Στην συνεδρίαση της 6ης Επιτροπής Παρακολούθησης του ΕΣΠΑ 2014-2020 της ΠΙΝ αποκαλύφθηκε από την παράθεση στοιχείων και πινάκων η κακή εικόνα της πορείας υλοποίησής του, που αφενός οδηγεί σε χαμηλή απορροφητικότητα των πόρων και αφετέρου επηρεάζει εξαιρετικά αρνητικά το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 υποθηκεύοντας πάνω από το ένα τρίτο των διατιθέμενων πόρων.
Συγκεκριμένα, η απορρόφηση των πόρων ένα μήνα πριν την κανονική λήξη της περιόδου (31/12/2022) βρίσκεται μόλις στο 80,7%, ελπίζοντας σε καλύτερη επίδοση στην παράταση ενός ακόμη έτους (31/12/2023) που δόθηκε για τον λόγο αυτό.
Δυστυχώς η υστέρηση αυτή, που οφείλεται σε αδυναμία συντονισμού, λανθασμένες επιλογές, έλλειψη ενδιαφέροντος και προτεραιοτήτων εκ μέρους της περιφερειακής αρχής, πέραν της προφανούς απώλειας πόρων για τα αναγκαία έργα στα νησιά μας στον κατάλληλο χρόνο έχει και αρνητικές παρενέργειες στην εξέλιξη του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027.
Όπως προκύπτει από τα εισηγητικά κείμενα της 6ης ΕΠ, 103,57 εκατομμύρια ευρώ από τα 287,59 του νέου ΕΣΠΑ δεσμεύονται για να καλύψουν αφενός την χαμηλή απορροφητικότητα πόρων και τα ανολοκλήρωτα έργα του ΕΣΠΑ 2014-2020, σε συνδυασμό με την άκριτη ένταξη νέων έργων στην οποία επιδόθηκε η περιφερειάρχης για δημιουργία εντυπώσεων δεσμεύοντας πόρους που δεν υπήρχαν!
Έτσι το 36% του νέου ΕΣΠΑ είναι ήδη υποθηκευμένο, δημιουργώντας σοβαρές στρεβλώσεις στην αναπτυξιακή προοπτική της νέας περιόδου, στερώντας την δυνατότητα στα νησιά μας να προωθήσουν έργα και δράσεις καίριας σημασίας.
Αναλυτικά:
Ο άξονας προτεραιότητας 2 του Προγράμματος για την «Προστασία του περιβάλλοντος την αειφόρο ανάπτυξη και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής» χάνει το 71,5% και απομένουν έργα και δράσεις προϋπολογισμού μόνο 15,4 εκατομμυρίων ευρώ για όλα τα νησιά και για τα επόμενα 9 χρόνια.
Ο άξονας προτεραιότητας 3 του Προγράμματος για την «Ενίσχυση υποδομών μεταφορών» χάνει το 117,8% και όχι μόνο δεν θα μπορέσει να χρηματοδοτηθεί ΚΑΝΕΝΑ νέο οδικό ή λιμενικό έργο σε όλα τα νησιά και για τα επόμενα 9 χρόνια, αλλά θα κινδυνεύσουν και τα δύο που εξελίσσονται , ήτοι τα «Τρία γεφύρια Βρυώνη» (Κέρκυρα) και το «Αεροδρόμιο-Κρανιά» (Κεφαλονιά) από έλλειψη πόρων.
Ο άξονας προτεραιότητας 4 του Προγράμματος για την «Ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής με την βελτίωση των υποδομών σε εκπαίδευση-υγεία-πρόνοια» χάνει το 80,5% και απομένουν έργα και δράσεις προϋπολογισμού μόνο 8,24 εκατομμυρίων ευρώ για όλα τα νησιά και για τα επόμενα 9 χρόνια.
Η ΑΝΑΣΑ είχε προειδοποιήσει με πολλές δημόσιες αναφορές για αυτό που σήμερα συμβαίνει, δυστυχώς «εις ώτα μη ακουόντων».
Η περιφερειακή αρχή της κ. Κράτσα-Τσαγκαροπούλου, υποθηκεύοντας το 36% του νέου ΕΣΠΑ, εμποδίζει και καθυστερεί την χρηματοδότηση και υλοποίηση σειράς απαραίτητων αναπτυξιακών έργων στα νησιά μας και διακινδυνεύει την συγκριτική θέση της ΠΙΝ ανάμεσα στις 13 περιφέρειες της χώρας, με προφανείς αρνητικές επιπτώσεις στο εισόδημα την ευημερία και την προκοπή.
Η ΑΝΑΣΑ δεσμεύεται για την ανάληψη πρωτοβουλιών ώστε στα πλαίσια της αναθεώρησης του Προγράμματος ΕΣΠΑ 2021-2027 να εξαλειφθούν κατά το δυνατόν οι αρνητικές συνέπειες της καταστροφικής πολιτικής της σημερινής περιφερειακής αρχής.
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΡΧΩΝ
ΑΝΑΣΑ για τα Ιόνια Νησιά