Ρεπορτάζ // Γιάννα Κουλουμπή
Η είδηση ότι η Κεφαλλονιά δεν φαίνεται να περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας από το Υπουργείο Περιβάλλοντος έγινε γνωστή πριν λίγες ημέρες, κατά τη διάρκεια συνεδρίασης του Συντονιστικού Τοπικού Οργάνου του Δήμου Κεφαλλονιάς, στο Δημοτικό Θέατρο «Ο Κέφαλος», όπου ο Προϊστάμενος της Πολιτικής Προστασίας του Δήμου, κ. Χαράλαμπος Τουμάσης, εισηγήθηκε τα περί συντονισμού των φορέων για την αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση πλημμυρικών φαινομένων.
Μέσα στα πολλά και σημαντικά που ανέφερε ο κ. Τουμάσης ήταν και το γεγονός ότι κατά την κατάρτιση των Σχεδίων Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας και εκπόνησης των αντίστοιχων Στρατηγικών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, δεν συμπεριελήφθη η Κεφαλλονιά, παρά μόνο η Ζάκυνθος…
Ο ίδιος εξέφρασε την έντονη ανησυχία του και ζήτησε από όλους του παριστάμενους να εργαστούν συλλογικά για να «πιέσουν» το Υπουργείο, ώστε να συμπεριληφθεί και η Κεφαλλονιά στο εν λόγω Σχέδιο.
Μάλιστα, σχολίασε πως πρώτη αρνητική συνέπεια αυτού είναι πως ήδη υπάρχει πρόβλημα στην έγκριση από το ΕΣΠΑ των προτάσεων της Πολιτικής Προστασίας, για τις μελέτες κατασκευής τριών αντιπλημμυρικών έργων συνολικού προϋπ/σμού 504.378,53€. Πρόκειται για έργα αντιπλημμυρικά σε Μακρυώτικα, Δρακοπουλάτα και Διλινάτα, τα οποία είναι επιβεβλημένα και ευθύνονται πολλάκις για πλημμυρικά φαινόμενα στο νησί μας και τα οποία κινδυνεύουν να μείνουν εκτός ΕΣΠΑ. Λογικό, αν σκεφτεί κανείς πως από τη στιγμή που το Υπουργείο Περιβάλλοντος μας αφήνει έξω από το Σχεδιασμό του, αφήνει παράλληλα και ως συνέπεια να εννοηθεί πως δεν χρειαζόμαστε τα εν λόγω αντιπλημμυρικά έργα….
Πάντως, είναι απορίας άξια η στάση του Υπουργείου, αν λάβει κανείς υπόψιν πως το συνολικό δημοτικό δίκτυο είναι από τα πιο εκτεταμένα σε σχέση με τα δίκτυα άλλων Δήμων (35km κύριο δημοτικό, 1.560km αγροτικό και 467km αστικό) και παρουσιάζει πολλά προβλήματα όσον αφορά στην αντιπλημμυρική προστασία, ειδικά μετά τι πλημμυρικές καταστροφές από το 2015 μέχρι σήμερα.
Οι βλάβες στο οδικό δίκτυο αφορούν κυρίως καθιζήσεις τμήματος οδών λόγω κατολίσθησης, ρηγματώσεις ή και μερική καταστροφή των οδοστρωμάτων, καταρρεύσεις μαντρότοιχων επί των οδών, υποχωρήσεις παλαιών τοιχίων αντιστήριξης από λιθοδομή, καταπτώσεις βράχων, υποχωρήσεις τοίχων αντιστήριξης, καθιζήσεις εδάφους στα βάθρα γεφυριών, συγκέντρωση κατά θέσεις λασπορροών, χαλικορροών και βραχωδών τεμαχίων, μερική ή ολική καταστροφή οχετών και λοιπών τεχνικών έργων και μπάζωμα τάφρων απορροής. Προβλήματα που έχουν καταγραφεί σε όλες τις Δημοτικές Ενότητες με εξαίρεση την Έρισο και το κόστος αποκατάστασης, σύμφωνα με τα τεύχη καταγραφής που συντάσσονται από την πολιτική Προστασία, ξεπερνά το 1.000.000,00€…
Στα παραπάνω θα μπορούσε κανείς να προσθέσει το πρόβλημα με τα υδατορέματα (δεν έχει πραγματοποιηθεί ο διαχωρισμός της κοίτης σε ορεινή και πεδινή, ενώ υπάρχουν πάνω από 100 ενεργά μικρά και μεγάλα), καθώς και το πρόβλημα με τις ιρλανδικές διαβάσεις (αρκετές είναι στο επαρχιακό δίκτυο, όπως στα Μακρυώτικα, στα Δρακοπουλάτα, στα Διλινάτα, στο ποτάμι του Πόρου και η νέα που δημιουργήθηκε στα Σιμωτάτα).
Δεν είναι γνωστό ποιες είναι οι ενέργειες που έχουν γίνει μέχρι αυτή τη στιγμή σχετικά με το Σχέδιο Διαχείρισης Κινδύνων από πλημμύρες για να συμπεριληφθεί και η Κεφαλλονιά σε αυτό, θεωρούμε όμως πως θα πρέπει να υπάρξει πίεση οπωσδήποτε και προφανώς θα πρέπει και η Βουλευτής του νομού, κα Θεοπεφτάτου, να αναλάβει τις ευθύνες της, γιατί η Κεφαλλονιά τα τελευταία χρόνια πλήττεται συνεχώς από φαινόμενα πλημμυρικά και πολλοί συμπολίτες μας έχουν κινδυνέψει ή έχουν χάσει τις περιουσίες τους.
ekefalonia // newsroom