Που βρίσκεται τελικά θαμμένος ο Μ. Αλέξανδρος; Μεταξύ ιστορικής και αρχαιολογικής αλήθειας το ερώτημα είναι ένα: Αιγές ή « προσφυγική» Βεργίνα;
Το διαχρονικό θέμα του τάφου του Μεγάλου Αλεξάνδρου, μετά από τις δηλώσεις της ιστορικού κ. Γλύκατζης- Αρβελέρ και των αποκαλυπτηρίων των ανακτόρων στις Αιγές, είναι πιο επίκαιρο από ποτέ! Η αρχαιολόγος Α. Κοτταρίδη, γέννημα της Θεσσαλονίκης με πελοποννήσιες ρίζες, θέτει ως ύψιστη υποχρέωση της, την αποκατάστασης της «αρχαιολογικής αλήθειας».
Από πολύ μικρή ηλικία, στόχος της κ. Κοτταρίδη, όπως αναφέρει, είναι να “ξεσκεπάσει τις πέτρες”. Έλαβε επάξια το χρίσμα της καταξιωμένης αρχαιολόγου, μαθητεύοντας κοντά στον Μ. Ανδρόνικο, ενώ η καριέρα της σηματοδοτήθηκε από τις ανασκαφές στις Αιγές, στη πόλη και τους βασιλικούς τάφους. Η μεγάλη σάρισα της κ. Κοτταρίδη, είναι σφυριλατημένη με τις ερμηνείες των αρχαιολογικών ευρημάτων στις Αιγές και από την πολυετή εμπειρία της στον επιστημονικό κλάδο. Έτοιμη να χρησιμοποιηθεί μαζί με το όπλο του πολιτισμού, τη μνήμη, στον νέο “αλεξανδρινό πόλεμο”. Χιλιετίες μετά τον Αλέξανδρο, ξανά για τον Αλέξανδρο!
Οι δηλώσεις της στις 18.1.2024 στη διάλεξη «από τη Βεργίνα στις Αιγές. Τριάντα χρόνια δρόμος», μέσα από το αρχαιολογικό μουσείο Θεσσαλονίκης ήταν ξεκάθαρες: ο τάφος του μεγάλου Αλεξάνδρου, ανήκει στην Αλεξάνδρεια, «η Βεργίνα είναι προσφυγική ονομασία»! Οι αποκαλύψεις της κ. Γλύκατζη- Αρβελέρ δεν είναι τίποτα περισσότερο για την κ. Κοτταρίδη παρά “ιστορίες για παιδιά” όπως ανέφερε, ενώ τόνισε ότι εικοσιπέντε αρχαίοι συγγραφείς αναφέρουν ότι ο μέγας Αλέξανδρος βρίσκεται θαμμένος στην Αλεξάνδρεια. Και εδώ, δημιουργείται το μεγάλο ερώτημα του ποιον να πιστέψεις: είναι δυνατόν η μεγάλη ιστορικός κ. Γλύκατζη- Αρβελέρ να μην μελέτησε αυτούς τους εικοσιπέντε αρχαίους; μήπως η κ. Κοτταρίδη ψάχνει παντού μάγισσες ακούγοντας τους μύθους των σειρήνων; ποια άραγε από τις δύο μεγάλες επιστήμονες φορά τις κέρινες ωτοασπίδες και ποια βρίσκεται δεμένη στο κατάρτι του πλοίου του Οδυσσέα;
Η μαθήτρια και η φίλη του Μ. Ανδρόνικου, έχουν δύο αντίθετες γνώμες. Ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην Αλεξάνδρεια για την κ. Αρβελέρ δεν θα είναι τίποτα περισσότερο από ένα βασιλικό κενοτάφειο. Η ιστορικός, υποστηρίζει πως ο Μέγας Αλέξανδρος φαίνεται να μεταφέρθηκε στη Μακεδονία και να θάφτηκε στο βασιλικό τάφο που αποδίδεται στον Φίλιππο, χωρίς μεγάλες επισημότητες από την Ευρυδίκη σύζυγο του Φιλίππου του Αρριδαίου και μεγάλη αντίζηλο της Ολυμπιάδας. Όσον αφορά βέβαια τα ευρήματα των ταφικών μνημείων, η διαμάχη δεν είναι λιγότερο έντονη! Τα στοιχεία που οδηγούν την κ. Γλύκατζη- Αρβελέρ κατευθείαν στον Αλέξανδρο, είναι τα ίδια ευρήματα που για την κ. Κοτταρίδη τον αποκλείουν. Ευρήματα, όπως : η ελεφαντοστέινη κεφαλής του Μεγάλου Αλεξάνδρου στον τάφο, ο ιππέας στη ζωοφόρο που μοιάζει με τον Αλέξανδρο, η μικρόσωμη για τον μεγαλόσωμο Φίλιππο πανοπλία που φαίνεται να ταιριάζει με αυτόν που έφερε ο Αλέξανδρος στη μάχη στα Γαυγάμηλα, το ορυκτό χουντίτης, αιγυπτιακής προέλευσης, που βρέθηκε στον τάφο και η κλίνη με την “παράδοξη παρουσία Σειληνού” (δηλαδή Σατύρου), έκαναν την κ. Γλύκατζη Αρβελέρ να τονίζει: « ο Μέγας Αλέξανδρος δεν μπορεί να βρίσκεται πουθενά αλλού θαμμένος πέρα από τη Βεργίνα». Από την άλλη, η κ. Κοτταρίδη πιστεύει ότι ο σκελετός δεν μπορεί να ανήκει στον Αλέξανδρο, διότι « δεν ταιριάζει η ηλικία».
Γιατί λοιπόν να μας αφορά το που βρίσκεται ο τάφος του μεγάλου στρατηλάτη; αρκεί η μνήμη και η ιστορία του για να μπορέσουμε να συντηρήσουμε τη κιβωτό του πολιτισμού μας; Η εθνική και ιστορική μας κληρονομιά, είναι η συνέχεια που μας φέρνει κοντά στο να θυμόμαστε και να μαθαίνουμε την αλήθεια για την ταυτότητα μας. Μια ταυτότητα, σμιλεμένη με ξύλο και αλάτι, μια ψυχή χωρίς κλειστότητες, οδυσσειακή, οικουμενική που πάντα όμως ο νόστος της είναι η γλυκιά πατρίδα. Εκεί επιστρέφει και μόνο αυτήν αγαπά. Αυτός, είναι ίσως και ο λόγος που πρέπει να μας κάνει όλους μας να αναρωτηθούμε και να αναζητήσουμε, αν πράγματι ο Μέγας Αλέξανδρος βρίσκεται θαμμένος στη γενέτειρα του.
Χαραλαμπία Καρούσου- Τσελέντη