Τα λάθη και οι παραλείψεις που οδήγησαν στην εθνική τραγωδία.
Σε μία πρώτη αποτίμηση τα λάθη και οι παραλείψεις που έχουν γίνει στην ανείπωτη τραγωδία στα Τέμπη εντοπίζονται στα παρακάτω σημεία – κλειδιά:
Ανθρώπινος παράγοντας
Απαρχαιωμένα συστήματα
Μη λειτουργία συστήματος εντοπισμού
Στους 57 οι νεκροί της εθνικής τραγωδίας μέχρι στιγμής. Άγνωστος ακόμη ο αριθμός των αγνοουμένων.
Δικηγόρος ενός εκ των τραυματιών μιλώντας στο MEGA καταγγέλλει πως το μοιραίο βράδυ του τραγικού δυστυχήματος που στοίχισε τη ζωή σε τουλάχιστον 57 ανθρώπους, στο σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας ακουγόντουσαν μουσικές.
-Μας είπαν ότι ακουγόντουσαν μουσικές. Προσέξτε ακουγόντουσαν μουσικές από τον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας, μόλις αναχώρησε το τρένο, ακουγόντουσαν μουσικές και γενικά χαρούμενοι, χαμός δηλαδή, πολλά άτομα.
-Είχανε στήσει γλέντι;
-Αυτό υπονοήθηκε στο τηλεφώνημα που μου κάνανε.
Το μοιραίο λάθος θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί καθώς το ένα εκ των δύο τρένων ήταν ορατό στην κονσόλα.
Ο Παναγιώτης Τερεζάκης, σύμβουλος διοίκησης ΟΣΕ, δήλωσε στην «Κοινωνία Ώρα MEGA»: «Το τραγικό είναι ότι 5χλμ. πριν από την περιοχή που έγινε το περιστατικό, μέχρι εκείνο το σημείο, επειδή η Λάρισα διαθέτει σύστημα τοπικού πίνακα χειρισμού σηματοδότησης από την κονσόλα πάνω το τρένο φαινόταν πού πήγαινε. Το ένα από τα δύο τρένα, και συγκεκριμένα το επιβατικό, για 5μισι χλμ, βόρεια, στην γραμμή καθόδου ήταν ορατό στον πίνακα σηματοδότησης».
Τα βίντεο ντοκουμέντα που έρχονται στο φως της δημοσιότητας λίγα λεπτά μετά την σφοδρή σύγκρουση σοκάρουν.
«Με 40 ημέρες σταθμάρχης δεν γίνεσαι»
Αποκαλυπτική είναι η μαρτυρία του πρώην σταθμάρχη Βόλου μιλώντας στο MEGA εξηγεί τη δυσκολία του σταθμού της Λάρισας αλλά δηλώνει πως με 40 ημέρες σ’ αυτόν κυρίως τον σταθμό δεν μπορείς να είσαι σταθμάρχης.
Ο Γιώργος Αποστολέρης, πρώην σταθμάρχης Βόλου σχολίασε: «Είναι από τους δυσκολότερους σταθμούς, είναι ιδιαίτερος σταθμός και ο φόρτος εργασίας είναι μεγάλος εκεί. Στο παρελθόν υπήρχαν δύο σταθμάρχες και υπήρχε και τηλεδιοίκηση με δυο υπαλλήλους. Με 40 μέρες δεν γίνεσαι σταθμάρχης όταν μάλιστα έχει έναν τέτοιο φόρτο εργασίας.»
Τις πρώτες στιγμές που έφτασε στο σημείο της τραγωδίας στα Τέμπη περιέγραψε ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης.
«Αυτό που μου έχει μείνει έντονα ήταν ένα βαγόνι τρένου και μ ενημερώνει διασώστης πως από κάτω ήταν μια άμορφη μάζα ότι εκεί ήταν άλλα δύο, τρία βαγόνια τρένου. Βγαίνανε συνεχώς σοροί. Έβλεπα γονείς να ψάχνουν παιδιά. Η εικόνα ήταν γονείς να ψάχνουν παιδιά»
Και οι δραματικές ώρες για τους συγγενείς συνεχίζονται. Η τελευταία πράξη του δράματος γράφεται σήμερα. Από νωρίς το πρωί φεύγουν οι νεκροφόρες από το νοσοκομείο της Λάρισας με τις σορούς που ανασύρθηκαν.
Συνεχίζονται οι έρευνες
Οι έρευνες των σωστικών συνεργείων στο σημείο όπου έγινε το τραγικό συμβάν θα συνεχιστούν και σήμερα. Και όπως όλα δείχνουν αυτή θα είναι και η τελευταία ημέρα των ερευνών και θα επικεντρωθούν κυρίως στο βαγόνι, όπου ήταν το κυλικείο.
Στο σημείο του δυστυχήματος εντοπίστηκαν δύο άθικτες φιάλες υγραερίου, ενώ εξετάζεται το αν υπήρχαν κι άλλες φιάλες, οι οποίες χρησιμοποιούνταν πιθανώς στο εστιατόριο του τρένου και έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στο να γίνει η ισχυρή έκρηξη μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων.