Με έκπληξη διάβασα ανακοίνωση της ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ Κεφαλονιάς-Ιθάκης περί «ναρκοθέτησης» του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.
Ανακοίνωση στην οποία αναφέρεται ότι «δεν ντρέπομαι να θριαμβολογώ» που το έργο ξεκίνησε.
Σε ότι με αφορά, πολύ σύντομα τους απαντώ:
Φυσικά δεν ντρέπομαι να θριαμβολογώ για ένα έργο-πνοή για τον τόπο μας. Νιώθω περηφάνεια και χαρά που είμαι παρών. Είμαι βέβαιος ότι εκφράζω τη συντριπτική πλειονότητα των συμπατριωτών μας στην Κεφαλονιά, την Ιθάκη και τις γειτονικές περιοχές, που τόσα χρόνια προσδοκούσαν να ξεκινήσει το έργο.
Η προτεραιότητα σήμερα είναι η εκτέλεση του έργου. Δεν είναι η επιλογή εργολάβου εις βάρος του έργου. Λυπάμαι που η ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ Κεφαλονιάς-Ιθάκης δεσμεύεται ακόμα από την εποχή Καλογρίτσα. Χαίρομαι που σήμερα η χώρα μας κατάφερε να ξεπεράσει οριστικά αυτή τη λογική για τα δημόσια έργα.
Επιπλέον, επειδή οι συντάκτες της επιστολής έχουν ασθενή μνήμη, τους θυμίζω τα παρακάτω:
Τον Οκτώβριο του 2014 επί Κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, το έργο του οδικού άξονα Πάτρα–Πύργος ήταν έτοιμο προς δημοπράτηση με προϋπολογισμό 443 εκατομμυρίων ευρώ, ως ενιαίο έργο.
Σήμερα το έργο θα ήταν έτοιμο αν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν ακύρωνε την προγραμματισμένη δημοπράτηση και δεν προχωρούσε το Μάρτιο του 2015 σε κατάτμησή του σε οκτώ επιμέρους τμήματα με πρόφαση την «ενίσχυση του ανταγωνισμού».
Από το 2015 ως το 2019 πέρασαν τέσσερα χρόνια, χωρίς να εκτελεστεί έργο στον οδικό άξονα.
Τον Ιούνιο του 2019, λίγες μέρες πριν τις εθνικές εκλογές (ο εργολάβος σε 4 από τις 8 εργολαβίες του έργου) κ. Καλογρίτσας κηρύχθηκε έκπτωτος, καθώς δεν κατάφερε να προσκομίσει εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης του έργου.
Από όσο γνωρίζω, Κυβέρνηση τότε ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ και όχι η Νέα Δημοκρατία.
Πραγματικά, δεν νιώθετε ντροπή για αυτά που γράφετε ότι η Νέα Δημοκρατία σταμάτησε το έργο;
Επιλέξατε μια διαδικασία με την οποία γίνατε περίγελοι στο πανελλήνιο, έργο τελικά δεν εκτελέσατε και εσείς οι ίδιοι αναγκαστήκατε να κηρύξετε έκπτωτο τον εθνικό σας εργολάβο κ. Καλογρίτσα. Υπό το βάρος ανεπανάληπτης διαπλοκής Υπουργών του ΣΥΡΙΖΑ με εταιρείες του κ. Καλογρίτσα, με εικονικές συναλλαγές, με δανεικά βοσκοτόπια στην Ιθάκη αντί για εγγυήσεις στο διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες.
Το έργο Πάτρα-Πύργος και η οδική ασφάλεια θυσιάστηκε στο βωμό της επιδίωξης της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ να φτιάξει έναν καναλάρχη-εκδότη-μεγαλοεργολάβο μέσω του κ. Καλογρίτσα.
Σας θυμίζω ότι ενστάσεις δεν διατύπωνε μόνο η Νέα Δημοκρατία ως αξιωματική αντιπολίτευση, αλλά και η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η Διεύθυνση Περιφερειακής Ανάπτυξης (DG REGIO) επανειλημμένα είχε εκφράσει προς την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τις ενστάσεις της για τη διαίρεση του έργου σε επιμέρους εργολαβίες.
Σήμερα ο τρόπος εκτέλεσης και χρηματοδότησης του έργου, προέκυψε μετά από εξαντλητικές διαπραγματεύσεις του Υπουργείου Υποδομών με τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η Επιτροπή αποδέχτηκε τα ελληνικά αιτήματα τόσο για την επανένταξη του έργου όσο και για το θέμα της κρατικής ενίσχυσης, με αποτέλεσμα να δρομολογηθεί η έναρξη των έργων.
Εξάλλου, αν ο ΣΥΡΙΖΑ ενδιαφερόταν τόσο πολύ για την οδική ασφάλεια, γιατί άραγε δεν εξασφάλισε πόρους για τη βελτίωση της παλαιάς -έστω- εθνικής οδού Πατρών-Πύργου, όπως έκανε η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με επιπλέον 30 εκατομμύρια ευρώ;
Τα δημόσια έργα δεν ανήκουν σε καμία Κυβέρνηση. Ανήκουν στους Έλληνες και στους Ευρωπαίους φορολογούμενους. Όμως η αποτελεσματικότητα της εκάστοτε Κυβέρνησης, κρίνεται από τις λύσεις που δίνει στα προβλήματα.
Για το θέμα των οδικών υποδομών και της οδικής ασφάλειας για τους πολίτες της Κεφαλονιάς στη διαδρομή Πάτρα -Κυλλήνη-Πόρος-Αργοστόλι, θα επανέλθω σύντομα…
Παναγής Καππάτος
Βουλευτής Κεφαλονιάς και Ιθάκης