Ο Διονύσης Μινέτος σχετικά με το έργο της γέφυρας του Πόρου και την κακοκαιρία
Πολιτική
16/10/2021 | 11:37

Οι αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από γνωστά πολιτικά πρόσωπα αλλά και ορισμένα κείμενα και ρεπορτάζ που είδαν το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες ώρες από συγκεκριμένη μερίδα του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου και που αναφέρονται σε δήθεν σκάνδαλο για το έργο της επισκευής, ενίσχυσης και αναβάθμισης της γέφυρας Bailey του οικισμού του Πόρου, για «κόψιμο του Πόρου στα δύο» για «σιδερογέφυρα και επαπειλούμενο κίνδυνο αν χρειαστεί η επέμβαση ασθενοφόρου ή Πυροσβεστικού οχήματος στα Αράγια» κλπ, απλά αναπαράγουν τα ψεύδη, την μιζέρια και την καταστροφολογία και υπηρετούν την αντιπολιτευτική τακτική των εμπνευστών τους.

Υπό την έννοια αυτή θα ήθελα να αναφέρω τα εξής:

1. Οι επεμβάσεις που εκτελούνται στη γέφυρα του Πόρου έχουν σχεδιαστεί με τον καλύτερο τρόπο και με βάση τους ισχύοντες κανονισμούς και τα διδάγματα της επιστήμης, από την Μονάδα Μελετών και Κατασκευών (ΜΟΜΚΑ) του ΓΕΕΘΑ. Επιβλέπονται από την ίδια υπηρεσία (την ΜΟΜΚΑ) και στοχεύουν στην οριστική επίλυση των χρόνιων προβλημάτων της γέφυρας του Πόρου τα οποία απέτυχε να αντιμετωπίσει η προηγούμενη διοίκηση του Δήμου.

Σε αντίθεση με ότι συμβαίνει στα συνήθη Δημόσια Έργα, όπου ο Ανάδοχος εκκινεί την κατασκευή του έργου και πληρώνεται βάσει της εξέλιξης των εργασιών που εκτελεί, στο συγκεκριμένο έργο που εκτελείται από τον Ελληνικό Στρατό, απαιτήθηκε προκαταβολικά, η πλήρης εξόφληση του συνολικού κόστους του έργου προκειμένου να αρχίσει η οποιαδήποτε προπαρασκευαστική ενέργεια (παραγγελία υλικών, οργάνωση εργοταξίου κλπ). Αν ο συντάχτης του σχετικού δημοσιεύματος είχε φροντίσει να διασταυρώσει την πληροφορία του κάνοντας ένα απλό τηλεφώνημα στη ΜΟΜΚΑ, δεν θα έγραφε ανακρίβειες περί σκανδάλου και πληρωμής του έργου από τον Δήμο πριν αυτό ολοκληρωθεί, εμπλέκοντας ανερυθρίαστα στο υποτεθειμένο σκάνδαλο όχι μόνο το Δήμο Αργοστολίου αλλά και τον Ελληνικό Στρατό.

Η συγκεκριμένη πράξη, που εμμέσως πλην σαφώς στρέφεται όχι μόνο εναντίον του Δήμου Αργοστολίου αλλά και εναντίον της συγκεκριμένης Δ/νσης του ΓΕΕΘΑ, ξεπέρασε την όποια καλώς εννοούμενη κόκκινη γραμμή. Είναι πασιφανές πλέον, ότι όποιος είναι τυφλωμένος από εμπάθεια, όποιος άγεται και φέρεται από τα πάθη του, είναι ανίκανος να ενημερώσει το κοινό με εγκυρότητα και υπευθυνότητα.
«Μέσα μας σκοτάδια πολλές πατωσιές, φωνές βραχνές, θεριά μαλλιαρά, πεινασμένα» όπως λέει και ο Νίκος Καζαντζάκης.

2. Σε ότι αφορά στο χρονοδιάγραμμα του έργου, είχε συμφωνηθεί από κοινού με την ΜΟΜΚΑ, οι εργασίες να μην αρχίσουν μέσα στην τουριστική περίοδο (Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο) για ευνόητους λόγους. Το είδος των εργασιών περιελάμβανε ιδιαίτερα θορυβώδεις χειρισμούς για αρκετές ώρες την ημέρα και για τουλάχιστον 5 έως 7 ημέρες. Κρίθηκε ότι στις παρούσες συνθήκες, το ζητούμενο ήταν η προστασία της οικονομίας του οικισμού του Πόρου που προσπαθεί να ανακάμψει από τις ολέθριες συνέπειες της πανδημίας. Ιδιαίτερα δε, ο ξενοδοχειακός κλάδος και ο κλάδος της εστίασης – ψυχαγωγίας υπέστησαν μια πρωτοφανή σε σφοδρότητα καθίζηση λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού που τους έφερε στα όρια της επιβίωσης. Το διάστημα Ιουλίου – Σεπτεμβρίου 2021 διαμορφώθηκε μια σημαντική τάση ανάκαμψης στο νησί μας και ο Πόρος έπρεπε να έχει τις κατάλληλες συνθήκες για να την εκμεταλλευτεί.

Αυτοί που έχουν διαφορετική άποψη ας βγουν να πουν στους επιχειρηματίες του Πόρου και ιδιαίτερα στους ιδιοκτήτες των παρακείμενων τουριστικών καταλυμάτων και των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, ότι αν ήταν στη δική μας θέση, θα επιστράτευαν κομπρεσέρ, σφυριά, τρυπάνια και μπουλντόζες τον Αύγουστο και το Σεπτέμβριο για να επισκευάσουν την γέφυρα. Σε αυτή την περίπτωση, είναι πέρα για πέρα βέβαιο ότι οι Άγγλοι, οι Γερμανοί ή οι Ιταλοί επισκέπτες που επέλεξαν τον Πόρο για μια εβδομάδα διακοπών, θα είχαν φύγει με τις καλύτερες εντυπώσεις.

Ας είναι. Ο καθένας έχει την ευθύνη των επιλογών του.

3. Οι ισχυρισμοί περί επαπειλούμενου κίνδυνου στην περίπτωση που θα απαιτούνταν η προσέγγιση Ασθενοφόρου ή Πυροσβεστικού οχήματος στα Αράγια, είναι ανακριβείς και θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί αν ο συντάχτης του συγκεκριμένου κειμένου είχε φροντίσει να θέσει ανάλογο ερώτημα είτε στη ΜΟΜΚΑ είτε στην Πυροσβεστική Υπηρεσία Αργοστολίου, αφού υποθέτω ότι, λόγω καχυποψίας, δεν θα εμπιστεύονταν τις όποιες εξηγήσεις θα μπορούσε να λάβει από το Δήμο Αργοστολίου.
Το σενάριο να προκύψει η ανάγκη για προσέγγιση ασθενοφόρου ή πυροσβεστικού οχήματος στα Αράγια, με την γέφυρα υπό κατασκευή και ταυτόχρονα αποκλεισμένη την Ιρλαδική διάβαση του ρέματος του Πόρου λόγω αυξημένης ροής υδάτων, είχε έγκαιρα συζητηθεί και επιλυθεί σε σχετικές επαφές του Δήμου τόσο με την ΜΟΜΚΑ όσο και με τους υπεύθυνους της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Αργοστολίου.

Τόσο πριν τοποθετηθούν τα μεταλλικά ελάσματα επί του καταστρώματος της γέφυρας όσο και μετά την τοποθέτησή τους, υπήρχε σχέδιο ώστε να μπορεί να διασχίσει την γέφυρα ασθενοφόρο όχημα και μικρού ή μεσαίου τύπου πυροσβεστικό όχημα. Παράλληλα, είχε αποφασιστεί, ο Δήμος να σταθμεύσει το δικό του πυροσβεστικό σχήματα στην ανατολική πλευρά του ρέματος, στα Αράγια, όπου σε περίπτωση ανάγκης θα ήταν εφικτό να προσεγγιστεί άμεσα από το προσωπικό του Δήμου μέσω της πεζογέφυρας.

Επομένως, οι παραπάνω αιτιάσεις, το μόνο που κατάφεραν ήταν να προκαλέσουν αβάσιμη ανησυχία και ψυχολογική επιβάρυνση στους κατοίκους του ανατολικού τμήματος του οικισμού του Πόρου. Αν αυτός είναι ο κοινωνικός ρόλος του τύπου, να τρομοκρατεί δηλαδή την κοινωνία, τότε πράγματι επετεύχθη.

4. Ο υποτιμητικός χαρακτηρισμός της γέφυρας Bailey ως «σιδερογέφυρας» δεν με βρίσκει σύμφωνο ούτε φυσικά οι απόψεις εκείνες που υποστηρίζουν ορισμένοι συμπολίτες μας ότι η συγκεκριμένη γέφυρα πρέπει να πεταχτεί στα σκουπίδια και να αντικατασταθεί από μια νέα γέφυρα από σκυρόδεμα. Σε όλο τον κόσμο, υπάρχουν και λειτουργούν χιλιάδες γέφυρες Bailey.

Γέφυρες τύπου Bailey στήνονται ακόμη και σήμερα, εν έτι 2021, σε πολλές αναπτυγμένες χώρες της Δυτικής Ευρώπης, στον Καναδά στην Αυστραλία, στον εξωαστικό χώρο αλλά και στον αστικό χώρο.
Οι γέφυρες Bailey αποτελούν ένα επίτευγμα της μηχανικής με τεράστια ιστορική αξία. Είναι συνδεδεμένες με την τροπή αμέτρητων, κρίσιμων μαχών του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Αλλά και στην μεταπολεμική περίοδο είναι συνδεδεμένες με την νεώτερη ιστορία των τοπικών κοινωνιών και των ανθρώπων που τις χρησιμοποίησαν, με σεισμούς, με πλημμύρες, με οικονομική ανάπτυξη, με ευημερία με γεγονότα που σημάδεψαν την πορεία γεωγραφικών περιοχών, κοινωνιών και ανθρώπων. Σε πολλές περιπτώσεις έχουν χαρακτηριστεί ως νεώτερα μνημεία.

Η γέφυρα Bailey είναι κομμάτι της νεώτερης ιστορία του Πόρου. Έχουμε βρει το στρατιωτικό διοικητή που την τοποθέτησε. Είναι εν ζωή σε ηλικία 91 ετών και ζει στη Αθήνα. Προσπαθούμε να αντλήσουμε στοιχεία για την εποχή εκείνη, για τις συνθήκες που επικρατούσαν και τις αγωνίες της κοινωνίας, για να φτιάξουμε με την συνδρομή της ΜΟΜΚΑ 2 δίγλωσσες πληροφορικές πινακίδες με την ιστορία της γέφυρας και να τις τοποθετήσουμε στις δύο πλευρές του ρέματος έτσι ώστε τόσο οι επισκέπτες του οικισμού όσο και οι νεώτερες γενεές, τα παιδιά του Πόρου, να μπορούν να δημιουργήσουν στη φαντασία εικόνες από την κατάσταση στον Πόρο εκείνη την περίοδο.
Όποτε και όταν εμείς αποχωρήσουμε από την διοίκηση του Δήμου, οι επόμενοι που θα αναλάβουν ας την γκρεμίσουν. Προς το παρόν εμείς σε επίπεδο προμελέτης έχουμε επεξεργαστεί δύο εναλλακτικές λύσεις για την κατασκευή μιας ακόμη σύγχρονης γέφυρας στο ρέμα του Πόρου έτσι ώστε ο οικισμός στο μέλλον να έχει τρεις διαφορετικού τύπου προσβάσεις: μια σύγχρονη γέφυρα, την ιστορική γέφυρα Bailey και την ιρλανδική διάβαση.

5. Μια παρατήρηση για τον συνάδελφο Δημοτικό Σύμβουλο και Μηχανικό, τον κ. Αλέξανδρο Παντελειό που είναι φανατικός υπέρμαχος της βιώσιμης κινητικότητας, του ποδηλάτου, του περπατήματος και της πεζοπορίας.
Ο Αντιδήμαρχος της περιοχής, ο πρόεδρος του Πόρου και το προσωπικό του Δήμου βρίσκονται νυχθημερόν στον Πόρο, διαθέσιμοι να βοηθήσουν όποιον είχε ανάγκη. Να πάνε τα φάρμακα ή τα ψώνια σε όποιον ηλικιωμένο, σε όποιον ανήμπορο είχε ανάγκη στα Αράγια αλλά και σε αυτούς που δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα κινητικότητα, που δεν έχουν ανάγκη. Ο Δήμος είναι εκεί να συνδράμει αγαπητέ συνάδελφε. Αλλά συγνώμη Αλέξανδρε, πόσοι από τους κατοίκους στα Αράγια δεν μπορούσαν να περπατήσουν 5 λεπτά μέχρι τη γέφυρα ή να οδηγήσουν το αυτοκίνητό τους μέχρι τη γέφυρα και μετά να περάσουν πεζοί και να κάνουν τα ψώνια τους στην αγορά του Πόρου; Τόσο δύσκολο είναι;

Είναι γνωστό ότι σε αυτές τις περιπτώσεις, οι μόνοι που δεν παραπονιούνται είναι οι ηλικιωμένοι και οι ανήμποροι. Δεν ακούς παράπονο από αυτούς. Είναι ολιγαρκείς. Τα δήθεν παράπονα είναι από τους νεώτερους και τους υγιείς.
Έχουμε γίνει πολύ ντελικάτοι, εύθραυστοι και «μη μου άπτου». Μένουμε 2 ή 3 ώρες χωρίς ρεύμα και παθαίνουμε αμόκ, πέφτουν στο κεφάλι μας 2 σταγόνες βροχής και χαλάμε τον κόσμο και τα βάζουμε με το Δήμο και το Κράτος, δεν μπορούμε για 3, 4 ή 5 ώρες να περάσουμε το ρέμα του Πόρου «εποχούμενοι» και είμαστε υποχρεωμένοι να πάμε για ψώνια ή για καφέ περπατώντας και τότε συμπεριφερόμαστε σαν να ήρθε η συντέλεια του κόσμου.
Ορισμένες φορές νιώθω άτυχος που δεν ανήκω σε αυτή την ελίτ των προσωπικοτήτων που ενοχλούνται με το παραμικρό.

Έχει χαθεί η αίσθηση του μέτρου.

6. Για τον συνάδελφο Δημοτικό Σύμβουλο κ. Άγγελο Κωνσταντάκη, ο οποίος με μικρο-αναρτήσεις αβάστακτης ελαφρότητας στο facebook δείχνει να έχει εξαρθρώσει την μνήμη του από το σημείο του σώματος στο οποίο βρίσκεται σύμφωνα με την ανθρώπινη ανατομία και να την κρατά στην παλάμη του μαζί με το κινητό του τηλέφωνο.
Αγαπητέ συνάδελφε, χθες το βράδυ στη αίθουσα της Ρυθμικής Γυμναστικής στο κλειστό «Αντώνης Τρίτσης», οι υπεύθυνοι είχαν ακτοβολίσει πολύχρωμους κουβάδες μέσα στους οποίους έσταζαν τα νερά από τη σάπια και ασυντήρητη στέγη της αθλητικής εγκατάστασης. Στο δε γήπεδο του μπάσκετ είχαν στρώσει πάνω στο παρκέ κομμάτια από χαρτόνια σε συνδυασμό με βαμβακερές πετσέτες μπάνιου για να μαζεύουν τα νερά που έμπαιναν από την οροφή.

Περπάτησα και ανέβηκα στις κερκίδες του κλειστού. Από εκεί ψηλά, σκέφτηκαν ότι αυτή η σουρεαλιστική εικόνα, – τα χαρτόνια, οι πολύχρωμοι κουβάδες, οι βαμβακερές πετσέτες, μια σφουγγαρίστρα ξαπλωμένη σε ετοιμότητα στη μέση του παρκέ, μια μικρή ομάδα αθλητών στριμωγμένοι σε ένα τμήμα του γηπέδου να προσπαθούν να παίξουν μπάσκετ –, αυτή η εικόνα, είναι ένα πραγματικό έργο τέχνης που έχει σμιλευτεί με κόπο και προσπάθεια ετών. Σίγουρα θα είχε τα potential να λάβει καλές κριτικές στην Μπιενάλε της Βενετίας.

7. Και μια τελευταία παρατήρηση για το συνάδελφο Δημοτικό Σύμβουλο κ. Νικόλαο Παπαδάτο. Αγαπητέ συνάδελφε, στην ανάρτηση σας μας εξηγείτε τι λέει η δική σας λογική για την γέφυρα του Πόρου σε αντιδιαστολή με την λογική της Δημοτικής Αρχής Μιχαλάτου.

Όμως αγαπητέ μου, όντας Αντιδήμαρχος Ελειού – Πόννων έως το πρόσφατο παρελθόν, η δική σας λογική δεν «λέει». Έχει ήδη πει και έχει δώσει δείγματα γραφείς. Μπορεί ο νεοφυής Δημοτικός Συνδυασμός που έχετε προσχωρήσει – και που λίγους μήνες πριν από τις εκλογές, κατόπιν αμοιβαίων υποχωρήσεων, θα ενωθεί με αυτόν του κ. Παρίση, για το κοινό καλό – να ονομάζεται «Δήμος Αργοστολίου: Παρόν και Μέλλον», όμως τόσο εσείς όσο και ο αρχηγός σας ο κ. Ανουσάκης διαθέτετε πλούσιο παρελθόν και πολυάριθμα πολιτικά ένσημα στο βιβλιάριό σας.

Το παρελθόν σας λοιπόν έχει δείξει ότι διαχειριστήκατε τη γέφυρα του Πόρου για μια δεκαετία με τη λογική του «Γεφυριού της Άρτας», τη λογική του «ράβε – ξήλωνε». Οι κάτοικοι του Πόρου γνωρίζουν. Σε μια γέφυρα προδιαγραφών να δεχτεί οχήματα έως 10 τόνους, επιτρέπατε την διέλευση οχημάτων 20 τόνων χωρίς να εκτελείτε τα αναγκαία υποστηριχτικά έργα, με αποτέλεσμα η γέφυρα να διαλύεται σιγά σιγά και να υφίσταται κίνδυνος σοβαρού ατυχήματος.

Για χρόνια παρακολουθούσαμε να εκτελείτε εμβαλωματικές, πρόχειρες και προσωρινές επεμβάσεις. Επί μια δεκαετία δεν καταφέρατε ή δεν ενδιαφερθήκατε πραγματικά να την φτιάξετε. Γιατί πρέπει να πιστέψει ο δημότης του Πόρου ότι θα την φτιάξετε στο μέλλον;

Η Δημοτική Αρχή Μιχάτου όμως, μέσα σε 24 μήνες την φτιάχνει.

Παραδίπλα, αφήσατε το Δημοτικό Κατάστημα του Πόρου με μια τεράστια τρύπα στη στέγη, σπασμένα τα κεραμίδια, πλημυρισμένη και μουχλιασμένη την σοφίτα και σάπια τα κουφώματα του κτιρίου. Η Δημοτική Αρχή Μιχαλάτου όμως, μέσα σε 24 μήνες εξόδεψε 170.000 ευρώ και τα έφτιαξε. Γιατί πρέπει να σας εμπιστευτεί ο κάτοικος του Πόρου τώρα;

Στη οδό Μεσολογγίου στα Αράγια αφήσατε το δρόμο πεσμένο και κλειστό και τις εκεί κατοικίες αποκλεισμένες από το έτος 2014, από τους σεισμούς. Η Δημοτική Αρχή Μιχαλάτου όμως μέσα σε 24 μήνες δημοπράτησε το έργο και σε λιγότερο από ένα μήνα ο Ανάδοχος θα αρχίσει την αποκατάσταση της οδού. Επί 6 χρόνια δεν αποκαταστήσατε την οδό Μεσολογγίου. Γιατί πρέπει να σας εμπιστευτεί ο κάτοικος του Πόρου τώρα;

Λίγο πιο κάτω, στο γήπεδο του 5χ5, όπου ο μισός δρόμο έχει κοπεί από τους σεισμούς, βάλατε προειδοποιητικά κολωνάκια για να μην γίνει ατύχημα αλλά δεν κατασκευάσατε ποτέ το αναγκαίο τοιχίο για να αποκατασταθεί η βατότητα του δρόμου. Η Δημοτική Αρχή Μιχαλάτου όμως μέσα σε 24 μήνες δημοπράτησε το έργο και σε λιγότερο από ένα μήνα ο Ανάδοχος θα αρχίσει την κατασκευή του τοιχίου. Γιατί πρέπει να σας εμπιστευτεί ο κάτοικος του Πόρου τώρα;

Από την άλλη μεριά, στο λιμάνι του Πόρου επί μια δεκαετία υποσχόσασταν στους κατοίκους και στους επαγγελματίες ότι θα τοποθετήσετε πλωτή εξέδρα για να αυξήσετε την δυναμικότητα του λιμανιού σε θέσεις πρόσδεσης τουριστικών σκαφών. Ουδέποτε το κάνατε. Η Δημοτική Αρχή Μιχαλάτου όμως μέσα σε λιγότερο από 24 μήνες, μελέτησε, δημοπράτησε και τοποθέτησε πλωτή εξέδρα πρόσδεσης τουριστικών σκαφών μήκους 60 μέτρων.

Γιατί λοιπόν πρέπει να σας εμπιστευτεί ο επαγγελματίας του Πόρου στο μέλλον;
Λίγο πιο πάνω, στο ιστορικό Τουριστικό Περίπτερο του Πόρου, όλη η Δυτική πλευρά της στέγης είναι διαλυμένη χρόνια τώρα και το νερό εισρέει μέσα στο κτήριο ζωντανό. Τόσα χρόνια δεν συγκινηθήκατε να συντηρήσετε το κτήριο. Η Δημοτική Αρχή Μιχαλάτου όμως έχει βάλει 90.000 ευρώ στο τεχνικό της πρόγραμμα και συντάσσει ήδη την μελέτη της αποκατάστασης του κτηρίου.

Ο κατάλογος είναι πολύ μακρύς, αλλά θα έρθει η ώρα του απολογισμού. Προς το παρόν, αν πράγματι θέλετε να συνδράμετε την κατάσταση που επικρατεί στην εκβολή του ρέματος του Πόρου, και εσείς και ο νέος σας αρχηγός, φορέστε τα βατραχοπέδιλά σας και τη μάσκα σας και βοηθείστε την ΔΕΥΑΚ να θέσει σε λειτουργία τα δύο πλημμυρισμένα αντλιοστάσια λυμάτων που κατασκευάσατε μέσα στην κοίτη του ποταμού ή βάλτε τη γραβάτα και το κουστούμι σας και ελατέ στο Διοικητικό Δικαστήριο τον άλλο μήνα να υπερασπιστείτε την ΔΕΥΑΚ στην μήνυση που έχει κάνει ο Ανάδοχος του έργου της Αποχέτευσης του Πόρου κατά του πρώην Δήμου Κεφαλονιάς και διεκδικεί 500.000 ευρώ σταλίες.

Αυτή είναι η πραγματικότητα την οποία ούτε η καταστροφολογία ούτε τα ψέματα μπορούν να θολώσουν.

eKefalonia
eKefalonia
eKefalonia
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Anassa Clothing Γυναικεια Ρουχα
Real Estate Kefalonia
Kefalonia Transfer