Μια φωτογραφία από τις εντατικές έρευνες της αμερικανικής ακτοφυλακής για την ανεύρεση και διάσωση των πέντε επιβαινόντων στο υποβρύχιο Τιτάν στον Ατλαντικό δόθηκε στη δημοσιότητα.
Στη φωτογραφία διακρίνεται το σκάφος διάσωσης Deep Energy που αποτελεί την τελευταία ελπίδα για τη διάσωση των πέντε επιβατών. Τα αποθέματα οξυγόνου στο Titan φαίνεται ότι έχουν πλέον μειωθεί σε μόλις 24 ώρες, με τις ομάδες των διασωστών να αποδύονται σε «αγώνα δρόμου» για τη διάσωση των πέντε.
Τα χαρακτηριστικά του γαλλικού υποβρυχίου
Το πλοίο Atalante που απεστάλη από το Γαλλικό Ινστιτούτο Θαλασσίων Ερευνών για να ενισχύσει τις έρευνες, φέρει ένα επανδρωμένο υποβρύχιο που ονομάζεται Nautile και ένα τηλεχειριζόμενο ρομπότ, γνωστό με το όνομα Victor 6000.
Το μη επανδρωμένο ρομπότ Victor 6000 μπορεί να βοηθήσει στην απελευθέρωση του βαθυσκάφους, εάν έχει παγιδευτεί σε κάποιο σημείο, ανέφερε ο χειριστής του.
Το γαλλικό ρομπότ έχει τηλεκατευθυνόμενους βραχίονες με το οποίους μπορεί να κόψει καλώδια ή να κάνει άλλες μανούβρες για να απελευθερώσει κάποιο ακινητοποιημένο σκάφος. Μπορεί επίσης να καταδυθεί σε μεγαλύτερο βάθος από όλον τον άλλον εξοπλισμό που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο σημείο του ναυαγίου, στον βόρειο Ατλαντικό.
Το Nautile μπορεί να καταδυθεί σε βάθος 6.000 μέτρων με τριμελές πλήρωμα και είναι ένα από τα ελάχιστα επανδρωμένα υποβρύχια βαθιάς θάλασσας. Διαθέτει τρία ευρυγώνια παράθυρα θέασης και προβολείς LED που παρέχουν άμεση θέα του βυθού. Μια κατάδυση του συγκεκριμένου υποβρυχίου, μπορεί να διαρκέσει έως και οκτώ ώρες, εκ των οποίων οι έξι μπορούν να δαπανηθούν για εργασία στον πυθμένα της θάλασσας.
Το ρομπότ Vector 6000, το οποίο θα πρέπει να κατέβει περίπου σε βάθος 4.000 μέτρων, προσπαθώντας να αξιοποιήσει τον ενσωματωμένο εξοπλισμό παρακολούθησης που διαθέτει, έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί σε βάθος έως και 6 χιλιομέτρων. Το ρομπότ συνδέεται με το «Atalante» μέσω ηλεκτρομηχανικού καλωδίου μήκους 8.000 μέτρων.
«Το Victor δεν είναι ικανό να σηκώσει το βαθυσκάφος από μόνο του», εξήγησε ο Ολιβιέ Λεφόρ, ο επικεφαλής των θαλάσσιων επιχειρήσεων του Ifremer, του γαλλικού ωκεανογραφικού ινστιτούτου στο οποίο ανήκει το ρομπότ. Θα μπορούσε όμως να συνδέσει τον «Τιτάνα», το αυτοκαταδυόμενο σκάφος βάρους 10 κιλών, με κάποιο πλοίο που θα το έβγαζε στη συνέχεια στην επιφάνεια.
Η επαφή με τον Τιτάνα, στον οποίο επιβαίνουν πέντε άτομα, χάθηκε λίγη ώρα αφότου ξεκίνησε την κατάδυσή του στο ναυάγιο του Τιτανικού, την Κυριακή. «Το Victor είναι ικανό να κάνει οπτική έρευνα, με όλες τις κάμερες που διαθέτει. Είναι επίσης εξοπλισμένο με βραχίονες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να απεγκλωβίσουν το βαθυσκάφος, ένα έχει μπερδευτεί σε καλώδια ή άλλα αντικείμενα στον βυθό», είπε ο Λεφόρ.
Το Ifremer μετείχε στην ομάδα που εντόπισε το ναυάγιο του Τιτανικού το 1985. Ο Γάλλος εξερευνητής Πολ-Ανρί Ναρζολέ, 77 ετών, που φέρεται ότι είναι μεταξύ των πέντε αγνοούμενων, εργαζόταν παλαιότερα για το Ifremer και ήταν ο κυβερνήτης της ναυαρχίδας του, του υποβρυχίου «Ναυτίλος» που χρησιμοποιήθηκε για να ερευνηθεί το ναυάγιο του Τιτανικού.
Το Ifremer στέλνει στο σημείο το πλοίο Atalante, που μεταφέρει το ρομπότ, κατόπιν αιτήματος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. «Αυτή είναι η λογική των ναυτικών. Η στάση μας είναι: είμαστε κοντά, πρέπει να πάμε», εξήγησε ο Λεφόρ.
Μια ομάδα 25 ατόμων χειρίζεται το ρομπότ. «Μπορούμε να εργαζόμαστε ασταμάτητα επί 72 ώρες, δεν χρειάζεται να διακόπτουμε όταν πέφτει η νύχτα», πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις, το Atalante αναμένεται να βρίσκεται στο σημείο μέχρι τις 8 μ.μ. ώρα Παρισιού (9 ώρα Ελλάδας), ανέφερε η Le Figaro.
Η αμερικανική ακτοφυλακή ανέφερε νωρίτερα ότι ένα καναδικό αεροσκάφος, εξοπλισμένο για να εντοπίζει υποβρύχια, άκουσε θορύβους στην περιοχή του ναυαγίου, γδούπους που ακούγονταν ανά τακτά διαστήματα, κάθε περίπου 30 λεπτά. «Δεν ξέρουμε τι συνέβη. Οι θόρυβοι που ακούστηκαν μας δίνουν ελπίδα ότι το υποβρύχιο είναι στον πυθμένα και οι άνθρωποι είναι ακόμη ζωντανοί, όμως είναι πιθανά και άλλα σενάρια», είπε ο Λεφόρ. «Ακόμη και αν οι ελπίδες είναι ελάχιστες, θα συνεχίσουμε μέχρι τέλους».
«Το υποβρύχιο μπορεί να έχει βγει στην επιφάνεια» – Τα σενάρια μετά τους ήχους
Την ίδια στιγμή, ο Αυστραλός εμπειρογνώμονας έρευνας και διάσωσης υποβρυχίων Φρανκ Όουεν, δήλωσε στο BBC ότι «η πεποίθησή του (ότι μπορεί να βρουν το υποβρύχιο) ανέβηκε κατακόρυφα» όταν άκουσε ότι πλωτοί ανιχνευτές ήχου «έπιασαν» θορύβους-χτύπους μέσα από την θάλασσα.
«Υπάρχουν δύο λόγοι για αυτό. Πρώτον, στο σκάφος βρίσκεται ένας συνταξιούχος δύτης του γαλλικού ναυτικού(o 73χρονος Γάλλος εξερευνητής, Πολ Ανρί Ναρζολέ, διευθυντής υποβρύχιων ερευνών στην εταιρεία που έχει τα δικαιώματα για το ναυάγιο του Τιτανικού). Αυτός λογικά θα ξέρει το πρωτόκολλο για να προσπαθήσει να ειδοποιήσει τις δυνάμεις αναζήτησης… για τα χτυπήματα κάθε μισή ώρα», συνέχισε.
Ένας ακόμα λόγος που ο Φρανκ Όουεν είναι αισιόδοξος, είναι ότι για να εντοπιστούν αυτοί οι ήχοι, αυτό σημαίνει ότι το υποβρύχιο πρέπει να είναι στην επιφάνεια, ή έστω λίγα μέτρα κάτω από αυτή.
«Κάτω από περίπου 180 μέτρα, η θερμοκρασία του νερού πέφτει πολύ γρήγορα. Αυτό δημιουργεί ένα στρώμα που κάνει το [σήμα σόναρ] να αναπηδά. Αλλά αν το σήμα εκπέμπεται πάνω από τα 180 μέτρα, τείνει να πηγαίνει αρκετά ευθεία (και να εντοπίζεται)».
Ωστόσο, ακόμα κι αν ο «Τιτάνας» βρίσκεται στην επιφάνεια, θα είναι δύσκολο να εντοπιστεί καθώς πολύ μικρό μέρος του βρίσκεται πάνω από τη στάθμη του νερού. Η χρήση πολλών σόναρ ανίχνευσης ήχου θα μπορούσε να δώσει ένα σχετικό στίγμα της θέσης τους και περιορίσει τη ζώνη ερευνών.
Όσον αφορά στις έρευνες, ένα καναδικό πολεμικό πλοίο εξοπλισμένο με θάλαμο υπερβαρικής επανασυμπίεσης έξι ατόμων και ομάδα εξιδεικευμένη στη καταδυτική ιατρική αναμένεται να φτάσει σύντομα στην περιοχή.
πηγή: topontiki.gr