Τον Ιούλιο θα εφαρμοστεί πιλοτικά το μεταφορικό ισοδύναμο για τα νησιά. Τα βήματα που θα ακολουθηθούν παρουσίασαν στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής και ο υφυπουργός Νεκτάριος Σαντορινιός.
«Το μεταφορικό ισοδύναμο στοχεύει να περιορίσει τα ελλείμματα ισοπολιτείας που υπάρχουν σε αυτή την περιοχή» ανέφερε ο κ. Κουρουμπλήςκαι σημείωσε την ανάγκη το κόστος μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων να ισοσταθμιστεί με το αντίστοιχο κόστος στη χερσαία Ελλάδα.
«Έχουμε εξασφαλίσει 50 εκατ. ευρώ για φέτος και 150 εκατ. για τον επόμενο χρόνο. Αυτά είναι χρήματα του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων. Αυτό είναι ένα κομμάτι υλοποίησης του άρθρου 101 του Συντάγματος, το οποίο οφείλουμε να έχουμε πάντα στο μυαλό μας, όσοι κατά καιρούς έχουμε την ευθύνη να διαχειριζόμαστε τα ζητήματα της νησιωτικής Ελλάδας» τόνισε ο κ. Κουρουμπλής. Παράλληλα θα συνεχιστούν οι προσπάθειες προς τα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα ώστε να εξασφαλιστούν χρήματα και από εκεί για τη στήριξη του προγράμματος.
«Το μεταφορικό ισοδύναμο είναι μία ουσιαστική νησιωτική πολιτική» υποστήριξε ο κ. Σαντορινιός και συμπλήρωσε ότι με την εφαρμογή του, ο νησιώτης επιβάτης δεν θα χρειάζεται να πληρώσει περισσότερα από όσα πληρώνει ο οποιοσδήποτε κάτοικος της ηπειρωτικής χώρας. «Αυτό δεν θα γίνει με χρηματοδότηση κάποιας ναυτιλιακής εταιρείας, αλλά στον λογαριασμό του νησιώτη επιβάτη, ο οποίος θα πληρώσει το αντίτιμο του εισιτηρίου, θα μπαίνει η διαφορά του κόστους, χωρίς γραφειοκρατικές διαδικασίες» υπογράμμισε, συμπληρώνοντας ότι το μεταφορικό ισοδύναμο είναι ένα δίκαιο αίτημα των νησιωτών, εδώ και πολλά χρόνια.
«Το μεταφορικό ισοδύναμο δεν είναι απλά ένα ακόμα μέτρο της κυβέρνησης για τη στήριξη των νησιών μας. Αφορά, πρωτίστως, στη στρατηγική για την αποτελεσματική εφαρμογή αναπτυξιακών και κοινωνικών πολιτικών στη νησιωτική χώρα» ανέφερε ο πρόεδρος της Υποεπιτροπής Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών Δημήτρης Γάκης, σημειώνοντας ότι οι αναπτυξιακοί στόχοι θα πρέπει να συνδυάζουν την οικονομική ευημερία, την κοινωνική συνοχή και την προστασία του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος των ευαίσθητων νησιωτικών περιοχών.
Τοποθετήσεις βουλευτών
«Εμείς πιστεύουμε ότι όλη αυτή η προσπάθεια γίνεται προκειμένου να μετατοπίσει το κέντρο βάρους η κυβέρνηση, που με ευθύνη της κατάφερε να καταργήσει τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά» είπε ο βουλευτής της ΝΔ, Μανώλης Κόνσολας, και πρόσθεσε ότι το ποσό που θα διατεθεί από τους πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων θα αποδειχθεί φιλοδώρημα για τους νησιώτες σε σχέση με αυτά που έχασαν από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ.
Ο βουλευτής της ΝΔ διατύπωσε σοβαρές επιφυλάξεις για το κόστος του εγχειρήματος και για την προοπτική ευρωπαϊκής χρηματοδότησής του.
«Πρέπει να υπάρχει ολοκληρωμένο σχέδιο που θα αποσκοπεί στην καθολική τελικά εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου. Γι’ αυτό πρέπει να βρεθούν πόροι για την πάγια χρηματοδότησή του» επισήμανε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Ηλίας Καματερός.
«Προφανώς, η αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ ήταν μία πολιτική ήττα για τη χώρα και για την κυβέρνηση. Δεν σταματάμε να διεκδικούμε και το έχουμε δηλώσει αυτό όλοι οι νησιώτες βουλευτές, αλλά και η κυβέρνηση, ότι σε μία νέα περίοδο, που θα μπει η χώρα, πολλά πράγματα μπορούν να αλλάξουν και να διεκδικηθούν» υπογράμμισε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Συρμαλένιος.
Το οικονομικό αποτέλεσμα πρέπει να αποζημιώνει την αύξηση του ΦΠΑ, ανέφερε ο Γ. Καρράς από τη ΔΗΣΥ, συμπληρώνοντας ότι διατηρεί σοβαρές επιφυλάξεις για τον όλο σχεδιασμό και θα περιμένει να μελετήσει το νομοσχέδιο.
Το μεταφορικό ισοδύναμο δεν αντισταθμίζει, δεν συμψηφίζει τις απώλειες που έχασαν όλοι οι εργαζόμενοι και οι νησιώτες εργαζόμενοι από τα 8, 9, 10 χρόνια των μνημονιακών βάρβαρων, σκληρών και αντιλαϊκών πολιτικών, τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ