Του Ν. Σολωμού
(πρώην Δημοτικού Συμβούλου Ληξουρίου – Πάλης)
Τα όσα έγραψε ο τοπικός τύπος στη Κεφαλονιά προβληματίζουν κάθε σκεπτόμενο συμπατριώτη:
«…«Λίστα» (πίνακας) δόθηκε στη δημοσιότητα αναφορικά με τα πανεπιστημιακά τμήματα τα οποία εν τέλει δεν θα λειτουργήσουν. Ανάμεσα σε αυτά ήταν και το τμήμα Εθνομουσικολογίας στο Ληξούρι. Το επιχείρημα της υπουργού παιδείας ήταν ότι τα εν λόγω τμήματα δεν πληρούσαν τα απαραίτητα ακαδημαϊκά κριτήρια, που να δικαιολογούν την ίδρυση και την λειτουργία τους.
Το γεγονός αυτό, όπως ήταν φυσικό, ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων από κατοίκους και φορείς του νησιού και ιδιαίτερα του Ληξουρίου. Η λειτουργία του τμήματος θα έδινε ώθηση στην (οφειλόμενη) ανάπτυξη και την ευημερία του Ληξουρίου, το οποίο βρίσκεται σε μία τελματώδη κατάσταση μετά το σεισμό του 2014, σημάδια του οποίου είναι εμφανή ακόμα και σήμερα».
Ανάλογη υποδοχή είχε η είδηση και στο νησί της Λευκάδας.
Οπως αποδείχθηκε τα «κριτήρια» αυτά ήταν ρητορικό πρόσχημα για αδαείς, δεδομένου ότι αποδείχτηκαν πραγματικά Ρευστά, αφού ελάμβαναν, έλαβαν, και επαναλαμβάνουν συνέχεια το εκάστοτε σχήμα του πολιτικοκομματικού δοχείου που τα περιέχει.
Τέλος του 2018 το Υπουργείο Παιδείας προσφέροντας ως δώρα την δημιουργία τριών νέων τμημάτων του Ιονίου Πανεπιστημίου, ενός θολερού πανεπιστημιακού ερευνητικού κέντρου και την χορηγία κάποιων εκτάκτων κονδυλίων ενίσχυσης από το πουθενά, «εξαργυρώνει» και ανταλλάσει την συμφωνία του πανεπιστημιακού κατεστημένου της Κέρκυρας (που με λύσσα εως τότε διεκήρυττε και αρθρογραφούσε ότι η μή επέκταση του Πανεπιστημίου σε όλα τα Επτάνησα αποτελεί την μόνη εγγύηση για την διαφύλαξη της «πανεπιστημιακότητας» του ιδρύματος), με την αποδοχή της πραγματοποιήσεως της πάλαι ποτέ μείζονος απειλής, ήτοι την …κατανομή τμημάτων σε όλα τα νησιά (όπως άλλωστε προβλεπόταν από την ιδρυτικη του απόφαση, 1985) και την ταυτόχρονη διάλυση του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων.
Μυστηριωδώς, από τα τρία νέα τμήματα-δώρα, μονο τα εκτός Κερκύρας δύο, δέν λειτουργούν άμεσα, ενώ το τρίτο που όλως συμπτωματικώς προστέθηκε στην Κέρκυρα (Τουρισμού) επισήμως λειτουργεί ήδηαπό τον Οκτ. του 2018 (!) και φέτος πήρε τους πρώτους του φοιτητές ενώ επισπεύσθηκε να στεγαστεί στο κτίριο του ιδρύματος στην οδό Βράιλα, απέναντι από το αρχαιολογικό μουσείο. Διαθέτει μάλιστα ιστοσελίδα, γραμματεία και καθηγητές !
Ανακύπτει εδώ το ερώτημα: Mε ποιό θαυμαστό αριστοτεχνικό τρόπο πρόλαβαν να εκλέξουν ή να ορίσουν καθηγητές σε ένα τμήμα που ως αντικείμενο ουδεμία ευθεία συνάφεια είχε και έχει με τις κατευθύνσεις των έως σήμερα τμημάτων του Ιονίου Πανεπιστημίου Κερκύρας;
Πώς κατορθώθηκε να δομηθεί αστραπιαία το νέο Κερκυραικό τμήμα Τουρισμού κατα τρόπο που ικανοποιεί τα ακριβοθώρητα αυστηρά «ακαδημαικά κριτήρια» ώστε να επιτευχθεί η λειτουργία του επι τόπου και γιατί ήταν ακατόρθωτο να συμβεί το ίδιο και με το Τμήμα Εθνομουσικολογίας στο Ληξούρι ή το Περιφερειακής Ανάπτυξης στη Λευκάδα;
Εσχάτως επικρατεί στις εκλογές η Νέα Δημοκρατία. Αναλαμβάνοντας την (πρώην Εθνική) Παιδεία η υπουργός κα Κεραμέως διαπιστώνει πως ουδέν από τα Γαβρογλικά νεοσύστατα τμήματα κατα βάθος πληροί τα «ακαδημαικά κριτήρια» και αισθάνεται αναγκασμένη να αναστείλει την (τυπικά) δρομολογημένη λειτουργία 37 τμημάτων ανα την επικράτεια.
Η Κερκυραική δημοσιογραφία καταγράφει…αυθημερόν: “Ο Πρύτανης του ιδρύματος, με τον οποίο επικοινώνησε το Corfupress.com δήλωσε ότι όταν πληροφορήθηκε την ανακοίνωση του ΥΠΕΠΘ, πήρε αμέσως τηλέφωνο τον Υφυπουργό Παιδείας Β. Διγαλάκη (υπήρξε και ο ίδιος πρύτανης στο Π. Κρήτης) από τον οποίο ζήτησε τη διόρθωση της απόφασης, καθώς το τμήμα Τουρισμού ήδη λειτουργεί, έχει φοιτητές και μπήκε στο μηχανογραφικό των πανελλαδικών εξετάσεων του 2019!”Αραγε, μόνο με αυτό ασχολήθηκε κατα πρώτον να εφαρμόσει «ακαδημαικά κριτήρια» και κατα δεύτερον να παρέμβει μόλις ανεστάλη, ο κ. Πρύτανης,ή και για τα τρία;
Μετά από λίγες μέρες το Υπουργείο Παιδείας, ώ του θαύματος, εκδίδει διορθωτική ανακοίνωση με την αποία εξαιρεί το βρεφικό Τμήμα Τουρισμού της Κέρκυρας από τις αναστολές λειτουργίας.
Συμπεράσματα:
- Στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο της Κέρκυρας ανατέθηκε να οργανώσει δύο ευσταθή πανεπιστημιακά τμήματα με “ακαδημαικά κριτήρια” (μιά που εκόπτετο πως το ΤΕΙ Ιονίων Νησων στο Ληξούρι και Λευκάδα είχε τμήματα (ΤΗΜΟ και Διοίκηση Επιχειρήσεων) που δέν ήταν υψηλού «επιπέδου»), τα οποία θα αντικαθιστούσαν τα «χαμηλού επιπέδου» στους ίδιους τόπους της Επτανήσου. Δέν το έπραξε όμως εγκαίρως, άν όχι ουδέποτε.Στην πραγματικότητα τα παραπάνω δύο, ήταν απλώς ανταγωνιστικά άλλων τμημάτων αυτού, (το δέ ΤΗΜΟ ήταν μάλιστα …αρχαιότερο από το παρεμφερές της Κέρκυρας το οποίο και πρωτοστάτησε στη συναλλαγή κατα τη φάση των συγχωνεύσεων ΤΕΙ-Ιονίου –Πανεπιστημίου Ιονίου, όπου και απαίτησε όχι μιά συγχώνευση των ομοειδών, αλλά την πλήρη διαγραφή του ανταγωνιστή του από τον χάρτη της ανώτατης παιδείας στην Ελλάδα). Δηλαδή το Ιόνιο Πανεπιστήμιο Κέρκυρας επεζήτησε, μέσα στην αναταραχή των ανακατατάξεων, παίζοντας το προσχηματικό χαρτί του «αυτοδιοίκητου των Πανεπιστημίων», να απαλλαγεί ολοκληρωτικά από την παρουσία τους.
- Το Ιόνιο Πανεπιστήμιο Κέρκυρας σύμφωνα με την επανεκτίμηση της καταστάσεως από την Κυρία Υπουργό και το επιτελείο της, πέτυχε λοιπόν να εφαρμόσει ακαριαία τα ακαδημαικά κριτήρια στην περίπτωση του νεοφανούς Κερκυραικού Τμήματος Τουρισμού, αλλά απεδείχθη ΑΝΙΚΑΝΟ να εκπονήσει –ακόμα- δύο πειστικές μελέτες σκοπιμότητας που να εφαρμόζουν τα «ακαδημαικά κριτήρια» για τα τμήματα Ληξουρίου και Λευκάδος. Μπορείς να εμπιστευτείς τέτοιο Πανεπιστήμιο; Υστερα, αξιοποίησε την επιλεκτική του προτίμηση στο νέο Κερκυραικό Τμήμα και την επιδειχθείσα σπουδή για την αυτόχρημα δημιουργία του, πραγματοποιώντας διαβήματα για να το διασώσει. Για τα άλλα δύο, αγρόν ηγόρασε, οπότε αφήνει τις τοπικές κοινωνίες αφ’ ενός να εφαρμόσουν αυτόκλητες -με προχειρους αυτοσχεδιασμούς- τα περισπούδαστα «ακαδημαικά κριτήρια» πιέζοντας στο τοπικό πολιτικό επίπεδο και αφ’ ετέρου να επανακαθορίσουν κατα το δοκούν τον όρο «βιωσιμότητα πανεπιστημιακής Σχολής»
Προτάσεις πρός το Υπουργείο εάν ενδιαφέρεται για την καταπολέμηση της αστυφιλίας και την περιφερειακή ανάπτυξη της Ελλάδος ιδίως στην παραμελημένη Επτάνησο.
- Να εφαρμόσει τα ίδια «ακαδημαικά κριτήρια» που εφάρμοσε και ένεκα αυτών έκλεισε το ΤΗΜΟ και την Διοίκηση Επιχειρήσεων (και ακολούθως ανέστειλε την «Εθνομουσικολογία» και την «Περιφερειακή Ανάπτυξη», αμερόληπτα, και στα λειτουργούντα τμήματα του Ιονίου Πανεπιστημίου Κέρκυρας και να καταδείξει πως τα πληρούν (;). Δηλαδή είναι και θα παραμείνουν βιώσιμα εάν η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων κλείσει την στρόφιγγα τροφοδοσίας τους με αθρόες πιστώσεις για εργολαβικά έργα του τοπικού ΕΣΠΑ (εις βάρος της τοπικής ανάπτυξης σε υποδομές) επί παντός του επιστητού όπως, λανθασμένα, κάνει μέχρι σήμερα μετατρέποντας εκφυλιστικά το Πανεπιστήμιο σε μηχανισμό εργοληψίας, χωρίς χρόνο για ανταγωνιστική επένδυση στην νέα γνώση.Nα σταματήσει τις φθοροποιές εκδηλώσεις εύκολης «στήριξης» από την ΠΙΝ με ανάθεση εργολαβιών που επί σειράν ετών αλλοτριώνουν την εκ των ούκ άνευ αμιγώς επιστημονική αυθεντικότητα της δράσης και δυναμικής του Πανεπιστημίου και ουσιαστικά το υποβάθμισαν στον εγχώριο πανεπιστημιακό ανταγωνισμό.
- Να αξιοποιήσει την συγκυρία και να εγκαταλείψει την πολιτική εναγκαλισμού του τωρινού κατεστημένου του Ιονίου Πανεπιστημίου Κέρκυρας στα δύο Τμήματα Ληξουρίου και Λευκάδας. Να μήν πέσει στην παγίδα να ανασυστήσει το ΤΗΜΟ διότι το εκεί κατεστημένο της Κέρκυρας με το παρεμφερές της Τμήμα, ουδέποτε θα το αφήσει να ορθοποδήσει.
- Να δημιουργήσει στρατηγικό σχέδιο και να επιβάλλει έναν άλλο, ριζοσπαστικά αλλότριο, επιστημονικό πόλο στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο που θα αναπτυχθεί μόνο στα εκτός Κέρκυρας Επτάνησα, ο οποίος θα ΕΙΝΑΙ ΑΣΥΣΧΕΤΙΣΤΟΣ με την θολερή ιδιοσυστασία του έως τώρα Ιονίου Πανεπιστημίου ως ιδρύματος που περιστρέφεται γύρω από άξονα «διαχείριση πολιτισμού» (Ιστορία, βιβλιοθηκονομία, Μουσική, οπτικοακουστικά μέσα, εσχάτως τουρισμός, και τμήματα υποστήριξης των ανωτέρω)
- Να υιοθετήσει τον προβληματισμό του Βουλευτή Κεφαλονιάςκ. Π. Καππάτου και να εξεύρει με τα ουσιαστικά ακαδημαικά κριτήρια που θα αναζητήσει το ίδιο το Υπουργείο (και όχι ξανά το προβληματικό πανεπιστήμιο Κέρκυρας που απέτυχε να τα εφαρμόσει στοιχειωδώς για τα δύο μή Κερκυραικά τμήματα που ανεστάλησαν), τον μελλοντικό άξονα αναπτύξεως περί τον οποίο πρέπει να κινηθεί η ανώτατη παιδεία στην παραμελημένη υπόλοιπη Επτάνησο, ωστε να υπάρξει πραγματική (και φυσικά ισόρροπη) ανάπτυξή της.