Ήταν όλοι παρόντες στην τελετή επίσημης παράδοσης του έργου «Αποκατάσταση του παράκτιου τείχους ΝΑΟΚ και κρηπιδωμάτων, πεζοδρομίων και στηθαίων στην παραλιακή Γαρίτσας Κέρκυρας”, που διοργάνωσε η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων και η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Επιχειρησιακού Προγράμματος Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, το βράδυ της Παρασκευής 23 Αυγούστου 2019.
Στη λιτή εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην «Σκάλα του Δημάρχου», με την ευκαιρία της ολοκλήρωσης και παράδοσης σε χρήση του έργου στους κατοίκους και επισκέπτες του νησιού, στην πρόσκληση του Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων Θεόδωρου Γαλιατσάτου ανταποκρίθηκαν ο εκπρόσωπος του Μητροπολίτη Κέρκυρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων π. Αθανάσιος Κοκκινόπουλος, ο Δήμαρχος Κέρκυρας Κώστας Νικολούζος, η νεοεκλεγείσα Δήμαρχος Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Μερόπη Υδραίου, ο πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Χρήστος Μωραΐτης, η πρόεδρος του δημοτικού Συμβουλίου Μαρία Μουζακίτη, οι αντιπεριφερειάρχες Νικολέττα Πανδή, Αλέκος Μιχαλάς, Διονύσης Στραβοράβδης, Γιάννης Φοντάνας, ο αντιδήμαρχος Γιώργος Καρύδης, οι περιφερειακοί σύμβουλοι Τάσος Σαλβάνος, Σπυριδούλα Αγγουράκη, ο δημοτικοί σύμβουλος Δημήτρης Μεταλληνός, οι νεοεκλεγέντες περιφερειακοί σύμβουλοι της πλειοψηφίας κ.κ. Ζορμπάς, Ορφανουδάκης, Μουζακίτης και της μείζονος μειοψηφίας κ. Γαβαλάς, ο πρόεδρος του ΤΕΕ Κέρκυρας Νίκος Τρίαντος, η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κέρκυρας Τένια Ρηγάκου, ο εκπρόσωπος της αναδόχου κατασκευάστριας εταιρείας του έργου Αθανάσιος Φρούσσος και πλήθος κόσμου.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με ομιλίες και χαιρετισμούς και ακολούθησε μουσικό πρόγραμμα.
Στην ομιλία της η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κέρκυρας Τένια Ρηγάκου έκανε λόγο για ένα έργο σύνθετο και πολύπλοκο που ξεκίνησε και διεκόπη πολλές φορές στο παρελθόν, πριν την τελική του εκκίνηση το 2017 και την ολοκλήρωσή του τον Αύγουστο του 2019. Η κα. Ρηγάκου δήλωσε ότι υπήρξε καλή συνεργασία όλων των εμπλεκομένων για να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες του έργου καθώς και το προσωπικό και αμείωτο ενδιαφέρον του ίδιου του Περιφερειάρχη για την τάχιστη ολοκλήρωσή του. Από πλευράς Εφορείας Αρχαιοτήτων διατέθηκε προσωπικό, το οποίο κοπίασε και παρακολούθησε στενά όλα τα στάδια της κατασκευής, ώστε να αποδοθεί γρήγορα σε χρήση το έργο, «εδώ στο ιστορικό και μυθικό λιμάνι του Αλκινόου», όπως χαρακτηριστικά είπε. Επίσης ενημέρωσε ότι κατά τη διάρκεια των εργασιών υπήρξαν ευρήματα, όπως στοές και γλυπτά από τα τείχη των οχυρώσεων της πόλης, καθώς ο δρόμος διανοίχτηκε επί Αγγλοκρατίας, όταν έπεσαν τα τείχη της πόλης για να ανοίξει ο δρόμος προς τη Γαρίτσα. Η κα. Ρηγάκου ευχαρίστησε όλους όσοι εργάστηκαν για την ολοκλήρωση και από την υπηρεσία που προΐσταται και από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες καθώς και την εργολήπτρια εταιρεία για την αγαστή συνεργασία.
Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο εκπρόσωπος της αναδόχου εταιρείας Αθανάσιος Φρούσσος, ο οποίος αναφέρθηκε στην πολυπλοκότητα και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου, υπογραμμίζοντας ότι «πρόκειται για ένα έργο εξαιρετικά δύσκολο και εξειδικευμένο, με πλήθος τεχνικών δυσχερειών αλλά και δυσκολιών που προέκυψαν στην πορεία του, με απαιτήσεις μεγάλες από αρχαιολογικής πλευράς».
Ενημέρωσε ότι πρόκειται για το μεγαλύτερης έκτασης έργο, από πλευράς αρχιτεκτονικών μελών αποτύπωσης και επανατοποθέτησης, δηλώνοντας ότι «επρόκειτο για ένα μεγάλο παζλ που έπρεπε να επανατοποθετηθούν σωστά τα κομμάτια του ένα – ένα».
Επίσης αναφέρθηκε στα μέτρα ασφαλείας και κυκλοφορίας που έπρεπε να ληφθούν, με συνέπεια να συνταχθεί ειδική κυκλοφοριακή μελέτη από την εταιρεία με επικαιροποιημένα στοιχεία. Η μεγαλύτερη δυσκολία τεχνικής φύσεως ήταν η άντληση για την εκτέλεση της εκσκαφής, ενημέρωσε, ενώ υπήρξαν και ζητήματα που δεν προβλεπόταν εξαρχής και προέκυψαν στην πορεία, τα κρηπιδώματα που έπρεπε να φτιαχτούν μέσα από τη θάλασσα, και άλλες δυσκολίες που επιλύθηκαν με την συνεργασία όλων των εμπλεκομένων. Ο κ. Φρούσσος ευχαρίστησε όσους συνετέλεσαν στην ολοκλήρωση του έργου και ειδικά τον Περιφερειάρχη για την εξαιρετική συνεργασία.
Ο Δήμαρχος Κέρκυρας Κώστας Νικολούζος στη δική του ομιλία έκανε λόγο για ημέρα χαράς, που παραδίδουμε ένα σημαντικό έργο, κλείνοντας «πληγές» στο πρόσωπο της πόλης, χωρίς να αφήνουμε σημάδια. «Έχουμε αισιοδοξία ότι είναι ένα έργο στέρεο, που θα επιλύσει προβλήματα και δεν θα χρειαστεί να ανησυχούμε για πολλά – πολλά χρόνια πια», δήλωσε και προσέθεσε: «υπήρχε η αισιοδοξία ότι η ολοκλήρωση του έργου θα συνδυαζόταν με την παραχώρηση του παραλιακού μετώπου της πόλης στο Δήμο, αλλά δεν απολαύσαμε αυτή τη στιγμή, ελπίζω όμως ότι σε λίγο χρόνο η νέα Δήμαρχος της πόλης θα μπορέσει να το παραλάβει από το ελληνικό δημόσιο». Και κατέληξε: «είναι μια ευτυχής στιγμή, θέλω να συγχαρώ θερμά κυρίως τον Περιφερειάρχη Θ. Γαλιατσάτο, την αρχαιολογία που έβαλε πλάτη για το έργο, όλες τις υπηρεσίες και όσους ενεπλάκησαν και απέδειξαν ότι οι καλές συνεργασίες, οι συνέργειες και η επιμονή για να φτιάξουμε κάτι, αποδίδουν και έχουν καλό αποτέλεσμα».
Η νεοεκλεγείσα Δήμαρχος Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Μερόπη Υδραίου, δήλωσε ότι είναι μια ημέρα χαράς και γιορτής για την Κέρκυρα. «Επιτέλους βλέπουμε το παραλιακό μέτωπο, ένα εμβληματικό χώρο για όλους τους Κερκυραίους, τον παραδοσιακό περίπατο όλης της Κέρκυρας, να ολοκληρώνεται και να παίρνει σάρκα και οστά. Είναι ένα καλό παράδειγμα που αποδεικνύει ότι τα έργα μπορούν να αρχίζουν και να ολοκληρώνονται. Αν είμαστε καλά οργανωμένοι, αν συνεργαζόμαστε κι είμαστε έτοιμοι, επαρκείς και άρτιοι φέρνουμε καλά αποτελέσματα. Εδώ είναι ένα καλό παράδειγμα συνεργασίας της Περιφέρειας, της αρχαιολογίας, όλων των φορέων, του εργολάβου που ήταν αξιόπιστος στο χρονοδιάγραμμα και την ποιότητα. Έτσι παρά τις δυσκολίες και τις απαιτήσεις του έργου με υπομονή, επιμονή και καλή δουλειά έχουμε σήμερα ένα λαμπρό έργο», δήλωσε.
Η κα. Υδραίου ευχαρίστησε όσους διαχρονικά εργάστηκαν στη μελέτη και την κατασκευή του έργου κι όσους συνέδραμαν για την ολοκλήρωσή του και κατέληξε: «Η ανάπλαση του Άλσους της Γαρίτσας περιμένει, το παραλιακό μέτωπο πρέπει να αποδοθεί στο Δήμο και να αξιοποιηθεί και σε συνδυασμό με την πόλη – μνημείο της Ουνέσκο, είναι ένα εφαλτήριο για να αναβαθμιστεί και να ευπρεπιστεί επιτέλους η Κέρκυρα. Συγχαρητήρια στον κ. Περιφερειάρχη, στην περιφερειακή αρχή και σε όσους κόπιασαν και μόχθησαν για να γίνει πραγματικότητα το έργο αυτό».
Ο Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων Θεόδωρος Γαλιατσάτοςκαλωσόρισε όλους στην «όμορφη βραδιά» και ξεκίνησε αποκαλύπτοντας ότι τα προβλήματα στον ιστορικό πεζόδρομο της Γαρίτσας είχαν ξεκινήσει από το 1926, αφού στο βιβλίο του Γ. Σουρτζίνου «Τοπωνύμια, γλωσσικές μαρτυρίες στην ιστορική διαδρομή της Κέρκυρας», διασώζεται έγγραφο που αποστέλλεται (4/4/1926) «από τον Αστυνομικό Σταθμό Γαρίτσης στην Λιμενική Επιτροπή με το οποίο ζητείται άμεσος επισκευή λόγω της καταστάσεως σε μέρος του πλακοστρώτου που είχε υποστεί καθιζήσεις».
Αυτό δείχνει ότι η μάχη για να κρατηθεί μια υποδομή μέσα στον χρόνο, και μάλιστα όταν αυτή συγκρούεται με τα στοιχεία της φύσης είναι συνεχής, είπε και έκανε λόγο για αναγκαιότητα διάσωσης της ιστορικής μνήμης κρατώντας όρθιο το τοπόσημο της Κέρκυρας και ταυτόχρονα διατήρησης της αισθητικής, προσδίδοντας αρτιότητα και ποιότητα στην κατασκευή αυτή, για να το απολαμβάνουν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες του νησιού.
Ο Περιφερειάρχης έκανε λόγο για αποτέλεσμα που αξίζει να επαινεθεί γιατί «πρέπει να σημειώσουμε ότι από το 2012 όπου το έργο εντάχθηκε για πρώτη φορά στο ΕΣΠΑ 2007-2013, μέχρι τις 8/2/2017 που το έργο επανεντάχθηκε στο τρέχον ΕΣΠΑ 2014-2020 με πλήρη χρηματοδότηση και νέα, διευρυμένη μελέτη για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που προέκυψαν, πέρασαν 58 ολόκληροι μήνες, όπου είχε κατασκευαστεί μόνο το 15% του έργου και το υπόλοιπο ήταν κυριολεκτικά στον αέρα». Το απέδωσε σε «αμέλειες, αδιαφορία, κακούς χειρισμούς σε διοικητικό, πολιτικό επίπεδο, δυστροπίες της προηγούμενης εργολήπτριας εταιρείας» και συμπλήρωσε ότι με επιμονή και σκληρή δουλειά έχουμε αυτή την ευτυχή κατάληξη και σήμερα το αλσύλλιο του ΝΑΟΚ και τα Κουρτελάτσα στο μεγαλύτερό τους μέρος αποδίδονται σε χρήση.
«Είμαστε περήφανοι γιατί όλοι ήξεραν ότι το εγχείρημα είναι δύσκολο κι επιπλέον είχαμε να αντιμετωπίσουμε εκτός από την αδράνεια των προηγούμενων χρόνων και την υπονόμευση και την κακοβουλία σε πολλές εκδοχές της πολιτικής και της δημόσιας σφαίρας. Αυτό όμως που μετράει είναι ότι το όραμα, η θετική έμπνευση και η συνεργασία είναι οι νικητές. Ευχαριστούμε λοιπόν όλες και όλους που δούλεψαν έστω και κατ’ ελάχιστο και καταφέραμε να φτάσουμε στο σημερινό αποτέλεσμα και μιλώ από την εποχή του Οργανισμού Λιμένος το 2011 μέχρι σήμερα» είπε.
Ο Περιφερειάρχης ευχαρίστησε επίσης τους αντιπεριφερειάρχες του, τους εργαζόμενους και την ανάδοχο εταιρεία, την αρχαιολογία, τις Τεχνικές Υπηρεσίες της ΠΙΝ, το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης και την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης ΕΠ ΠΙΝ για τη συνεργασία και τις δυσκολίες που ξεπεράστηκαν, για τον ζήλο και την αφοσίωση που έδειξαν ώστε να παραδοθεί ένα έργο αισθητικά και ποιοτικά άρτιο.
Και κατέληξε: «Χρειάζεται ακόμη μια προσπάθεια για το υπόλοιπο τμήμα, όπου αν δεν υπερίσχυε η κακή πλευρά της δημόσιας διοίκησης και της γραφειοκρατίας στο Υπ. Πολιτισμού θα είχε ολοκληρωθεί και αυτό. Από το βήμα αυτό δηλώνουμε ότι θα συνδράμομε με κάθε τρόπο τη νέα Περιφερειακή Αρχή και τη νέα Δημοτική Αρχή στην κατεύθυνση της πλήρους υλοποίησης και της απόδοσης στους κατοίκους κι επισκέπτες της πόλης. Το μέλλον ανήκει σε αυτούς που οραματίζονται, η Κέρκυρα του πολιτισμού και της ιστορίας είναι από σήμερα πιο ισχυρή, προχωράμε μπροστά, πάντα να είμαστε παρόντες σε τέτοιες στιγμές επιτυχίας».
Υπενθυμίζουμε ότι το έργο περιλαμβάνει:
Αποκατάσταση του παράκτιου τείχους στη θέση Ν.Α.Ο.Κ. , το οποίο είχε υποστεί σημαντικές φθορές και παραμορφώσεις και ειδικότερα έγινε πλήρη φωτογραφική – αρχιτεκτονική αποτύπωση του τείχους, αποσυναρμολόγηση λιθοδομής τείχους & παράλληλη αρίθμηση των λίθων, κατασκευή νέου τείχους αντιστήριξης από οπλισμένο σκυρόδεμα, ο οποίος εδράστηκε σε σύστημα πασσάλων με πλακοειδή κεφαλόδεσμο και ακολούθησε η ανακατασκευή του συνόλου του τείχους πάνω στον κεφαλόδεσμο, χρησιμοποιώντας τους αρχικούς αριθμημένους λίθους.
Στο χώρο του αλσυλλίου έγινε μεταφύτευση – φύτευση νέων δένδρων & κατασκευή έργων διαμόρφωσης (παρτέρια – πλακοστρώσεις).
Επιπλέον έγινε ανακατασκευή του πεζοδρομίου από το CORFUPALACEέως τη διασταύρωση αεροδρομίου όπου και χρησιμοποιήθηκαν υφιστάμενες πλάκες και οι φθαρμένες αντικαταστάθηκαν από πλάκες ίδιας κοπής και σύστασης με πλήρη φωτογραφική – αρχιτεκτονική αποτύπωση των πλακών, αποσυναρμολόγηση και παράλληλη αρίθμηση τους. Κατασκευάστηκε πόδας προστασίας πριν από τον υφιστάμενο κρηπιδότειχο και αποκαταστάθηκαν οι φθορές που είχαν λάβει χώρα κατά μήκος του κρηπιδότειχου της παραλιακής οδού και οι οποίες προκλήθηκαν από τις ιδιαίτερα δυσμενείς καιρικές συνθήκες και καιρικά φαινόμενα που έπληξαν την περιοχή.
Έγινε προσεκτική αποξήλωση των παραδοσιακώνιστών ηλεκτροφωτισμού καθώς και των κολωνίσκων που βρίσκονταν πάνω στο πεζοδρόμιο, αποθηκεύτηκαν, συντηρήθηκαν και εν συνεχεία επανατοποθετήθηκαν στις αρχικές τους θέσεις. Ακόμη κατασκευάστηκαν ράμπες ΑμεΑ στις θέσεις όπου υπήρχαν διαβάσεις πεζών.
Όλες οι ανωτέρω εργασίες κατασκευάστηκαν και υπό την επίβλεψη της Εφορίας Αρχαιοτήτων Κέρκυρας.
Το έργο συγχρηματοδοτήθηκε από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ιόνια Νησιά 2014 – 2020» και τo συνολικό κόστος των παρεμβάσεων ανήλθε στο ποσό των 3,9 εκ. €.