Πέρυσι, 10-2-2020, να ξημερώνει του Αγίου Χαραλάμπους, ακούσαμε στα γκρίζα πρωινά της ημέρας για τη φωτιά που κατέστρεψε ολοσχερώς τον ιστορικό ναό της Παναγίας στα Τυπαλδάτα. (οικισμός σήμερα του χωριού Χαυδάτα).
Όσοι βρεθήκαμε πονέσαμε πολύ, τα μάτια μας ήταν υγρά από τα δάκρυα. Μέσα μας, βουβά τα λόγια της ψυχής με ατέλειωτα και αναπάντητα ερωτηματικά. Ήμουν συχνός επισκέπτης του ναού αυτού για να βλέπω την εξαιρετική εικόνα της Παναγίας του θρόνου και ν’ ανάβω ένα κερί στον παπα- Μπασιά, (στον Άγιο Παναγή του Ληξουρίου 1801-1888), που καταγόταν από αυτό το χωριό και σ’ αυτή την εκκλησία λειτουργούσε συχνά. Δημοσιεύω τις δυο εικόνες της Παναγίας, του θρόνου και του τέμπλου, που αποδίδονται στον Ληξουριώτη αγιογράφο Γεώργιο Περλιγγή, που έζησε και έδρασε καλλιτεχνικά στην Κεφαλονιά, Ζάκυνθο και Ιθάκη, κατά το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα.
Η Παναγία των Τυπαλδάτων,
Ι. Ν. της Γέννησης Θεοτόκου στα Τυπαλδάτα
Παναγία Γλυκοφιλούσα στο θρόνο του ναού. Η εικόνα ήταν καλοδουλεμένη στη χρωστική προσευχή της και ήταν τοποθετημένη στο κέντρο του ναού. Δεν της έλειπαν ποτέ τα φιόρα από τις επιτρόπισσες του ναού της
Πολλοί την έλεγαν, Παναγία του Ποταμού, ή η Παναγία στον Ποταμό. Από το πίσω μέρος του ναού της περνά ένας χείμαρρος, που όταν έχει ρέντα σου φαίνεται πως «μιλούσε» στην Παναγιά από το βούισμά του. Η εικόνα αποδίδεται στον Ληξουριώτη αγιογράφο, Γεώργιο Περλιγγή (τέλους του 18ος αιώνα)
Η Παναγία στο τέμπλο του Ι. Ν.
της Γέννησης της Θεοτόκου στα Τυπαλδάτα
Δεσποτική εικόνα της Παναγίας με μητρική και γλυκιά ματιά, κρατώντας στοργικά τον μοναχογιό της Θεό, τον Χριστό μας. Φέρει την επιγραφή «Η ΠΑΝΤΩΝ ΕΛΠΗΣ » και αποδίδεται στον Ληξουριώτη αγιογράφο, Γεώργιο Περλιγγή (τέλους του 18ος αιώνα).