Το περίφημο πολυνομοσχέδιο – “νέο μνημόνιο” αποτελεί ένα νέο κεφάλαιο ντροπής στην κοινοβουλευτική και δημοκρατική ζωή της Ελλάδας. Ένα κείμενο 700 σελίδων, το οποίο κατατέθηκε επίσημα ξημερώματα Σαββάτου για να συζητηθεί στην κοινοβουλευτική επιτροπή 12 ώρες μετά και με στόχο να καταστεί νόμος 48 ώρες μετά με τη διαδικασίες “fast – track”, επιχειρεί να αφανίσει το σύνολο σχεδόν των χαμηλότερων κοινωνικών στρωμάτων και επαγγελματικών κατηγοριών –ανάμεσα τους και αυτών του τουρισμού– για χάρη των μεγάλων επενδυτικών συμφερόντων.
Με συνοπτικές διαδικασίες, καταργείται η θεώρηση τιμών των καταλυμάτων, καθώς και ό,τι οριζόταν για τον καθορισμό και θεώρηση κάθε είδους τουριστικής υπηρεσίας διαμονής. Αφανίζεται, επί της ουσίας, ένας ολόκληρος κλάδος 40.000 μικρών επιχειρήσεων, δηλαδή των ενοικιαζόμενων δωματίων. Αυτές οι μικρές μονάδες, που έτσι κι αλλιώς στραγγαλίζονταν από το all inclusive, θα οδηγηθούν τώρα είτε στον κυκεώνα του αθέμιτου ανταγωνισμού, της πλήρους ασυδοσίας και της σκιώδους οικονομίας ή στο λουκέτο και στη στέρηση του μοναδικού τους εσόδου. Όσο για την κατάργηση της θεώρησης τιμών (του μοναδικού εσόδου του συνδικαλιστικού φορέα των μικρομεσαίων καταλυμάτων) και για την απαράδεκτη άρση της υποχρεωτικότητας εγγραφής σε επιμελητήρια, μόνο κινδύνους εγκυμονεί για τη συλλογική εκπροσώπηση του κόσμου του τουρισμού στη λήψη αποφάσεων για το μέλλον του.
Επόμενο θύμα του πολυνομοσχεδίου είναι οι χερσαίες μεταφορές. Αφ’ ενός, ευνοείται η συγκεντροποίηση στον κλάδο των τουριστικών λεωφορείων, με την έκδοση νέων αδειών ακόμα και σε μεταχειρισμένα λεωφορεία, με τη μείωσης της εγγυητικής επιστολής σε υποδεκαπλάσια επίπεδα και, ως αποτέλεσμα, με την πλήρη και ανεξέλεγκτη απελευθέρωση του κλάδου. Αφ’ ετέρου, το σύστημα “άνευ κομίστρου” επεκτείνεται πέρα των ταξί και, πλέον, η μεταφορά της μεγάλης μάζας του εισερχόμενου και του εσωτερικού τουρισμού γίνεται υπόθεση των τουριστικών γραφείων, των μεγάλων ξενοδοχείων και των εταιριών ενοικιάσεως αυτοκινήτων.
Παράλληλα, το μεγαλύτερο μέρος των υπόλοιπων διατάξεων που αφορούν στον τουρισμό αναλώνεται σε σκανδαλώδεις “φωτογραφικές” διευκολύνσεις για την κατασκευή αυτοκινητοδρομίων, κέντρων θαλασσοθεραπείας, συνεδριακών κέντρων και θεματικών πάρκων, καθώς και την αδειοδότηση χιονοδρομικών κέντρων, μαρινών και ιαματικών πηγών για την επίσπευση της σκανδαλώδους παραχώρησης τους. Αποκορύφωμα της παραπάνω λογικής είναι η κατάργηση της έγκρισης καταλληλότητας οικοπέδου τουριστικής εγκατάστασης και ουσιαστικά, όλων των διαδικασιών χωροθέτησης και τροποποίησης των τουριστικών επενδύσεων, χωρίς το ελληνικό Δημόσιο να μπορεί να εγείρει την παραμικρή απαίτηση.
Τέλος, το σκανδαλωδέστερο όλων είναι πως η κυβέρνηση παίρνει την απόλυτη και αποκλειστική ευθύνη για την διάλυση του ΕΟΤ: μεταφέρει όλο τον κλάδο Μηχανικών στο υπουργείο, αποψιλώνει τις υπηρεσίες, αφήνει στον ΕΟΤ την αχρηστευμένη δημόσια πολιτική προβολής και διαφήμισης, απολύει εργαζόμενους του Δημοσίου και, μέσα σε 48 ώρες, καταργεί μια από τις παλαιότερες δομές του σύγχρονου ελληνικού κράτους με μια πορεία οκτώ και πλέον δεκαετιών στον ελληνικό τουρισμό.
Φαίνεται πως η κατακραυγή που ακολούθησε την ανάρτηση του πρόσφατου σχεδίου νόμου του υπουργείου Τουρισμού στη δημόσια διαβούλευση ώθησε τα εκτελεστικά όργανα των επιταγών του ΟΟΣΑ να κάνουν ξημερώματα ό,τι δεν αντέχουν υπό το φως της ημέρας.
Από την πλευρά του, ο ΣΥΡΙΖΑ παίρνει την ευθύνη να στηρίξει όλες τις κινητοποιήσεις φορέων, εργαζόμενων και πολιτών ενάντια στις πολιτικές του Μνημονίου. Αυτό το “κατά παραγγελία” πολυνομοσχέδιο, εκτός των υπόλοιπων διατάξεων εξαθλίωσης της κοινωνίας, καταστρέφει τη μικρή τουριστική επιχειρηματικότητα, διαλύει τον ΕΟΤ, διευκολύνει “φωτογραφικά” ογκωδέστατες επενδύσεις χωρίς κοινωνικά ανταποδοτικά κριτήρια, χωροταξικό σχεδιασμό και αναπτυξιακό προγραμματισμό και σχεδιάζει ειδικές μορφές τουρισμού χωρίς αναπτυξιακά εργαλεία.
Στέφανος Σαμοΐλης
βουλευτής Κέρκυρας του ΣΥΡΙΖΑ