Μετά τα όσα συνέβησαν πέρσι στην Αττική οδό, έχουμε τα πρόστιμα σε όσους δεν θα έχουν μαζί τους στο αυτοκίνητο αντιολισθητικές αλυσίδες.
Αντιμέτωποι με πρόστιμα αναμένεται να έρθουν όσοι οδηγοί Ι.Χ. δεν έχουν προμηθευτεί μέχρι την πρώτη Οκτωβρίου, αντιολισθητικές αλυσίδες, οι οποίες πλέον θα είναι υποχρεωτικές για όλα τα οχήματα.
Η οδήγηση σε χιόνι και πάγο σημαίνει μειωμένη πρόσφυση και χωρίς τις απαραίτητες προφυλάξεις αποτελεί την αιτία για πολλά ατυχήματα. Οι αντιολισθητικές αλυσίδες είναι η λύση στο πρόβλημα και είναι πλέον απαράβατος «κανόνας» να τις διαθέτει κάθε οδηγός στο πορτ μπαγκαζ του αυτοκινήτου του από τον Οκτώβρη έως και τον Απρίλη.
Μάλιστα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με γνώμονα την προστασία των οδηγών από τις έντονες χιονοπτώσεις, κατέστησε υποχρεωτικό τον εφοδιασμό όλων των οχημάτων με αντιολισθητικές αλυσίδες ή ανάλογα αντιολισθητικά μέσα από τον Οκτώβριο έως τον Απρίλιο κάθε έτους. Διαφορετικά, οι οδηγοί πρέπει να εξοπλίζουν το όχημά τους με ελαστικά για χρήση σε συνθήκες χιονόπτωσης. Δηλαδή, τα χειμερινά ελαστικά (χιονολάστικά), τα οποία φέρουν τη σήμανση του «αλπικού» συμβόλου και τον χαρακτηρισμό M+S. Ωστόσο στην περίπτωση που ο οδηγός δεν συμμορφώνεται στο μέτρο του υπουργείου θα τιμωρείται με πρόστιμο ύψους 80 ευρώ.
Περισσότερα για τις αντιολισθητικές αλυσίδες και τις τιμές τους
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου, τα αντιολισθητικά μέσα, πρέπει να βρίσκονται μέσα στο αυτοκίνητο και να τοποθετηθούν εφόσον εκδοθεί ανακοίνωση από τις κατά τόπους αρμόδιες Διευθύνσεις της Αστυνομίας ή της Τροχαίας, σε περίπτωση που οι τελευταίες θεωρήσουν ότι συντρέχουν ιδιαίτεροι λόγοι ασφαλείας.
Στην περίπτωση που το όχημα κυκλοφορεί σε περιοχές όπου έχουν τεθεί σε ισχύ έκτακτα μέτρα από την Τροχαία, οι οδηγοί πρέπει να εφοδιάσουν τα οχήματά τους με αντιολισθητικά μέσα. Πρέπει να γνωρίζουν τον τρόπο τοποθέτησης και λειτουργίας των αντιολισθητικών που βρίσκονται στα οχήματά τους, για να είναι εξασφαλισμένη η ορθή χρήση τους. Να προσαρμόζουν την οδήγησή τους, όταν χρησιμοποιούνται αντιολισθητικά, ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες και τις προδιαγραφές των οχημάτων και των αντιολισθητικών, με γνώμονα την προάσπιση της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας.
Οι αντιολισθητικές αλυσίδες χωρίζονται σε 4 κατηγορίες που καθορίζονται από την διαδικασία τοποθέτησής τους, το κόστος τους και τα αυτοκίνητα στα οποία προορίζονται να τοποθετηθούν.
Συμβατικές
Οι συμβατικές αλυσίδες με το συρματόσχοινο είναι από τις πιο αξιόπιστες (αν τοποθετηθούν σωστά), είναι κατάλληλες για όλους τους τύπους αυτοκινήτων και σπάνια θα «προδώσουν» τον οδηγό. Οι αλυσίδες αυτές καθορίζονται από το πάχος των κρίκων τους και έτσι έχουμε δύο κατηγορίες: τις αλυσίδες των 16 χλστ. και εκείνες των 9 χλστ., με τις δεύτερες να χρησιμοποιούνται για αυτοκίνητα που διαθέτουν ελαστικό χαμηλού προφίλ ή βελτιωμένη ανάρτηση.
«Kουβέρτες»
Οι αλυσίδες «κουβέρτα» είναι κατασκευασμένες από ένα ύφασμα ειδικής σχεδίασης, το οποίο αυξάνει την τριβή στον πάγο και στο χιόνι. Ωστόσο, πρέπει να πατούν μόνο πάνω σε χιόνι, καθώς όπως έχει αποδειχθεί, φθείρονται ή σκίζονται εύκολα όταν κινούνται σε καθαρό οδόστρωμα. Αυτές οι αλυσίδες είναι πιο εύκολες στην τοποθέτηση, ενώ αποτελούν την μοναδική λύση για σπορ αυτοκίνητα.
«Aράχνη»
Οι πιο ακριβές αλλά συνάμα και οι πιο καλές αλυσίδες που μπορεί να βρει κανείς, είναι οι αλυσίδες τύπου αράχνης. Αυτές διαθέτουν ένα σταθερό τμήμα, που τοποθετείται στα μπουλόνια του κάθε τροχού (τα οποία πρέπει να αφαιρεθούν για την τοποθέτησή του) και πάνω σε εκείνο εφαρμόζει το υπόλοιπο σύστημα. Οι αράχνες μπορούν να τοποθετηθούν σε όλα τα αυτοκίνητα.
Aλυσίδες με καρφιά
Οι αλυσίδες με καρφιά ενδείκνυνται για υπερβολικά δύσκολες συνθήκες και προσφέρουν καλή πρόσφυση πάνω σε πάγο. Έρχονται σε απόλυτη επαφή με τον τροχό, συνδυάζοντας καουτσούκ και ατσαλένιες τάπες, ενώ ταυτόχρονα το σχήμα πενταγώνου που διαθέτουν, ισχυροποιεί το κράτημα προς κάθε κατεύθυνση.
Ακόμη ένα «έξοδο» έρχεται να προστεθεί στα ελληνικά νοικοκυριά καθώς ένα ζευγάρι με τις πιο οικονομικές αλυσίδες της αγοράς για ένα μέσο ΙΧ κοστίζει κατά μέσο όρο περίπου 50 ευρώ. Σαφώς όσο ανεβαίνει το μέγεθος του λάστιχου, αυξάνεται και η τιμή. Έτσι, σε ένα αυτοκίνητο τύπου τζιπ μπορεί να φτάσει και τη διπλάσια τιμή.
Πέρα από το μέγεθος του λάστιχου σημαντικό ρόλο παίζει και ο τύπος της αλυσίδας. Για παράδειγμα οι συμβατικές αλυσίδες κοστίζουν περίπου 50 ευρώ, ενώ με 10 ευρώ λιγότερα κυκλοφορούν στην αγορά αλυσίδες τύπου κουβέρτας. Αυτά τα δύο είδη είναι τα οικονομικότερα και απευθύνονται στους περισσότερους οδηγούς που τις θέλουν για περιστασιακή χρήση ή περίπτωση ανάγκης.
Οι άλλες δυο επιλογές που αναφέρθηκαν και παραπάνω είναι λίγο πιο ακριβές καθώς οι αλυσίδες «αράχνη» είναι οι πιο ακριβές με κόστος που ξεκινά από τα 150 ευρώ περίπου ενώ λίγο φθηνότερες υπάρχουν στην αγορά οι αλυσίδες με πλαστικά μέρη που ενσωματώνουν καρφιά.