Τα προβλήματα των αγροτών είναι υπαρκτά, σημαντικά και πρέπει να αντιμετωπιστούν. Όμως δεν είναι αντιπροσωπευτική η εικόνα μιζέριας και καταστροφής που κάποιοι θέλουν να δημιουργήσουν. Ειδικότερα:
Όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι το αγροτικό εισόδημα στην Ελλάδα μετά από μια περίοδο (2010-2014) πτώσης κατά 20% αυξήθηκε, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, την περίοδο 2014-2015 κατά 12,1%.
Μετά από δεκαετίες, οι εξαγωγές των αγροτοδιατροφικών προϊόντων, σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων, σημείωσαν αύξηση κατά 22,07% to 2015.
Η χώρα μας αποτελεί βασικό προμηθευτή αγροτικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές, με σημαντική παρουσία στις περισσότερες αγορές των χωρών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ο.Ο.Σ.Α. Είναι η χώρα παραγωγής 102 προϊόντων Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης και Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης, και κατατάσσεται στην 5η θέση στην Ε.Ε, όσον αφορά στον αριθμό των κατοχυρωμένων ονομασιών, καθιστώντας τα μοναδικά σε όλο τον κόσμο.
Εξασφαλίσαμε την ομαλή καταβολή των κοινοτικών ενισχύσεων, νοικοκυρεύοντας μάλιστα όλες τις παλιές εκκρεμότητες (ακόμα και από το 2008). Μέχρι τον περασμένο Δεκέμβριο κατευθύνθηκαν στην ελληνική ύπαιθρο συνολικά περί τα 2 δισ. ευρώ (1,2 δισ. ευρώ της βασικής ενίσχυσης και της εξισωτικής και 800 εκατ. ευρώ για εκκρεμότητες της περιόδου 2008-2014 και αποζημιώσεις), για πρώτη φορά μάλιστα χωρίς να υπάρχουν πρόστιμα και καταλογισμοί από τις ευρωπαϊκές ελεγκτικές Αρχές. Να σημειωθεί πως μέχρι το 2014 είχαν επιβληθεί στην Ελλάδα πρόστιμα συνολικού ύψους 1,3 δισ. ευρώ για κακοδιαχείριση αγροτικών κοινοτικών κονδυλίων, ενώ αν προστεθούν και οι καταλογισμοί (ανάκτηση ενισχύσεων που καταβλήθηκαν παρανόμως) το συνολικό ποσό ανέρχεται στα 2,5 δισ. ευρώ.
Κυρίως όμως, δημιουργείται μια σταθερή βάση ώστε οι προοπτικές στον αγροτικό τομέα να είναι ελπιδοφόρες. Έχουμε μπροστά μας την εφαρμογή του νέου αναθεωρημένου Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, κοινοτικής ενίσχυσης ύψους 4,7 δισ. ευρώ και συνολικής επενδυτικής δαπάνης 6 δισ. ευρώ. Ειδικά για τη στήριξη των νέων προβλέπεται από το νέο Πρόγραμμα ένα διπλό «πακέτο» για τους αγρότες έως 40 ετών με στόχο την παραμονή αλλά και την επιστροφή χιλιάδων νέων στη περιφέρεια. Συγκεκριμένα θα στηριχθούν επενδυτικά σχέδια πρώτης εγκατάστασης με επιδότηση έως 22.000 ευρώ, καθώς και σχέδια εκκίνησης μη γεωργικής δραστηριότητας με επιδότηση από 11.000 έως 20.000 ευρώ.
Στο ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π ήδη συζητήθηκε και σύντομα θα εγκριθεί το Σχέδιο Δράσης για την ανάταξη του Αγροτοδιατροφικού Τομέα, έπειτα από εισήγηση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, το οποίο θέτει ως βασικούς στόχους: α) την επίτευξη επάρκειας των βασικών ποιοτικών αγροτικών προϊόντων διατροφής, β) την επίλυση των άμεσων και ώριμων προβλημάτων της αγροτικής οικονομίας και γ) τον ανασχεδιασμό της αγροτικής δραστηριότητας.
Οι παρεμβάσεις εντός του 2016 θα στοχεύουν τόσο στη μείωση του κόστους παραγωγής όσο και στη βελτίωση της διαρθρωτικής ανταγωνιστικότητας του γεωργικού τομέα. Προς την κατεύθυνση αυτή η Κυβέρνηση:
Προχωρά στην επικαιροποίηση του εθνικού μητρώου αγροτών, ώστε, επιτέλους, να μπορέσουμε να προσδιορίσουμε τον κατά κύριο επάγγελμα αγρότη για τον οποίο θα υπάρχουν ειδικές ρυθμίσεις ενίσχυσης και προστασίας.
Στοχεύει σε ένα πιο ευέλικτο και αποτελεσματικό διοικητικό μηχανισμό διαχείρισης και καταβολής των πληρωμών.
Θα θεσμοθετήσει την αγροτική κάρτα η οποία θα έχει ως πιστωτικό όριο τις ενισχύσεις του κάθε αγρότη.
Θα συνεχίσει στην βελτίωση του συστήματος των «βοσκήσιμων γαιών»’ με τη σύνταξη οριστικών διαχειριστικών σχεδίων.
Θα ιδρύσει παραγωγική αξιοποιήσιμη Τράπεζα γενετικού υλικού και διατήρησης εγχώριων ποικιλιών.
Αξιοποιούνται προς άμεση βελτίωση και χρήση χιλιάδες στρέμματα σχολάζουσας δημόσιας γης για αγροτική παραγωγή.
Προχωρά στη εξορθόλογηση της χρήση και του κόστους των ενεργειακών πόρων στην γεωργία μέσω συστημάτων σύγχρονης τεχνολογίας.
Θεσμοθετείται, μέσω συστήματος αναγνώρισης, η εποχιακή κυρίως εργασία σε αγροτικές και αλιευτικές δραστηριότητες, εποχιακών η πλήρως απασχολούμενων μεταναστών εργατών.
Θεσπίζει νόμο εντός του 2016, που θα αφορά στον τομέα της εμπορίας αγροτικών προϊόντων (λαϊκές αγορές, κεντρικές αγορές, εισαγωγές-εξαγωγές κλπ) και θα προστατεύει τις τιμές παραγωγού, μειώνοντας το έλλειμμα εμπορικού ισοζυγίου και περιορίζοντας ουσιαστικά την φοροδιαφυγή σε όλα τα στάδια της.
Με το σχέδιο νόμου για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς που καταθέτει σύντομα στη Βουλή: α)Θα απλουστεύσει ριζικά την λειτουργία των συνεταιρισμών και θα βάλει τέλος στην πανσπερμία ρυθμίσεων που σωρεύθηκαν ύστερα από αλλεπάλληλες τροπολογίες που έχουν κατατεθεί τις τελευταίες δεκαετίες, β)Έτσι αντιμετωπίζονται όλα εκείνα τα φαινόμενα που έχουν συντελέσει στην απαξίωση των συνεταιρισμών, και γ) παρέχεται η δυνατότητα σε συνεταιρισμούς (π.χ. ελαιουργικούς) να ενώσουν τη δύναμή τους σε έναν κλαδικό συνεταιρισμό για να μπορεί να σταθεί στην ανταγωνιστική αγορά, δ) δημιουργείται ένα νέο θεσμικό πλέγμα που επιτρέπει στους συνεταιρισμούς να λειτουργήσουν πολλαπλασιαστικά για τα προϊόντα (συντονισμός και συνεργασία συνεταιρισμών με τις ομάδες διαχείρισης των ΠΟΠ και ΠΓΕ, τις οργανώσεις παραγωγών και τις διεπαγγελματικές οργανώσεις).
Επιπλέον με το νομοσχέδιο θα ρυθμισθούν, για πρώτη φορά, θέματα γυναικείων συνεταιρισμών, θα καθιερωθεί η αρχή «μία μερίδα, μια ψήφος» για όλα τα μέλη του συνεταιρισμού, ο αριθμός των μελών θα καθορίζεται ανάλογα με την μορφή και δράση του κάθε συνεταιρισμού και θα επανέλθει η συνεταιριστική κατάρτιση και εκπαίδευση.