Έως το τέλος του έτους θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες αναβάθμισης και επέκτασης στα αεροδρόμια της Σάμου, της Σκιάθου, της Μυτιλήνης, της Ρόδου και της Κεφαλονιάς, τα οποία είναι μεταξύ των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που έχουν παραχωρηθεί στη Fraport Greece.
Το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας προβλέπει την υλοποίηση έργων ύψους 120 εκατομμυρίων ευρώ το 2019 για την αναβάθμιση των υποδομών σε έξι αεροδρόμια. Εκτός από τα πέντε αεροδρόμια στα οποία οι επενδύσεις είναι σε εξέλιξη, πρόσφατα ολοκληρώθηκαν οι εργασίες και στο Άκτιο. Περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την επέκταση του terminal κατά 2.381 τμ, την αύξηση των σταθμών check in και πυλών, σε ποσοστό 75% και 60% αντίστοιχα και τον διπλασιασμό των σημείων ασφαλείας και ελέγχου.
Με την ολοκλήρωση των επενδύσεων που έχουν προγραμματιστεί για το τρέχον έτος, οι υποδομές και οι υπηρεσίες σε εννιά από το σύνολο των 14 αεροδρομίων που διαχειρίζεται η εταιρεία θα έχουν εκσυγχρονιστεί σημαντικά, δεδομένου ότι το 2018 παραδόθηκαν στους επιβάτες και τα αεροδρόμια των Χανίων, της Ζακύνθου και της Καβάλας.
Το 2020 ολοκληρώνονται άλλα πέντε έργα σε αεροδρόμια
Τα έργα στα υπόλοιπα πέντε αεροδρόμια (Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Σαντορίνη, Μύκονος, Κως) που λειτουργεί η Fraport Greece αναμένεται να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2020. Η αναβάθμιση των υποδομών των αεροδρομίων αυτών αποτελεί απαιτητικό εγχείρημα, δεδομένης της έκτασης των έργων.
Στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» για παράδειγμα, κατασκευάζεται νέος τερματικός σταθμός 34.000 τμ, ο οποίος είναι κατά 10.000 τμ μεγαλύτερος από τον υπάρχοντα. Όταν ολοκληρωθεί η επένδυση ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ, το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης θα μπορεί να εξυπηρετεί περισσότερους από 10 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Το 2018 η επιβατική κίνηση στο «Μακεδονία» ανήλθε σε 6,7 εκατομμύρια.
Συνολικά, τα ποσοστά προόδου των εργασιών στα 14 περιφερειακά αεροδρόμιο έχουν ως εξής:
Αεροδρόμιο Χανιών (CHQ): 100%
Αεροδρόμιο Ζακύνθου (ZTH): 100%
Αεροδρόμιο Καβάλας (KVA): 100%
Αεροδρόμιο Ακτίου (PVK): 100%
Αεροδρόμιο Σκιάθου (JSI): 99%
Αεροδρόμιο Σάμου (SMI): 80%
Αεροδρόμιο Ρόδου (RHO): 75%
Αεροδρόμιο Μυτιλήνης (MJT): 75%
Αεροδρόμιο Κεφαλονιάς (EFL): 65%
Αεροδρόμιο Κέρκυρας (CFU): 60%
Αεροδρόμιο Κω (KGS): 55%
Αεροδρόμιο Μυκόνου (JMK): 55%
Αεροδρόμιο Σαντορίνης (JTR): 35%
Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης «Μακεδονία» (SKG): 35%
Τα οφέλη των επενδύσεων στα περιφερειακά αεροδρόμια
Εκτός από το εφάπαξ τίμημα ύψους 1,234 δισεκ. ευρώ και τα 415 εκατομμύρια ευρώ που θα διατεθούν έως το 2021 για την αναβάθμιση των υποδομών, η Fraport Greece αναμένεται να προχωρήσει σε επιπλέον επενδύσεις 1 δισεκ. ευρώ σε υποδομές έως τη λήξη της περιόδου παραχώρησης.
Ήδη από τον Απρίλιο του 2017 – όταν ανέλαβε τη λειτουργία των αεροδρομίων – η εταιρεία έχει αποδώσει στο Δημόσιο εισφορές και φόρους μισθωτών υπηρεσιών που υπερβαίνουν τα 21 εκατομμύρια ευρώ. Το ύψος του φόρου εισοδήματος και λοιπών φόρων ανέρχεται σε 21,3 εκατομμύρια ευρώ, ενώ 15,2 εκατομμύρια ευρώ θα καταβληθούν το 2019.
Με την ολοκλήρωση των επενδύσεων θα ξεκινήσει η απόδοση ποσοστού ύψους 28,5% των κερδών προ φόρων, τόκων, αποσβέσεων (EBITDA) της Fraport Greece στο Δημόσιο.
Τι προβλέπει η σύμβαση με την Fraport για τα περιφερειακά αεροδρόμια
Όπως προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης, τα τέλη χρήσης για κάθε επιβάτη που αναχωρεί από τα 14 αεροδρόμια θα αυξηθούν από 13 σε 18,5 ευρώ, όταν ολοκληρωθούν οι επενδύσεις έως το 2021. Η αρχή έγινε τον περασμένο Απρίλιο από τα αεροδρόμια στα οποία τα έργα έχουν ολοκληρωθεί, δηλαδή στα Χανιά, την Καβάλα και τη Ζάκυνθο.
Μεγάλο μέρος των αεροπορικών τελών καταλήγει στο Δημόσιο, ενώ σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων το Δημόσιο εισπράττει και 1 ευρώ από το τέλος ανά αναχωρούντα επιβάτη για την χρηματοδότηση δρομολογίων άγονων αεροπορικών γραμμών. Είναι ενδεικτικό πως μόνο για την χρηματοδότηση άγονων γραμμών η Fraport Greece κατέβαλε 15 εκατομμύρια ευρώ το 2018.
Σημαντική η συμβολή της Πυροσβεστικής στην ασφάλεια
Η εταιρεία καταβάλλει και περίπου 13 εκατομμύρια ευρώ ετησίως στο Πυροσβεστικό σώμα και την Πολεμική Αεροπορία για την παροχή υπηρεσιών.
Τους τελευταίους μήνες με έξοδα της Fraport Greece προστέθηκαν στον στόλο της πυροσβεστικής πέντε σύγχρονα οχήματα, τα οποία διαθέτουν κινητήρα EURO 6 τελευταίας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, με δεξαμενές 7.000 λίτρων νερού, 860 λίτρων αφρού, 250 κιλών σκόνης, με διπλή καμπίνα επιβατών και δυνατότητα μεταφοράς πέντε πυροσβεστών.
Πηγή: iefimerida.gr