Τοποθετήθηκα χθες με ομιλία μου στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων επί του νέου νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την ενίσχυση και αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Όπως ανέφερα στην αρχή της ομιλίας μου το νομοσχέδιο σκοπεύει να χτίσει πάνω στην αρχή που έγινε την προηγούμενη τετραετία με το νόμο 4763/2020 και όχι να την αναιρέσει, ολοκληρώνοντας έτσι ουσιαστικά τη μεταρρύθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στη χώρα μας.
Στη συνέχεια της τοποθέτησής μου εξήγησα ότι οι αλλαγές στα ΙΕΚ, ΕΠΑΛ και τα Επαγγελματικά Εργαστήρια θα εκτείνονται από την μετονομασία τους έως την λειτουργία τους, εντάσσοντας 130 νέες ειδικότητες, νέα επαγγέλματα δηλαδή που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της σύγχρονης εποχής. Στόχος είναι να αποτελέσουν μια σύγχρονη και αξιόπιστη εναλλακτική προς την πανεπιστημιακή εκπαίδευση, δημιουργώντας άρτιους και περιζήτητους επαγγελματίες σε ειδικότητες αιχμής.
Αδιαμφισβήτητα, σημείο αναφοράς του νομοσχεδίου αποτελεί η ενεργή και αποτελεσματική διασύνδεση των καταρτιζόμενων και των αποφοίτων των επαγγελματικών σχολών με την αγορά εργασίας σε τοπικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο μέσω της ίδρυσης των Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (ΓΕΑΣ).
Παράλληλα, υπάρχει μέριμνα έτσι ώστε οι καταρτιζόμενοι με Αναπηρία που θα αποφοιτούν από τις συγκεκριμένες σχολές για ΑμεΑ να διασφαλίζεται η συμπερίληψή τους στην αγορά εργασίας, καθώς και η ανάπτυξη των επιχειρηματικών τους δράσεων.
Εν κατακλείδι, το νομοσχέδιο αφενός εντάσσεται σε ένα νέο ευρύτερο πλαίσιο για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, αφετέρου περιλαμβάνει επίσης σημαντικό εκσυγχρονισμό υλικοτεχνικής υποδομής. Μόνο από το Ταμείο Ανάκαμψης πρόκειται να κατευθυνθούν προς αυτό τον σκοπό πάνω από 100 εκ ευρώ.
Πριν κλείσω την ομιλία μου επισήμανα πως η παιδεία αποτελεί σημείο σύγκλισης και έφτασε ο καιρός να προσδώσουμε μια νέα δυναμική στην επαγγελματική εκπαίδευση έτσι ώστε να αποκτήσει τη θέση που της αξίζει, καλώντας τους συναδέλφους να υποστηρίξουμε το παρόν νομοσχέδιο για το παράθυρο που ανοίγει στο μέλλον της εκπαίδευσης και κατάρτισης εκπαίδευσης με νέα δεδομένα καθώς και τη διασύνδεσή της με την τοπική ή την εθνική αγορά εργασίας.
Παναγής Καππάτος
Βουλευτης Κεφαλονιάς & Ιθάκης