Γράφει ο Άγης Βερούτης
Δεν έχουμε άλλο χρόνο να χάσουμε
Άγης Βερούτης
30/06/2019 | 09:51

Στο κατώφλι της τρίτης δεκαετίας του 21ου αιώνα και στην αρχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, όπου με τις σκεπτόμενες μηχανές θα αλλάξει η μορφή της εργασίας και κατά πάσα πιθανότητα και η καθημερινή ζωή των ανθρώπων σε όλο τον πλανήτη, η Ελλάδα βρίσκεται ουραγός, με μια απίστευτη πολυνομία που τροφοδοτεί μια βαριά γραφειοκρατία η οποία με τη σειρά της τρέφει μια διαφθορά τριτοκοσμικού επιπέδου, με τον Έλληνα πολίτη να βρίσκεται στο επίκεντρο της δυστοπίας που είναι η σχέση Πολίτη με το Δημόσιο.

Όπως επισημαίνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, για να προχωρήσει η χώρα πρέπει πρώτα να απλοποιήσει τις διαδικασίες της επαφής του Έλληνα πολίτη με το κράτος, και μετά να τις ηλεκτρονικοποιήσει προκειμένου να διευκολύνει την καθημερινότητά του.

Η Κοινωνία της Πληροφορίας είναι ο οργανισμός που έχει επιφορτιστεί με την μηχανογράφηση του ελληνικού δημοσίου τομέα. Μετά από τόσα χρόνια λειτουργίας τα αποτελέσματα της είναι πολύ φτωχά. Η χώρα έχασε μία περίοδο 1981- 1990 με τα ΜΟΠ Πληροφορικής – Πακέτο Ντελόρ που μπορούσε να βάλει τις βάσεις για την τεχνολογική της υπεροχή. Παρόλα τα χρόνια που πέρασαν τα αποτελέσματα είναι πενιχρά, διότι αντί  αυτού μοίρασε τα χρήματα κυρίως σε “fly-by-night-cowboy” συνεταιρισμούς, και χάθηκαν.

Παρά το γεγονός ότι έχουν ξοδευτεί εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, ο πολίτης δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί στην καθημερινότητα του. Πρέπει να στέκεται σε τριτοκοσμικές ουρές έξω από κάθε υπηρεσία, από τις πρωινές ώρες μέχρι την λήξη του ωραρίου, για να μπορέσει να διευθετήσει τις οποίες υποχρεώσεις. Το e-government ως έχει η σημερινή πραγματικότητα είναι ένα άπιαστο όνειρο αν όχι ένα δυσάρεστο αστείο.

Αυτό λοιπόν που χρειάζεται είναι ένα σοκ, αν θέλουμε να πετύχουμε την ηλεκτρονική ανάκαμψη της χώρας και να μην χάσουμε το τρένο της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, το οποίο θα μας κατέτασε αυτόματα στις υπανάπτυκτες χώρες, όταν η Αφρική προχωράει με ταχύτερους ρυθμούς από εμάς στην κάλυψη των κρατικών λειτουργιών από μία κινητή συσκευή όπως ένα smartphone.

Εκτός του παραπάνω, θα αυξήσουμε σημαντικά την παραγωγικότητα της οικονομίας μας μειώνοντας δραστικά τις χαμένες ώρες που ξοδεύει ο πολίτης και γκρεμίζοντας τα εμπόδια που βάζει το κράτος στην υγιή μικρομεσαία επιχειρηματικότητα η οποία δεν έχει τους πόρους που μπορεί να διαθέσει μια μεγάλη επιχείρηση για να ανταπεξέλθει στα εμπόδια που βάζει η γραφειοκρατία στις δραστηριότητές της.

Η Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ) θα μπορούσε να αποτελέσει την αιχμή του δόρατος για την είσοδο της Ελλάδας στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση όσο είναι καιρός, και να καθοδηγήσει εθνικούς πόρους στον εκσυγχρονισμό και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής Παραγωγικής Οικονομίας.  Για να συμβεί όμως αυτό, θα πρέπει να μετεξελιχθεί από ένα “συντονιστικό” paper pusher κρατικό όργανο, σε οργανισμό χάραξης και Υλοποίησης Έργων ξεκινώντας από τα πιο βασικά που είναι:

1. Άμεση διασύνδεση όλων των βάσεων δεδομένων των διαφόρων κρατικών φορέων για την ανταλλαγή στοιχείων και ταυτοποίησης του Πολίτη συμπεριλαμβανομένου της ΑΑΔΕ.
2. Άμεση εφαρμογή μελέτης ώστε ο Πολίτης θα τακτοποιείται μέσω ενός μοναδικού αριθμού είτε ΑΜΚΑ είτε ΑΦΜ. Πιθανόν η καλύτερη λύση να είναι ο ΑΜΚΑ διότι τον έχουν όλοι, ενήλικοι και ανήλικοι.
3. Άμεση μελέτη για την αξιοποίηση των data centers που έχει κατασκευάσει η ΚτΠ ώστε να μειωθούν τα κόστη φιλοξενίας και συντήρησης του εξοπλισμού πληροφορικής servers κ.α. που χρησιμοποιούν τα διάφορα Υπουργεία και Oργανισμοί.
4. Άμεση παράδοση όλων των έργων υπό υλοποίηση του Δημόσιου Τομέα από επιτροπή εμπειρογνωμόνων με αληθινή γνώση των τεχνολογιών και όχι απλά γραφειοκρατική
5.Ουσιαστική Συμμετοχή  της ΚτΠ σε όλες τις επιτροπές των Υπουργείων Οργανισμών που ασχολούνται με τα έργα Πληροφορικής, ώστε να παίζει ουσιαστικό ρόλο στην σύνταξη απλού και γρήγορου επιχειρησιακού πλάνου.
6. Άμεση υλοποίηση κοινών προδιαγραφών για όλους τους φορείς του Δημοσίου, αλλά περισσότερο κοινών APIs (προγράμματα-σύνδεσμοι ανάμεσα στα διάφορα συστήματα λογισμικού που χρησιμοποιούν ) για την διασύνδεσή τους.
7. Να τελειώσει ή να αναφερθεί σε ποιο στάδιο βρίσκεται η υλοποίηση του Σύζευξις 2 και να ενταχθούν όλες οι Δημόσιες Υπηρεσίες και Υπουργεία σε αυτό για την περικοπή τηλεπικοινωνιακών εξόδων κ.α. (καλό βέβαια θα είναι να προσδιοριστεί και η αποτελεσματικότητα του Σύζευξις καθώς και να επαναξιολογηθεί το τελικό οικονομικό μοντέλο πάνω στο οποίο βασίζεται με βάση τις τεχνολογίες του σήμερα)
8. Άμεση επαναλειτουργία του Παρατηρητηρίου για την ΚτΠ για λόγους διαφάνειας. Δεν μπορεί σαν χώρα να είμαστε στην 28η θέση από την 29η της ΕΕ πάνω στην διείσδυση των ευρυζωνικών υπηρεσιών.  Ούτε μπορεί η ΚτΠ στον ιστοχώρο της να δημοσιεύει αυτά τα αστεία πράγματα.  Χρειάζεται άμεση και ουσιαστική επαναλειτουργία του Παρατηρητηρίου για να παραχθεί ουσιαστικό έργο.

Η ΚτΠ πρέπει να μετεξελιχθεί από μια απλή Διεύθυνση του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής που έχει καταντήσει σε αληθινό εργαλείο υλοποίησης του e-government. Αυτή την δεδομένη χρονική περίοδο και λόγω του παρελθόντος της (επέμβαση ΕΕ σε δράσεις της ΚτΠ) η εταιρεία δεν παράγει επαρκές έργο για την επίτευξη του σκοπού της, ο οποίος είναι η εναρμόνιση και ο εκσυγχρονισμός της Ελληνικής δημόσιας διοίκησης με σύγχρονες τεχνολογίες για την εξυπηρέτηση του πολίτη. Παράδειγμα αυτών είναι η περίφημη Κάρτα του Πολίτη, η οποία ανακοινώνεται από την εποχή του Ανδρέα Παπανδρέου (ΜΟΠ Πληροφορικής μέχρι σήμερα.)

Για να είμαστε δίκαιοι όμως, πρέπει να σημειώσουμε ότι όλες οι δράσεις της ΚτΠ είτε υποχρηματοδοτήθηκαν, είτε βρίσκονται στο μικροσκόπιο της OLAF για παρατυπίες.

Χρειάζεται άμεσα ουσιαστική αναδιοργάνωση της εταιρείας για να μπορεί να καλύψει τον σκοπό της και να δραστηριοποιηθεί με ευελιξία και αποτελεσματικότητα, για να παίξει κατευθυντήριο ρόλο στις εξελίξεις της πληροφορικής και των επικοινωνιών στον επικείμενο εκσυγχρονισμό της χώρας και την είσοδό μας στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση.

Δεν μπορεί να χαθεί άλλος χρόνος!
Χρειάζεται πρακτικότητα, διορατικότητα, γνώση των αναγκών των πολιτών και της καθημερινότητας τους, και όχι λόγια του αέρα. Χρειάζεται στιβαρή διαχείριση, και κατευθυντήρια χρηματοδότηση στο e-government και τις εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης.

Για να μπορέσει η χώρα να γίνει ένα hub τεχνολογίας και να μη ζηλεύουμε την Εσθονία και την Λιθουανία, αλλά να χρησιμοποιήσουμε την ΚτΠ για να οδηγήσει στην οικονομική και  πολιτιστική ανάκαμψη της χώρας.

www.facebook.com/a.veroutis,

www.twitter.com/agissilaos, agissilaos@gmail.com

eKefalonia
eKefalonia
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ