Σαν σήμερα το 1941
Το υποβρύχιο «Περσεύς» βουλιάζει Νότια της Κεφαλονιάς -Μια ιστορία του ξεπερνά το πιο ευφάνταστο μυθιστόρημα!
de Facto
06/12/2021 | 08:15

Γράφει η Ελένη Βαλλιανάτου

Το βρετανικό υποβρύχιο Περσεύς  βουλιάζει στα παγωμένα νερά της Νότιας Κεφαλονιάς  και η ιστορία του ξεπερνά το πιο ευφάνταστο μυθιστόρημα!

Το ημερολόγιο έγραφε 6 Δεκεμβρίου 1941

Αληθινός μάρτυρας στην μητέρα γη της Κεφαλονιάς ανοιχτά από το γραφικό ψαροχώρι του Κατελειού και απέναντι από το Ακρωτήριο της Μούντας κείτεται ακόμα το βρετανικό υποβρύχιο «Περσεύς» αναδεικνύοντας μια ναυτική περιπέτεια εξαιρετικού ενδιαφέροντος. Το συγκλονιστικό ναυάγιο   αναμοχλεύει το παρελθόν και η ενδιαφέρουσα γραφική ιστορία του μοιάζει τόσο ζωντανή που δυσκολεύεται να μπει σε λήθαργο!

Μια τραγική σύμπτωση ,με τον Κεφαλλονίτη υποπλοίαρχο που θέλοντας να αποκτήσει πολεμική πείρα μένει για πάντα στον υγρό τάφο  της  πατρίδας του την ημέρα του Αγίου Νικολάου ανήμερα της γιορτής του,  συνθέτει  μια από τις πιο μυθιστορηματικές και συγκλονιστικές ιστορίες του νησιού μας προάγοντας συνάμα την ναυτική και ιστορική έρευνα.

Η ιστορία του

Το αγγλικό υποβρύχιο Perseus ξεκίνησε από τη Μάλτα στις 24 Νοεμβρίου για μια επιθετική αποστολή περιπολίας στα νερά του Ιονίου. Τελικός του προορισμός ήταν το λιμάνι της Αλεξάνδρειας. Γι’αυτό το λόγο εκτός από τα μόνιμα μέλη του πληρώματος είχε και δυο επιβάτες.

Τον άγγλο θερμαστή υποβρυχίων John Capes που βρέθηκε στη Μάλτα για μια προσωπική του υπόθεση και γύριζε στη βάση του και τον Έλληνα υποπλοίαρχο Νικόλαο Μέρλιν που πήγαινε στην Αλεξάνδρεια να αναλάβει τη διοίκηση ενός ελληνικού υποβρυχίου και θεώρησε το ταξίδι του με το Perseus εξαιρετική ευκαιρία.

Το βράδυ της 6ης Δεκεμβρίου 1941 το υποβρύχιο πλέοντας στην επιφάνεια ανοιχτά από το Ληξούρι χτύπησε σε μια ιταλική νάρκη. Αμέσως από το ρήγμα που δημιούργησε η έκρηξη άρχισαν να μπαίνουν νερά και το υποβρύχιο άρχισε να βυθίζεται. Αυτες τις πολύ δύσκολες στιγμές μόνο ο John Capes κατάφερε να βρεί διέξοδο από το βυθισμένο σκάφος.

Χρησιμοποιώντας μια αναπνευστική συσκευή DAVIS (Davis Submerged Escape Apparatus) κατάφερε να βρεθεί στην επιφάνεια.

Τραυματισμένος, κολύμπησε αρκετά μίλια μέχρι την ακτή όπου και τον βρήκαν κάτοικοι και τον βοήθησαν.

Μάλιστα τον έκρυψαν αρκετούς μήνες από τις Ιταλικές αρχές κατοχής και τον βοήθησαν να διαφύγει στη Τουρκία.

Η ιστορία του Υποβρυχίου Περσεύς έχει ήδη συμπεριληφθεί στα έργα του μεγάλου καραβογράφου Μιλάνου στην Ζάκυνθο τιμώντας τους νεκρούς που χάθηκαν ,αναδεικνύοντας το υποβρύχιο και την ιστορία του που βρίσκεται νεκρό στα νερά του Κατελειού και ζητά ξανά να ζωντανέψει ξυπνώντας μνήμες της πιο δύσκολης διαφυγής.

Ο μεγάλος καλλιτέχνης και ερευνητής Αντώνης Μιλάνος έχει ιστορήσει μέσα από τα έργα του την Ναυτοσύνη και την θάλασσα δύο στοιχεία που ρέουν στις φλέβες του Έλληνα και καθόρισαν την πορεία του στο πέρασμα των αιώνων.

Η Μακρόχρονη έρευνα στην εμπορική ναυτιλία μέσα από τους πίνακές του έγιναν μελέτη και ήδη το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας εξέδωσε συλλεκτικό βιβλίο με έργα του μεγάλου καραβογράφου Αντώνη Μιλάνου.Είναι ο κατεξοχήν σύγχρονος ‘Ελληνας καραβογράφος που ή έως τώρα προσπάθειά του έχει σκοπό τη συστηματική απεικόνιση όλων των πολεμικών και εμπορικών σκαφών από την Προιστορία μέχρι και τον 20ο αιώνα,ενώ στο μουσείο του εκτίθενται όλοι οι τύποι Ελληνικών πλοίων από τιςαρχές τις 2ης χιλιετίας π.χ..

Οι ξένοι επισκέπτες και όσοι πραγματοποιούν μια κατάδυση στον υγρό τάφο του ναυαγίου στέκουν με ενδιαφέρον και περίσκεψη μπροστά σε μια πρωτότυπη ιστορία που μοιάζει με παραμύθι .

Οι κάτοικοι στην περιοχή του Κατελειού  που γνωρίζουν  καλά την ιστορία του θεωρούν  ό,τι το ναυάγιο έχει   καταστεί ως  ένα από τα πιο  χαρακτηριστικά τουριστικά αξιοθέατα στην Νότια Κεφαλονιά και έχει αξιολογηθεί ως ένα σημαντικό και δημοφιλές σημείο καταδύσεων για Έλληνες και  ξένους  καταδύτες, αλλά και για σχολές καταδυτών και όμως  θεωρούν ο,τι  η πολιτεία δεν έχει δείξει κάποιο έμπρακτο ενδιαφέρον.

Μεσοπέλαγα με το ρολόι σταματημένο στο νησί των  θαλασσοπόρων που ποτέ ….. «όταν αρμενίζουν δεν νοιώθουν τρόμο ..» μοιάζει να θέλει μερτικό, να   θέλει ξανά σκοπό και κυβερνήτη, πλήρωμα και έκταση…. ζητά να μη χαθεί  στη φωνή του χρόνου..!

«Με τη σχεδία του Δυσσέα ….στα χνάρια πανάρχαιων ναυαγίων» ας υφάνουμε το μύθο με την ιστορία  δείχνοντας και φωτογραφίζοντας  την ιστορικοτητά  του σε μια  ναυτική   ιστορία που γεννά μουσειακή και συλλεκτική αξία ….με την ελπίδα να μην αγνοηθεί ξαναβρίσκοντας το χαμένο φως του…….και   δίπλα στο κύμα ξανά την ιστορία του…

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ