Στις 18 Νοεμβρίου 2010 ένας ερασιτέχνης ψαράς διαπίστωσε στην επιφάνεια της θάλασσας στον κόλπο της Αγ. Κυριακής (βορειοδυτική Κεφαλονιά κοντά στην παραλία Μύρτος) μία σωσίβια πνευστή σχεδία (liferaft) και ειδοποίησε το Λιμενικό Σώμα. Στο σημείο κατέφθασε πλωτό και δύτες που επιβεβαίωσαν την ύπαρξη πλοίου στον βυθό.
Στην επιφάνεια της θάλασσας παρατηρήθηκε ρύπανση από πετρελαιοειδή με μήκος κηλίδας ένα ναυτικό μίλι περίπου (=1,852 χλμ.) η οποία προσέγγιζε την παραλία της Αγίας Κυριακής. Κατόπιν αυτοψίας διαπιστώθηκε ότι το καύσιμο προερχόταν από τον εξαερισμό της δεξαμενής του πλοίου και όχι από ρήγμα. Τις πρώτες κιόλας μέρες τοποθετήθηκαν περιμετρικά του σημείου του ναυαγίου, πλωτά φράγματα και απορροφητικά υλικά για την πρόληψη πιθανής διαρροής ρυπογόνων ουσιών με μέριμνα του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, τα οποία στην συνέχεια απομακρύνθηκαν όταν δεν ήταν πλέον απαραίτητα.
Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, το ανοικτού τύπου φορτηγό/οχηματαγωγό πλοίο «Christine» με σημαία Τόνγκο (Lome) μήκους 45 μ. περίπου, είχε ξεκινήσει το ταξίδι του από το Δυρράχιο Αλβανίας με προορισμό το Μπουργκάς της Βουλγαρίας. Το εξαμελές πλήρωμα του είχε εγκαταλείψει το σκάφος και έφθασαν στην ακτή στην περιοχή του οικισμού Φισκάρδο Κεφαλονιάς. Σύμφωνα με τις δικές τους μαρτυρίες στο πλοίο παρουσιάστηκε μηχανική βλάβη και εισρροή υδάτων λόγω καιρικών συνθηκών και πλευρικού ρήγματος, με αποτέλεσμα να βυθιστεί. Όμως το γεγονός ότι δεν εξέπεμψαν σήμα κινδύνου, το πλοίο βρέθηκε πολύ μακριά από τον πιθανό προορισμό του, πάνω στο πλοίο βρίσκονταν τρεία άδεια φορτηγά οχήματα, καθώς και ότι δεν βρέθηκε ρήγμα κατά την αυτοψία των δυτών, γεννά ερωτηματικά και εντείνουν τις υποψίες ότι πρόκειται για υπόθεση λαθρεμπορίου με την βύθιση να αποτελεί προσπάθεια κάλυψης της πώλησης του παράνομου φορτίου πριν την παράδοση του.
Το πλοίο συνδέεται με τα νησιά του Ιονίου καθώς ναυπηγήθηκε στην Λευκάδα το 1978 και μετονομάστηκε «Φανερωμένη» το 1983. Είναι το πρώτο πλοίο που εξυπηρέτησε την σύνδεση Νυδρί-Μεγανήσι το 1992 ως «Λευκάς». Το 1994 εξυπηρέτησε την γραμμή Πάρος-Αντίπαρος, το 2005 την γραμμή Κίμωλος-Μήλος και αργότερα το 2009 χρησιμοποιήθηκε ως αντι-ρυπαντικό στον Πειραιά με το όνομα «Έκο Προτέκτορ».
Το ναυάγιο σήμερα βρίσκεται σε μέγιστο βάθος -24μ. (στην πρύμνη), το ανώτερο σημείο της υπερκατασκευής βρίσκεται στα -17μ. ενώ η κορυφή του ιστού είναι σε βάθος μόλις -13μ. Δύο φορτηγά βρίσκονται στο κατάστρωμα εντός του πλοίου και άλλο ένα σε μικρή απόσταση κοντά και εκτός του πλοίου. Στην περιοχή δεν επικρατούν ισχυρά ρεύματα, η θερμοκρασία είναι ευχάριστη και η ορατότητα συνήθως καλή. Λόγω των παραπάνω αλλά και του περιορισμένου μέγιστου βάθους μπορούν να το επισκεφτούν πιστοποιημένοι αυτοδύτες πρώτου επιπέδου (Δύτης Ανοικτής Θάλασσας με μέγιστο βάθος κατάδυσης τα 18μ.) και άνω, ακόμη και χωρίς ιδιαίτερη εμπειρία.
Παρ’ όλα αυτά θα πρέπει να δοθεί προσοχή στην αγκυροβολία του σκάφους και ιδανικά το σκάφος να παραμένει επανδρωμένο κατά την διάρκεια της κατάδυσης και με τα απαιτούμενα από την νομοθεσία μέσα (καταδυτική σημαία, μέσα παροχής βοήθειας και διάσωσης κλπ.), ώστε να ελέγχει την θαλάσσια κυκλοφορία και να επισημαίνει στα παραπλέοντα σκάφη την παρουσία δυτών υποβρυχίως. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι όταν ένα σκάφος υποστηρίζει δραστηριότητες δυτών πρέπει το πλήρωμα να γνωρίζει καλά τόσο το καταδυτικό σημείο όσο και τις διαδικασίες που ακολουθούν οι αυτοδύτες καθώς αυτοί παραμένουν αθέατοι κατά την διάρκεια της κατάδυσης, μέχρι να επιστρέψουν στην επιφάνεια.
Τηλέμαχος Μπεριάτος
Αυτοδύτης 3 αστέρων CMAS, PSS Technical Diver