Οι μαθητές μας, μετά από 1,5 χρόνο εγκλεισμού και τηλεκπαίδευσης, με αποτελέσματα επιβαρυντικά για την ψυχοσυναισθηματική τους κατάσταση, αλλά και φοβερά μαθησιακά και γνωστικά κενά, επέστρεψαν τη φετινή σχολική χρονιά στα σχολεία. Η εκπαιδευτική πραγματικότητα που αντιμετώπισαν δεν ήταν καθόλου φυσιολογική, δεν είχαμε μια «κανονική» σχολική χρονιά. Αντίθετα, προστέθηκε επιπλέον ύλη σε ορισμένα μαθήματα, είχαμε ελλείψεις εκπαιδευτικών και δεκάδες κενά, αρκετά από τα οποία παραμένουν μέχρι σήμερα. Οι τελευταίοι αναπληρωτές έφτασαν στα σχολεία μέσα στον Φλεβάρη και τον Μάρτη. Ταυτόχρονα, αυτή τη χρονιά, λόγω της έκρηξης της πανδημίας, είχαμε πολυήμερες απουσίες εκπαιδευτικών αλλά και μαθητών.
Παρά τις ειδικές συνθήκες, το Υπουργείο Παιδείας δεν αντιλαμβάνεται τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών/τριων, βρίσκεται σε απόσταση από την εκπαιδευτική πραγματικότητα. Επιβάλλει το καθεστώς της Τράπεζας Θεμάτων για τους μαθητές όλων των τύπων Λυκείου που θα δώσουν για πρώτη φορά εξετάσεις (προαγωγικές/απολυτήριες) μετά από δύο χρόνια. Παράλληλα, το Υπουργείο αρνείται κατηγορηματικά το ενδεχόμενο μείωσης της ύλης, γι’ αυτή την πολύπαθη χρονιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι αυξήθηκε η ύλη σε κάθε κατεύθυνση, σε υπερβολικό επίπεδο και στη Β’ Λυκείου των ΕΠΑΛ, τα πρώτα θέματα της Τράπεζας Θεμάτων, προστέθηκαν μόλις πριν λίγες μέρες, δηλαδή, 1,5 μήνα πριν κλείσουν τα σχολεία. Έφτασε στο σημείο να υποχρεώνει τα ΕΝΕΕΓΥΛ αλλά και τα διαπολιτισμικά σχολεία να εφαρμόσουν την Τράπεζα Θεμάτων, σε μαθητές που έχουν ιδιαιτέρες εκπαιδευτικές δυσκολίες.
Εμείς, οι καθηγητές και οι καθηγήτριες δίνουμε καθημερινά μάχη για να ολοκληρώσουμε την ύλη, έως το τέλος της σχολικής χρονιάς. Η διαδικασία αυτή είναι αγχωτική για όλους τους εμπλεκόμενους, κυρίως, όμως, για τους μαθητές μας και τις οικογένειές τους, που αισθάνονται ακόμα μεγαλύτερη ανασφάλεια και πίεση για το αν θα καταφέρουν να ανταποκριθούν στις εξετάσεις. Ο γ.γ. του Υπουργείου κ. Κόπτσης, με την τελευταία εγκύκλιο που έστειλε στα Λύκεια της χώρας, μετέτρεψε σε κυρίαρχο ζητούμενο το κυνήγι της ύλης, αδιαφορώντας για το αν οι μαθητές την έχουν κατανοήσει και αφομοιώσει. Με κυνικό τρόπο, μας ζητούν να απεμπολήσουμε τον παιδαγωγικό μας ρόλο, να κλείσουμε τα μάτια μας στα μαθησιακά κενά, τα γνωστικά ελλείμματα, την κακή ψυχολογία των μαθητών που δεν μπορούν να διαχειριστούν τις απαιτήσεις εξεταστικής διαδικασίας.
Το Υπουργείο Παιδείας με την επιμονή του να εφαρμόσει την Τράπεζα Θεμάτων, την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, που υπενθυμίζουμε ότι πέρυσι απέκλεισε περίπου 40.000 μαθητές από τα ΑΕΙ, οξύνει τους ταξικούς φραγμούς στην εκπαίδευση. Δημιουργεί επιπλέον δυσκολίες και εμπόδια στους μαθητές μας, ιδιαίτερα σε αυτούς που δεν έχουν τη δυνατότητα να έχουν επιπλέον υποστήριξη από τις οικογένειες τους.
Γιγαντώνει τις ανισότητες ειδικά για τα παιδιά των πιο φτωχών οικογενειών που δοκιμάζονται αυτή την περίοδο από την ακρίβεια και την έκρηξη των ανατιμήσεων, με συνέπεια την αύξηση σχολικής αποτυχίας που αναπόφευκτα θα οδηγήσει χιλιάδες μαθητές εκτός Λυκείου. Την ίδια στιγμή, το Υπουργείο έρχεται να αξιολογήσει τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς για την σχολική διαρροή(!), καθιστώντας ως υπεύθυνους τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς!
Με το κείμενο αυτό που φέρει τις υπογραφές μας ως Σύλλογος Διδασκόντων του 2ου ΓΕΛ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ ‘ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΒΕΡΓΩΤΗΣ’, ζητάμε τη μείωση – αναδιάρθρωση της ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων και της ύλης των άλλων τάξεων καθώς και τη μη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων.
Σύλλογος Διδασκόντων/Εκπαιδευτικοί 2ο ΓΕΛ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ ‘ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΒΕΡΓΩΤΗΣ’