Το Διοικητικό Συμβούλιο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Ιονίων Νήσων πραγματοποιήθηκε σήμερα, Δευτέρα 28 Μαρτίου 2022 και ώρα 13:00, με τηλεδιάσκεψη (στην πλατφόρμα e:Presence), ύστερα από τη με αριθμό πρωτ. 413/23.03.2022, πρόσκληση του Προέδρου της κου Αλέξανδρου Παρίση, η οποία επιδόθηκε νόμιμα στα μέλη.
Στη συνεδρίαση συμμετείχαν δεκαπέντε (15) από τα εικοσιένα (21) μέλη του ΔΣ της ΠΕΔ-ΙΝ:
Παρόντες:
1. Αλέξανδρος Παρίσης, Πρόεδρος, Δημ. Σύμβουλος Αργοστολίου
2. Μερόπη-Σπυριδούλα Υδραίου, Δήμαρχος Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων
3. Κωνσταντίνος Λέσσης, Δήμαρχος Νότιας Κέρκυρας
4. Γεώργιος Μαχειμάρης, Δήμαρχος Βόρειας Κέρκυρας
5. Νικήτας Αρετάκης, Δήμαρχος Ζακύνθου
6. Χαράλαμπος Καλός, Δήμαρχος Λευκάδας
7. Θεόφιλος Μιχαλάτος, Δήμαρχος Αργοστολίου
8. Γεώργιος Κατσιβέλης, Δήμαρχος Ληξουρίου
9. Γεράσιμος Μονιάς-Νέτης, Δήμαρχος Σάμης
10. Διονύσιος Στανίτσας, Δήμαρχος Ιθάκης
11. Σπυρίδων Βλαχόπουλος, Δήμαρχος Παξών
12. Κωνσταντίνος Δρακονταειδής, Δημοτ. Σύμβουλος Λευκάδας
13. Δημήτριος Μεταλληνός, Δημ. Σύμβουλος Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων
14. Διονύσιος Τρούσσας (Ντάσσης), Δημοτ. Σύμβουλος Ζακύνθου
15. Στυλιανός Σπαθής, Δημ. Σύμβουλος Σάμης
Απόντες:
1. Ιωάννης Τρεπεκλής, Αντιπρόεδρος, Δημ. Σύμβουλος Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων
2. Παύλος Δάγλας, Δήμαρχος Μεγανησίου
3. Κωνσταντίνος Γρηγορόπουλος, Γραμματέας, Δημοτ. Σύμβουλος Βόρειας Κέρκυρας
4. Ιωάννης Πιέρρης, Δημ. Σύμβουλος Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων
5. Γεράσιμος Φόρτες, Δημοτ. Σύμβουλος Αργοστολίου
6. Γεώργιος Καλούδης, Δημ. Σύμβουλος Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων
Αφού διαπιστώθηκε απαρτία, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. της ΠΕΔ Ιονίων Νήσων κος Αλέξανδρος Παρίσης, δίνει το λόγο στον κ. Γεώργιο Μαχειμάρη, Δήμαρχο Βόρειας Κέρκυρας, ο οποίος αναφέρει τα ακόλουθα:
Σήμερα αισθάνομαι βαριά εκτεθειμένος, απέναντι στους συμπολίτες μου.
Η περαιτέρω δημόσια σιωπή μου θα είναι συνενοχή στην επερχόμενη καταστροφή, στο συνεχιζόμενο έγκλημα σε βάρος του μέλλοντος των Δήμων, της κοινωνίας.
Με αγωνία, επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά το ζοφερό σήμερα της τοπικής αυτοδιοίκησης, το ζοφερό σήμερα των Δήμων μα , με μια μόνο ταιριαστή λέξη: Συνεχής προκλητικός εμπαιγμός από την Πολιτεία.
Συνοπτικά αναφέρω:
1. Το Σύνταγμα αρ.102 παρ. 5 προβλέπει ότι «κάθε μεταβίβαση αρμοδιοτήτων από κεντρικό ή περιφερειακά όργανα του κράτους προς την τοπική αυτοδιοίκηση συνεπάγεται και τη μεταφορά των αντίστοιχων πόρων». Οι Δήμοι έχουν αποδείξει στην πράξη ότι μπορούν να τα καταφέρνουν ακόμη και στις πιο δύσκολες καταστάσεις, αρκεί να έχουν στη διάθεσή τους τα απαραίτητα μέσα, για να ανταποκριθούν στις ευθύνες και τις αρμοδιότητες που τους μεταφέρονται. Οι οικονομικοί πόροι της Αυτοδιοίκησης είναι αντιστρόφως ανάλογοι προς την πληθώρα μεταβιβαστικών αρμοδιοτήτων που με τις διοικητικές μεταρρυθμίσεις της μεταφέρθηκαν, ενώ η επικάλυψη και ο έλεγχος από τις αποκεντρωμένες Διοικήσεις, δημιούργησε ένα ακόμη επίπεδο στις σχέσεις πολίτη – κράτους, που συντηρεί την υπάρχουσα γραφειοκρατία και δημιουργούν ένα πολύπλοκο σύστημα διοίκησης που ελάχιστη σχέση έχει με τον θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
2. Η Κυβέρνηση, παραβλέποντας το Σύνταγμα, με διάφορους νόμους, καλεί τους δήμους της χώρας, χωρίς να έχει εξασφαλιστεί το αναγκαίο προσωπικό, υποδομές και τα χρήματα, να ασκήσουν πάσης φύσεως αρμοδιότητες, ενώ μεταφέρει στους εμπλεκόμενους την ποινική ευθύνη για τα όποια ατυχήματα.
3. H μεταφορά εκτός Κέρκυρας των απορριμμάτων, η επαναφορά του τέλους ταφής, προκαλούν αφαίμαξη στους Δήμους. Ειδικότερα, το περσινό κόστος του Δήμου Βόρειας Κέρκυρας υπολογίστηκε στα 450.000 ευρώ ενώ το 2020 ανερχόταν στα 88.040 ευρώ, του Δήμου Νότιας Κέρκυρας το κόστος για το 2021 ανέρχεται στο ποσό των 276.433,77 ευρώ,
4. Ναυαγοσώστες σε λουτρικές εγκαταστάσεις έτους 2022. ΧΑΡΙΣΤΙΚΗ ΒΟΛΗ ΜΕ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΜΟ ΔΑΠΑΝΩΝ. ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ Η ΑΜΕΣΗ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ. Ο τρόπος χαρακτηρισμού παραλίας ως πολυσύχναστης προϋποθέτει και πρέπει να λαμβάνονται υπόψη μελέτη εκτίμησης επικινδυνότητας και τεχνική περιγραφή σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά της εκάστοτε ακτής-παραλίας και της χρήσης της, δεδομένα τα οποία είναι αποτέλεσμα αυτοψιών και απογραφής λουόμενων σε τακτά διαστήματα την καλοκαιρινή περίοδο (π.χ. δεν έχουμε τόση επισκεψιμότητα στις παραλίες το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου, ενώ αυτό διαφοροποιείται το κεντρικό δίμηνο του καλοκαιριού), μέθοδος που δεν έχει ακολουθηθεί στη συγκεκριμένη περίπτωση.
5. Οι σχολικές εγκαταστάσεις απαιτούν πολλαπλάσιους πόρους από αυτούς που δίνει το κράτος, ενώ το κόστος των σχολικών καθαριστριών έχει υπερδιπλασιαστεί.
6. Ζώα συντροφιάς. Δεν πιστεύουμε πραγματικά πως υπάρχει στην Ελλάδα έστω κι ένας αιρετός εκπρόσωπος της αυτοδιοίκησης πρώτου βαθμού που να μην επιθυμεί τη διασφάλιση των καλύτερων συνθηκών διαβίωσης για τα ζώα συντροφιάς στο Δήμο του. Ούτε πιστεύουμε ότι οι φιλοζωικές οργανώσεις, το έργο των οποίων αναγνωρίζουμε και στηρίζουμε διαχρονικά, είναι οι μόνες που ενδιαφέρονται για τη διασφάλιση των συνθηκών αυτών. Με το νομοσχέδιο οι αιρετοί εκπρόσωποι των Δήμων έχουν επωμιστεί ακόμη μια ευθύνη χωρίς να τους έχει εξασφαλιστεί επαρκώς η δυνατότητα να την ασκήσουν και τότε βρίσκονται αντιμέτωποι με το νόμο.
7. Η μεταβίβαση αρμοδιοτήτων και ευθυνών στην πολιτική προστασία των Δήμων, η αύξηση των τιμών σε ρεύμα, πετρέλαιο κλπ., χωρίς την ανάλογη οικονομική στήριξή τους, αποτελούν δυσβάσταχτο βάρος.
8. Η επικάλυψη και ο έλεγχος από τις αποκεντρωμένες Διοικήσεις, δημιούργησε ένα ακόμη επίπεδο στις σχέσεις πολίτη – κράτους, που συντηρεί την υπάρχουσα γραφειοκρατία και δημιουργούν ένα πολύπλοκο σύστημα διοίκησης που ελάχιστη σχέση έχει με τον θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί δεν πρέπει να δυναστεύουν την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Πρέπει να παρεμβαίνουν λειτουργικά. Πρέπει να παρεμβαίνουν διορθωτικά.
9. Δύο χρόνια λειτουργίας πέρασαν και ακόμα οι νεοσύστατοι Δήμοι μας δεν μπορούν να έχουν τα δικά τους νομικά πρόσωπα, δεν μπορούν να παίξουν ουσιαστικό κοινωνικό ρόλο στην παροχή υπηρεσιών στον πολίτη.
Όλα τα παραπάνω συντελούν στην παρέκκλιση του κομβικού ρόλου που έχει αναλάβει η Αυτοδιοίκηση για τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής με τη δημιουργία των συνθηκών βιώσιμης ανάπτυξης σε τοπικό επίπεδο, και αφετέρου ανάπτυξης δικτύων κοινωνικής αλληλεγγύης.
Με το αίσθημα ευθύνης που επιβάλλει ο θεσμικός μου ρόλος επισημαίνω ότι κάθε μέρα επιπλέον καθυστέρησης στην επίλυση των ανωτέρω, απελευθερώνει δυνάμεις συσσωρευμένης πικρίας, δυσαρέσκειας και οργής.
Επειδή η κατάσταση εμπαιγμού όπως καταλαβαίνετε δεν πάει άλλο, η ανοχή και η αντοχή ξεπέρασαν τα ανεκτά όρια , θεωρώ μονόδρομο τη δυναμική μας αντίδραση.
Επίσης, με αφορμή τις εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα με το θέμα της απόδοσης ευθυνών για τις επιπτώσεις της θεομηνίας στη Μάνδρα Αττικής, όπου η εισαγγελική λειτουργός ζήτησε την ενοχή της Περιφερειάρχη κας Ρένας Δούρου, δύο αντιπεριφερειαρχών και των δημάρχων Μάνδρας, Ελευσίνας και Μεγαρέων, θα πρέπει να μας προβληματίσει η άδικη αντιμετώπιση δήμων, ως να έχουν ισομερή ευθύνη με το κεντρικό κράτος στην αντιμετώπιση καταστροφών. Οι μεταρρυθμίσεις θα παραμείνουν στα χαρτιά και μάλιστα με την Αυτοδιοίκηση να εμφανίζεται απολογούμενη και εκτεθειμένη, ενώ υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να χαθούν κονδύλια. Η δυναμική της εκάστοτε αναζήτησης ευθυνών – είναι τόσο ισχυρή, που καλύπτει μια ακόμη σημαντικότερη αναζήτηση για το μέλλον, για το «τί κάνουμε από εδώ και εμπρός για να μην ξαναζήσουμε τέτοιες καταστάσεις». Η φράση είναι τόσο χιλιοειπωμένη μετά από κάθε εθνική τραγωδία- είναι τόσο ταυτισμένη με την αναποτελεσματικότητα, την αδράνεια και την ανικανότητα γιατί η όποια προσπάθεια ανασυγκρότησης, αναδιοργάνωσης και ανάταξης γίνεται «κατόπιν εορτής», «μετά το κακό». Και όμως, ενώ γνωρίζοντας πως η Προμηθεϊκή στάση αυτή της πρόβλεψης είναι η πιο ενδεδειγμένη για την αποφυγή καταστροφών γιατί την παρακάμπτουμε συστηματικά;
Ακολούθησε διαλογική συζήτηση κατά τη διάρκεια της οποίας τα μέλη του ΔΣ της ΠΕΔ-ΙΝ εξέφρασαν την άποψη ότι η ΠΕΔ-ΙΝ και οι Δήμοι, πρέπει να αντιδράσουν σε αυτή τη δυσάρεστη κατάσταση. Ως πρώτο βήμα προτείνουν να σταλεί η παρούσα απόφαση στον Πρωθυπουργό, στα Υπουργεία, στα Κόμματα της Βουλής, στην ΚΕΔΕ και στα ΜΜΕ. Είναι πολύ σημαντικό οι πολίτες να κατανοήσουν τις συνθήκες που καθιστούν τους Δήμους αδύναμους να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τα προβλήματα που προκύπτουν.
Πρότειναν επίσης να δημιουργηθεί Επιτροπή, αποτελούμενη από τον Πρόεδρο της ΠΕΔ-ΙΝ και Δημάρχους της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, προκειμένου να συναντηθούν με κυβερνητικά στελέχη, να θέσουν επιτακτικά τα ζητήματα και να ζητήσουν την επίλυσή τους.
Στο σημείο αυτό όλα τα μέλη συμφώνησαν ότι εάν δεν προκύψουν λύσεις οι Δήμοι θα πρέπει να προχωρήσουν σε περεταίρω κινητοποιήσεις.
Στη συνέχεια τα μέλη του ΔΣ της ΠΕΔ-ΙΝ
ομόφωνα αποφασίζουν
1. Η μεταβίβαση αρμοδιοτήτων και ευθυνών προς την Α’Θμια Τοπική Αυτοδιοίκηση, πραγματοποιείται χωρίς την αντίστοιχη μεταφορά πόρων, χωρίς την αντίστοιχη στελέχωση των Δήμων και τον αντίστοιχο εξοπλισμό. Ως συνέπεια των παραπάνω, σε πάρα πολλές περιπτώσεις προκύπτει αδυναμία αντιμετώπισης των προβλημάτων που προκύπτουν με συνέπεια πολλές φορές να ακολουθούν και ποινικές διώξεις Δημάρχων.
2. Παρόλο που τα πολύ σοβαρά ζητήματα που απασχολούν τους Δήμους μας έχουν συζητηθεί επανειλημμένως στο Δ.Σ. της ΠΕΔ-ΙΝ, έχουν σταλεί οι σχετικές αποφάσεις στα αρμόδια υπουργεία, έχουν πραγματοποιηθεί κατ’επανάληψη συναντήσεις με τους αρμόδιους υπουργούς και έχουν ληφθεί δεσμεύσεις για την επίλυσή τους, αυτά παραμένουν άλυτα.
3. Το κόστος μεταφοράς των απορριμμάτων, η επαναφορά του τέλους ταφής των στερεών αποβλήτων, το κόστος ναυαγοσωστικής κάλυψης των πολυσύχναστων παραλιών, το κόστος λειτουργίας των σχολικών εγκαταστάσεων, η συνθήκες κάτω από τις οποίες πρέπει να διασφαλισθούν καλύτερες συνθήκες διαβίωσης για τα ζώα συντροφιάς, η μεταβίβαση αρμοδιοτήτων και ευθυνών στην πολιτική προστασία των Δήμων χωρίς πόρους, εξοπλισμό και προσωπικό, η αδυναμία σύστασης των νομικών προσώπων των νεοσύστατων Δήμων καθώς και η επικάλυψη και ο έλεγχος από τις αποκεντρωμένες Διοικήσεις, δημιουργούν ένα ζοφερό περιβάλλον για τη λειτουργία των ΟΤΑ, το οποίο οδηγεί σε αναποτελεσματικότητα και επιβράδυνση. Όμως οι καιροί απαιτούν προσαρμοστικότητα, ευελιξία, δυνατότητα άμεσης παρέμβασης για την ανασυγκρότηση των κοινωνιών μας και την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας.
4. Όλα τα παραπάνω συντελούν στην παρέκκλιση του κομβικού ρόλου που έχει αναλάβει η Αυτοδιοίκηση για τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής με τη δημιουργία των συνθηκών βιώσιμης ανάπτυξης σε τοπικό επίπεδο, και αφετέρου ανάπτυξης δικτύων κοινωνικής αλληλεγγύης.
5. Τη σύσταση Επιτροπής της ΠΕΔ-Ν, η οποία θα συμμετέχει σε συναντήσεις επίλυσης των παραπάνω θεμάτων σε κυβερνητικό επίπεδο και η οποία θα αποτελείται από τους: κ. Αλέξανδρο Παρίση-Πρόεδρο ΠΕΔ-ΙΝ, κα Μερόπη-Σπυριδούλα Υδραίου-Δήμαρχο Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων, Γεώργιο Μαχειμάρη-Δήμαρχο Βόρειας Κέρκυρας, Χαράλαμπο Καλό-Δήμαρχο Λευκάδας, Γεώργιο Κατσιβέλη-Δήμαρχο Ληξουρίου.
6. Τη δημοσιοποίηση των δυσάρεστων συνθηκών και χρόνιων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι Δήμοι μας, στέλνοντας την παρούσα απόφαση στον Πρωθυπουργό, στα Υπουργεία, στα Κόμματα της Βουλής, στην ΚΕΔΕ, στα ΜΜΕ.
Η απόφαση αυτή έλαβε αριθμό: 3-2/ 28.03.2022
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ ΠΕΔ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΠΕΔ – ΙΝ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΤΗΣ ΠΕΔ – ΙΝ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΡΙΣΗΣ
Δημοτικός Σύμβουλος Αργοστολίου ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΡΗΓΟΡΟΠΟΥΛΟΣ
Δημοτικός Σύμβουλος Βόρειας Κέρκυρας