Στη σκιά της τραγωδίας στα Τέμπη, ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για τις Μεταφορές και Υποδομές Γιώργος Γεραπετρίτης παρουσιάζει τα άμεσα μέτρα για την ασφάλεια στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Τα μέτρα παρουσιάστηκαν και «κλείδωσαν» σε σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό το απόγευμα της Τρίτης στο Μέγαρο Μαξίμου.
Η κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει καμία συγκάλυψη, τόνισε αρχικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου.
Στη σκιά της τραγωδίας στα Τέμπη, ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για τις Μεταφορές και Υποδομές Γιώργος Γεραπετρίτης παρουσιάζει τα άμεσα μέτρα για την ασφάλεια στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Τα μέτρα παρουσιάστηκαν και «κλείδωσαν» σε σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό το απόγευμα της Τρίτης στο Μέγαρο Μαξίμου.
Η κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει καμία συγκάλυψη, τόνισε αρχικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου.
Ο κ. Γεραπετρίτης εξέφρασε από την πλευρά του την οδύνη και τον σπαραγμό του για ό,τι συνέβη. Μίλησε για μια πρωτοφανή τραγωδία που μας συγκλόνισε όλους. Η οδύνη αυτή πρέπει να βρει μια κάθαρση, είπε.
Ξεκαθάρισε ότι δεν βρίσκεται εδώ ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης για να κάνει κομματική ή πολιτική αντιπαράθεση. Δεν θα ακούσετε κανένα λόγο που να παραπέμπει σε μετάθεση ευθύνης.
«Η ευθύνη που ανήκει στην παρούσα κυβέρνηση έχει αναληφθεί. Ζητώ ξανά συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων και στους Ελληνες γιατί δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε το δυστύχημα. Είναι ειλικρινής συγγνώμη» είπε μεταξύ άλλων στην αρχική του τοποθέτηση ο κ. Γεραπετρίτης. «Δεν έχω αρμοδιότητα ούτε και διάθεση να ασχοληθώ με την απόδοση ευθυνών. Είναι υπόθεση της δικαιοσύνης. Τη διοικητική διερεύνηση την έχει αναλάβει ειδική επιτροπή εμπειρογνώμων». συμπλήρωσε.
«Εχουν τεθεί στη διάθεση του πρωθυπουργού οι παραιτήσεις των διοικητών ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ τις έχει κάνεις αποδεκτές, τις επόμενες ημέρες οι νέες διοικήσεις» είπε.
Αναφερόμενος στα όσα διαπίστωσε κατά την παρουσία του στη Λάρισα, στάθηκε στα εξής:
Λειτουργούσε το τοπικό κέντρο τηλεδιοικησης της Λάρισας.
Δεν είχε συντελεστεί η αυτόματη χάραξη δρομολογίου πάνω στο πίνακα
Δεν έγινε η χειροκίνητη αλλαγή του κλειδιού
Θα έπρεπε σύμφωνα με το προβλεπόμενο πρωτόκολλο να είχε υπάρξει παρακολούθηση στον πίνακα μετά την αποχώρηση της αμαξοστοιχίας και για μία απόσταση 5,5 χλμ η πορεία. Αν είχε υπάρξει θα είχε αποφευθχει το μοιραίο καθώς θα προέκυπτε η μετάπτωση της αμαξοστοιχίας στην εσφαλμένη γραμμή.
«Δεν τα λέω για να τονίσω το ζήτημα του ανθρώπινου λάθους. Αν είχαμε ένα πλήρως σύστημα καθολικό τηλεδιοικησης το δυστύχημα κατά πάσα πιθανότητα δεν θα είχε συμβεί. Πέρα από το ανθρώπινο λάθος υπάρχει ζήτημα με την ολοκλήρωση των ηλεκτρονικών συστημάτων. Αναφέρθηκε και ο πρωθυπουργός» συμπλήρωσε.
Για το προσωπικό στον ΟΣΕ: «Είναι προφανές πως πάντοτε απαιτείται πιο εξειδικευμένο προσωπικό. Εγινε προσπάθεια για ενίσχυση του Οργανισμού. Την τελευταία 15ετία υπήρξε σημαντική μείωση. Είχαμε μικρό ποσοστό αναπλήρωσης λόγω περιορισμών στις προσλήψεις και συνταξιοδοτήσεων. Τα τελευταία χρόνια με την παρούσα κυβέρνηση έγινε προσπάθεια. Με την κινητικότητα, με προσλήψεις με δελτίο παροχής υπηρεσιών -περίπου 200 άτομα- αλλά και τη δρομολόγηση για πρώτη φορά μόνιμες προσλήψεις. Το 2021 διαγωνισμό για 117 άτομα -36 σταθμάρχες- και το 2022 ακόμη 100. 217 επιπλέον προσλήψεων».
Για τις συμβάσεις: «Σηματοδότηση και τηλεδιοικήση. θα έχουμε σε πραγματικό χρόνο παρατήρηση των πορειών των τρένων. Θα υπάρχει έγκαιρη ειδοποίηση που θα αποτρέπει το ανθρώπινο λάθος. Με τη χρήση σύγχρονων συστημάτων που θα επιτρέπου η κάθε αμαξοστοιχία να αλληλεπιδρά με την άλλη και το κέντρο, ώστε αυτόματα να χαράσσεται η διαδρομή και σε περίπτωση λάθους να υπάρχει έγκαιρη ειδοποίηση. Αυτή η σύμβαση από το 2014 αναπτύχθηκε ως το 2017 μερικώς. Είχε υπάρξει παράδοση του 32%. Υπήρχαν σημαντικότατα σφάλματα.
Ενα μικρό ποσοστό ήταν λειτουργικό και το υπόλοιπο έπρεπε να ανακατασκευαστεί. Το 2017 σταματά η σύμβαση λόγω λαθών στην εφαρμογή. Η αρμόδια Αρχή της ΕΕ διαπιστώνει πως υπάρχουν σοβαρά σφάλματα, άρα διακόπτεται η υλοποίηση της σύμβασης, Από το 2017 ως το 2019 δεν έγινε καμία παράδοση. Από τον Νοέμβριο 2019 γίνεται προσπάθεια ανάτασης της σύμβασης. Υπήρχαν πολλά προβλήματα από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Εν τέλει υπεγράφη η συμπληρωματική σύμβαση από το 2021 με αποτέλεσμα να επανεκκινηθεί. Σήμερα έχει παραδοθεί -όχι υλοποιηθεί- το 70% της σύμβασης αυτής».
Για την επόμενη ημέρα: «Υπάρχουν δύο ζητήματα. Η υπόλοιπη της σύμβασης. Θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Ηδη ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με την ανάδοχο εταιρία στη Γαλλία, και είχε συζήτηση για την υλοποίηση. Εδωσε εντολή για την επίσπευση όλων των διαδικασιών, ώστε να έρθει η ηλεκτρονική αναβάθμιση όσο πιο γρήγορα. Το αμέσως επόμενο διάστημα θα μπορέσουμε να μιλήσουμε για τους χρόνους. Δεσμεύομαι προσωπικά πως θα είμαι πάνω από το έργο.
Το δεύτερο ζήτημα έχει να κάνει με την επανεκκίνηση σιδηροδρόμου. Είναι σημαντικό να μπορέσει να ξεκινήσει εκ νέου, να μην αναμένουμε την ολοκληρωση της αναβάθμισης. πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού απέναντι στον σιδηρόδρομο. Είναι ένα λαϊκό και οικονομικότερο μέσο. Η επανεκκίνηση και ως ώτου ολοκληρωθεί το σύστημα θα γίνει μόνο υπό όρους πλήρους ασφάλειας. Θα περιλαμβάνει υποχρεωτικά δύο σταθμάρχες σε όλους τους σταθμούς. Ισως σημάνει η μείωση στο μεταφορικό έργο για να εξασφαλίσουμε ικανό αριθμό. Επιπλέον με έναν καλύτερο συντονισμό στις δράσεις. Θα διασφαλιστεί από τους αρμόδιους φορείς».