Κατά την ευρεία σύσκεψη της Παρασκευής στο Δημαρχείο της Σάμης στο πλαίσιο της επίσκεψης του Υπουργού Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής στο νησί μας, η Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων Ρόδη Κράτσα – Τσαγκαροπούλου και ο Αντιπεριφερειάρχης Κεφαλλονιάς & Ιθάκης Σταύρος Τραυλός, πρότειναν ως ένα άμεσο μέτρο αντιπλημμυρικής προστασίας των παραρεμάτιων περιοχών του Δήμου μας, συνεπώς και των Πουλάτων, την τοποθέτηση κινητών φραγμάτων. Μάλιστα όπως ανέφεραν, η πρόταση αυτή είχε κατατεθεί και πέρυσι, ωστόσο δεν υλοποιήθηκε καθώς ο Δήμος Σάμης εξέφρασε επιφυλάξεις τόσο για την αποτελεσματικότητα της επιλογής αυτής, όσο και για το γεγονός ότι η απαίτηση όλων είναι η υλοποίηση μόνιμων αντιπλημμυρικών έργων που θα απαλλάξουν οριστικά τον τόπο μας από τον βρόγχο των πλημμυρικών φαινομένων. Άλλωστε ως γνωστόν, στην Ελλάδα συνήθως ισχύει το… ουδέν μονιμότερον του προσωρινού.
Τι είναι όμως τελικά τα κινητά φράγματα και κατά πόσο μπορούν να αποτελέσουν μία έστω προσωρινή λύση;
Τα φουσκωτά φράγματα όπως στην πραγματικότητα ονομάζονται, είναι μακριές κυλινδρικές λαστιχένιες μεμβράνες ενισχυμένες με ίνες και φουσκώνουν με νερό, αέρα ή/και με συνδυασμό των δύο, διαμορφώνοντας μεμονωμένα ευπροσάρμοστα φράγματα. Το ύψος τους δεν ξεπερνάει συνήθως τα 5 μέτρα, αλλά σε ειδικές περιπτώσεις μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 10 μέτρα.
Τα φράγματα αυτού του είδους που αποτελούν μια σχετικά πρόσφατη τεχνολογικά ανακάλυψη, διακρίνονται σε μόνιμα που αγκυρώνονται σε θεμέλια από οπλισμένο σκυρόδεμα και σε μετακινητά για τα οποία έγινε η προχθεσινή αναφορά. Σε αμφότερες τις περιπτώσεις, αποτελούν επί της ουσίας έναν φάκελο που διαμορφώνεται από μια αεροστεγή και υδατοστεγή λαστιχένια μεμβράνη που κατασκευάζεται από πολλαπλά στρώματα ενισχυμένα με ίνες από άυλον, πολυεστέρα ή και λάστιχο. Η μεμβράνη είναι αρκετά εύκαμπτη και παρουσιάζει πολύ μεγάλη αντοχή ακόμη και στην πίεση φερτών υλικών. Επίσης, ανάλογα με τις επιμέρους ανάγκες μπορεί να ενισχυθεί περαιτέρω με χαλύβδινα σύρμάτα ή ίνες άνθρακα, ώστε να γίνει περισσότερο ανθεκτική σε προσκρούσεις με βαριά ή αιχμηρά αντικείμενα ή ακόμη και σε βανδαλισμούς. Μάλιστα μπορεί να έχει ποικιλία χρωμάτων, ώστε να ταιριάζει καλύτερα στο φυσικό περιβάλλον και να προκαλεί όσον το δυνατόν λιγότερη όχληση. Τέλος, με βάση τις πληροφορίες που συλλέξαμε, τα μετακινητά φράγματα τοποθετούνται πολύ γρήγορα, έχουν χαμηλό αρχικό κόστος και εξίσου χαμηλό κόστος λειτουργίας και συντήρησης.
Η πιο απλή και συνηθισμένη μορφή ενός μετακινητού φράγματος είναι το διπλό, τα δύο τμήματα του οποίου είναι ενωμένα σε μεγάλη επιφάνεια ώστε να έχουν μεγαλύτερη στεγανότητα αλλά και ευστάθεια έναντι ανατροπής ή ολίσθησης από την δύναμη τριβής που αναπτύσσεται στην βάση του.
Τα μετακινητά φράγματα χρησιμοποιούνται για την προστασία κατοικημένων περιοχών από πλημμυρικά φαινόμενα, για την εκτροπή της ροής ρεμάτων, χειμάρρων και μικρών ποταμών, τον έλεγχο της διάβρωσης του εδάφους, ενώ θεωρούνται ιδανικά για την συγκράτηση των φερτών υλών στα σημεία κατακάθισής τους ώστε να μην παρασύρονται από την ροή του νερού προκαλώντας καταστροφές.
Σίγουρα δεν είμαστε ειδικοί για να κρίνουμε αν θα πρέπει να τοποθετηθεί ένα μετακινητό φράγμα στα Πουλάτα, στον Καραβόμυλο, στην Πύλαρο ή σε όποιο άλλο σημείο του Δήμου μας υπάρχουν ρέματα. Ούτε έχουμε άποψη για το πως θα διευθετηθεί η ροή του νερού και συνεπώς των φερτών υλικών. Αυτά θα τα κρίνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας και του Δήμου. Αυτό που ωστόσο γνωρίζουμε, είναι ότι δεν υπάρχει χρόνος για άλλες καθυστερήσεις. Ο χειμώνας είναι προ των πυλών, η κλιματική αλλαγή θα μας φέρνει όλο και ποιο συχνά αντιμέτωπους με έντονα καιρικά φαινόμενα και το χωριό μας, όπως ασφαλώς και ολόκληρος ο Δήμος μας, χρειάζονται άμεση προστασία. Αν τα μετακινητά φράγματα μας την προσφέρουν, έστω και προσωρινά μέχρι την ολοκλήρωση των μόνιμων αντιπλημμυρικών έργων που όλοι απαιτούμε, τότε ας τοποθετηθούν το συντομότερο δυνατόν. Όπως το συντομότερο δυνατόν πρέπει να πραγματοποιηθούν και οι αναγκαίοι καθαρισμοί όλων των ρεμάτων, συμπεριλαμβανομένου αυτού που διασχίζει το χωριό μας σε όλο του το μήκος.
Πηγή: poulatakefalonias.gr