Μετά την πρόσφατη δοκιμασία των νησιών του Νοτίου Ιονίου (Ζάκυνθος, Κεφαλλονιά, Λευκάδα, Ιθάκη) με την έλευση του Μεσογειακού κυκλώνα «ΙΑΝΟΥ» που άφησε τα νησιά μας ευτυχώς χωρίς θύματα αλλά με εκτεταμένες υλικές ζημιές, οι ολιγωρίες της κυβέρνησης είναι περισσότερο από εμφανείς, αφού η κατάσταση «εκτάκτου ανάγκης» στην οποία περιήλθαν δεν αρκεί από μόνη της στην επούλωση των «πληγών» που άφησε πίσω του.
Ούτε βεβαίως η αποστολή δύο μηνυμάτων από το «112» αποτέλεσε ουσιαστική βοήθεια την στιγμή που οι πολίτες – όπως και η κυβέρνηση – γνώριζαν έγκαιρα την εξέλιξη του φυσικού φαινομένου. Όλοι περίμεναν τα αντανακλαστικά της πολιτείας να λειτουργήσουν με ταχύτητα στην ενίσχυση των υπηρεσιών τόσο σε τεχνικά μέσα (εργαλεία, μηχανήματα) όσο και σε ανθρώπινο δυναμικό από άλλες περιοχές, που θα αποτελούσε πραγματική βοήθεια και όχι ευχολόγιο.
Ειδικά για τη Ζάκυνθο,
Να σημειωθεί ότι μόνο η Πυροσβεστική Υπηρεσία είχε ζητήσει και λάβει ενισχύσεις και διερωτάται κανείς γιατί οι υπόλοιπες Υπηρεσίες ολιγώρησαν και δε ζήτησαν επειγόντως ενισχύσεις ή αν ζήτησαν, γιατί δεν τις έλαβαν.
Αυτό που καταγράφεται την «επόμενη μέρα», δεν είναι οι υπεράνθρωπες προσπάθειες των δύο ΜΟΝΟ συνεργείων του ΔΕΔΔΗΕ στην αποκατάσταση της ηλεκτροδότησης, η οποία αποτέλεσε και αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το νησί, αλλά γιατί η πολιτεία δεν φρόντισε έγκαιρα να ενισχύσει με προσωπικό από άλλες περιοχές την Ζάκυνθο, ώστε οικογένειες με μικρά παιδιά και ηλικιωμένους, ή ανθρώπους που βρισκόντουσαν σε υποστήριξη ιατρικών μηχανημάτων αλλά και επιχειρήσεις που λειτουργούν με τουρίστες, να μην ταλαιπωρούνται για δεύτερη ημέρα χωρίς ρεύμα και νερό. Η απουσία ηλεκτρικού και νερού σε ένα μεγάλο μέρος του νησιού δεν προβλέπεται να έχει αποκατασταθεί 48 ώρες μετά την επέλαση του ΙΑΝΟΥ δημιουργώντας επιπλέον ζημίες σε ευπαθή προϊόντα. Ούτε φυσικά οι προσπάθειες των 6-7 ανθρώπων του τεχνικού προσωπικού στην αποκατάσταση του οδικού δικτύου ενός νησιού που δέχεται το δεύτερο χτύπημα μετά την οικονομική καταστροφή που επέφερε το αλόγιστο άνοιγμα του τουρισμού και τις συνέπειες των αυστηρών μέτρων που επιβλήθηκαν.
Ειδικότερα, επιχειρήσεις τουριστικές αλλά και εμπορικές έχουν υποστεί υλικές ζημιές που δύσκολα μπορούν να αντιμετωπιστούν, καθιστώντας την άμεση καταγραφή και αποζημίωση ζήτημα βιωσιμότητάς τους.
Εκτεταμένες καταστροφές παρατηρούνται σε όλο το μήκος του οδικού δικτύου από πτώσεις εκατοντάδων δέντρων και με πάνω από 60 κολώνες της ΔΕΗ να έχουν καταπέσει. Ειδικά να αναφερθεί ότι καταγράφηκαν πάνω από 350 κλήσεις ενώ «κατόπιν εντολής» έπαψαν να καταγράφονται λόγω εκτεταμένων ζημιών. Αντίστοιχα, πολλά τηλέφωνα υπηρεσιών δεν απαντούσαν στις κλήσεις πολιτών οι οποίοι εξέφραζαν τα παράπονά τους μέσω κοινωνικών δικτύων και ενώ η Ζάκυνθος δοκιμάζονταν.
Σημαντική ζημία υπέστη και η αγροτική παραγωγή ελαιολάδου με ένα μεγάλο μέρος του καρπού να έχει καταπέσει, πράγμα που οδηγεί σε οικονομικό αδιέξοδο τους πολίτες των οποίων το εισόδημα δεν αυξήθηκε ούτε από τον τουρισμό οδηγώντας τους κυριολεκτικά σε οικονομική ανέχεια εφόσον οι διαδικασίες καταγραφής αλλά και άμεσης αποζημίωσης δεν κινηθούν ταχύτατα.
Ζημιές υπάρχουν στις στέγες αρκετών οικιών αλλά και του κλειστού Γυμναστηρίου στην Παναγούλα, αφήνοντας τις υποδομές του (καινούργιο παρκέ) στο έλεος της βροχής αν δεν επισκευαστεί άμεσα. Παρόμοια καταστροφή διαπιστώνεται και στην στέγη του νηπιαγωγείου Γερακαρίων. Παράλληλα, εκτός από στέγες, ζημιές έχουν πάθει πάρα πολλά φωτοβολταϊκά αλλά και νεκροταφεία εφόσον δέντρα έχουν ξεριζωθεί και προξένησαν βλάβες στους τάφους, με κύρια αναφορά σε αυτό της Μπόχαλης και του κεντρικού νεκροταφείου της πόλης της Ζακύνθου. Να σημειωθεί ότι μόλις την προηγούμενη μέρα καθαρίζονταν φρεάτια μερικά εκ των οποίων δημιούργησαν μικρο-πλημύρες στην πόλη της Ζακύνθου, παρότι η άφιξη του «ΙΑΝΟΥ» ήταν εγκαίρως σε γνώση της Δημοτικής Αρχής.
Η σφοδρότητα των ανέμων επίσης οδήγησε στην βύθιση 4 σκαφών και σε εκτεταμένες ζημιές άλλων δεκατεσσάρων. Καταγράφονται ζημιές σε οικόσιτα ζώα των οποίων οι υποδομές καταστράφηκαν. Δεν μπορεί να εφαρμοστεί κανένα μέτρο ανακούφισης σε αυτούς τους πληγέντες από τα 9 μέτρα που ανακοίνωσε ο κ. Σταϊκούρας και διερωτάται κανείς πώς σκέφτεται η τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά και η κυβέρνηση να τους στηρίξει. Πρέπει να ενισχυθούν και να κινητοποιηθούν οι αρμόδιοι φορείς για την άμεση ανακούφιση των πληγέντων και την καταγραφή των ζημιών στις υποδομές και τις περιουσίες των πολιτών.
Για την Κεφαλονιά και την Ιθάκη
Στην Κεφαλονιάέχουν πληγεί με σφοδρότητα οι οικισμοί της Άσσου όπου έχει μπαζωθεί κυριολεκτικά το χωριό με φερτά υλικά, της Αγίας Ευφημίας, του Φισκάρδου, του Καραβομύλου και της Σάμης και της Σκάλας. Ανάλογη η κατάσταση και στο δήμο Ληξουρίου. Στο λιμάνι της Σάμης έχουν παρασυρθεί πολλά γιδοπρόβατα από την εκβολή των γύρω χειμάρρων. Στο οδικό δίκτυο κατέρρευσε μια γέφυραστον επαρχιακό δρόμο Αργοστολίου-Φισκάρδου, ενώ υπάρχουν μεγάλες κατολισθήσεις που εμποδίζουν την ασφαλή κυκλοφορία , όπως στον επαρχιακό δρόμο Σάμης-Πυργίου. Στο Αργοστόλι έμεινε εκτός λειτουργίας και το εργοστάσιο αφαλάτωσης που τροφοδοτεί με νερό την πόλη. Επίσης στο Αργοστόλι ζημιές υπέστη και η ιστορική πέτρινη γέφυρα DeBosset.
Στην Ιθάκη επλήγησαν ιδιαίτερα το Κιόνι και οι Φρίκες ενώ μεγάλα είναι τα προβλήματα του επαρχιακού και δημοτικού οδικού δικτύου, που δεν επιτρέπουν την ασφαλή διέλευση και την επικοινωνία μεταξύ των περιοχών.
Το 70% της Κεφαλονιάς και το 100% της Ιθάκης παρέμεινε για παραπάνω από 36 ώρες χωρίς ηλεκτροδότηση και εν συνεχεία χωρίς υδροδότηση, ενώ οι περισσότερες τηλεπικοινωνίες είχαν διακοπεί συμπεριλαμβανομένης και της κινητής τηλεφωνίας. Οι ευθύνες του υπουργού Πολιτικής Προστασίας είναι μεγάλες γιατί μαζί με την διοίκηση της ΔΕΔΔΗΕ δεν φρόντισαν για επαρκή αριθμό τεχνικών συνεργείων.
Οι επιχειρήσεις που βρίσκονται κοντά στα παράλια έχουν υποστεί σημαντικές καταστροφές, και στα δύο νησιά ενώ το ίδιο συμβαίνει σε εκατοντάδες κατοικίες με ζημίες στις στέγες και στις περιφράξεις. Σε ορισμένες περιοχές οι ζημίες επεκτείνονται και σε υπόγεια η ισόγεια κτιρίων, κατοικιών και καταστημάτων. Ζημιές υπέστησαν και πολλά σκάφη (τουριστικά, επαγγελματικά, ιδιωτικά ) ενώ σύμφωνα με το Λιμεναρχείο Κεφαλληνίας ο αριθμός των σκαφών που έχει βυθιστεί ανέρχεται στα 43.
Επίσης μεγάλος αριθμός οχημάτων έχει καταστραφεί είτε από φερτά υλικά είτε από πτώση δένδρων.
Η καταστροφή μεγάλου μέρους της παραγωγής λαδιού είναι δεδομένη και απαιτείται άμεση τεκμηρίωση των πραγματικών συνθηκών στον σοβαρό αυτό οικονομικό άξονα της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης.
Οι ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ Ζακύνθου, Κεφαλονιάς και Ιθάκης εκφράζουν την συμπαράστασή τους στους πληγέντες συμπολίτες εντείνοντας και στηρίζοντας την όποια προσπάθεια «επούλωσης» των πληγών που άφησε πίσω του ο «ΙΑΝΟΣ», χωρίς παρόλα αυτά να μην καταδείξει την ανικανότητα σχεδιασμού αντιμετώπισης ενός τόσο σημαντικού φαινομένου από την κυβέρνηση και την τοπική Αυτοδιοίκηση, η οποία απ’ ότι φάνηκε περιορίστηκε στην ενεργοποίηση του «ΔΑΡΔΑΝΟΥ» με μερικές επιπλέον συσκέψεις.
ΣΥΡΙΖΑ Ιονίων Νήσων