Γράφει ο Ποταμιάνος-Παγώνης Σπύρος
Το παρών κείμενο δημοσιεύεται με αφορμή τα γραφόμενα του πρώην προέδρου της ΝΟΔΕ Κεφαλληνίας της Ν.Δ και νυν Δημοτικού Συμβούλου με την Δημοτική Παράταξη ΠΑΛΛΗ-ΛΗΞΟΥΡΙ ΝΕΑ ΑΡΧΗ. Ο πρώην της ΝΟΔΕ λέει πολλά. Για όλα αυτά έχω να παρατηρήσω ότι :
*H αντιμετώπιση από τον πρώην της ΝΟΔΕ, προς εμένα (σαν τι μιλάς εσύ?), τον πρώην Περιφερειάρχη Θ. Γαλιατσάτο και τον τοπικό ΣΥΡΙΖΑ, που παραβρεθήκαμε στη συζήτηση του επίμαχου θέματος στο Δημοτικό Συμβούλιο Ληξουρίου υπήρξε επιεικώς απαράδεκτη(όπως και κάποιων άλλων από την συγκεκριμένη Δημοτική Παράταξη), κάτι που συνεχίζεται και στα γραφόμενα του. Η στάση τους αυτή είναι για το ‘φαίνεσθαι’ και απλά τρέχουν να προλάβουν τη νέα κομματική επετηρίδα που συντάσσει ο κ. Μητσοτάκης με την επίβλεψη του κ. Βορίδη.
*Εξυψώνει το Τ.Η.Μ.Ο,αλλά συστηματικά αποφεύγει να πάρει θέση για τα πεπραγμένα της σημερινής κυβέρνησης, όπως και διαχρονικά όλων των κυβερνήσεων της Ν.Δ στο χώρο της εκπαίδευσης στο Ληξούρι και βεβαίως να πει τι θα διεκδικήσουν αυτός και οι συνοδοιπόροι τουμιας και το μόνο που θέλει είναι να την ‘πει’ στον ΣΥΡΙΖΑ (είπαμε… η επετηρίδα!!!.)
*Οι αιχμές για τον ΣΥΡΙΖΑ και οι ευθύνες της κυβέρνησης του τώρα πρόεκυψαν. Όλη την προηγούμενη περίοδο πριν τις Δημοτικές Εκλογές του Μαΐου 2019, ο υπουργός Παιδείας ήταν καλός, ο ΣΥΡΙΖΑ πολύ καλός και ο τοπικός ΣΥΡΙΖΑ κάλλιστος. Ήταν η περίοδος που η ηγετική ομάδα της Δημοτικής παράταξης του πρώην της ΝΟΔΕ, παρακαλούσε την στήριξη του ΣΥΡΙΖΑ στον Δήμο Ληξουρίου και την συμμετοχή μελών του στο ψηφοδέλτιο.
*Ποτέ στους σχεδιασμούς της Ν.Δγια την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, το Ληξούρι δεν ήτανμέσα. Το αντίθετο μάλιστασυνέβαινε και συμβαίνει και τώρα. Η Ν.Δ σε κάθε περίοδο διακυβέρνησης της, στοχοποιει το Ληξούρι και ξηλώνει δομές εκπαίδευσης και μάλιστα επιτυχημένες. Να θυμίσουμε το κλείσιμο της ΒΑΛΛΙΑΝΕΙΟΥ(ΒΕΣ) και την μετά ΒΑΛΛΙΑΝΕΙΟ περίοδο(1976-78) που χάθηκε η ευκαιρία να δημιουργηθεί ένα Τριτοβάθμιο Ίδρυμα με την εξαιρετική υποδομή της ΒΕΣ(με δύο βουλευτές της ΝΔ τότε στην Κεφαλονιά) ,το κλείσιμο της Ακαδημίας Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού ,το Σχέδιο ΑΘΗΝΑ με την μεταφορά του τμήματος ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ στην Λευκάδα.
*Το Τ.Η.Μ.Ο και το ‘ΔιοίκησηςΕπιχειρήσεων’δόθηκαν στο Ληξούριλόγω της πολιτικής βούλησης του αείμνηστου ΓερασίμουΑρσένη. Και εδώ να θυμίσω τα ειρωνικά και πικρόχολασχόλια των τότεπαραγόντων της ΝΔ(τι τμήμα είναι τουτο..,μας κοροϊδεύει ο Αρσένηςκ.λ.π..),σε μια προσπάθεια να υποβαθμίσουν την δημιουργία του Τ.Η.Μ.Ο για καθαρά αντιπολιτευτικούς λόγους.Τώρα σ’αυτην τη λογική και νοοτροπίαυπάρχει και το ‘σανός’.
Η αλήθεια όμως για τις τελευταίες εξελίξεις είναι ότι:
Η σημερινή κυβερνηση της Ν.Δ μέσα σε τρείς μήνες:
1.Ανέστειλλε την λειτουργία των διετών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης, που θα ξεκινούσαν τον Σεπτέμβριο 2019 (μεταξύ αυτών και το ‘ΤΕΧΙΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ & ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ’ στο Ληξούρι).
2.Κατάργησε τη ΝομικήΣχολή του Πανεπιστημίου Πατρών.
3.Κατάργησε τη δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σε ομάδα τμημάτων Σχολών.
4.Ανακοίνωσεκαι την αναστολή λειτουργίας 37 νέων Τμημάτων, τα οποία ιδρύθηκαν και θα ξεκινούσαν την ακαδημαϊκή τους λειτουργία τον Σεπτέμβριο του 2020-21 (μεταξύ αυτών και το τμήμα ΕΘΝΟΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑΣ στο Ληξούρι).
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θεσμοθέτησε τρεις δομές εκπαίδευσης για το Ληξούρι, με στόχο μια πλήρη και ολοκληρωμένη προσέγγιση στο αντικείμενο της Μουσικής Παιδείας:
1.Τριτοβάθμια με το τμήμα της ΕΘΝΟΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑΣ.
2.Μεταδευτεροβάθμια με το τμήμα ‘ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ & ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ’.
3.Δευτεροβάθμια με το ‘ΜΟΥΣΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ-ΛΥΚΕΙΟ’.
Από αυτές τις δομές το μόνο που ακόμα δεν ξηλώνεται (ακόμα?) είναι το ΜΟΥΣΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ –ΛΥΚΕΙΟ και που ελπίζουμε να αρχίσει να λειτουργεί το σχολικό έτος 2020-2021.
Είναιαλήθειαεπίσης, ότι η διοίκηση του ΙΟΝΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ δεν ήθελε το Τ.Η.Μ.Ο(με την σύμφωνη γνώμη και της Διοικούσας του Τ.Ε.Ι ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ) με επιχείρημα ότι το αντικείμενο ΗΧΟΣ-ΗΧΟΛΗΨΙΑ καλύπτεται από το τμήμα ‘ΤΕΧΝΩΝ ΗΧΟΥ και ΕΙΚΟΝΑΣ’ της Κέρκυρας και το αντικείμενο Μουσικά Όργανα από το διετές ‘ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ &ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ στο Ληξούρι.Έτσι το τμήμα της ΕΘΝΟΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑΣ πρόεκυψε ως ο συμβιβασμός της Διοίκησης του Ι.Π και του υπουργείουΠαιδείαςπου συμφώνησε να υπάρχειοπωσδήποτε Πανεπιστημιακότμήμα στο Ληξούρι.Και πέρα από τον προβληματισμό και τις επιφυλάξεις που διατυπώνονται για το επιστημονικό περιεχόμενο και την βιωσιμότητα του τμήματος της ΕΘΝΟΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑΣ (προβλήματα που αξιολογούνται και αντιμετωπίζονται στην πορεία της λειτουργίας του) είναι αδιαμφισβήτητο το γεγονός ότι το Ληξούρι έμεινε στον χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και τώρα αυτό ενδέχεται να χαθεί.
Εμείς, για όλα αυτά αγωνιστήκαμε, συγκρουστήκαμε και αυτά καταφέραμε να πετυχουμε… Λίγα?…Πολλά?… Ας τα αξιολογήσει η τοπική κοινωνία και ας τα συγκρίνει με αυτά που έρχονται και που μακάρι να είναι καλύτερα…
ΠΟΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ:
Έχοντας στο μυαλό μου ότι η υπέροχη ιστορία στον χώρο της εκπαίδευσης στο Ληξούρι ,που ξεκίνησε το 1915 με την ΒΑΛΛΙΑΝΕΙΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΣΧΟΛΗ πρέπει να ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΠΟΥ ΤΗΣ ΑΞΙΖΕΙ και γνωρίζοντας τις δυνατότητες, κτηριακές και εργαστηριακές, που το περιβάλλον της ΒΕΣ παρέχει, προτείνω,και θεωρώ ότι η τοπική κοινωνία και οι θεσμικοί παράγοντες(ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν φίλε πρώην της ΝΟΔΕ) πρέπει να αναδείξουν και διεκδικήσουν, τα παρακάτω:
Α.Την εναρξη λειτουργίας από το σχολικό έτος 2020-21 του ‘ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΛΥΚΕΙΟΥ, που φοβάμαι ότι η κυβέρνηση της Ν.Δ με τη φόρα που έχειπάρει θα το καταργήσει και αυτό.
Β.Την παραμονή και λειτουργία του διετούςτμήματοςΕπαγγελματικήςΕκπαίδευσης ‘ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ’πουαξιοποιεί πλήρως την υπάρχουσαεργαστηριακήυποδομή του Τ.Η.Μ.Ο. Εξάλλου η παραπάνω επαγγελματική εξειδίκευση, από μόνη της, δεν αποτελεί αντικείμενο σπουδής πανεπιστημιακού επιπέδου και οι επαγγελματίες στο είδος είναι εμπειροτέχνεςμέσα από μαθητεία.
Γ. Την παραμονή και λειτουργία του τμήματος Εθνομουσικολογίας με την αξιολόγηση και έγκριση από την ΑΔΙΠ ενός προγράμματος σπουδών ελκυστικού και ανοικτού στην σύγχρονη Μουσικολογία και σχετικού με την τεράστια μουσική παράδοση των Ιονίων και των μουσικών επιρροών που δέχτηκαν διαχρονικά τα νησιά μας. Εξάλλου η μελέτη και έρευνα ενός τέτοιου μεγέθους αντικειμένου δεν μπορεί να είναι στατική ,ειδικά σήμερα που χιλιάδες μουσικές ιδιαιτερότητες διακινούνται και αλληλοεπηρεάζονται σε παγκόσμιο επίπεδο.