Το ΔΣ της ΕΔΑΚΙ ΑΕ ΟΤΑ εκφράζει επιφυλάξεις για τα «πιο δυνατά και αποτελεσματικά σύνολα» που θα προκύψουν κρίνοντας και αξιολογώντας την μέχρι τώρα διαδικασία που έχει ακολουθηθεί στην σύσταση και λειτουργία του νέου περιφερειακού ΦοΔΣΑ.
Οι τοποθετήσεις περί «ενώσεων Δήμων, οργανισμών ακόμα και χωρών που δίνουν δυνατά και αποτελεσματικά σύνολα» μοιάζουν αρκετά γενικόλογες και δεν απαντούν στα οξύτατα προβλήματα που έχουν προκύψει.
Το τελευταίο διάστημα ο νέος περιφερειακός φορέας, σε συνέχεια του νομοθετικού αιφνιδιασμού της Κυβέρνησης τον περασμένο Μάιο που χωρίς καμία διαβούλευση και διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς προχώρησε στην ανατροπή του επιτυχημένου μοντέλου διαχείρισης των αποβλήτων της Κεφαλονιάς, απέστειλε τιμολόγια σε Δήμους της Περιφέρειας και τους καλεί να πληρώσουν για συμμετοχή και υπηρεσίες προς τον νέο φορέα.
Πέραν του γεγονότος ότι οι εν λόγω υπηρεσίες κοστολογούνται 2 με 3 φορές ακριβότερα από τις αντίστοιχες που παρέχονται μέχρι σήμερα με το ίδιο ακριβώς αποτέλεσμα, αναφέρονται σε διάστημα (τελευταίο τρίμηνο του 2020) όπου πρακτικά ο νέος φορέας δεν παρείχε τέτοιου είδους υπηρεσίες. Το τελευταίο τρίμηνο του 2020 οι υπηρεσίες αποκομιδής και διαχείρισης των απορριμμάτων της Κεφαλονιάς στον ΧΥΤΥ Παλοστής εκτελέστηκαν αποκλειστικά από την ΕΔΑΚΙ ΑΕ χωρίς καμία συμμετοχή του νέου περιφερειακού φορέα.
Την ίδια περίοδο εκδίδονται πρόχειρες διαπιστωτικές πράξεις χρησιδανείων που απαιτούν μεταβίβαση της περιουσίας της ΕΔΑΚΙ στον περιφερειακό φορέα χωρίς να υπάρχει νομική κατοχύρωση (η πρώτη από αυτές δεν εκδόθηκε από το εθνικό τυπογραφείο και δεν δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως) ενώ πρόκειται για περιουσία που έχει προκύψει από ανταποδοτικά τέλη των δημοτών της Κεφαλονιάς.
Για το έργο «ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑΣ» που περιλαμβάνει την εκτέλεση έργων που απαιτούνται ώστε να συμπληρωθούν και να αναβαθμιστούν οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις στη θέση «Παλλοστή», ο Περιφερειακός ΦοΔΣΑ συνάπτει Προγραμματική Σύμβαση με την ΔΙΑΔΥΜΑ από τη Δυτική Μακεδονία για ένα έργο που έχει προετοιμαστεί και ενταχθεί σε πρόγραμμα χρηματοδότησης από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Αργοστολίου, ενώ μπορεί να δημοπρατηθεί χωρίς το επιπλέον κόστος των προγραμματικών συμβάσεων του περιφερειακού φορέα.
Με βάση τα παραπάνω διερωτόμαστε:
Πως τεκμηριώνεται ότι ο ενιαίος φορέας διαχείρισης είναι ισχυρότερος σε μια νησιωτική περιφέρεια με τόσο έντονα ανομοιογενή χαρακτηριστικά.
Σε ποια «δυνατά και αποτελεσματικά σύνολα» αναφερόμαστε όταν η πρακτική που ακολουθείται απαξιώνει και απομονώνει υφιστάμενους φορείς με πολυετή εμπειρία και άρτια γνώση της υφιστάμενης κατάστασης και των τοπικών ιδιαιτεροτήτων.
Οι μέχρι τώρα επιλογές οδηγούν ή όχι σε άμεση αύξηση του συνολικού κόστους διαχείρισης των απορριμμάτων, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα οικονομικά μεγέθη της χώρας, των επιχειρήσεων και της σημερινής εξαιρετικά δύσκολης οικονομικής πραγματικότητας για τους δημότες.
Καλούμε ξανά, έστω την ύστατη ώρα, σε έναν ειλικρινή διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τους υπεύθυνους της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί, χωρίς όρους απαξίωσης και με έμπρακτη αναγνώριση της συμβολής μας.
Πιστεύουμε και επιθυμούμε κοινές συνεργασίες. Μέσα από την ουσιαστική συνεργασία που θα λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες και θα εστιάζει στα πραγματικά προβλήματα του τόπου, είναι όντως δυνατό να προκύψουν δυνατά σύνολα ώστε τοποθετήσεις περί «πιο δυνατών και αποτελεσματικών συνόλων» να μην αποτελούν πολιτικές δηλώσεις και γενικότητες.
Για την Ε.Δ.Α-Κ.Ι. Α.Ε. Ο.Τ.Α.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΑΡΓΥΡΙΟΣ ΓΑΒΡΙΕΛΑΤΟΣ