Με το Ν. 2039/1992 (ΦΕΚ 61/τ.Α’/13.4.1192) “Κύρωση της Σύμβασης για την προστασία της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της Ευρώπης” η Βουλή επικύρωσε ομόφωνα την Σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Προστασία της Ευρωπαϊκής Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς, πιο γνωστή ως Σύμβαση της Γρανάδας. Ειδικότερα στο άρθρο 6 του Νόμου προβλέπεται τόσο η διάθεση πιστώσεων για το σκοπό αυτό όσο και η παροχή ευνοϊκών φορολογικών μέτρων προς τους ιδιώτες για τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς ως υποχρέωση για του κράτους μέλους.
Στο Ν. 3028/2002 (ΦΕΚ 153 / τ.Α’ / 28.6.2002) «Για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς»,άρθρο 48, παρ 2 προβλέπεται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος με ευθύνη των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και ΠΕΧΩΔΕ για την θεσμοθέτηση επιχορηγήσεων και λοιπών οικονομικών και φορολογικών κινήτρων υπέρ των διατηρητέων κτηρίων και μνημείων της χώρας που ανήκουν σε ιδιώτες (πολίτες και φορείς), που όμως εκκρεμεί επί 12 χρόνια.
Η έκδοση του Προεδρικού αυτού Διατάγματος προκύπτει και ως ανειλημμένη υποχρέωση της χώρας μας από το άρθρο 6 του Ν. 2039/1992 (ΦΕΚ 61/τ.Α’/13.4.1192) ) “Κύρωση της Σύμβασης για την προστασία της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της Ευρώπης”. Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με τα άρθρα 24 και 28 του Συντάγματος η προστασία των διατηρητέων κτηρίων και μνημείων, δηλαδή της Αρχιτεκτονικής και γενικότερα της Πολιτιστικής Κληρονομιάς της χώρας αποτελεί υποχρέωση του Κράτους.
Πρέπει να τονιστεί εδώ ότι, κατά τον χαρακτηρισμό των κτηρίων αυτών ως διατηρητέων, δεν εξετάζεται ούτε λαμβάνεται υπόψη η οικονομική κατάσταση και οι δυνατότητες των ιδιοκτητών τους να αναλάβουν το υψηλό κόστος συντήρησης και αποκατάστασής τους. Η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιοκτητών των 20.000 περίπου διατηρητέων κτηρίων και μνημείων είναι συνταξιούχοι, δημόσιοι και ιδιωτικοί υπάλληλοι, μικρομεσαίοι επαγγελματίες και, στις μέρες του Μνημονίου, νέοι και άνεργοι. Επίσης, η πλειοψηφία των κτηρίων αυτών είναι ταπεινά παραδοσιακά σπίτια λαϊκών συνοικιών της Αθήνας (Κυψέλη, Πατήσια, Παγκράτι, Κολωνός κλπ) και των μικρών και μεγάλων επαρχιακών πόλεων (Ναύπλιο, Γιάννενα, Άργος, Βόλος, Θεσσαλονίκη κλπ), που, αφού χαρακτηρίστηκαν είτε από το ΥΠΠΟ είτε από τα υπόλοιπα Υπουργεία (ΥΠΕΚΑ, ΥΜΑΘ, ΥΠΑΙΓΑΙΟΥ), αφέθηκαν στην μοίρα τους, φορτώνοντας μια ουσιαστικά κρατική υποχρέωση στους ώμους των άτυχων ιδιοκτητών τους.
Επειδή η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος για την παροχή οικονομικών και φορολογικών κινήτρων έχει καθυστερήσει και ως εκ τούτου δεν εφαρμόζεται ουσιαστικά η Σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Προστασία της Ευρωπαϊκής Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς
Επειδή όπως αναφέρεται και στην Σύμβαση είναι σημαντική η μετάδοση ενός συνόλου πολιτιστικών αναφορών στις μελλοντικές γενιές, αλλά και η οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη των διαφόρων περιοχών μέσα από την πολιτιστική και αρχιτεκτονική κληρονομιά
Επειδή η προστασία της πολιτιστικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς αποτελεί υποχρέωση του κράτους
Επειδή στην περίοδο της οικονομικής κρίσης που διανύουμε οι ιδιοκτήτες αδυνατούν να συντηρήσουν τα ακίνητα που έχουν κριθεί διατηρητέα
Ερωτώνται οι κ Υπουργοί
1. Προβλέπεται να γίνει η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος προβλέπεται στην παρ. 2 του άρθρου 48 του Ν. 3028/2002 (ΦΕΚ 153 / τ.Α’ / 28.6.2002) «Για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς», για την θεσμοθέτηση επιχορηγήσεων και φορολογικών κινήτρων υπέρ των διατηρητέων κτηρίων και μνημείων της χώρας που ανήκουν σε ιδιώτες;
ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ
Αφροδίτη Θεοπεφτάτου
Μαρία Κανελλοπούλου
Ευγενία (Τζένη) Βαμβακά
Ευσταθία (Έφη) Γεωργοπούλου Σαλτάρη
Άννα Χατζησοφιά