Ένα γράμμα από την Κύπρο, το 1974, στο χωριό Πουλάτα [εικόνες]
de Facto
12/07/2024 | 10:09

Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός

Φέτος συμπληρώθηκαν 50 χρόνια από την εισβολή του Αττίλα στη Μεγαλόνησο, την Κύπρο μας. Πολλά μπορεί να εξιστορήσει κανείς μέσα από τα συμβάντα της ιστορίας, για όσα συνέβησαν για το μεγάλο γεγονός του 1974, που σημάδεψε και πλήγωσε την Ελληνική και Κυπριακή ιστορία, και που αποτελεί ακόμη και σήμερα μια ανοικτή πληγή, με βαθιά πικρά συναισθήματα και πόνο, απόρροια μιας κακής και αδιάφορης πολιτικής των τότε χουντικών οργάνων.
Ωστόσο, οι ιστορικές και λαογραφικές σχέσεις των νησιών μας, της Κεφαλονιάς και της Κύπρου, είναι έντονες και χαραγμένες από πολύ παλιά στις δέλτους της ιστορίας, κρύβοντας μεγάλο ενδιαφέρον για τον μελετητή, όπου μπορεί να διακρίνει από τα ιστορικά χρόνια, αλληλεπιδράσεις, και σπουδαία και βαριά χνάρια επαφών, λόγω πολέμων, εποικισμούς, αποικισμού και μετακινήσεων πληθυσμού από την πολύπαθη Κύπρο προς την Ευρώπη.
Στην παρούσα ανακοίνωση, ένα γράμμα σταλμένο από την Κύπρο, από μαθητή Λεμύθου – Λεμεσού σε μαθητή του Δημοτικού Σχολείου Πουλάτων, στέκεται η αφορμή, για τούτο το γράψιμο μου και η φανέρωση του ιστορικού «μνημονίου» αυτής της επικοινωνίας των.
Το Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας κατόπιν σχετικής εγκυκλίου,
396. 1/256/112003 από 15 Δεκεμβρίου 1974, επιτρέπει στους μαθητές να παρακολουθήσουν ένα θεατρικό έργο που αφορούσε το θέμα της Κύπρου , από θίασο που περιόδευε σ’ όλη την Ελλάδα.
« 1. Ο Θίασος του θεάτρου Κύπρου – Θ.Μ.Ο.Κ.- παρουσιάζει εις την χώραν μας το θεατρικόν έργον « ΚΥΠΡΟΣ ΟΥΛΑ ΧΑΛΑΛΙ ΣΟΥ».
2. Πιστεύομεν ότι η παρουσίασις του έργου τούτου αποτελεί θετικήν προσφοράν όσον αφορά εις την ενημέρωσιν των θεατών επί του εθνικού θέματος της Κύπρου, δι’ ο και επιτρέπομεν την παρακολούθησιν αυτού υπό των μαθητών Μέσης και Δημοτικής Εκπ/σεως.
…».
Με άλλη εγκύκλιο Δ. 134 / Φ. Δ- 2, αρ. 3 17-2-1975, το θέμα 3ον αφορά την «Υιοθέτησις Σχολείων της Κύπρου»

«1. Επειδή υπό διαφόρων εκπαιδευτικών και άλλων ιδρυμάτων εξεδηλώθη ενδιαφέρον δι’ υιοθεσίαν σχολείων της Κύπρου, εις τα οποία φοιτούν εκτοπισθέντες λόγω της Τουρκικής εισβολής εις την νήσον μαθηταί, απεστάλησαν ημίν υπό του ΥΠΕΠΘ ονομαστικοί κατάλογοι δυο σχολείων, τα οποία, συνιστώνται προς τον σκοπόν τούτον του Υπουργείου Παιδείας της Κύπρου. Εις τους καταλόγους εμφαίνεται το όνομα εκάστου σχολείου, η διεύθυνσις αυτού και το ποσοστόν των εις τούτο προσφύγων μαθητών. ..

2. Προς διευκόλυνσιν υμών ορίζομεν ως κέντρα συγκεντρώσεως και προωθήσεως δεμάτων τα κάτωθι σχολεία :
α. Α΄ Αργοστολίου
β. Γ΄ Αργοστολίου
γ. Β΄ Ληξουρίου»

Στις ακόλουθες γραμμές του εγγράφου δίνονται αναλυτικές πληροφορίες για τη μάζωξη και αποστολής αναγκαίου και πολύτιμου υλικού.
Η προσπάθεια για την ενίσχυση και αποστολή υλικού και δώρα κατά την περίοδο των εορτών προς τους πάσχοντες Κυπρίους μαθητές έγινε επιτυχώς και για τα τρία επόμενα χρόνια, δείχνοντας τη συμπάθεια και την αγάπη προς τους αδελφούς της μαρτυρικής νήσου.
Στις εγκυκλίους που έστελνε του Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας εγγράφονταν και τα ονοματεπώνυμα και διευθύνσεις των μαθητών, καθώς και μέτρα για την ένδυση και υπόδηση τους, ώστε να αποσταλούν υλικά αυτών των σωματικών διαστάσεων (ύψος σώματος και νούμερο υποδήματος).
Πολλοί μαθητές Κύπριοι έλαβαν αρκετά δέματα, είτε προσωπικά είτε τους τα παρέδωσε το εκεί Υπουργείο Παιδείας, παράλληλα δε και άλλοι Ανθρωπιστικοί – Κοινωνικοί Φορείς, έστειλαν σε οικογένειες υλική βοήθεια προς ανακούφιση της Κυπριακής τραγωδίας. Είναι δε συγκινητικό, πώς οι Κύπριοι μαθητές, έστελναν γραπτώς την ευγνωμοσύνη τους, για το ενδιαφέρον που τους έδειξαν οι Ελλαδίτες μαθητές και τους ευχαριστούσαν με επιστολή επικοινωνίας και αγάπης.
Μια τέτοια επιστολή ήταν αφορμή για τούτη την συνοπτική αναφορά, που για παρόμοια γεγονότα, όπως θύματα σεισμού και πολέμου, τόσο η Εκκλησία όσο και η Πολιτεία, μεριμνά για αφύπνιση του Εθελοντικού μας και του συναισθηματικού μας κόσμου για αλληλεγγύη και προσφορά.

eKefalonia
eKefalonia
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ