Έως το τέλος Ιουλίου επαρκούν τα ταμειακά διαθέσιμα των ΕΛΤΑ για την πληρωμή των μισθών του προσωπικού, δεδομένου ότι η δεινή οικονομική κατάσταση του ομίλου έχει επιδεινωθεί σημαντικά λόγω της υγειονομικής κρίσης.
Όπως αναφέρουν πηγές της διοίκησης της εταιρείας, το επιπλέον κόστος για τη διαχείριση της κρίσης σε συνδυασμό με τη μείωση της δραστηριότητας αγγίζει τα 35 εκατομμύρια ευρώ.
Η δεινή θέση στην οποία βρίσκεται ο όμιλος ΕΛΤΑ εδώ και αρκετά έτη έχει επιδεινωθεί ακόμα περισσότερο τους τελευταίους μήνες, καθώς η κρίση του Covid – 19 έχει καθυστερήσει την εφαρμογή του σχεδίου εξυγίανσης.
Η διοίκηση της εταιρείας με την έγκριση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του υπερταμείου, είχε σκοπό να λάβει μέτρα για τον περιορισμό του κόστους λειτουργίας.
Το σχέδιο εξυγίανσης
Το σχέδιο εξυγίανσης, το οποίο εγκρίθηκε στο τέλος του περασμένου έτους από την κυβέρνηση, προβλέπει την απομάκρυνση περίπου 2.000 εργαζομένων και τη διακοπή λειτουργίας εκατοντάδων καταστημάτων.
Από το πρόγραμμα, το οποίο δεν υλοποιήθηκε λόγω της κρίσης του κορωνοϊού, θα προέκυπτε σημαντική εξοικονόμηση μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, καθώς η πλειονότητα των εργαζομένων απασχολείται πολλά έτη στα ΕΛΤΑ και αμείβεται με μικτές αποδοχές που υπερβαίνουν τα 3.500 ευρώ το μήνα.
Στις αρχές του 2020 ο όμιλος απασχολούσε περίπου 7.500 υπαλλήλους με τους 5.500 χιλιάδες να είναι μόνιμο προσωπικό και τους υπόλοιπους να αποτελούν εργαζόμενους με συμβάσεις ορισμένου χρόνου.
Παρά την άκρως αρνητική οικονομική κατάσταση της εταιρείας, το μισθολογικό κόστος παρέμεινε για όλη τη διάρκεια του 2019 σε επίπεδα άνω των 200 εκατομμυρίων ευρώ, αποτελώντας το 65% των συνολικών εξόδων.
Τα οικονομικά δεδομένα
Οι ζημιές των ΕΛΤΑ ξεπέρασαν τα 30 εκατομμύρια ευρώ το 2019, με τα αρνητικά ίδια κεφάλαια να ανέρχονται σε 115 εκατομμύρια ευρώ. Παρά τα σοβαρά προβλήματα της εταιρείας, δεν έγιναν ουσιαστικές προσπάθειες μείωσης του κόστους λειτουργίας με τις δαπάνες να μειώνονται κατά μόλις 12% την τελευταία πενταετία.
Την ίδια περίοδο (2014 – 2019) τα έσοδα της εταιρείας από τις ταχυδρομικές υπηρεσίες μειώθηκαν κατά 100 εκατομμύρια ευρώ και διαμορφώθηκαν στα 300 εκατομμύρια ευρώ.
Η μοναδική αισιόδοξη εξέλιξη είναι ότι αναμένεται να υλοποιηθεί μία από τις βασικές προτεραιότητες της διοίκησης του ομίλου, με την έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της αποζημίωσης που αντιστοιχεί στην καθολική υπηρεσία για την περίοδο 2013 – 2020, ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το αίτημα για την έγκριση της αποζημίωσης έχει κατατεθεί στην ΕΕ και τελεί υπό την έγκριση της ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Η εταιρεία χρειάζεται επειγόντως την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας, προκειμένου να πληρώσει υποχρεώσεις και προμηθευτές, οι οποίες είναι ήδη εγγεγραμμένες στον ισολογισμό των ΕΛΤΑ ως απαιτήσεις.
Περίπου 80 εκατομμύρια ευρώ προορίζονται προς ιδιώτες προμηθευτές, άλλα 60 εκατομμύρια ευρώ οφείλονται σε ασφαλιστικά ταμεία, ενώ οι οφειλές προς Δήμους είναι 10 εκατομμύρια ευρώ. Το υπόλοιπο ποσό θα χρησιμοποιηθεί ως κεφάλαιο κίνησης.
Πηγή: economistas.gr