Ο ΝΕΟΣ ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΕΙ ΤΟΥΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΙΚΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΕΕ-ΟΟΣΑ – ΕΡΓΟΔΟΤΩΝ
ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΓΩΝΙΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ!
Ο νέος νόμος για την Επαγγελματική Εκπαίδευση επιταχύνει και εξειδικεύει τους στρατηγικούς στόχους της ΕΕ και του ΟΟΣΑ για την επαγγελματική εκπαίδευση, είναι συνέχεια του προηγούμενου νόμου που ψηφίστηκε μόλις 3 χρόνια πριν και έχει κριθεί από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές. Δεν αλλάζει τίποτα από την εικόνα και τον αδιέξοδο δρόμο της ουσιαστικής υποβάθμισης που ζει όλα αυτά τα χρόνια ο κόσμος της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Αποτελεί συνέχεια της ίδρυσης των Πρότυπων ΕΠΑΛ, των διετών Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (της ανήλικης εργασίας) (ΕΣΚ) και του πολυπλόκαμου μηχανισμού με μια αλυσίδα οργάνων για την προσαρμογή των ειδικοτήτων και των αντίστοιχων δεξιοτήτων σε κάθε περιοχή στις ανάγκες των τοπικών επιχειρήσεων.
Ο νόμος ήρθε σαν ραβασάκι απ’ τις εργοδοτικές ενώσεις, που συχνά πυκνά παρουσιάζουν τις ανάγκες τους για την παραπέρα κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων ως τη λύση δια πάσαν νόσον. Με σαφήνεια περιγράφεται σε κάθε άρθρο η στοχοθεσία που συγκλίνει στους παρακάτω άξονες:
➢ διασύνδεση των καταρτιζόμενων με τις ανάγκες της αγοράς και την ανάπτυξη σε τοπικό, περιφερειακό αλλά και κλαδικό επίπεδο, διευκόλυνση της κινητικότητας των εργαζομένων για την ενίσχυση της οικονομίας και της παραγωγικότητας.
➢ σύναψη μνημονίων συνεργασίας και ανάπτυξη προνομιακών σχέσεων συνεργασίας με τοπικές επιχειρήσεις.
➢ καθορίζεται το περιεχόμενο των σπουδών, των μαθημάτων, η δημιουργία ή η κατάργηση τομέων και ειδικοτήτων με βάση τις αντίστοιχες δεξιότητες που επικεντρώνονται οι οικονομικές δραστηριότητες της κάθε περιοχής.
➢ προσέλκυση δωρεών και ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στην ανάπτυξη, εφαρμογή του κοινού στρατηγικού σχεδιασμού. Ενίσχυση του βαθμού αυτονομίας με ενεργό ρόλο των εκπροσώπων των τοπικών επιχειρήσεων
➢ ειδικά μαθήματα σε όλα τα ΕΠΑΛ με ιδιαίτερο αναπτυξιακό χαρακτήρα.
Όλα τα παραπάνω, πέρα από το ότι επαναλαμβάνουν μονότονα έναν δρόμο και μια πολιτική που τη ζουν επώδυνα όσοι εμπλέκονται με την επαγγελματική εκπαίδευση, στην ουσία με ένα μόνο πράγμα προσομοιάζουν. Με επιχείρηση και σχέδιο κερδοφορίας και για να υπηρετηθούν οι στόχοι γίνονται και οι αναγκαίες αλλαγές, με την επίσημη θεσμοθέτηση Manager! Μα όλα αυτά τα χρόνια η «καλύτερη» σύνδεση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με αυτή την «αγορά» έχει παράξει ανεργία, ετεροασπασχοληση, χαμηλούς μισθούς, άγχος κτλ. Γιατί η «αγορά» θέλει φθηνούς και αναλώσιμους εργαζόμενους! Λίγα μόνο από τα νέα μαργαριτάρια!
• Συγχωνεύονται τα συστεγαζόμενα ΕΠΑΛ σε όλη τη χώρα! Θεσμοθετείται η γιγάντωση των ΕΠΑΛ με σχολεία τέρατα πλέον των 500 μαθητών.
• Δημιουργείται ένα καινούριο όργανο διοίκησης στα ΕΠΑΛ (αν δεν ανήκει σε ΚΕΕΚ): η Επιτροπή Συντονισμού. Στους Συλλόγους Διδασκόντων πλέον μόνο μεταφορά καθηκόντων!
• Στους Τομεάρχες των ΕΠΑΛ πλέον ανατίθενται και νέα καθήκοντα καθώς ως στελέχη εκπαίδευσης θα έχουν την πλήρη και συνολική ευθύνη λειτουργιάς των τομέων τους ακόμα και του θεωρητικού μέρους των μαθημάτων και πολλά άλλα, καθώς θα συμμετέχουν στην επιτροπή συντονισμού μαζί με την διεύθυνση του ΕΚ. Και επειδή ο έλεγχος πρέπει να γίνεται ακόμα πιο ασφυκτικός στην απαρέγκλιτη εφαρμογή του στρατηγικού σχεδίου, στο νομοσχέδιο γεννιέται πλέον και ο Τομεάρχης Γενικών Μαθημάτων.
• Δημιουργούνται τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης- CAMPUS (Κ.Ε.Ε.Κ.) για την διασύνδεση των ΕΣΚ-ΕΠΑΛ-ΣΑΕΚ (βαφτίσια των ΙΕΚ) και Εργαστηριακά Κέντρα (ΕΚ) για την σύνδεση των δεξιοτήτων όλων των επιπέδων προσόντων 3-4-5. Μάλιστα στο συμβούλιο θα συμμετέχουν και εκπρόσωποι των επιμελητηρίων!
• Τα ΚΕΕΚ θα αξιοποιούν για όλες τις δομές τα υπάρχοντα απαρχαιωμένα εργαστήρια των ΕΚ και με τα ΓΕΑΣ (γραφεία σταδιοδρομίας) θα παρακολουθούν τις προσαρμογή της φοίτησης στις ανάγκες της αγοράς. Τα ΓΕΑΣ θα στελεχώνονται με έναν σύμβουλο συντονιστή για κάθε 150 καταρτιζόμενους, ένα ψυχολόγο και ένα κοινωνικό λειτουργό για κάθε 200 καταρτιζόμενους!
• Η «πετυχημένη» πρακτική άσκηση που δεν εφαρμόστηκε στη συντριπτική πλειοψηφία των Πρότυπων ΕΠΑΛ αλλάζει: και εισάγονται «στη Γ τάξη, 22 μέρες συνεχόμενα ή τμηματικά».
Ποια αιτήματα των μαθητών, των σπουδαστών, των εκπαιδευτικών λύνει ο νέος νόμος;
▪ Την αναβάθμιση των σπουδών και την αξία των πτυχίων;
▪ Τα σύγχρονα επαρκή και εξοπλισμένα εργαστήρια;
▪ Τις απαρχαιωμένες κτιριακές υποδομές και τα ταβάνια που πέφτουν;
▪ Την επιθυμία των μαθητών να σπουδάσουν στην ειδικότητα που επιθυμούν;
▪ Τα μικρά τμήματα στα εργαστηριακά μαθήματα;
▪ Το μόνιμο και αναγκαίο εκπαιδευτικό προσωπικό;
▪ Την πιστοποίηση μέσα στο πτυχίο και την ουσιαστική πρακτική άσκηση με δικαιώματα;
▪ Τον εκσυγχρονισμό των αναλυτικών προγραμμάτων ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας;
▪ Τα απαρχαιωμένα σχολικά βιβλία;
▪ Την απολύτως αναγκαία σύνδεση των εργαστηριακού με το θεωρητικό μέρος των μαθημάτων;
▪ Την αναγκαία επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην εξέλιξη της τεχνολογίας και της παραγωγής;
Απαντάμε, απολύτως κανένα! Από το πρώτο ως το τελευταίο άρθρο και παράγραφο το νομοσχέδιο, το διατρέχει η επιτάχυνση της κατεύθυνσης και ο προσανατολισμός που τόσα χρόνια όλες οι κυβερνήσεις επιδιώκουν. Στην γρήγορη προσαρμογή της επαγγελματικής εκπαίδευσης στις εφήμερες δεξιότητες των αντίστοιχων ειδικοτήτων που επιτάσσουν τα κέρδη και η άναρχη οικονομία τους. Προσαρμογές, οδηγίες και κατευθύνσεις της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, για την επιτάχυνση του στόχου, για ακόμα μεγαλύτερο αριθμό ευέλικτων, μισοκαταρτισμένων και χωρίς δικαιώματα αποφοίτων της επαγγελματικής εκπαίδευσης, για την παραπέρα γιγάντωση των κερδών των επιχειρήσεων.
Δικαιολογημένη η ανησυχία όλων μας λοιπόν, εκπαιδευτικών και μαθητών. Τους λέμε προκαταβολικά, αυτός ο δρόμος δεν είναι ο δικός μας, είναι μακριά απ τις δικές μας ανάγκες μας. Συσπειρωμένοι στα σωματεία μας θα αντιπαλέψουμε μαζικά του αντιδραστικούς τους σχεδιασμούς. Παλεύουμε και διεκδικούμε:
• Ουσιαστική αναβάθμιση της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης
• Γενναία αύξηση της χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό της ΕΕΚ
• Σύγχρονα και επαρκή εργαστήρια για όλες τις δομές της ΕΕΚ, εξοπλισμός και υποδομές
• Έγκριση όλων των ολιγομελών τμημάτων για να μπορούν οι σπουδαστές να σπουδάζουν στις ειδικότητες που επιθυμούν
• Μαζικές προσλήψεις μονίμων εκπαιδευτικών
• Ριζικές αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας,
• Πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα κατά τη διάρκεια της μαθητείας/πρακτικής άσκησης
• Μόνη προϋπόθεση για τη δουλειά, όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα να δίνονται με το πτυχίο. Κατάργηση της πιστοποίησης.
Αργοστόλι 23/1/2024
Το ΔΣ της ΕΛΜΕ ΚΙ