Κυκλοφορεί το νέο βιβλίο της Μαριλένας Φωκά
Πολιτισμός
29/02/2020 | 10:16

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΟΣΤΡΙΑ το νέο βιβλίο-δοκίμιο της βραβευμένης  εικαστικού -αγιογράφου με σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό Μαριλένας Φωκά με τίτλο ”ΔΟΚΙΜΙΑ ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜOY” .
Στην εισαγωγή η Μαριλένα Φωκά αναφέρει μεταξύ άλλων :
” Το βιβλίο ‘’ Δοκίμια Περί Τέχνης και Πολιτισμού ’’ που κρατάτε στα χέρια σας είναι ένα απάνθισμα δοκιμίων, ομιλιών και καταθέσεων σχετικό με πολιτιστικά μνημεία στα οποία συμπεριλαμβάνονται εικαστικές δημιουργίες, ποιητικός λόγος, αρχιτεκτονικά μνημεία, ιστορικά γεγονότα, λογοτεχνικά μνημεία, κ.α. αλλά κυρίως μνημεία θρησκευτικού προσανατολισμού και ένας μεγάλος αριθμός από κειμήλια της Ορθοδοξίας.

Αυτά τα κείμενα είτε έχουν δημοσιευτεί στα ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα μαζικής επικοινωνίας που αρθρογραφώ είτε έχουν εκφωνηθεί σε διαλέξεις και ομιλίες μου σχετικές με την κριτική της συγκριτικής λογοτεχνίας.

Δεν είναι ένα πόνημα που είχα προγραμματίσει εκ των προτέρων την έκδοσή του συνεπώς ο αναγνώστης δεν πρόκειται να βρει έναν διεξοδικό κατάλογο δοκιμιογραφιών που να αναφέρονται σε μια τεχνοτροπία, μια ιστορική περίοδο ή ένα κίνημα με όλους τους εκπροσώπους του.

Κάποιες ομιλίες μου έχουν μεταφερθεί αυτούσιες χωρίς  επεξεργασία θέλοντας να σας μεταφέρω την ατμόσφαιρα και τη συγκινησιακή φόρτιση της δεδομένης στιγμής. Γραμμένα σε απλή γλώσσα, προσιτή αφήνοντας εκτός δυσνόητες θεωρίες και περίτεχνα σχήματα λόγου αλλά επιμένοντας στο ουσιαστικό και εισάγοντας επεξηγήσεις όπου έκρινα απαραίτητο ώστε να είναι κατανοητά όπως έλεγε και ο πατέρας του ηθογραφικού μυθιστορήματος, Γρηγόριος Ξενόπουλος «από τον κ. Παλαμά αλλά και τον μαθητή του γυμνασίου» σας το παραδίδω σε αυτή τη μορφή.”
Στον κριτικό  πρόλογο του ο πολιτικός επιστήμων- ιστορικός τέχνης  Λεόντιος Πετμεζάς που επιμελήθηκε το βιβλίο επισημαίνει μεταξύ άλλων :
” Η συλλογική παρουσίαση των δοκιμίων της  εικαστικού-αγιογράφου  Μαριλένας Φωκά αποτελεί   επιλεγμένο  απάνθισμα ενδεικτικών κειμένων που με προοπτική αναπαραγωγής ανασύρουν ,ανασυγκροτούν και αποθησαυρίζουν πολυδιάστατες έγκριτες αναφορές από την ευρύτατη γκάμα και την εμβέλεια του φάσματος  της μέχρι σήμερα  συμμετοχής της στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο.
Η εμπεριστατωμένη διακριτική σημειωτική εμπέδωση τους με προσφιλή και οικεία συμβολιστική διαδρομών συγκροτείται από αυτούσιες και αυτόχθονες ενότητες που περισυλλέγουν αυτοτελείς κατηγορίες με ποικίλο πνευματικό προσανατολισμό και έγκαιρο προσδιορισμό  πρωτοκόλλου.
Η κυρίαρχη γραφή τους στην πορεία  κατέχει δικαιωματικά και κυριολεκτικά μια σημαντική θέση με θεματική στόχευση και απόλυτα διευρυμένη ματιά στο κοσμοθεωρητικό υπόβαθρο που αναμφίβολα δεν απομυθοποιεί  αλλά υπερνικά  και κορυφώνεται  σε  εκπαιδευτικές καταστάσεις εξιχνιάσεων. Με λογοτεχνικές περγαμηνές και παρακαταθήκες χρονικού και ντοκουμέντου το πόνημα  της επιδίδεται έντεχνα  και ευπρόσδεκτα στην διευθέτηση  μιας ενδόμυχης διερεύνησης με βαρύτητα.
Καθοδηγεί συνειρμικά , καλεί και υποδεικνύει ανοικτά , πληροφορεί τον αναγνώστη και τον κρατά σε διαρκή εγρήγορση με ξεχωριστή συναισθηματική υπόσταση απέναντι στην αλήθεια. Εμπλουτίζει τις γνώσεις του ,απαντά στα αιτήματα και στα ερωτηματικά του, οξύνει την κρίση του ,καλλιεργεί και μετουσιώνει διδάγματα και εντυπώσεις  καθώς επιχειρηματολογεί με αντικειμενική και  υποκειμενική σκοπιά και χροιά.”
Στις 366 σελίδες του  πολυδιάστατου και πολυσήμαντου  σε περιεχόμενο βιβλίου που αρκετές από αυτές κοσμούνται από βραβευμένους πίνακες και αγιογραφίες της Μαριλένας Φωκά υπάρχουν και κυριαρχούν ομιλίες, αναφορές, αφιερώματα  σε εκθέσεις της ,στα αρχιτεκτονικά ,ταφικά ,χριστιανικά και Αγιογραφικά μνημεία , στις τελετουργίες ,στην ιστορία ,στην υφαντική ,κεντητική τέχνη ,στα σύμβολα ,στα έγγραφα ,στα βιβλία ,στην πολεοδομία ,στους θρησκευτικούς κανόνες ,στην όρχηση  και  στις  άγιες μορφές .

Ειδικά κεφάλαια  στους στρατευμένους ,στους ιαματικούς, στους μοναχούς ,στους εγγράμματους θεολόγους και στους απλούς ανθρώπους  αγίους .

Στην ιδιάζουσα , ιδιότυπη και υψηλής  αισθητικής ποίηση του Αντρέα Μαρτζώκη, του Λεόντιου Πετμεζά και του Κώστα Ευαγγελάτου .

Στην περιπετειώδη γραφή του Αλμπέρτο Μοράβια  και σε λογοτεχνικά μνημεία .

Στο Συνέδριο Λογοτεχνίας για τον Νίκο Καζαντζάκη  το 2001 του University of Indianapolis στο οποίο ήταν βασική εισηγήτρια  και ομιλήτρια η συγγραφέας.

Επίσης ξεχωριστή θέση κατέχουν οι ενότητες για  την προφορική λογοτεχνία, την περιηγητική πέννα του Κνούτ Χάμσουν και του Herman Hesse,τα εικαστικά  μνημεία, τον Μυστικό Δείπνο του Λεονάρδο ντα Βίντσι,την λαική τέχνη της χαρακτικής  του Α.Τάσσου, την θεραπευτική διάσταση  και δόνηση των έργων  του Κώστα Ευαγγελάτου, τον ψυχογραφικό εικαστικό διάλογο του  Ντίκου Βυζάντιου, την  απόλυτα στρατευμένη τέχνη του  Πάμπλο Πικάσο, την πολιτιστική κληρονομιά του Θεόφιλου, την αριστοτεχνική αποτύπωση της  εικονολογίας  του Βαγγέλη Παπαδόπουλου, την  φορτισμένη με ερωτισμό γυμνή αποκάλυψη και μετουσίωση   της Θάλειας  Μαγδαληνού, την γοητευτική  χρωματολογία  στην παιδική ζωγραφική της Θάλειας-Βαρβάρας Τρανταλίδου ,την μοντέρνα θρησκευτική τέχνη του  Σάντυ Νικολαρέα, την εξοικειωμένη  κατάνυξη  του Φώτη Κόντογλου ,το καινοτόμο έργο του Μποστ ,τη μουσική ποιότητα του Μιχάλη Βιολάρη ,τα φωτογραφικά μνημεία , την γλυπτική  και άλλα ποικίλα  και πολυκύμαντα θέματα.

eKefalonia
eKefalonia
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ