Για την Ευρώπη του σήμερα και πως οι επικείμενες Ευρωεκλογές θα επηρεάσουν το πολιτικό τοπίο εντός και εκτός συνόρων, μίλησε στον Αθήνα 9.84 και στην εκπομπή «Ο επισκέπτης της έβδομης μέρας» με τον Δημήτρη Τζιβελέκη, ο Ναπολέων Μαραβέγιας, καθηγητής Ευρωπαϊκής Πολιτικής Οικονομίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, πρώην Αντιπρύτανης και πρώην υπηρεσιακός υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης.
Ευρωεκλογές με εθνική και όχι ευρωπαϊκή ατζέντα
«Κατά κάποιο τρόπο αυτό είναι μοιραίο διότι η προσοχή όλων είναι στραμμένη στα ελληνικά προβλήματα και θεωρούν ότι οι Ευρωπαϊκές εκλογές μπορεί να είναι μια ευκαιρία ώστε να εκδηλωθούν και να αλλάξουν κάποιοι πολιτικοί συσχετισμοί. Το σημαντικότερο από όλα ωστόσο είναι να δούμε και να κουβεντιάσουμε τα ευρωπαϊκά ζητήματα που είναι πολύ σημαντικά και αφορούν την Ελλάδα. Η καθημερινότητά μας ρυθμίζεται σε μεγάλο βαθμό από την ΕΕ. Κανονικά οι ευρωεκλογές θα έπρεπε να αποτελούν μια ευκαιρία να μιλήσουμε για την Ευρώπη. Μιλώντας για την Ευρώπη στην πραγματικότητα μιλάμε για την Ελλάδα».
ΕΕ και προκλήσεις
«Τουλάχιστον τέσσερις είναι οι μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η ΕΕ. Η πρώτη και σημαντικότερη έχει να κάνει με την στρατηγική της αυτονομία. Δεν μπορεί να συνεχίσει να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις ΗΠΑ. Πρέπει να αποκτήσει σταδιακά την στρατηγική της αυτονομία τόσο στο επίπεδο της άμυνας όσο και στο επίπεδο της εξωτερικής πολιτική. Αν καταφέρει η Ευρώπη να δημιουργήσει μια πολιτική αυτοδύναμης ανάπτυξης, έστω και στο επίπεδο τον αμυντικών εξοπλισμών, τότε προφανώς θα πάει καλά και η Ελλάδα».
Ακρίβεια
«Η Ελλάδα είναι μια μικρή αγορά, από την οποία επωφελούνται οι πάντες, θα μπορούσαν λοιπόν με σιωπηρές συμφωνίες να συμφωνήσουν για τις τιμές, είναι εύκολο να γίνει κάτι τέτοιο στις μικρές αγορές όπου οι “παίκτες” είναι λίγοι. Από την πλευρά τους οι πολυεθνικές κάνουν κάτι πολύ έξυπνο- προς όφελός τους βέβαια- πουλάνε σε υψηλότερες τιμές έτσι ώστε όταν το προϊόν φτάσει να πωλείται στο super market η διαφορά να μην είναι μεγάλη και να μην εμπίπτει στο νόμο που αφορά στα ποσοστά του κέρδους. Με αυτό τον τρόπο αποφεύγουν τα πρόστιμα. Θα έπρεπε η ΕΕ να έχει ήδη κοιτάξει το ζήτημα της διαφοροποίησης των τιμών ανάλογα με τις αγορές, διότι οι πολυεθνικές βρίσκουν τρόπους να πουλάνε με διαφορετικές τιμές ανάλογα με τη χώρα».
Δημογραφική κρίση και μετανάστευση
«Αυτά τα δυο συνδέονται άμεσα. Πρέπει να δούμε πως θα δοθούν αρκετά χρήματα ώστε να ενσωματώσουμε μετανάστες και να αντιμετωπίσουμε σε κάποιο βαθμό το δημογραφικό θέμα, διότι όλη η Ευρώπη αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα. Βλέπουμε για παράδειγμα ότι έχει ενσωματωθεί στην ελληνική πραγματικότητα, στην ελληνική οικονομία, χωρίς κανένα πρόβλημα, ένα μεγάλο μέρος Αλβανών. Κάτι ανάλογο πρέπει να γίνει και στην Ευρώπη, είναι δύσκολο αλλά όχι ακατόρθωτο»
«Η ΕΕ παραμένει ελκυστική»
«Το μεγαλύτερο επίτευγμα της Ευρώπης είναι ότι κατόρθωσε, τουλάχιστον μεταξύ των μεγάλων αντιμαχόμενων πλευρών, Γαλλίας – Γερμανίας, να πετύχει, όχι μόνο την ειρήνη αλλά και την συνεργασία. Η ΕΕ παραμένει ελκυστική δεδομένου ότι οι χώρες που βρίσκονται εκτός Ευρώπης επιθυμούν να εισέλθουν. ‘Οσες χώρες είναι μέσα στην ΕΕ είναι λογικό να θέλουν κάτι περισσότερο. Θέλουν μια Ευρώπη που δεν είναι εύκολο να γίνει δεδομένου ότι έχουμε 27 χώρες πλέον και η δυσκολία λήψης αποφάσεων είναι πάρα πολύ μεγάλη».
Πηγή: Αθήνα 9,84