ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΗ ΒΟΣΚΗΣΗ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Το Νοέμβριο η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής συνεδρίασε με θέματα που απασχολούν τους πολίτες του τόπου μας.
Την προηγούμενη Τετάρτη η συνεδρίαση είχε θέμα «Προτάσεις για ένα νέο στρατηγικό σχέδιο Περιφερειακής Ανάπτυξης»
Η συζήτηση συμπίπτει με την έναρξη υλοποίησης του νέου ΕΣΠΑ της προγραμματικής περιόδου 2021 – 2027 και των αντίστοιχων ΠΕΠ που αποτελούν τα βασικά αναπτυξιακά εργαλεία της Ελληνικής περιφέρειας.
Στην παρέμβαση μου αναφέρθηκα στην ανάγκη να ληφθούν υπόψη οι μεγάλες αλλαγές που συνέβησαν στον πλανήτη στο διάστημα που μεσολάβησε από το σχεδιασμό του ΕΣΠΑ 2021-2027 μέχρι την έναρξη υλοποίησης του, όπως:
? Η πανδημία και η απορρύθμιση των εφοδιαστικών αλυσίδων
? Ο πόλεμος στην Ουκρανία και η ενεργειακή κρίση που ακολούθησε
?Οι αλλαγές στην αγορά εργασίας
Αυτές οι εξελίξεις δημιουργούν προβλήματα αλλά και ευκαιρίες. Για παράδειγμα είναι ανοιχτή η συζήτηση για μεταφορά παραγωγικών μονάδων στην Ευρώπη. Σε αυτή τη συζήτηση η Ελληνική Περιφέρεια πρέπει να είναι παρούσα.
? Στα νησιά μας η τουριστική ανάπτυξη μπορεί να σημείωσε ρεκόρ το 2022, όμως υπάρχουν και άλλες αναπτυξιακές επιλογές, όπως ο πρωτογενής τομέας. Το 2020 και το 2021 το εμπορικό ισοζύγιο αγροτικών προϊόντων στη χώρα μας ήταν πλεονασματικό, κάτι που είχε να συμβεί ξανά από το μακρινό 1984.
Στο σύνδεσμο που ακολουθεί η παρέμβαση μου:
https://bit.ly/3P2Yzzb
—————————————–
? Την προηγούμενη εβδομάδα, η Επιτροπή Περιφερειών ολοκλήρωσε την Έκθεσή της για το 2022. Ως μέλος της επιτροπής ανέλαβα τη σύνταξη των προτάσεων για ένα θέμα που απασχολεί πολλούς πολίτες του τόπου μας, την ανεξέλεγκτη βόσκηση.
Ένα μεγάλο πρόβλημα για την καθημερινότητα της ελληνικής υπαίθρου. Η πολιτεία προσπάθησε να δώσει λύση στο πρόβλημα της ανεξέλεγκτης βόσκησης με το νόμο 4056/2012, όταν εκχωρήθηκε στους δήμους η αρμοδιότητα για την περισυλλογή, εκποίηση και σφαγή των ανεπιτήρητων παραγωγικών ζώων.
Τα βασικά συμπεράσματα από τη σημερινή κατάσταση, για τις απαραίτητες αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο, είναι:
? Η αδυναμία των νησιωτικών δήμων να ανταποκριθούν χωρίς εξειδικευμένο προσωπικό (γεωτεχνικοί-κτηνίατροι) και υποδομές και η δυσκολία να βρεθούν εξωτερικοί συνεργάτες για την περισυλλογή ανεπιτήρητων ζώων.
? Το υφιστάμενο πλαισίο μεικτής αρμοδιότητας δήμων και αστυνομίας δε λειτουργεί, με τους δήμους να αναλαμβάνουν την περισυλλογή και την αστυνομία τα πρόστιμα.
? Επιπλέον με το νέο ποινικό κώδικα (4619/2019) που ψηφίστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση καταργήθηκαν οι ποινές για πταίσματα. Μέχρι τότε η αστυνομία μπορούσε να επιληφθεί για αγροτικά αδικήματα που είχαν πταισματικό χαρακτήρα. Αποτέλεσμα ήταν να καταργηθούν και τα ποινικά αδικήματα των άρθρων 38 και 39 του ν. 3585/2007 περί φθοράς αγροτικού κτήματος και φθοράς με ζώα και η αστυνομία να δηλώνει αναρμόδια.
? Η καθυστέρηση προκήρυξης και κατάρτισης των Διαχειριστικών Σχεδίων Βόσκησης, που αποτελεί ευθύνη των Περιφερειών, παραμένει ένα μόνιμο κενό στη νομοθεσία που δυσχεραίνει τη βιώσιμη αντιμετώπιση του προβλήματος, αφού δεν υπάρχουν προσδιορισμένοι χώροι για επιτηρούμενη βόσκηση.
? Η απουσία ενιαίου μητρώου για τα αιγοπρόβατα, για τα οποία υπάρχουν τρία διαφορετικά μητρώα που δε συνεργάζονται, της Κτηνιατρικής Υπηρεσίας, του ΕΛ.Γ.Ο. – ΔΗΜΗΤΡΑ και του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.. Η ενοποίηση των μητρώων αυτών είναι σε εξέλιξη.
? Η ανάγκη συμπλήρωσης της νομοθεσίας, καθώς ο νόμος περιγράφει ως ανεπιτήρητα ζώα, μόνο τα βοοειδή, τα προβατοειδή και τα αιγοειδή. Ωστόσο υπάρχουν και άλλες κατηγορίες ανεπιτήρητων ζώων σε περιοχές της Ελλάδας, όπως τα ιπποειδή και τα άγρια ζώα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα άλογα του Αίνου.
Στο σύνδεσμο που ακολουθεί το κείμενο για την ανεξέλεγκτη βόσκηση στο πλαίσιο της Έκθεσης της Επιτροπής Περιφερειών για το 2022:
https://bit.ly/3ERcqDW