Γράφει η Σοφία Νεοφύτου
Την Πέμπτη, 18 Μαΐου, αποφασίσαμε να τιμήσουμε τα Μουσεία με έναν κάπως διαφορετικό τρόπο. Μιας και το Αρχαιολογικό Μουσείο στο Αργοστόλι εξακολουθεί, δυστυχώς, να είναι κλειστό, σκεφτήκαμε να …φέρουμε το Μουσείο στο σχολείο μας.
Πώς; Προσκαλέσαμε την αρχαιολόγο, καΕλένη Παπαφλωράτου, να ” ξεναγήσει ” τις μαθήτριες και τους μαθητές του Α1 στη μυκηναϊκή Κεφαλονιά, μέσα από προβολή- παρουσίαση αρχαιολογικών ευρημάτων της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κεφαλληνίας και Ιθάκης. Αφορμή στάθηκε, βέβαια ,η Οδύσσεια,έπος που διδάσκεται στην Α Τάξη, μέσα από τους στίχους του οποίου, πέραν των πολλών άλλων πολύτιμων γνώσεων και διδαγμάτων, οι μαθήτριες και οι μαθητές έρχονται σε επαφή και με τον μυκηναϊκό πολιτισμό.
Η κυρία Παπαφλωράτου, με μεγάλη προθυμία, παρά τον όγκο των υποχρεώσεών της στην Εφορεία, ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση της φιλολόγου, κ. Σοφίας Νεοφύτου.
Για δύο διδακτικές ώρες είχαμε την ευκαιρία να δούμε και να ακούσουμε πολλά για την εποχή του Οδυσσέα.
Η κ. Παπαφλωράτου μετά από μία σύντομη εισαγωγή στη Μυκηναϊκή Εποχή, έδειξε χάρτη με τις τέσσερις πόλεις της Κεφαλονιάς την εποχή εκείνη ( 1700- 1050 π. Χ.): Κράνη, Πάλη, Σάμη, Πρόννους, και στη συνέχεια άρχισε να ξεναγεί τα παιδιά στον τρόπο ζωής και στον πολιτισμό των μακρινών μας προγόνων μέσα από προβολή φωτογραφιών: ερείπια μυκηναϊκών οικισμών (ΒΙΠΕ Αργοστολίου), νεκροταφεία και κτερίσματα της εποχής, ανθρώπινα οστά, κινητοποίησαν τη φαντασία των παιδιών.
Γνώρισαν τον τρόπο ταφής του μυκηναϊκού ανθρώπου, διαπίστωσαν τις διαφορές μεταξύ θαλαμοειδών , θολωτών και λακκοειδών τάφων που έχουν ανασκαφεί στο νησί . Έμαθαν για την πρωτοτυπία ταφής και ταφικών εθίμων στην Κεφαλονιά κατά τη Μυκηναϊκή εποχή, όπως είναι οι ταφικοί λάκκοι εντός των θαλάμων και η χρήση ανοιχτών αγγείων ( κρατήρων, κυλίκων κλπ) ως κτερισμάτων . Ταξίδεψαν με όχημα το φωτογραφικό υλικό στα μυκηναϊκά νεκροταφεία των Μαζαρακάτων, της Λακήθρας, των Διακάτων, στο Σκινέα της Πάλης,στον θολωτό τάφο των Τζανάτων.
Γνώρισαν και σχολίασαν κτερίσματα του μυκηναϊκού κατοίκου της Κεφαλονιάς, εξάγοντας συμπεράσματα για τη ζωή και τον πολιτισμό του: αμφορείς, κύλικες, κρατήρες, αρυτήρες, πόρπες, ξίφη και περόνες, αιχμές δοράτων, χρυσά κοσμήματα, χρυσό πέλεκυ, σφραγιδόλιθους, κομβία, τριχολαβίδες, ειδώλια.
Επ` ευκαιρία η κ. Παπαφλωράτου μίλησε στα παιδιά για τους δύο κεφαλονίτες αρχαιολόγους, τον Π. Καββαδία και τον Σπ. Μαρινάτο ,προτρέποντάς τα να αναζητήσουν πληροφορίες για το ανασκαφικό τους έργο, κυρίως του δεύτερου. Έθιξε ακόμη και το θέμα της αρχαιοκαπηλίας, αφού κάποιοι τάφοι είχαν ήδη συληθεί από την αρχαιότητα, ενώ ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ανέφερε τον Κάρολο- Φίλιππο Δεβοσέτο, Διοικητή Κεφαλονιάς επί Αγγλοκρατίας, ο οποίος, βρίσκοντας τυχαία, κατά τη διάνοιξη δρόμου στα Μαζαρακάτα, τέσσερις τάφους, τους παραβίασε και τα ευρήματα τα δώρισε στο Μουσείο Neuchâtel της Ελβετίας,ιδιαίτερης πατρίδας του,όπου βρίσκονται μέχρι σήμερα…
Η κ. Παπαφλωράτου απάντησε σε όλες τις απορίες μας,αναφέρθηκε στο ανασκαφικό έργο της Εφορείας που πραγματοποιείται τώρα, και σίγουρα ζωντάνεψε με όλες αυτές τις εικόνες και τις γνώσεις που έδωσε με τρόπο εύληπτο,την εποχή του Οδυσσέα.
Στο τέλος μοίρασε στα παιδιά έντυπο για《Τα Μυκηναϊκά Νεκροταφεία Λακήθρας και Μαζαρακάτων》ενώ έφερε και για τη Βιβλιοθήκη του Σχολείου μας υλικό σχετικό με τους αρχαιολογικούς θησαυρούς της Κεφαλονιάς και Ιθάκης. Οι μαθήτριες και οι μαθητές μας έμαθαν πολλά, μα κυρίως συνειδητοποίησαν την τεράστια αξία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και την ανάγκη γνώσης και προστασίας της. Για τούτο όλες και όλοι συμφωνήσαμε στην ανάγκη ανέγερσης Αρχαιολογικού Μουσείου στην πόλη μας .
Ευχαριστούμε από καρδιάς την κ. Ελένη Παπαφλωράτου, την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κεφαλονιάς και Ιθάκης καθώς και τον Προϊστάμενό της, κ. Γρηγόριο Γρηγορακάκη, που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα μας ώστε να πραγματοποιηθεί η δράση αυτή.