Ολοκληρώθηκε μετά από μιάμιση ώρα η σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, προκειμένου να υπάρξει μια προσπάθεια «πειθούς» στους ακτοπλόους να ρίξουν τις τιμές των εισιτηρίων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, κυβερνητικοί παράγοντες έκαναν λόγο για «καλή και ειλικρινή συζήτηση» με τους εκπροσώπους των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Στη σύσκεψη στο Μαξίμου την κυβέρνηση εκπροσώπησε ο Άκης Σκέρτσος, ενώ τους ακτοπλόους ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Σπύρος Πασχάλης.
Οι ακτοπλόοι επιφυλάχθηκαν να καταθέσουν μέσα σε 48 ώρες, δηλαδή μέχρι την Πέμπτη, τις προτάσεις τους σχετικά με τις τιμές των εισιτηρίων. Κυβερνητικές πηγές θεωρούν πως υπάρχει περιθώριο μείωσης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια ακόμα και κατά 30%.
Ειχέ προηγηθεί η πολυδιαφημισμένη πρωινή σύσκεψη επί του θέματος στο Μαξίμου, η οποία ολοκληρώθηκε χωρίς αποτέλεσμα, ενώ πληροφορίες έκαναν λόγο για κυβερνητικούς παράγοντες που θα προσπαθούσαν να πάρουν με το… καλό τις εταιρείες ζητώντας τους να δώσουν πακέτα προσφορών!
Προσδοκούν δηλαδή σε μία αναίμακτη «συμφωνία κυρίων» με τους πλοιοκτήτες, ενώ παράλληλα θα γίνει προσπάθεια να «μαζευτεί» το θέμα και να υποβαθμιστεί επικοινωνιακά.
Επί της ουσίας και λίγες μόνο μέρες μετά τις δηλώσεις και τις υποσχέσεις, η κυβέρνηση αναγκάστηκε σε ηχηρή ομολογία ότι δεν μπορεί να παρέμβει στην αγορά και θα αναζητήσει άλλους τρόπους εξομάλυνσης του ζητήματος.
Η πρωινή συζήτηση πραγματοποιήθηκε μεταξύ κυβερνητικών στελεχών υπό τον υπουργό Επικρατείας, Άκη Σκέρτσο και τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Σπύρο Πασχάλη. Σύμφωνα με πληροφορίες, το «παρών» έδωσε και ο Μάριος Ηλιόπουλος.
«Δεν υπάρχουν υπερκέρδη» λένε οι ακτοπλόοι
Οι όποιες ανακοινώσεις για το θέμα των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων θα γίνονταν μετά την απογευματινή συνάντηση με τους ακτοπλόους, ωστόσο οι ίδιες πληροφορίες ανέφεραν ότι η κυβέρνηση κρατάει πολύ μικρό καλάθι, καθώς δεν έχει ούτε τα εργαλεία, ούτε και τα νομικά μέσα για να υποχρεώσει τον κλάδο να «κατεβάσει» τις τιμές.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο κλάδος των ακτοπλόων ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχουν υπερκέρδη, τα οποία θα μπορούσαν να φορολογηθούν, όπως έγινε με τις εταιρείες ενέργειας, και από τα ποσά που θα συγκεντρωθούν να υπάρξει μια κάποια επιδότηση στις τιμές των εισιτηρίων, ενώ φέρεται να θέτει και ζήτημα δημιουργίας… επιβατών δύο ταχυτήτων (αυτών που θα επιδοτούνται και των υπολοίπων).
Αίσθηση προκάλεσε μάλιστα, η παρέμβαση του ιδιοκτήτη της Golden Star Ferries Γιώργος Στεφάνου, στο Πρώτο Πρόγραμμα, ο οποίος παρουσίασε τον ίδιο και το σύνολο των ακτοπλόων ως καλοπροαίρετους «χομπίστες».
Επιδοτήσεις από το κράτος θέλουν οι ακτοπλόοι
Οι ακτοπλόοι θέλουν σύμφωνα με τον ίδιο, το κράτος «να μπορεί να επιδοτεί όλες τις γραμμές για να έχουμε μειωμένα εισιτήρια. Να μηδενιστεί ο ΦΠΑ, να μην έχει ΦΠΑ ο επιβάτης να πληρώνει. Εφόσον λοιπόν πει το κράτος, ναι άμεσα εγώ καταργώ τον ΦΠΑ, θα πέσουν οι τιμές τόσο όσο είναι ο ΦΠΑ. Να επιδοτήσει τουλάχιστον κατά το ήμισυ, τα καύσιμα κάθε πλοίου, θα είμαστε πάρα πολύ ευχαριστημένοι».
«Δεν υπάρχει μία ακτοπλοϊκή εταιρεία που δεν είναι χρεωμένη και η ακτοπλοΐα εκτελείται βασικά με ιδιωτικές πρωτοβουλίες λόγω κάποιων χόμπι», όπως υποστήριξε, «το κάνουμε από χόμπι προσωπικά εμείς… είναι έτσι φτιαγμένο γενικά όλο το σύστημα, με τον ΦΠΑ και όλα τα έξοδα τα οποία έχει η ναυτιλιακή εταιρία της ακτοπλοΐας ούτως ώστε να μην έχει κέρδη και δεν υπάρχει κέρδος από καμία».
Σχετικά με τα απλησίαστα εισιτήρια, είπε ότι «θα πρέπει να γνωρίζουν άπαντες ότι όταν σε υποχρεώνουν τα σωματεία, τα ναυτεργατικά και το κράτος γενικότερα να έχεις 52 άτομα πλήρωμα, τη στιγμή που στην Ευρώπη χρησιμοποιούν 22 άτομα πλήρωμα, δηλαδή ακριβώς το μισό και κάθε χρόνο ζητάνε αυξήσεις στα πολύ καλά μισθολόγια των ναυτικών της ακτοπλοΐας, δεν μας υποχρεώνει λοιπόν το κράτος να ανεβάσουμε τις τιμές στα εισιτήρια για να μπορέσουμε να καλύψουμε τους μισθούς;».
Απαντώντας σε ερώτημα γιατί φέτος που οι τιμές του πετρελαίου διεθνώς έχουν κάνει βουτιά σχεδόν 40% αυτό δεν φτάνει στις τιμές των εισιτηρίων, είπε πως πέρυσι οι τιμές θα έπρεπε να έχουν διπλάσια αύξηση και επανέλαβε τα περί τεράστιων ζημιών στην ακτοπλοϊκή εταιρεία.