ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ «τρέλας» με πολύ παρασκήνιο εκτυλίσσεται ξαφνικά στην Κεφαλονιά και κεντρικό πυρήνα ΓΙ’ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ τα επιχειρηματικά συμφέροντα του (και …δημάρχου) Θεόφιλου Μιχαλάτου!
Μια ιστορία που απεικονίζει πολλά γι’ αυτούς που μας κυβερνούν, κυρίως στον Μητροπολιτικό Δήμο του νησιού μας, τον Δήμο Αργοστολίου.
Ας τα πιάσουμε από την αρχή τα πράγματα.
Εδώ και πολλά χρόνια (ίσως πάνω από 20…) ο αξέχαστος Χρήστος Λευκαδίτης είχε την ιδέα να κατασκευαστούν στην Κεφαλονιά αποθήκες καυσίμων. Μετά από πολλά, βρήκε επενδυτές και χώρο, στην περιοχή της Λαγκάδας, όπου διέθετε όλες τις νόμιμες προδιαγραφές και προχωρησε και στην ίδρυση μάλιστα με τους επενδυτές και εταιρείας.
Τα χρόνια πέρασαν και ο Χρήστος απεβίωσε, αλλά το ενδιαφέρον για την επένδυση παρέμεινε!
Δεν χρειάζεται να πούμε ότι με τα σημερινά δεδομένα ο κίνδυνος περιβαλλοντικών προβλημάτων είναι ανύπαρκτος από την κατασκευή δεξαμενών, σε αντίθεση από την μεταφορά καυσίμων με βυτιοφόρα, που ενέχει ο κίνδυνος ανά πάσα ώρα και στιγμή. Άλλωστε, σε όλα σχεδόν τα μεγάλα νησιά υπάρχουν αντίστοιχες εγκαταστάσεις δίχως ποτέ να έχει υπάρξει κανένα πρόβλημα.
Έτσι λοιπόν, λίγες ημέρες αφότου ανέλαβε η κ. Κράτσα στις 8/10/2019, υπογράφει και δημοσιεύεται στην ΔΙΑΥΓΕΙΑ απόφαση για την «Υπαγωγή σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (ΠΠΔ) του έργου: Μονάδα αποθήκευσης και διακίνησης υγρών καυσίμων στη θέση Λαγκάδα εντός Ζώνης Οικιστικού Ελέγχου Περιοχή 5β (ΖΟΕ 5β) Δ.Ε. Αργοστολίου Δήμου Αργοστολίου Νομού Κεφαλληνίας, ιδιοκτησίας της εταιρείας ΙΟΝΙΑΝ ΟΙΛ Α.Ε.» .
Άγνωστο για ποιο λόγο η εν λόγω απόφαση ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΕΤΑΙ τότε σε τοπική εφημερίδα και ΔΕΝ ΣΤΑΛΘΗΚΕ για διαβούλευση στον Δήμο Αργοστολίου!
Αυτό έγινε ….δύο χρόνια μετά, στις 4/8/2021!
Άγνωστο επίσης για ποιο λόγο ο δήμαρχος ΔΕΝ ΒΑΖΕΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ΓΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ στο Δημοτικό Συμβούλιο σε κανονική συνεδρίαση και μάλιστα με φυσική παρουσία των δημοτικών συμβούλων, αφού από τις 13/8/2021 με υπουργική Απόφαση έχει επιτραπεί (!!!), αλλά συγκαλεί για αύριο Παρασκευή μία ακόμα …κατεπείγουσα συνεδρίαση (!!!) και μάλιστα με τηλεδιάσκεψη!!!
Το πάζλ των μηχανορραφιών του Μιχαλάτου «χτύπησε κόκκινο» αποκαλύπτοντας τις ξαφνικές του περιβαλλοντικές ευαισθησίες με την δημοσίευση άρθρου στη ναυαρχίδα του ολιγαρχικού του συστήματος προχθές Τρίτη, με τον αποκαλυπτικό των προθέσεων του τίτλο «Περιβαλλοντικό έγκλημα στο λιμάνι Αργοστολίου με δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμων» (!!!) όπου ΑΝΕΠΙΤΡΕΠΤΑ και ΑΝΤΙΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΚΑ φέρνει στην δημοσιότητα το θέμα.
ΑΝΤΙ ΝΑ ΤΟ ΦΕΡΕΙ ΠΡΩΤΑ ΚΑΙ ΚΑΤΕΥΘΕΙΑΝ στο Δ.Σ. ΠΡΟΑΝΑΓΓΕΛΛΕΙ (αν είναι δυνατόν) …την κατεπείγουσα συνεδρίαση του Δ.Σ.!!!
Και πράγματι, χθες Τετάρτη βγαίνει πρόσκληση για …κατεπείγουσα συνεδρίαση του Δ.Σ. για αύριο Παρασκευή 27 Αυγούστου στις 6 μ.μ.!!!
Και το ακόμα καλύτερο; Πριν καν βγει η πρόσκληση του Δ.Σ., βγαίνει σε μέσο της Ολιγαρχίας ο (ορίτζιναλ) ανταυτού και εισηγητής του θέματος Διονύσης Μινέτος, αποκαλύπτοντας τους στόχους του «αφεντικού» του!
Εν ολίγοις, ο Θεόφιλος ο επιχειρηματίας ο και ιδιοκτήτης πρατηρίων καυσίμων στην Κεφαλονιά …ΔΕΝ ΣΥΜΦΩΝΕΙ για τους δικούς του (επιχειρηματικούς βεβαίως λόγους…) να υπάρξει μείωση της υπέρογκης τιμής των καυσίμων προς τους πρατηριούχους της Κεφαλονιάς, ΑΡΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ, όπως στοχεύει η δημιουργία των δεξαμενών, ΔΕΝ ΥΙΟΘΕΤΕΙ ΤΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΕΣ ΔΙΚΛΕΙΔΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ που προβλέπονται από την μελέτη!
Και τι κάνει;
Χρησιμοποιεί τα ιδιοκτησιακά του Μέσα Επικοινωνίας και τους υποτακτικούς του για …ΝΑ ΚΙΝΔΥΝΟΛΟΓΗΣΕΙ!!!
Να προαναγγείλει την …«επερχόμενη καταστροφή»!!!
Να εστιαστεί …ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ και ΜΟΝΟ στην εκφόρτωση των καυσίμων σε θέση κάτω από το νταμάρι του Μαλιαγρού και λέξη να μην ακούγεται για την ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΔΕΞΑΜΕΝΩΝ!!!
Και φυσικά, δεν εξηγεί πως και γιατί πριν λίγους μήνες (τέλη Απρίλη, πάλι με κατεπείγουσα συνεδρίαση και με τηλεδιάσκεψη…) ήθελε λίγα μέτρα πιο πέρα στο Δράπανο και δίπλα στη Μαρίνα (!!!) το Εμπορικό Λιμάνι, άρα και την εκφόρτωση των καυσίμων!!!
Τώρα, ξαφνικά ο Θεόφιλος, ο πρατηριούχος, ο βενζινάς, μας προέκυψε με περιβαλλοντικές ευαισθησίες… Ίσως γιατί απέτυχε να ελέγξει το σύστημα τροφοδοσίας!!!
Μακάρι στο αυριανό Συμβούλιο να αποδείξει το αντίθετο!
Πολύ φοβόμαστε όμως, πως γι’ άλλη μία φορά, απροκάλυπτα και κυνικά, θα αποδείξει πως πρώτα είναι …επιχειρηματίας και μετά δήμαρχος!!!
Έχει εντελώς ξεφύγει!!!
Η δήλωση του προέδρου στη ναυαρχίδα για την σύγκλιση με τηλεδιάσκεψη είναι τουλάχιστον προκλητική αφού αποτελεί απροκάλυπτη ομολογία ότι δεν είναι νόμιμη αφού από πουθενά δεν προκύπτει ότι το ΔΣ Αργοστολίου συνεδριάζει …υποχρεωτικά (όπως ισχυρίζεται ο πρόεδρος του αναληθέστατα) στο θέατρο Κέφαλος!!!!!!!
Αύριο (27/8 και ώρα 6 μ.μ.) η κατεπείγουσα συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου
Η πρόσκληση για την κατεπείγουσα αυριανή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, αναφέρει:
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ 22ης Κατεπείγουσας ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ
(Με τηλεδιάσκεψη )
Παρακαλείσθε, λαμβανομένων υπόψη των οριζόμενων στο υπ΄ αριθμ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/133/οικ.20764 (ΑΔΑ: Ψ48Γ46ΜΤΛ6-ΛΣΡ) έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών όπως προσέλθετε στην 22η Κατεπείγουσα Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία θα πραγματοποιηθεί με τηλεδιάσκεψη την 27η Αυγούστου 2021 ημέρα Παρασκευή και ώρα 18:00, σύμφωνα με την αριθ. Δ1α/ΓΠ.οικ.: 71342/6.11.2020 Κοινή Υπουργική Απόφαση (Β΄4899) «Έκτακτα μέτρα προστασίας της Δημόσιας Υγείας, προκειμένου να συζητηθεί το παρακάτω μοναδικό θέμα της ημερήσιας διάταξης:
Γνωμοδότηση για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων Μονάδας αποθήκευσης καυσίμων χωρητικότητας 2.499 m3 με συνοδά έργα αντλητικές εγκαταστάσεις και αγωγούς μεταφοράς καυσίμων. της εταιρείας ΙΟΝΙΑΝ ΟΙΛ, που θα εγκατασταθεί στη θέση Λαγκάδα (εντός 20 ESB)
Δ.Ε Αργοστολίου του Δήμου Αργοστολίου Π.Ε Κεφαλληνίας.
Εισήγηση: Αντιδήμαρχος Δ/νσης Τεχνικών Υπηρεσιών Διονύσιος Μινέτος
Το θέμα κρίνεται κατεπείγον λόγω των προθεσμιών για την διαβούλευση και την κατάθεση γραπτών απόψεων επί του περιεχομένου της Μ.Π.Ε.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΣ –ΝΙΚΟΛΑΣ ΒΑΛΛΙΑΝΑΤΟΣ
Πίνακας αποδεκτών
- Βουλευτή Κεφ/νιάς-Ιθάκης Καππάτο Παναγή,
- Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Κεφ/νιάς Τραυλό Σταύρο,
- Γενικό Γραμματέα Δήμου Αργοστολίου Νικόλαο Φραντζή
- Περιφερειακούς Συμβούλους Π.Ε Κεφ/νιάς,
- Δ/νση Οικονομικών Υπηρεσιών
- Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών
- Νομική Υπηρεσίας
- Προέδρους Ν.Π.Ι.Δ. Δήμου Αργοστολίου,
- Προέδρους Ν.Π.Δ.Δ. Δήμου Αργοστολίου,
- Προέδρους Κοινοτήτων Δήμου Αργοστολίου,
- Τοπικά Μ.Μ.Ε.,
- Σύλλογο Δημοτικών Υπαλλήλων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗΣ :
- Ιστοσελίδα Δήμου,
- Πίνακα Ανακοινώσεων Δήμου.
Η εισήγηση του θέματος των δεξαμενών καυσίμων από τον αντιδήμαρχο Δ. Μινέτο
Η εισήγηση στο αυριανό Δημοτικό Συμβούλιο του αντιδημάρχου Διονύση Μινέτου, αναφέρει:
Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του Ν. 4014/2011, έχει τεθεί σε διαβούλευση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου του θέματος. Με βάση το περιεχόμενο της υποβληθείσας ΜΠΕ καλείται κάθε ενδιαφερόμενος και κατά συνέπεια και το ΔΣ, να ενημερωθεί και να εκφράσει τις απόψεις του σχετικά με την συμβατότητα της προτεινόμενης δραστηριότητας με τις αναπτυξιακές κατευθύνσεις της ευρύτερης περιοχής εγκατάστασης, τις πιθανές ασυμβατότητες με τις υπάρχουσες χρήσεις γης ή χρήσεις που υπάρχουν στο θαλάσσιο χώρο καθώς και τις πιθανές περιβαλλοντικές επιπτώσεις στον αέρα, στο έδαφος, στα ύδατα και στην θαλάσσια και χερσαία χλωρίδα και πανίδα της περιοχής.
Στη συνέχεια παρουσιάζονται συνοπτικά τα βασικά τμήματα της προτεινόμενης δραστηριότητας
1. ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
Η δραστηριότητα αφορά την κατασκευή δεξαμενών αποθήκευσης υγρών καυσίμων με συνοδά έργα αντλητικές εγκαταστάσεις και αγωγογούς μεταφοράς καυσίμων της εταιρείας «ΙΟΝΙΑΝ ΟΙΛ Α.Ε.», που χωροθετείται στην θέση Λαγκάδα εντός ΖΟΕ περιοχή 5β Δήμου Κεφαλονιάς, Δημοτική Ενότητα Αργοστολίου
Η εγκατάσταση δραστηριοποιείται στην αποθήκευση και διακίνηση υγρών καυσίμων. Τα καύσιμα παραλαμβάνονται μέσω υπέργειων αγωγών και με την βοήθεια αντλιοστασίων αποθηκεύονται σε κατάλληλες δεξαμενές. Ακολούθως, τα καύσιμα διακινούνται μέσω βυτιοφόρων οχημάτων, τα οποία φορτώνονται σε ειδικά εξοπλισμένες νησίδες φόρτωσης εντός της εγκατάστασης. Για τη διαδικασία φόρτωσης των βυτιοφόρων οχημάτων, τα καύσιμα οδηγούνται από τις δεξαμενές στο χώρο φόρτωσης με τη χρήση αντλιών.
Αποθηκευτική ικανότητα εγκατάστασης: 2.499τον.με συνολική ισχύ εξοπλισμού 179.25 Kw (αντλιοστασίου και κυρίως μονάδα αποθήκευσης-διακίνησης)
Η εταιρία έχει πάρει έγκριση εγκατάστασης για την μονάδα αποθήκευσης και διακίνησης από την Διεύθυνση Ανάπτυξης Π.Ε. Κεφαλληνίας Τμήμα Βιομηχανίας με αρ. πρωτ. οικ. 87941/20533 – Φ. 31/2019 την 11-10-2019.
Η εγκατάσταση θα έχει τα εξής βασικά μέρη:
> Τρείς (3) Χαλύβδινες υπέργειες δεξαμενές καυσίμων ( Βενζίνες ) διαμέτρου 7,5m, ύψους 12,5m και ωφέλιμης χωρητικότητας 400τον έκαστη.
> Μία (1) Χαλύβδινη υπέργεια δεξαμενή ( Αεροπορικού καυσίμου) διαμέτρου 9,5m, ύψους 12,5m και ωφέλιμης χωρητικότητας 400τον.
> Μία (1) Χαλύβδινη υπέργεια δεξαμενή ( πετρέλαιο ) καυσίμων διαμέτρου 9,5m, ύψους 12,5m και ωφέλιμης χωρητικότητας 400τον.
> Μία (1) Χαλύβδινη υπέργεια δεξαμενή ( πετρέλαιο σκαφών ) διαμέτρου 9,5m, ύψους 12,5m και ωφέλιμης χωρητικότητας 499τον.
> Ένα (1) Γεμιστήριο ικανό να εξυπηρετεί 2 βυτιοφόρα οχήματα ταυτοχρόνους.
> Ένα (1) Αντλιοστάσιο υπαίθριο με στέγαστρο, ικανό να εξυπηρετεί όλες τις πιθανές ανάγκες της εγκατάστασης, εξοπλισμένο με τρεις αντλίες καυσίμων, μία για κάθε καύσιμο κατηγορίας I, Il &ΙΙΙ και μια εφεδρική.
> Μονάδα επεξεργασίας αποβλήτων και ρυπασμένων ομβρίων που , θα εξασφαλίζουν την εγκατάσταση, αλλά κυρίως το περιβάλλον, από οποιαδήποτε περίπτωση εκροής πετρελαιοειδούς, επιστρέφοντας το πετρελαιοειδές στις δεξαμενές και αποδίδοντας στο περιβάλλον νερό.
> Ένα (1) Ηλεκτροστάσιο με πεδία φωτισμού, κίνησης και αυτοματισμών ασφάλειας και λειτουργίας.
> Ένα (1) Πλήρες σύστημα συναγερμού ασφαλείας και πυροπροστασίας.
> Ένα (1) Πλήρες οδικό δίκτυο επιθεωρήσεων και πυρασφάλειας.
> Ένα (1) Πλήρες δίκτυο φωτισμού υπαίθρου.
> Μία (1) Εφεδρική γεννήτρια ηλεκτρικού ρεύματος ικανή να υπηρετεί πλήρως τις ανάγκες ασφάλειας της εγκατάστασης καθώς και τη λειτουργικότητά της σε ποσοστό 30% έως 50%.
> Ένα (1) κτίριο γραφείων όπου στεγάζονται και λειτουργούν όλες οι υπηρεσίες της επιχείρησης. Στο κτίριο των γραφείων υπάρχει πρόβλεψη αίθουσας για την απαιτούμενη εκπαίδευση του προσωπικού σε θέματα λειτουργίας και ασφάλειας. Η ίδια αίθουσα θα εξυπηρετεί παρουσιάσεις εκπαιδευτικού χαρακτήρα σε σπουδαστές και μαθητές.
> Μία (1) Πλήρη περίφραξη της εγκατάστασης.
> Έναν χώρο στάθμευσης Ι.Χ αυτοκινήτων
Τα καύσιμα που θα αποθηκεύονται και θα διακινούνται από την εγκατάσταση της αποθήκης είναι:
> Βενζίνη αμόλυβδη
> Καύσιμο αεροπορικού τύπου.
> Πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης
> Πετρέλαιο ναυτιλιακό (σκαφών).
2. ΑΝΤΛΙΤΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΜΕ ΑΓΩΓΟΥΣ ΟΔΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΥΔΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Τα καύσιμα θα διακινούνται μέσω δικτύου αγωγών μήκους 876 μ.
Θα υπάρχει ξεχωριστός αγωγός για κάθε διαφορετικό προϊόν ( Βενζίνη, Πετρέλαιο και Αεροπορικού τύπου καύσιμο) με σκοπό την αποφυγή καθαρισμού των αγωγών με θαλάσσιο νερό (τακτική που εφαρμόζεται όταν έχουμε κοινό αγωγό για διαφορετικά προϊόντα).
Οι αγωγοί τροφοδοσίας στο μεγαλύτερο τμήμα τους θα είναι υπόγειοι και υπέργειοι στο τμήμα που εισέρχονται εντός περιφραγμένου και μισθωμένου λατομικού χώρου.
Οι 3 αγωγοί οδηγούνται σε αντλιοστάσιο. Το αντλιοστάσιο περιλαμβάνει 3 ανοξείδωτες δεξαμενές για κάθε προϊόν. Με δίδυμο αντλιοστάσιο ικανού μανομετρικού (Η=60Μ.) τα υγρά καύσιμα αποστέλλονται στις δεξαμενές αποθήκευσης στην μονάδα.
3. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΔΕΞΑΜΕΝΩΝ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ
4. ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
Η μονάδα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων αφορά την μονάδα αποθήκευσης και περιλαμβάνει:
- Την δεξαμενή υποδοχής & συγκέντρωσης χωρητικότητας 20 m3 όλων των ρευμάτων τα οποία περιέχουν ίχνη από καύσιμα ή λάδια όπως π.χ. εξυδατώσεις, διαρροές κλπ
- Δεξαμενή καθίζησης στην οποία καθιζάνουν όλα τα στερεά που περιέχονται στα απόβλητα.
- Ελαιοδιαχωριστήρας για τον διαχωρισμό των αποβλήτων από τα καύσιμα ή τα λάδια τα οποία και ανακτώνται.
- Το νερό που διαχωρίζεται οδηγείται σε στεγανό βόθρο.
5. ΕΚΡΟΕΣΥΓΡΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
Η εταιρεία θα πραγματοποιεί διαχείριση επικίνδυνων αποβλήτων εντός των ορίων της εγκατάστασης μέσω της μονάδας επεξεργασίας βιομηχανικών αποβλήτων.
Βάση της ΚΥΑ 170225 Παράρτημα 4.9 παράγραφος 5.5.2 για την εν λόγω μονάδα ισχύουν τα κάτωθι:
Α.) Ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά ρεύματος υγρών αποβλήτων ΑΕ με .ΕΚΑ 13 02 06* συνθετικά έλαια μηχανής, κιβωτίου ταχυτήτων και λίπανσης που προέρχονται από τυχόν αλλαγές λαδιών που υπολογίζονται σε μισο βαρέλι περίπου 100 κιλά /έτος ( ένα έτος = 220 ημέρες )
Δεν πραγματοποιείται επεξεργασία καθ ότι παραδίδονται σε αδειοδοτημένο φορέα
Β.) Ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά ρεύματος υγρών αποβλήτων επεξεργασίας με .ΕΚΑ 13 05 06* έλαια από διαχωριστές ελαίου / νερού
Υπολογίζονται σε 100 κιλά /έτος
Δεν πραγματοποιείται επεξεργασία καθ ότι παραδίδονται σε αδειοδοτούμενο φορέα
Γ.) Ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά ρεύματος υγρών αποβλήτων επεξεργασίας με .ΕΚΑ 13 05 08* μείγματα αποβλήτων από θαλάμους και διαχωριστές ελαίου νερού
Β1 Μονάδα επεξεργασίας
Στη μονάδα επεξεργασίας βιομηχανικών αποβλήτων καταλήγουν μέσω αγωγών
Ι) Προϊόντα εξυδατώσεων που προκύπτουν από τις δεξαμενές αποθήκευσης ( ΕΚΑ 13.05.08*)
ΙΙ) Τυχόν αποστραγγίσεις από τα γεμιστήρια όταν βρέχει αλλά και
ΙΙ) Τα τυχόν επιβαρυμένα όμβρια ύδατα
Τα απόβλητα αυτά αποτελούν επικίνδυνα υγρά απόβλητα, είναι μίγμα πετρελαιοειδών και νερού, και υπόκεινται σε φυσική επεξεργασία όπου πραγματοποιείται πλήρης διαχωρισμός των πετρελαιοειδών από το νερό.
Ο τρόπος επεξεργασίας , καθώς δεν πραγματοποιείται κάποια άλλη ενέργεια, αναφέρεται ως Φυσική ή χημική επεξεργασία μη αναφερόμενη σε άλλο σημείο του παραρτήματος ΙΙΙ της Υ.Α 13588/725/2006 ΦΕΚ 383 Β .
Οι παραγόμενες ποσότητες έχουν ως ακολούθως
Ι) Προϊόνταεξυδατώσεων: Η Εγκατάσταση θα διαθέτει ξεχωριστές μόνιμες σωληνογραμμές ανά προϊόν για την πλήρωση των δεξαμενών
Με δεδομένο ότι στις δεξαμενές τα καύσιμα προωθούνται πλέον με αέρα και όχι με θαλασσινό νερό οι εξυδατώσεις των δεξαμενών πραγματοποιούνται ανά μήνα.
Έτσι όταν ολοκληρώνεται η φόρτωση ενός προϊόντος οι σωληνώσεις παραμένουν κενές . Με τον τρόπο αυτό οι εξυδατώσεις περιορίζονται στην υφιστάμενη υγρασία των καυσίμων που καθιζάνει στον πυθμένα των δεξαμενών
Με υγρασία 0,5 % κβ θεωρούμε ότι το 50 % της περιεχόμενης υγρασίας καθιζάνει και εξυδατώνεται από τις δεξαμενές. Η ποσότητα των εξυδατώσεων στη διάρκεια του χρόνου εξαρτάται από τη διακινούμενη ετησίως ποσότητα προϊόντων, ενώ η συχνότητα τους εξαρτάται από την μείωση του ωφέλιμου όγκου των δεξαμενών
Θεωρώντας ότι το 50 % της περιεχόμενης υγρασίας καθιζάνει και εξυδατώνεται από τις δεξαμενές (το υπόλοιπο 50% βρίσκεται σε μορφή κολλοειδούς διασποράς που δεν καθιζάνει) και λαμβάνοντας μέση διακινούμενη ημερησίως ποσότητα καυσίμων = 20.000 ΜΤ/έτος/ 220 ημέρες/έτος = 91 MT/d προκύπτει όγκος εξυδατώσεων :
Q =0,5 x 0,005 x 91= 0,227 m3/d και ανάλογα τις εξυδατώσεις που δεν θα γίνονται όλες μαζί θα έχουμε συνήθως το σύνολο του έτος 0,227χ220=49,94 m3/’ετος
ΙΙ) Τυχόν αποστραγγίσεις στα γεμιστήρια
Η περίπτωση είναι σπάνια και αφορά τυχόν ατύχημα από σπασμένο αγωγό η βάνα σε συνδυασμό με βροχόπτωση καθ ότι σε διαφορετική περίπτωση υπάρχει αντιμετώπιση με τα μέσα ( στεγνό καθάρισμα )
Εν τούτοις ο όγκος των αποβλήτων υπολογίζεται από τα βροχομετρικά στοιχεία σε συνδυασμό με την επιφάνεια των γεμιστηρίων όπου τα ρυπασμένα καταλήγουν στην μονάδα επεξεργασίας μέσω περιμετρικής εσχάρας.
Η επιφάνεια των γεμιστηρίων είναι 70 m2.
Περιμετρικά όλων υπάρχει σχάρα με κατάληξη προς διαχείριση
Κατά συνέπια και σύμφωνα με τα βροχομετρικά στοιχεία ( λαμβάνουμε 11,41 mm δυσμενέστερο ύψος βροχής κατακρήμνησης του μηνός Νοεμβρίου 147,3 / 12,9 ημέρες βροχής = 11,41 m3/στρ μέσα σε μία ημέρα ) οπότε για διαχείριση έχουμε 0,07*11,43=0,8 m3.
ΙΙΙ) Τα τυχόν επιβαρυμένα όμβρια ύδατα
Τα ρυπασμένα όμβρια οδηγούνται σε δεξαμενή συλλογής διαστάσεων 6χ8χ4 =192m3τα οποία θα συλλέγονται από κανάλια με σχάρες.Εν συνεχεία τα απόβλητα οδηγούνται στο σύστημα επεξεργασίας.
Η προκύπτουσα ποσότητα των ελαίων από την επεξεργασία θα είναι πολύ μικρή και θα παραδίδεται σε αδειοδοτημένο φορέα.
Το επεξεργασμένο καθαρό νερό οδηγείται στον στεγανό βόθρο
Η ποσότητα των ρυπασμένων υδάτων υπολογίζεται με βάσει τα τετραγωνικά της μονάδας και το ύψος βροχής 147,3 mm δυσμενέστερη μέρα του μηνός Νοεμβρίου άρα θα έχουμε 12.019 m2 και επομένως ( 12,01 στρεμ χ 147,3)/ 12,9 = 136,8 m3) για διαχείριση.
Η δεξαμενή συλλογής των 192 m3 υπερεπαρκείμονάδα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων περιλαμβάνει
Την δεξαμενή συλλογής όλων των ρευμάτων χωρητικότητας 20 m3 τα οποία περιέχουν ίχνη από καύσιμα η λάδια όπως π.χ. εξυδατώσεις Διαρροές κλπ
– Δεξαμενή καθίζησης στην οποία καθιζάνουν όλα τα στερεά που περιέχονται στα απόβλητα.
– Ελαιοδιαχωριστήρας για τον διαχωρισμό των αποβλήτων από τα καύσιμα η τα λάδια τα οποία και ανακτώνται.
– Φίλτρο ενεργού άνθρακα για την πλήρη απομάκρυνση των ελαιωδών καταλοίπων
Η μέγιστη ημερήσια παροχή είναι 2,0 m3 ενώ η διακύμανση είναι από 0-2 lt/sec.
Στην παραπάνω μέγιστη παροχή υπολογίζεται και η απορροή των ομβρίων σε περίπτωση βροχόπτωσης.
Το δυσμενέστερο σενάριο είναι η βροχόπτωση και συγχρόνως ατύχημα στα γεμιστήρια οπότε θα έχουμε για επεξεργασία 136,8 m3 + 0,8 m3 =137,6/72 ωρες = 1,9 m3
Επόμενο σενάριο είναι εξυδατώσεις 7 ημερών και επομένως 7 d *0,227 m3/d =1,60 m3
Το προαναφερθέν υγρό μείγμα οδηγείται στην κεντρική δεξαμενή συλλογής .
Ακολούθως περνάτε στον πρωτοβάθμιο καθαρισμό. Εκεί με αντλίες φυγοκεντρικές επιφανείας τα νερά διοχετεύονται στην καθίζηση όπου κατακαθίζουν λάσπη και φερτές λεπτές αιωρούμενες ύλες. Ακολούθως δια φυσικής ροής περνά ελαιοδιαχωριστήρα όπου η ροή κατανέμεται κανονικά με αυτόματο κλείσιμο (βαλβίδα). Αυτός είναι ο δευτεροβάθμιος καθαρισμός και ο διαχωριστήρας είναι τύπου neutra. Με την ηρεμία του μίγματος υδρογονανθράκωνέχουμε σχεδόν πλήρη διαχωρισμό.
Τα νερά με αυτήν την περιεκτικότητα σε λάδια δια φυσικής ροής περνούν στον τριτοβάθμιο καθαρισμό δηλαδή σε φίλτρο ενεργού άνθρακα
Τυχόν σωματίδια καθώς και σταγόνες ελαίου μικρής διαμέτρου συγκρατούνται από τα φίλτρα
Με θεωρητική συγκέντρωση ελάιου στα απόβλητα 5% λάδια και 3% στερεά θα έχουμε στην απορροή 1,9 *5% = 0,095 m3 έλαιο 1,9*3%= 0,057 m3 λάσπης και το υπόλοιπο 1,75 m3 θα είναι νερό καθαρό
Στην μονάδα δεν πραγματοποιείται πλύσιμο βυτιοφόρων.
Γ.) Ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά ρεύματος αποβλήτων με .ΕΚΑ 13 05 02* Λάσπες διαχωριστή ελαίου/νερού . Η ποσότητα της ιλύος που προέρχεται από την μονάδα επεξεργασίας που υπολογίζεται σε 0,057*220 = 12,5 kgr ανά έτος
Δεν πραγματοποιείται επεξεργασία καθ ότι παραδίδονται σε αδειοδοτούμενο φορέα
Δ.) Ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά ρεύματος αστικών αποβλήτων Οσο αναφορά τα αστικά υγρά απόβλητα συνολικός αριθμός του εξυπηρετούμενου προσωπικού της μονάδας ανέρχεται στους 11. Ως εκ τούτου η ημερήσια παραγωγή λυμάτων ανέρχεται στα 11 άτομα x 50 lit/(άτομο x ημέρα) = 550 lit/ημέρα = 0,55 m3/ημέρα. η 121 m3/έτος ( ένα έτος = 220 ημέρες ). Υπολογίζεται φορτίο αστικών λυμάτων BOD5=300-350mg/lit.
Τα ως άνω αναφερόμενα υγρά απόβλητα 1,75 κ.μ από μονάδα επεξεργασίας και 0,55κμ από λύματα προσωπικού (σύνολο 2,30 κμ/ημέρα) θα συγκεντρώνονται και αποθηκεύονται προσωρινά σε στεγανό βόθρο χωρητικότητας [ΜxΠxΥ- 4 m x 4 m x 4 m], = 64.0 m3 του οποίου η αποθηκευτική ικανότητα προκύπτει: 64/2,30= 27,8 δηλαδή θα γίνεται εκκένωση του στεγανού βόθρου περίπου κάθε μήνα.
6. ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΛΥΣΕΙΣ
Παρακάτω παρουσιάζονται οι περιοχές που εξετάστηκαν, όπως αποτυπώνονται στον Χάρτη google Εναλλακτικών Λύσεων, καθώς και οι λόγοι απόρριψης, για το συνοδό έργο της όδευσης του αγωγού.
ΘΕΣΗ 1: πλεονεκτεί γιατί η όδευση του αγωγού έχει την μικρότερη δυνατή απόσταση αποθήκευσης. Επίσης περνάει από αγροτικό δρόμο και εντός περιφραγμένου και μισθωμένου λατομικού χώρου.
ΘΕΣΗ 2: Απορρίφθηκε γιατί βρίσκεται σε απόσταση πλέον των 1900μ. κοντά στην θέση κόκκινος βράχος, (βόρεια των εγκαταστάσεων) σε δύσβατη περιοχή -σε μεγάλη απόσταση από την μονάδα.
ΘΕΣΗ 3: (Παλαιές δεξαμενές και εγκατασάσεις ΔΕΗ) σε απόσταση 1100μ (νότια των εγκαταστάσεων). Απορρίφθηκε λόγω της δυσκολίας κατασκευής Η θέση βρίσκεται στον στενό κόλπο του Αργοστολίου δίπλα από την Μαρίνα έναντι του λιμένα.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΜΠΕ
Παρατήρηση 1:
Από την ΜΠΕ απουσιάζει παντελώς η παρουσίαση οποιουδήποτε στοιχείου και σχολίου για την κρίσιμη δραστηριότητα της προσέγγισης δεξαμενόπλοιων μεταφοράς καυσίμων και για τον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται η διαδικασία της μετάγγισης των καυσίμων προς τους χερσαίους αγωγούς μεταφοράς. Δεν αναφέρονται οι υποθαλάσσιοι αγωγοί που θα ποντίζονται κάθε φορά, ο τρόπος σύνδεσης των υποθαλάσσιων αγωγών με τους χερσαίους αγωγούς, η πιθανότητα διαρροών καυσίμων προς το θαλάσσιο περιβάλλον, οι πιθανές επιπτώσεις στις ανθρωπογενείς θαλάσσιες χρήσεις γης και στα θαλάσσια οικοσυστήματα.
Ποιες είναι οι επιπτώσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον και στις ανθρώπινες χρήσεις α) από την παρουσία δεξαμενόπλοιων μεταφοράς καυσίμων μέσα στον κόλπο του Αργοστολίου β) από πιθανό ατύχημα (διαρροή) κατά την εκφόρτωση καυσίμων; Πώς θα επηρεαστούν οι ιχθυοκαλλιέργειες του κόλπου, οι θαλάσσιος τουρισμός, η κρουαζιέρα, η αλιεία, οι παρακείμενες ακτές κολύμβησης, η ευαίσθητη θαλάσσια χλωρίδα, η θαλάσσια πανίδα που περιλαμβάνει προστατευόμενα είδη όπως η θαλάσσια χελώνα Carretacarreta και η φώκια Monachusmonachusπού έχει θεαθεί αρκετές φορές στον κόλπο του Αργοστολίου τα τελευταία χρόνια και που είναι ένα είδος που βρίσκεται στο όριο της εξαφάνισης.
Ποιες είναι οι αποστάσεις ασφαλείας ενός αγκυροβολημένου κρουαζιερόπλοιου από ένα δεξαμενόπλοιο μεταφοράς καυσίμων; Θα μπορούν τα κρουαζιερόπλοια να βρίσκονται αρόδου στον κόλπο του Αργοστολίου ή θα υπάρχουν περιορισμοί τις ημέρες που θα γίνεται εκφόρτωση καυσίμων από το δεξαμενόπλοιο;
Τέλος, στη ΜΠΕ δεν δίνεται κανένα στοιχείο για την βυθομετρία της περιοχής, τα οικοσυστήματα του βυθού κλπ.
Τα ανωτέρω ελλείμματα της ΜΠΕ (μη αξιολόγηση του τρόπου μετάγγισης των καυσίμων από τα πλωτά μέσα προς την ξηρά) αποτελούνουσιώδειςπαραλείψεις της Μελέτης γεγονός που την καθιστά αναξιόπιστη και που θα επέβαλλε την επιστροφή της ΜΠΕ από την Αδειοδοτούσα Αρχή στον Μελετητή και την άρνηση της υπηρεσίας να εκκινήσει την διαδικασία διαβούλευσης.
Επειδή απαραίτητη προϋπόθεση για την χρήση του θαλάσσιου πυθμένα αλλά και της ζώνης του αιγιαλού και της παραλίας για την κατασκευή έργων αγωγών μεταφοράς καυσίμων είναι η θετική γνωμοδότηση μιας σειράς υπηρεσιών όπως το ΓΕΝ, ΥΕΝ, κτηματική υπηρεσία του Δημοσίου, θα έπρεπε να έχουν προσκομιστεί η σχετικές γνωμοδοτήσεις και απόψεις των προαναφερόμενων φορέων καθώς και Τοπογραφικό Διάγραμμα με χαραγμένες τις ζώνες του αιγιαλού και της παραλίας.
Παρατήρηση 2:
Στην ΜΠΕ δεν γίνεται καμία αναφορά για ένα πιθανό ατύχημα (διαρροή) στις χερσαίες γραμμές μεταφοράς των καυσίμων. Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στο έδαφος, στον υπόγειο υδροφορέα στη χερσαία χλωρίδα και πανίδα; Ποια θα είναι τα μέτρα και το σχέδιο αντιμετώπισης ενός τέτοιου συμβάντος; Ποια είναι η σχέση των δασικών πυρκαγιών με την ύπαρξη των αγωγών μεταφοράς καυσίμων, ποια είναι η σχέση της σεισμικής δραστηριότητας με τους αγωγούς μεταφοράς καυσίμων; Τι θα συμβεί στην περίπτωση που η διαρροή οφείλεται σε αστοχία υλικού;
Τα ανωτέρω ελλείμματα της ΜΠΕ (μη αξιολόγηση των προαναφερόμενων κινδύνων) αποτελούν ουσιώδειςπαραλείψεις της Μελέτης γεγονός που την καθιστά αναξιόπιστη και που θα επέβαλλε την επιστροφή της ΜΠΕ από την Αδειοδοτούσα Αρχή στον Μελετητή και την άρνηση της υπηρεσίας να εκκινήσει την διαδικασία διαβούλευσης.
Παρατήρηση 3:
Στη μελέτη αναλύονται διάφορα σενάρια σχετικά με την παραγωγή επικίνδυνων υγρών αποβλήτων από τη μονάδα. Το ζήτημα όμως αυτό της επεξεργασίας και διάθεσης των αποβλήτων δεν αντιμετωπίζεται ικανοποιητικά. Η ίδια η μελέτη αφήνει μετέωρα μια σειρά από ζητήματα με σημαντικότερο αυτό της διάθεσης των επεξεργασμένων αποβλήτων. Ειδικότερα, ο ίδιος ο Μελετητής παραδέχεται ότι μετά την «δευτεροβάθμια» επεξεργασία των επικίνδυνων υγρών αποβλήτων που σχετίζονται με την υγρασία των καυσίμων αλλά και τις εισροές όμβριων υδάτων στις εγκαταστάσεις θα επιτυγχάνεται «σχεδόν πλήρης διαχωρισμός» του μίγματος υδρογονανθράκων – νερού.
Το «σχεδόν πλήρης διαχωρισμός» είναι μια γενική και ομιχλώδης έκφραση. Στη συνέχεια ακολουθεί υποτίθεται επεξεργασία με φίλτρα άνθρακα τα οποία όμως δεν περιγράφονται ως προς τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά. Μετά από αυτό το στάδιο βγαίνει το συμπέρασμα ότι το νερό θα είναι καθαρό κάτι όμως που δεν είναι καθόλου βέβαιο.
Σε κάθε περίπτωση γίνεται φανερό ότι με την επιλεγείσα μέθοδο επεξεργασίας δύναται να υπάρχουν κατάλοιπα υδρογονανθράκων στην εκροή της επεξεργασίας. Για την εκροή αυτή δεν αναφέρεται στην ΜΠΕ που τελικά θα διατίθεται.
Τι θα γίνεται το επεξεργασμένο απόβλητο; Θα γίνεται μεταφορά με βυτιοφόρα στην ΕΕΛ Αργοστολίου; Είναι συμβατό με την λειτουργία της ΕΕΛ ένα απόβλητο που μπορεί να περιέχει υδρογονάνθρακας; Δύναται να επηρεάσει αρνητικά την λειτουργία της ΕΕΛ Αργοστολίου;
Τελικά, που θα διατίθενται τα επεξεργασμένα υγρά απόβλητα;
Παρατήρηση 4:
Στη ΜΠΕ, δεν γίνεται καμία αξιολόγηση σχετικά με τις κυκλοφοριακές συνθήκες που θα διαμορφωθούν στην ευρύτερη περιοχή του έργου. Έπρεπε να αξιολογηθούν οι κυκλοφοριακές συνθήκες που θα διαμορφωθούν μετά την λειτουργία της εγκατάστασης ως προς την ικανότητα του οδικού δικτύου τόσο στην άμεση όσο και στην ευρύτερη περιοχή του έργου, να εξυπηρετήσουν την κίνηση μεγάλου αριθμού βυτιοφόρων οχημάτων και να προταθούν τα απαραίτητα μέτρα αντιμετώπισης των πιθανών προβλημάτων (π.χ. κυκλοφοριακές παρεμβάσεις, απαιτούμενες σημάνσεις, διαπλατύνσεις οδών, ειδικά μέτρα στη διασταύρωση του Μύλου του Πετρία κλπ).
Με βάση τα ανωτέρω εισηγούμαστε την λήψη απόφασης από το ΔΣ επί της ΜΠΕ της δραστηριότητας του θέματος ως εξής
ΕΙΣΗΓΗΣΗ
Το ΔΣ του Δήμου Αργοστολίου αποφασίζει – γνωμοδοτεί αρνητικά για την κατασκευή και λειτουργία της δραστηριότητας «ΔΕΞΑΜΕΝΕΣ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΣΤΗ ΘΈΣΗ ΛΑΓΚΆΔΑ ΔΗΜΟΥ ΑΡΓΟΣΤΟΛΊΟΥ ΜΕ ΣΥΝΟΔΑ ΕΡΓΑ ΑΝΤΛΗΤΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΓΩΓΌ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΙΟΝΙΑΝ ΟΙΛ ΑΕ, ΣΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΚΑΙ ΧΕΡΣΑΙΑ ΠΕΡΙΟΧΉ ΠΛΗΣΙΟΝ ΠΡΩΗΝ ΛΑΤΟΜΕΙΟΥ «ΜΑΓΙΑΓΡΟΥ» ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΟΥ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ, διότι:
- Το τμήμα της δραστηριότητας που περιλαμβάνει την εκφόρτωση καυσίμων από πλοία προτείνεται να γίνει σε θέση που θα επηρεάσει αρνητικά την Κρουαζιέρα στην πόλη του Αργοστολίου (ακριβώς απέναντι και σε μικρή απόσταση από την προβλήτα των κρουαζιερόπλοιων αλλά και από τα κρουαζιερόπλοια που βρίσκονται συνήθως αρόδου στην άμεση περιοχή εκφόρτωσης). Το γεγονός αυτό δύναται να έχει ισχυρές αρνητικές συνέπειες στην οικονομία της πόλης του Αργοστολίου αλλά και του νησιού συνολικά.
- Το τμήμα της δραστηριότητας που περιλαμβάνει την εκφόρτωση καυσίμων από πλοία προτείνεται να γίνει σε θέση που δεν υπάρχει ασφαλής λιμενική εγκατάσταση ενώ στη ΜΠΕ δεν γίνεται καμία αξιολόγηση των πιθανών κινδύνων από την διαρροή καυσίμων στις υφιστάμενες ανθρώπινες δραστηριότητες, στο φυσικό θαλάσσιο περιβάλλον και στα προστατευόμενα είδη του κόλπου του Αργοστολίου. Η εκφόρτωση τέτοιων φορτίων θα πρέπει να γίνεται σε κατάλληλες, ασφαλείς λιμενικές εγκαταστάσεις.
- Στη ΜΠΕ του έργου δεν γίνεται καμία αξιολόγηση για πιθανό ατύχημα – διαρροής καυσίμων από τους χερσαίους αγωγούς μεταφοράς καυσίμων και τις συνέπειες που θα είχε αυτό για το έδαφος και τον υπόγειο υδροφορέα. Δεν γίνεται επίσης καμία αξιολόγηση στις κυκλοφοριακές συνθήκες που θα διαμορφωθούν στο οδικό δίκτυο της ζώνης επιρροής της δραστηριότητας και στις πιθανές παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν.
- Η χωροθέτηση και λειτουργία της συγκεκριμένης εγκατάστασης δύναται να προκαλέσει μεγάλης κλίμακας αρνητικές συνέπειες στην τοπική οικονομία και το φυσικό περιβάλλον (κυρίως στον κόλπο του Αργοστολίου) και κατά συνέπεια δεν πρέπει να επιτραπεί.
Ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων & Πολιτικής Προστασίας
Διονύσιος Μινέτος
Phd Μηχανικός Χωροταξίας, Πολεοδομίας & Περιφερειακής Ανάπτυξης
MSc Coastal Zone Management
BSc Μηχανικός Χωροταξίας, Πολεοδομίας & Περιφερειακής Ανάπτυξης
BSc Επιστημών Περιβάλλοντος