Με την απόφαση 571/2021 το ΣΤ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΣ) ακύρωσε την προγραμματική σύμβαση που προώθησε η ΠΙΝ/Κράτσα μαζί με την κυβέρνηση και την ΔΕΠΑΝ, στην προοπτική κατασκευής των 5 υδατοδρομίων στα Ιόνια Νησιά.
Υπενθυμίζουμε ότι πρόκειται για την προγραμματική σύμβαση με την οποία η ΠΙΝ/Κράτσα εκτόξευσε το κόστος για την κατασκευή των 5 υδατοδρομίων από 770 χιλιάδες (όπως ήταν το αντίστοιχο ολοκληρωμένο σχέδιο της ΠΙΝ/ΑΝΑΣΑ) σε 3,05 εκατομμύρια ευρώ!
Η απόφαση αυτή του κλιμακίου του ΕΣ έρχεται να δικαιώσει πλήρως την θέση της ΑΝΑΣΑ και να αποκαλύψει τον καταχρηστικό χαρακτήρα της σύμβασης αυτής και την απροκάλυπτη πράξη διασπάθισης του δημοσίου χρήματος.
Δυστυχώς η επιμονή της ΠΙΝ/Κράτσα στην προώθηση αυτής της καταχρηστικής σύμβασης και όχι η ολοκλήρωση της διαδικασίας κατασκευής των υδατοδρομίων που είχε φτάσει στο 90% από την ΠΙΝ/ΑΝΑΣΑ, οδηγεί τα 5 υδατοδρόμια στις «ελληνικές καλένδες».
Δημοσιεύουμε παρακάτω αποσπάσματα από την απόφαση αυτή του κλιμακίου του ΕΣ, ώστε να κρίνει ο κάθε πολίτης (σημεία 44-47 της απόφασης 571/2021 του ΕΣ). Αν χρειαστεί θα επανέλθουμε.
**********
44. Ως εκ τούτου, η ελεγχόμενη προγραμματική σύμβαση συνιστά δημόσια σύμβαση υπηρεσιών που παρέχονται σε τομείς ανοιχτούς στον ανταγωνισμό, η οποία ανατίθεται στο Δ.Ε.Π.ΑΝ. χωρίς την τήρηση των προβλεπόμενων στο ν. 4412/2016 διαδικασιών ανάθεσης και δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 12 παρ. 4 του νόμου αυτού. Τούτων δοθέντων, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η σύναψη της ελεγχόμενης σύμβασης συνεπάγεται την καταστρατήγηση των διατάξεων περί των διαδικασιών ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων και την παραβίαση των αρχών του ανταγωνισμού και της ίσης μεταχείρισης των οικονομικών φορέων, οι οποίες δεσμεύουν τις αναθέτουσες Αρχές.
45. Πέραν των ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι ο τρόπος υπολογισμού της αμοιβής του Δ.Ε.Π.ΑΝ. συνιστά ευθεία καταστρατήγηση των διατάξεων που διέπουν τη σύναψη της ελεγχόμενης προγραμματικής σύμβασης και ιδίως του άρθρου 44 του ν. 4412/2016, το οποίο ορίζει τις προϋποθέσεις σύναψης προγραμματικών συμβάσεων σε περίπτωση έλλειψης τεχνικής επάρκειας μίας αναθέτουσας Αρχής.
46. Επιπλέον δε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η σύναψη της ελεγχόμενης σύμβασης αντίκειται στις αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης και της οικονομικότητας, καθώς με αυτήν προβλέπεται η καταβολή πλήρους αμοιβής για την ανάθεση εκτέλεσης των υπηρεσιών που περιλαμβάνονται στο Υποέργο 2 της σύμβασης, προσαυξημένης με ποσοστιαία υπολογιζόμενο διοικητικό κόστος, ενώ δεν αιτιολογείται ο ορθολογικός οικονομικά χαρακτήρας της επιλογής αυτής έναντι της υφιστάμενης εναλλακτικής δυνατότητας διενέργειας διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάθεση των ίδιων υπηρεσιών, μέσω της οποίας θα μπορούσαν να επιτευχθεί σημαντικό οικονομικό όφελος, λόγω των εκπτώσεων που θα προσέφεραν οι συμμετέχοντες.
47. Τέλος, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η συμπερίληψη στα λειτουργικά έξοδα του Δ.Ε.Π.ΑΝ. για την εκτέλεση του Υποέργου 2 της αμοιβής του προσωπικού (τακτικού ή έκτακτου), το οποίο στο άρθρο 1 της σύμβασης το ίδιο δηλώνει ότι θα διαθέσει για τον σκοπό εκτέλεσης αυτής και αμείβεται ούτως ή άλλως από το Δίκτυο, καθιστά το καταβαλλόμενο μέσω της σύμβασης αντάλλαγμα μη προβλεπόμενη στο νόμο επιχορήγηση για την κάλυψη των πάγιων λειτουργικών δαπανών του Δικτύου. Η καταβολή της έμμεσης αυτής επιχορήγησης, πέραν του ότι δεν προβλέπεται από την ανωτέρω νομοθεσία περί Δικτύων πόλεων, γεννά επιπλέον ζήτημα αθέμιτης και κατά παράβαση του ενωσιακού δικαίου ενίσχυσης του Δικτύου σε βάρος των ιδιωτών οικονομικών φορέων παροχής αντίστοιχων υπηρεσιών».
**********
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΡΧΩΝ
ΑΝΑΣΑ για τα Ιόνια Νησιά