Τα τελευταία χρόνια, η ακτοπλοϊκή εταιρεία που εξυπηρετεί το δρομολόγιο στη γραμμή Πάτρα-Σάμη-Ιθάκη, εφαρμόζει τις διατάξεις του Νόμου 2932/2001, ο οποίος προβλέπει μεν την ετήσια διακοπή δρομολογίων μέχρι 60 μέρες για την επιθεώρηση του πλοίου, δεν προνοεί δε για την υιοθέτηση εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης των κατοίκων των εν λόγω περιοχών.
Συγκεκριμένα, η εν λόγω ακτοπλοϊκή εταιρεία, επιλέγει για ακόμη μία χρονιά την διακοπή της ακτοπλοϊκής σύνδεσης, κατά την αρχή του έτους- (προφανώς λόγω της συρρικνωμένης, περιορισμένης, τουριστικής κίνησης την δεδομένη εποχή)- χωρίς ωστόσο να μεριμνά για την αντικατάσταση και την απρόσκοπτη συνέχιση των δρομολογίων, μετατρέποντας την καθημερινή ζωή των κατοίκων της Ιθάκης και της Κεφαλονιάς σε μία σύγχρονη Οδύσσεια, καθώς τους εξαναγκάζει να αναζητήσουν εναλλακτικούς και επιπλέον κοστοβόρους τρόπους μετακίνησης από και προς την Ηπειρωτική Ελλάδα με ελάχιστες, περιορισμένες και επώδυνες επιλογές μετακίνησης.
Ακόμα, οι κάτοικοι των δυο νησιών έχουν την επιλογή της σύνδεσης με το λιμάνι του Αστακού Αιτωλοακαρνανίας ή της Κυλλήνης (η Ιθάκη όχι σε καθημερινή βάση), περιοχές απομακρυσμένες απ΄ τον αστικό ιστό της Πάτρας όπου και οι περισσότεροι επιλέγουν είτε λόγω της εγγύτητας με τη πρωτεύουσα είτε για σημαντικές ιατρικές εξετάσεις και επαγγελματικές υποχρεώσεις.
Επιπλέον, εύλογα ερωτήματα προκαλεί το γεγονός πως για ακόμη μία χρονιά η σύμβαση μεταξύ του αναδόχου και του Υπουργείου δεν προβλέπει την υποχρεωτικότητα αντικατάστασης και απρόσκοπτης συνέχισης των δρομολογίων καθ’ όλη τη διάρκεια εκτέλεσης της, αλλά μόνο τη δυνατότητα αντικατάστασης του πλοίου αν η εταιρεία το επιθυμεί, όπως και πράττει τους καλοκαιρινούς μήνες με πλοίο μεγαλύτερης χωρητικότητας και ταχύτητας πραγματοποιώντας το δρομολόγιο σε πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα.
Είναι χρέος της Πολιτείας να μεριμνά και να διασφαλίζει την εφαρμογή της «Νησιωτικότητας» και της συνακόλουθης θέσπισης μέτρων που προάγουν την εδαφική, οικονομική και κοινωνική συνοχή της Νησιωτικής με την Ηπειρωτική Ελλάδα. Είναι καθήκον όλων μας να λαμβάνουμε υπόψη τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών και να μεριμνούμε για την ισότιμη μεταχείρισή τους Είναι χρέος όλων μας να προάγεται η Ισονομία και η Ισοπολιτεία και η συγκεκριμένη εξέλιξη ευνοεί μόνο «αποκλεισμούς».
Για τους ανωτέρω λόγους, ο Δημήτρης Μπιάγκης, Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Βουλευτής Ν. Κέρκυρας και ο Σταύρος Μιχαηλίδης, Βουλευτής ΠΑ.ΣΟ.Κ. Ν. Χίου κατέθεσαν την με αριθμό 2501/8.1.2025 Ερώτηση προς τον αρμόδιο Υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής δια της οποίας ο Υπουργός ερωτάται:
1) Εάν σκοπεύει να προχωρήσει στην τροποποίηση του υπάρχοντος Νομοθετικού πλαισίου και να αλλάξει το καθεστώς της ΜΗ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ολοχρονικής κάλυψης της ακτοπλοϊκής γραμμής ΠΑΤΡΑ-ΣΑΜΗ-ΙΘΑΚΗ, με πρόβλεψη για συμβατική υποχρέωση του αναδόχου για αντικατάσταση του πλοίου που εκτελεί τη παραπάνω γραμμή κατά τη περίοδο δεξαμενισμού.
2) Εάν προτίθεται να προχωρήσει άμεσα στην επαναλειτουργία της επιδοτούμενης ακτοπλοϊκής γραμμής «ΠΑΤΡΑ-ΣΑΜΗ-ΙΘΑΚΗ».