Προς κ. Περιφερειάρχη.
Το λιμάνι της Ζακύνθου διαθέτει εδώ και αρκετά χρόνια εγκεκριμένο Master Plan, το οποίο δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ τον Δεκέμβριο του 2017 και έλαβε την τελική Περιβαλλοντική Αδειοδότηση από το Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΚΕΣΠΑ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος τον Οκτώβριο του 2019, επί της παρούσης Κυβέρνησης.
Από το καλοκαίρι του 2019, ο νυν βουλευτής Ζακύνθου έχει επιδοθεί σε μια συνεχιζόμενη προσπάθεια να αλλάξει η χωροθέτηση της προβλήτας κρουαζιερόπλοιων, από την εγκεκριμένη θέση στο μόλο του Αγίου Διονυσίου, στην ήδη αρμοδίως απορριφθείσα θέση στο μόλο του Αγίου Νικολάου, υποσχόμενος πως η διαδικασία αυτή θα ολοκληρωθεί στην επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), η οποία και θα κληθεί να αναιρέσει την προηγούμενη προ τετραετίας απόφασή της.
Σε αυτήν την εξέλιξη αντιδρά σφόδρα πλήθος υπηρεσιών και φορέων, από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού (Εφορεία Αρχαιοτήτων Ζακύνθου και Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου και Νοτίου Ιονίου) και το Δήμο Ζακύνθου, έως το Τεχνικό Επιμελητήριο, τον Σύλλογο Διπλωματούχων Μηχανικών Ζακύνθου, τον Δικηγορικό Σύλλογο Ζακύνθου, καθώς και πλήθος προσωπικοτήτων της Ζακύνθου.
Αντίθετα, στους υποστηρικτές της αλλαγής της εγκεκριμένης χωροθέτησης φέρεται να περιλαμβάνεται ουσιαστικά μόνο μια μερίδα συγκεκριμένων οικονομικών συμφερόντων.
Η κ. Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, σε δημόσιες δηλώσεις της τον Οκτώβριο του 2019 σε τοπικό ραδιόφωνο της Ζακύνθου οι οποίες αναδημοσιεύτηκαν και σε τοπική εφημερίδα, δήλωνε: «Θέλουμε όμως να δούμε τις καλύτερες δυνατότητες ώστε η διαμόρφωση που θα γίνει να μην ενοχλεί την γραφικότητα και την εικόνα που έχει το νησί, στο μοναδικό κομμάτι που δίνει χαρακτήρα στην Πόλη μας και είναι η πλατεία Σολωμού και το ιστορικό κέντρο». Καθώς και «Όπου και αν βρίσκομαι στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, όπως συνέβη πρόσφατα στο Παλέρμο, παρακολουθώ τις υποδομές της κρουαζιέρας. Οι υποδομές βρίσκονται πάντα σε σημείο προσβάσιμο από την Πόλη, όχι απομακρυσμένο, αλλά όχι στα… ‘μούτρα’ του κόσμου που θέλει να απολαύσει την Πόλη! Και στην Κέρκυρα, και στο Παλέρμο, και στην Κεφαλονιά, οι εγκαταστάσεις δεν βρίσκονται στο μέτωπο της Πόλης. Όλες αυτές οι υποδομές πιστεύουμε πως πρέπει να είναι σχεδιασμένες ώστε να προστατεύουν την εικόνα της Πόλης. Δεν είναι ωραίο να κάθεσαι στην πλατεία και να βλέπεις μπροστά σου τα επταώροφα! Αυτό για μένα είναι σαφές.»
Πρόσφατα, βέβαια, σε άλλο ραδιόφωνο, δήλωσε πως έχει καταλήξει σε μια ΄΄συμβιβαστική΄΄ λύση για μεταφορά της προβλήτας στο μόλο του Αγίου Νικολάου με μικρότερες όμως κτιριακές εγκαταστάσεις!
Θα πρέπει να σημειωθεί πως, παρότι η προβλήτα κρουαζιερόπλοιων αποτελεί ένα μικρό μέρος του Master Plan, έχει μονοπωλήσει την συζήτηση για το λιμάνι, με αποτέλεσμα να μην έχει γίνει εδώ και δυο χρόνια ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΤΙΠΟΤΑ για την προώθηση των απαραίτητων μελετών και έργων, ούτε καν για τα τμήματα του λιμανιού στα οποία δεν αναμένεται να αλλάξει κάτι, όπως για παράδειγμα ο χώρος πρόσδεσης τουριστικών σκαφών που τόσο λείπει από τη Ζάκυνθο.
Επερωτάσθε:
Ποια είναι τελικά η θέση σας για την αλλοίωση του ιστορικού και τουριστικού κέντρου της Ζακύνθου λόγω των σχεδιαζόμενων εγκαταστάσεων κρουαζιέρας στο μόλο του Αγίου Νικολάου; Γιατί δεν πρόκειται να κατασκευαστούν μόνο κτιριακές εγκαταστάσεις, αλλά και ένα τεράστιο χερσαίο τμήμα πολλών στρεμμάτων!
Για ποιον ακριβώς λόγο αλλάξατε την αρχική σας θέση;
Αδιαφορείτε έτσι απλά για την εκπεφρασμένη γνώμη όλων αυτών των υπηρεσιών και φορέων της Ζακύνθου; Συντάσσεστε και εσείς με τα συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα που φέρονται να έχουν ‘’πείσει’’ τον Βουλευτή Ζακύνθου;
Δεν γνωρίζετε πως η ενδεχόμενη αλλαγή της εγκεκριμένης χωροθέτησης της προβλήτας θα προκαλέσει κύκλο αδειοδοτήσεων, με αποτέλεσμα ΝΕΕΣ ΚΑΘΥΣΤΡΕΡΗΣΕΙΣ για την υλοποίηση του Master Plan; Και πως η αλλαγή στα μελετημένα σχέδια εγκαταστάσεων, ακόμα και μικρότερα κτίρια, θα απαιτήσει επιπλέον μελέτες και επομένως ΑΚΟΜΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ;
Ή μήπως η πραγματική επιδίωξη της Κυβέρνησής σας είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη καθυστέρηση και ουσιαστική εγκατάλειψη του λιμανιού της Ζακύνθου, λόγω απροθυμίας να εξασφαλιστεί η οποιαδήποτε κρατική χρηματοδότηση για την υλοποίηση του Master Plan, και τελικά το λιμάνι της Ζακύνθου να γίνει έρμαιο ιδιωτικών συμφερόντων;
Για την ΑΝΑΣΑ:
Θεόδωρος Γαλιατσάτος
περιφερειακός σύμβουλος
επικεφαλής ΑΝΑΣΑ
τ. περιφερειάρχης Ι.Ν.