Με αφορμή το θέμα που έχει προκύψει σχετικά με την τύχη της συλλογής του ζωγράφου Γεράσιμου Στέρη και ως Δήμαρχος την περίοδο που εκτέθηκε στο Δημοτικό Θέατρο «ο Κέφαλος» (2001 – 2006) έχω να καταθέσω τα εξής:
1.Το 2000 ο κ. Γιώργος Α. Ποταμιάνος ήλθε σε επαφή μαζί μου για την παραχώρηση έργων του μεγάλου Κεφαλονίτη ζωγράφου Γεράσιμου Στέρη στο Δήμο Αργοστολίου με σκοπό τη μόνιμη έκθεσή τους.
2.Τον Ιούνιο 2001 υπεγράφη μεταξύ του Δήμου Αργοστολίου, της Ελληνικής Εταιρείας για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και του Κοινωφελούς Ιδρύματος με την επωνυμία «Ίδρυμα Υιών Παναγή Φωκά – Κοσμετάτου» Χρησιδάνειο τετραετούς διάρκειας με δυνατότητα ανανέωσης για την παραχώρηση 110 έργων του Γεράσιμου Στέρη, 14 σχεδίων και 4 βιτρινών, «κατά χρήση και μόνον χωρίς αντάλλαγμα και μοναδικό σκοπό την έκθεσή τους για χρονικό διάστημα τεσσάρων ετών στην αίθουσα «Αντίοχος Ευαγγελάτος» του Δημοτικού Θεάτρου «ο Κέφαλος».
Την ευθύνη της λειτουργίας της έκθεσης ανέλαβε η ΔΕΠΑΨ.
3.Στο 9σέλιδο Χρησιδάνειο εκτός των άλλων λεπτομερειών που καθόριζαν τους όρους παραχώρησης και λειτουργίας της έκθεσης υπήρχε η ευδιάκριτη σημείωση «Διευκρινίζεται ότι ο μοναδικός και αποκλειστικός σκοπός σύναψης της παρούσας σύμβασης είναι η μόνιμη παραμονή των έργων του Γεράσιμου Στέρη στην Κεφαλονιά και ότι ο σκοπός αυτός δεν αναιρείται από τυχόν περιοδική έκθεση έργων σε άλλες πόλεις της Ελλάδας».
4.Στις 11/8/2001 γίνονται τα εγκαίνεια της έκθεσης η οποία και λειτούργησε με μεγάλη επιτυχία μέχρι και τις αρχές του 2006.
5.Τον Ιούνιο του 2002 ο Γιώργος Α. Ποταμιάνος δώρισε στον Δήμο Αργοστολίου κλιματιστικό μηχανισμό που τοποθετήθηκε και λειτουργεί μέχρι και σήμερα στην αίθουσα «Αντίοχος Ευαγγελάτος» που εκτίθετο η συλλογή Στέρη.
6.Στις 4 Απριλίου 2006 υπογράφεται από τα τρία συμβαλλόμενα μέρη η Λύση του Χρησιδανείου του 2001 και την ίδια ημέρα παραδίδονται από την ΔΕΠΑΨ σε εκπρόσωπο της Ελληνικής Εταιρείας 109 από τους 110 πίνακες που είχαν παραχωρηθεί, τα 14 σχέδια και οι 4 βιτρίνες με πρωτόκολλο παράδοσης – παραλαβής.
7.Όσον αφορά τον ένα πίνακα που δεν παραδόθηκε, στην τελευταία παράγραφο της Λύσης του Χρησιδανείου αναφέρεται «Ο πίνακας με α/α 36 «Ψαροχώρι, 1950, Λάδι σε μουσαμά, 61Χ96,5 εκ.» θα παραμείνει ανηρτημένος στο γραφείο του Δημάρχου Αργοστολίου μέχρι την 31ηΔεκεμβρίου 2006 και θα παραδοθεί στην Ελληνική Εταιρεία αμέσως μετά την ως άνω ημερομηνία».
Ο πίνακας αυτός πράγματι ήταν ανηρτημένος στο γραφείο του Δημάρχου μέχρι και την ημέρα της αποχώρησής μου από τον Δήμο στις 31/12/2006.
8.Σε ευχαριστήρια επιστολή του Γιώργου Αν. Ποταμιάνου προς τον Δήμαρχο Αργοστολίου για τη συνεργασία, με την ιδιότητα του Αντιπροέδρου Α΄ της Ελληνικής Εταιρείας, μετά την παράδοση της συλλογής με ημερομηνία 13/4/2006, μεταξύ των άλλων αναφέρεται «Ελπίζω σύντομα (σημ. τα έργα του Στέρη) να ξαναγυρίσουν στην Κεφαλονιά μετά την περιοδεία των έργων στην Πάτρα, Αθήνα, Θεσσαλονίκη και ενδεχομένως Κρήτη που ανάλαβε να κάνει το Μορφωτικό Κέντρο της Εθνικής Τραπέζης».
9.Όλα τα παραπάνω έγγραφα και αρκετά ακόμη βρίσκονται στα αρχεία της ΚΕΔΗΚΕ ως διάδοχος της ΔΕΠΑΨ, από όπου και μετά από αίτησή μου τα πείρα.
Σε σχέση με τα παραπάνω αδιαμφισβήτητα στοιχεία και γεγονότα που επιβεβαιώνονται από τα αντίστοιχα έγγραφα (και πολλά ακόμη) που βρίσκονται στα αρχεία της ΚΕΔΗΚΕ και στα οποία ο καθένας θα μπορούσε να έχει πρόσβαση και σε συνάρτηση με τα όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες ημέρες έχω να παρατηρήσω τα εξής:
1.Από τα παραπάνω στοιχεία σαφώς και προκύπτει ότι ο Δήμος Αργοστολίου στις 8/4/2006 επέστρεψε στην ιδιοκτήτη της συλλογής Στέρη Ελληνική Εταιρεία ό,τι του παραδόθηκε τον Ιούνιο του 2001 εκτός από τον πίνακα με α/α 36 ο οποίος ήταν ανηρτημένος μέχρι και την 31/12/2006 ημερομηνία που αποχώρησα από τον Δήμο Αργοστολίου και ο οποίος θα έπρεπε «να παραδοθεί στην Ελληνική Εταιρεία αμέσως μετά την ως άνω ημερομηνία».
Από την ημερομηνία αυτή και μετά αγνοώ τι έγινε και αν τηρήθηκε ή όχι (και γιατί) ο ξεκάθαρος όρος της Λύσης του Χρησιδανείου από τη διάδοχη Δημοτική Αρχή.
Από πληροφορία που προέρχεται από τον Δήμαρχο κ. Παρίση ο εν λόγω πίνακας βρίσκεται σήμερα ανηρτημένος στο γραφείο της αντιδημάρχου κ. Γαρμπή.
Σε κάθε περίπτωση είναι σαφές ότι η διεκπεραίωση της παράδοσης του συγκεκριμένου πίνακα στην Ελληνική Εταιρεία σε καμία περίπτωση δεν με αφορά.
2.Αγνοώ γιατί η συλλογή Στέρη δεν επέστρεψε έκτοτε και μετά από 13 έτη, όπως διαβεβαίωνε ο κ. Ποταμιάνος στην από 13/4/2006 επιστολή του και μετά την περιοδεία των έργων από το Μορφωτικό Κέντρο της Εθνικής Τραπέζης, όπως ήταν «η επιθυμία του ζωγράφου Γεράσιμου Στέρη – Ντ’Εστε και της χήρας του, να επιστρέψουν τα έργα του στην γενέτειρά του Κεφαλονιά» και ρητά αναφέρεται στο αρχικό Χρησιδάνειο του 2001.
3.Σε καμία περίπτωση με βάση τα έγραφα που υπάρχουν στο αρχείο της ΚΕΔΗΚΕ και τα στοιχεία που ανέφερα προηγούμενα και μέχρι την περίοδο που είχα την ευθύνη 31/12/2006, δεν ευσταθεί ως γεγονός και κατηγορηματικά διαψεύδω τα όσα δημοσίευσε στο fbο Δημοτικός Σύμβουλος της παράταξης του κ. Μιχαλάτου κ. Διονύσης Μινέτοςκαι συγκεκριμένα ότι:
«Η τεράστια σε εικαστική, πολιτιστική και οικονομική αξία συλλογή έργων του ζωγράφου Στέρη, που είχε δοθεί στον πρώην Δήμο Αργοστολίου … αγνοείται».
Πολύ δε περισσότερο σε καμία περίπτωση δεν αφορά την περίοδο μέχρι και τις 31/12/2006 που ήμουν Δήμαρχος η αναφορά του κ. Μινέτου ότι «Κάποιες νεότερες πληροφορίες τις οποίες μεταφέρουμε με επιφύλαξη λένε ότι είχε δοθεί και η χειρόγραφη αλληλογραφίας μεταξύ του Στέρη και του Πικάσο, η οποία επίσης αγνοείται».
Χειρόγραφη αλληλογραφία μεταξύ του Στέρη και του Πικάσο δεν είχε δοθεί στο Δήμο Αργοστολίου όπως σαφέστατα προκύπτει από το αρχικό Χρησιδάνειο του 2001 και τη Λύση Χρησιδανείου το 2006.
4.Ο εκλεγμένος Δήμαρχος κ. Μιχαλάτος μου τηλεφώνησε στις 15 Ιουλίου μετά τη συνεδρίαση της Επιτροπής καταγραφής και κατανομής της περιουσίας του Δήμου Κεφαλονιάς στους νεοσύστατους Δήμουςκαι μου ζήτησε πληροφορίες για τη συλλογή Στέρη προκειμένου να ενημερωθεί από εμένα που ως Δήμαρχος Αργοστολίου είχα χειριστεί την υπόθεση της συλλογής και της έκθεσης Στέρη την περίοδο 2001 – 2006. Φυσικά και τον ενημέρωσα αναλυτικά και τον προέτρεψα να ζητήσει πρόσβαση στα αρχεία της ΚΕΔΗΚΕ και επίσης να ενημερωθεί υπεύθυνα από τις διάδοχες αρχές της δικιάς μου θητείας στο Δήμο Αργοστολίου.
5.Ο χειρισμός μια τόσο σοβαρής υπόθεσης με ….αναρτήσεις στο fb και την ανάλογη ελαφρότητα που προσδίδει ο επιλεγείς τρόπος ανακοίνωσης ενός ζητήματος και όχι με υπεύθυνο πολιτικά τρόπο και επίσημη ανακοίνωση, είναι το λιγότερο ατυχής.
Δυστυχώς ο ατυχής τρόπος χειρισμού της υπόθεσης της συλλογής Στέρη από τον εκλεγέντα Δήμαρχο κ. Μιχαλάτο και τους συνεργάτες του έρχεται σε συνέχεια του επίσης ατυχούς χειρισμού της άλλης σοβαρής υπόθεσης της κατανομής του υπάρχοντος προσωπικού στους νεοσύστατους Δήμους και των εκφρασμένων δημόσια απόψεων του για την διοίκηση του νέου Δήμου με θέσεις εκτός του ισχύοντος πλέον θεσμικού πλαισίου περί αντιπολίτευσης στο νέο Δημοτικό Συμβούλιο και άλλων ακόμη.
6.Ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιήθηκε η πληροφορία (άραγε από πού;) περί αγνοούμενης αλληλογραφίας μεταξύ του Στέρη και του Πικάσο και γενικότερα το θέμα της συλλογής Στέρη από την παράταξη του εκλεγέντος Δημάρχου τόσο στην Επιτροπή για την περιουσία του Δήμου που αυτή έφερε, όσο και δημοσίως μόνο υπεύθυνη δεν μπορεί να χαρακτηριστεί πολύ περισσότερο αφού αφορά την παράταξη του νεοεκλεγέντος Δημάρχου.
Σε κάθε περίπτωση δημιουργεί απορίες γιατί ο κ. Μιχαλάτος και οι συνεργάτες του, πολύ περισσότερο ως η επόμενη Δημοτική Αρχή, αντί να ενημερωθούν υπεύθυνα από τα επίσημα αρχεία του Δήμου για τη συλλογή Στέρη, καταφεύγουν στα μέσα …κοινωνικής δικτύωσης, ούτε καν με πολιτική ανακοίνωση, σε επικοινωνιακές ενέργειες εντυπωσιασμού και αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης – και μάλιστα με υπονοούμενα και …. «επιφυλάξεις» – από τα πραγματικά προβλήματα που θα παραληφθούν την 1ηΣεπτεμβρίου, όπως για παράδειγμα σε ποιο Δήμο θα πάει το δάνειο των 3,1 εκατ. για το χρεωστικό άνοιγμα του πρώην Δήμου Λειβαθούς που παρέδωσε ο κ. Μιχαλάτος το 2010 και το τεράστιο χρέος των 4,5 εκ. της ΔΕΥΑ προς το Δήμο με την κυρίαρχη ευθύνη του κ. Μιχαλάτου ως του πρώτου προέδρου της επιχείρησης που ξεκίνησε η οφειλή και φυσικά το μείζον ζήτημα της προγραμματικής συνεργασίας των παρατάξεων προκειμένου και ένεκα της απλής αναλογικής να λειτουργήσει ο Δήμος.