Γράφει ο Παναγής Φωκάς
Μετά από μια συμφωνία που κλείστηκε σε συνθήκες άκρας μυστικότητας έπεσαν στο δικηγορικό γραφείο του Χαράλαμπου Λυκούδη οι υπογραφές που αλλάζουν τα ακτοπλοϊκά δεδομένα των νησιών μας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι διαπραγματεύσεις δεν έγιναν γνωστές σε κανέναν, πέραν των ιδιοκτητών των εταιρειών. Καθοριστικό ρόλο έπαιξε ένας σημαντικός παράγοντας της ακτοπλοΐας, ο Γιώργος Τελώνης.
Πάμε να δούμε όμως ποιοι ήταν οι πραγματικοί λόγοι που «υπαγόρευσαν» στην Kefalonian Lines να πάρει αυτή την απόφαση:
Η εταιρεία βγήκε βαριά τραυματισμένη από την ετήσια δρομολόγηση του «Νήσος Κεφαλονιά» στη γραμμή Σάμη – Πάτρα και Ιθάκη. Όπως όλοι παραδέχονται, γι’ αυτό άλλωστε το Υπουργείο Ναυτιλίας φέτος επιδοτεί τη γραμμή αυτή με 2 εκατομμύρια ευρώ. Η γραμμή αυτή είναι ζημιογόνα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Kefalonian Lines «μπήκε μέσα» 2,5 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που την οδήγησε σε οικονομική ασφυξία.
Επί κυβέρνησης Σύριζα η εταιρεία πολεμήθηκε όσο καμία άλλη από το Υπουργείο Ναυτιλίας. Ειδικά στο θέμα των δρομολογίων, ποτέ δεν πήρε τα δρομολόγια που ζήτησε. Οι τρικλοποδιές ήταν σχεδόν καθημερινό φαινόμενο τα τελευταία 3 χρόνια.
Από την έναρξη της λειτουργίας η εταιρεία είχε αποκλειστική συνεργασία με το ΚΤΕΛ Κεφαλονιάς. Αυτονόητη πράξη στήριξης μιας Κεφαλλονίτικης εταιρείας, αφού αντιστοίχως, το ΚΤΕΛ Ζακύνθου είχε αποκλειστική συνεργασία με την Ζακυνθινή εταιρεία.
Εντελώς ξαφνικά η διοίκηση του ΚΤΕΛ Κεφαλονιάς αποφάσισε τη διακοπή της αποκλειστικής συνεργασίας, γεγονός που υπήρξε «πλήγμα» για την Κεφαλλονίτικη εταιρεία.
Γι’ αυτούς τους λόγους, αλλά και επειδή η οικογένεια Λυκούδη ήθελε να αποφύγει να εκτεθεί σε ενδεχόμενη αδυναμία πληρωμής υποχρεώσεων της προς το δημόσιο, αλλά και τους ναυτικούς της, προτιμήθηκε η δύσκολη επιλογή της πώλησης του πλοίου «Νήσος Κεφαλονιά».
Όπως έλεγε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος Σπυράγγελος Λυκούδης, «φεύγουμε με το κεφάλι ψηλά και χωρίς να χρωστάμε ούτε ευρώ πουθενά και σε κανέναν».
Βέβαια, οι μέρες που προηγήθηκαν ήταν εξαιρετικά δύσκολες. Η συναισθηματική φόρτιση ήταν τεράστια, αφού η οικογένεια Λυκούδη αφιέρωσε κυριολεκτικά κομμάτι της ζωής της στο εγχείρημα της Kefalonian Lines.
Επικράτησε όμως η λογική που δεν επέτρεπε πειραματισμούς με ποσά που δεν μπορούσε η οικογένεια να αντέξει.
Έτσι προτιμήθηκε η νοικοκυρεμένη λύση, που θα διασφάλιζε την αποπληρωμή όλων των υποχρεώσεων της εταιρείας και ταυτόχρονα την δραστηριοποίηση της εταιρείας σε μια νέα, μεγαλύτερη αγορά, στο Αιγαίο.
Το eKefalonia στήριξε την Κεφαλλονίτικη εταιρεία από την πρώτη στιγμή της ίδρυσής της. Ήταν ηθικό χρέος για μας απέναντι στη ναυτοσύνη αυτού του λαού καθώς και το άδοξο τέλος της Strintzis Lines πριν 7 χρόνια. Πιστεύαμε πάντοτε ότι ο ανταγωνισμός που έφερε η παρουσία της Kefalonian Lines ήταν προς το συμφέρον των νησιών μας. Κάτι άλλωστε που όλοι μας είδαμε -στη πράξη- με τα χαμηλά ναύλα και τη μεγάλη κοινωνική προσφορά.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι, με την παρουσία της Kefalonian, το νησί μας είχε τόσα πολλά δρομολόγια όσα ποτέ στην ιστορία του.
Δεν θα το κρύψω αλλά όλοι έχουμε μια γλυκόπικρη γεύση από την αποχώρησή της.
Κρατάμε τις καλύτερες αναμνήσεις μας και ευχόμαστε καλές θάλασσες στο Αιγαίο.