Την Τετάρτη 18/5/22 θα διεξαχθούν σε εθνικό επίπεδο οι εξετάσεις της επονομαζόμενης και ελληνικής PISA (Programme for International Student Assessment) στα πλαίσια του διεθνούς προγράμματος P.I.S.A. του ΟΟΣΑ με στόχο όπως μας πληροφορεί το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ, «να γενικευτούν και να υιοθετηθούν στα υπόλοιπα εκπαιδευτικά προγράμματα οι βέλτιστες πρακτικές που υπάρχουν στις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ».
Οι συγκεκριμένες εξετάσεις που θα αφορούν μαθητές 300 Δημοτικών και 300 Γυμνασίων σε όλη τη χώρα (6ης και 3ης τάξης αντίστοιχα) στα γνωστικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών, δεν θα έχουν απλά διαγνωστικό χαρακτήρα όπως ισχυρίζεται το ΥΠΑΙΘ για να βελτιώσει τάχα το περιεχόμενο της εκπαίδευσης και τα προγράμματα σπουδών, ή τη διδακτική μεθοδολογία για να «επιμορφώσει» κατάλληλα τους εκπαιδευτικούς.
Τέτοιου είδους εξετάσεις και «εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις» στα πλαίσια του ΟΟΣΑ και της ΕΕ οδηγούν, σε πιο αντιδραστικά μέτρα για να προωθηθεί ο αντιεκπαιδευτικός-αντιλαϊκός σχεδιασμός που υλοποιούν όλες οι κυβερνήσεις στα πλαίσια της πολιτικής αυτών των οργανισμών.
Συγκεκριμένα και στην πράξη, ο προπαγανδιστικός μηχανισμός της κυβέρνησης βαφτίζει την επιδιωκόμενη ταξική κατηγοριοποίηση των σχολείων μέσω της λεγόμενης αξιολόγησης ως «Αναβάθμιση του σχολείου και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών», την απομάκρυνση των μαθητών από το σχολείο στα 15 τους χρόνια και την ανήλικη εργασία τους ως «ενίσχυση» της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, τον «απεγκλωβισμό» 40.000 μαθητών από τα Πανεπιστήμια μέσω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής αλλά και το επικείμενο πετσόκομμα χιλιάδων μαθητών μέσω της Τράπεζας Θεμάτων, ως «αναβάθμιση του Εθνικού Απολυτηρίου».
Την ίδια ώρα όμως που το ΥΠΑΙΘ προσπαθεί να μας πείσει ότι θα χρησιμοποιήσει αυτές τις εξετάσεις ως μέσο για την αναβάθμιση των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (Α.Π.Σ.) προχώρησε φέτος χωρίς κανένα διάλογο σε νέα (Α.Π.Σ.) που έχουν ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων από όλες τις επιστημονικές ενώσεις, γονείς και συνδικαλιστικές οργανώσεις των εκπαιδευτικών. Προσπαθεί να μας πείσει ότι ενδιαφέρεται για την αναβάθμιση του σχολείου, όταν και τη φετινή χρονιά δουλεύουν πάνω από 50.000 συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί, χιλιάδες ώρες χάνονται, οι μαθητές στοιβάζονται σε 27-30αρια τμήματα, σε σχολικά κτήρια που κάθε χρόνο γίνονται και πιο ακατάλληλα έως επικίνδυνα, λόγω παλαιότητας και έλλειψης συντήρησης. Προσπαθεί να μας πείσει ότι Κυβέρνηση, Ε.Ε. και ΟΟΣΑ στηρίζουν τους εκπαιδευτικούς αλλά και τους μαθητές, όταν δεν πήραν κανένα μέτρο, προκειμένου να καλυφθούν τα τεράστια γνωστικά κενά που άφησε η εγκληματική διαχείριση της πανδημίας και τα κλειστά σχολεία, αυτοί που προωθούν ένα τρελό «ράλι» κάλυψης της ύλης υπό την ασφυκτική πίεση προκειμένου να εφαρμοστεί με το ζόρι η Τράπεζα Θεμάτων. Αλήθεια, αυτό που έλειπε από αυτά τα παιδιά σε αυτές τις συνθήκες είναι οι επιπλέον εξετάσεις στην Στ΄ Δημοτικού και τη Γ΄ Γυμνασίου;
Προσπαθούν να μας πείσουν επίσης ότι «η έλλειψη ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση ειδικά για τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα δεν οφείλεται στις κοινωνικές ανισότητες αλλά στο ότι οι χαμηλού επιπέδου μαθητές δεν έχουν πρόσβαση σε σχολεία με εκπαιδευτικούς υψηλών προσόντων». Για αυτό, βάζουν στόχο για τα εκπαιδευτικά συστήματα «την προσέλκυση εκπαιδευτικών με αυξημένα προσόντα οι οποίοι διαρκώς θα εκπαιδεύονται με αξιολογήσεις και επιμορφώσεις και θα κρατούν τους καλύτερους».
Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι με τέτοιου τύπου εξετάσεις, με τέτοιου είδους κλίμακες και «διαγωνισμούς» ανοίγουν σήμερα το δρόμο ώστε, σε συνδυασμό την εφαρμογή της λεγόμενης «αξιολόγησης», να βαθμολογήσουν και να κατηγοριοποιήσουν τα σχολεία, να δημιουργήσουν σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς πολλών ταχυτήτων ειδικά στην κρίσιμη ηλικία της αποφοίτησης από το Δημοτικό.
Εμείς οι εκπαιδευτικοί της τάξης, ξέρουμε πολύ καλά ότι δεν μπορούμε να αξιολογήσουμε τη δουλειά μας μέσα σε ένα δίωρο εξετάσεων και με ενιαίους ισοπεδωτικούς όρους, ανεξάρτητα από την κοινωνική προέλευση, τις συνθήκες διαβίωσης, την οικογενειακή κατάσταση των μαθητών που συμμετέχουν σε αυτές. Αξιολογούμε τους μαθητές μας και τη δουλειά μας συζητώντας μεταξύ μας και βασανίζοντας τον εαυτό μας για τον καθένα μαθητή ξεχωριστά και με κάθε τρόπο και όχι ισοπεδωτικά. Με τη συζήτηση, τις δραστηριότητες ομαδικές ή ατομικές, ακόμα και με ένα γραπτό διαγώνισμα.
Αν το ΥΠΑΙΘ ήθελε πράγματι να εξάγει αντικειμενικά αποτελέσματα για την εκπαιδευτική πραγματικότητα θα αξιοποιούσε αυτά τα δεδομένα. Όμως οι στόχοι του είναι άλλοι.
Εμείς, οι εκπαιδευτικοί της τάξης δε θέλουμε οι εξετάσεις να χρησιμοποιούνται για να διαχωρίζονται οι μαθητές σε παιδιά και αποπαίδια, δε θέλουμε ένα σχολείο υποβαθμισμένο για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών, ένα σχολείο που θα σηκώνει τεράστια εμπόδια απέναντι σε αυτά τα παιδιά που θέλουν να σπουδάσουν. Θέλουμε ένα σχολείο που να μορφώνει ολόπλευρα όλους τους μαθητές, θα τους βοηθά να συγκροτήσουν την προσωπικότητά τους, θα τους δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξουν τα ταλέντα τους και να σπουδάσουν, όσοι το επιθυμούν, ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση της οικογένειάς τους.
Αυτό το σχολείο είναι εκ διαμέτρου αντίθετο με την πολιτική της κυβέρνησης τους σχεδιασμούς της ΕΕ, που υπηρέτησαν αδιαλείπτως όλες οι κυβερνήσεις.
Είναι χρέος μας απέναντι στους μαθητές μας να αντισταθούμε σε αυτό.
Εδώ και τώρα απαιτούμε από ΥΠΑΙΘ να σταματήσει κάθε διαδικασία που σχετίζεται με τη λεγόμενη «ελληνική PISA».
Καλούμε τους εκπαιδευτικούς να μη συμμετέχουν στις εξετάσεις τύπου PISA.:
Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ έχει προκηρύξει στάση εργασίας από τις 8 – 11 π.μ. και η ΕΛΜΕ ΚΙ από τις 11 – 2 μ.μ. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να καλυφθούν από τη στάση εργασίας ανάλογα με το πότε θα διεξαχθούν σε κάθε σχολείο.
Τα σχέδια της κυβέρνησης να μείνουν στα χαρτιά!
Αργοστόλι 17/5/2022
Το ΔΣ της ΕΛΜΕ ΚΙ