτυξη της Κεφαλονιάς που ξεκίνησε από μια συζήτηση στο Μέγαρο Μαξίμου τον Απρίλιο του 2021, δρομολογήθηκε σε χρόνο-ρεκόρ χάρη στη μεθοδική συνεργασία μεταξύ του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του Υφυποουργού Γιώργου Καραγιάννη και του Βουλευτή Παναγή Καππάτου.

Ελπίζουμε όλα να κυλήσουν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα τους επόμενους μήνες και μέσα στο 2023 το έργο να ξεκινήσει. 

eKefalonia
eKefalonia
eKefalonia
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ