Πλειστηριασμούς «με το πάτημα ενός κουμπιού» ψήφισε το βράδυ της Δευτέρας η Βουλή εγκρίνοντας με 154 ψήφους το πολυνομοσχέδιο που ανοίγει το δρόμο για την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης. Το πολυνομοσχέδιο καθιερώνει τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς από την 21η Φεβρουαρίου για χρέη προς τις τράπεζες αλλά και τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας για χρέη προς το Δημόσιο από την 1η Μαΐου για ποσά από 500 ευρώ και πάνω.
Για τους χιλιάδες τρίτεκνους και πολύτεκνους που θα υποστούν σημαντικές απώλειες από την περικοπή των επιδομάτων που λαμβάνουν, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και η αρμόδια υπουργός Θεανώ Φωτίου υποσχέθηκαν ανακοινώσεις μέσα στο 2018 για «λύσεις» που θα καλύψουν τις απώλειες της φετινής χρονιάς. «Για μικρή αριθμητικά κατηγορία οι οποίοι θα υποστούν κάποιες μικρές μειώσεις, είμαστε διατεθειμένοι και τους επόμενους μήνες να προβούμε σε σχετικές ανακοινώσεις αφού θα εξετάσουμε λύσεις ώστε αυτή η απώλεια σε ό,τι αφορά το 2018 να καλυφθεί» σημείωσε ο κ. Τσίπρας στη Βουλή.
Από εδώ και εμπρός η κυβέρνηση θα πρέπει να καλύψει με υπουργικές αποφάσεις και εγκυκλίους τα υπόλοιπα προαπαιτούμενα που απαιτούνται για τη συμπλήρωση των 110 ώστε να εξασφαλίσει τη δόση των 6,7 δισ. ευρώ. Η σειρά είναι η εξής: οι Θεσμοί πρέπει να συντάξουν την Έκθεση Συμμόρφωσης (Compliance Report) και να την υποβάλλουν στο Euroworking Group το οποίο σύμφωνα με τις πληροφορίες του protothema.gr θα γίνει την Δευτέρα το πρωί πριν από το Eurogroup. Στη συνέχεια το Eurogroup θα δρομολογήσει την εκταμίευση της δόσης στις αρχές Φεβρουαρίου. Παράλληλα, κυβέρνηση και Θεσμοί δουλεύουν πάνω στη λίστα με τα 82 προαπαιτούμενα (π.χ. αντικειμενικές αξίες, πώληση λιγνιτικών της ΔΕΗ) για την τέταρτη αξιολόγηση.
Μαξίμου και υπουργείο Οικονομικών περιμένουν αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από τον οίκο Standard & Poor’s την Παρασκευή, 19 Ιανουαρίου. Μετά το Eurogroup στις 22 του μηνός και πριν από τις Ιταλικές εκλογές στις 4 Μαρτίου η κυβέρνηση σχεδιάζει την έκδοση επταετούς ομολόγου με σκοπό την άντληση ενός ποσού στην περιοχή των 2 δισ. ευρώ.
Οι βασικές αλλαγές που επέρχονται μετά τη χθεσινοβραδινή ψήφιση του πολυνομοσχεδίου είναι οι εξής:
-Ηλεκτρονικό σφυρί: Καταργούνται οι πλειστηριασμοί με φυσική παρουσία και από 21 Φεβρουαρίου θα γίνονται αποκλειστικά και μόνον πλέον μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας κάθε Τετάρτη, Πέμπτη ή Παρασκευή. Απουσιάζει κάθε «πλέγμα» προστασίας της πρώτης κατοικίας για χρέη προς την εφορία ή τα ασφαλιστικά ταμεία καθώς από την Πρωτομαγία του 2018 θα βγαίνει στο «σφυρί» ακόμη και για πολύ μικρές οφειλές (από 500 ευρώ). Ως κατώτατο τίμημα και ορίζεται πλέον η εμπορική αξία, δηλαδή όσα πιάσει στον πλειστηριασμό, ακόμα και κάτω από την αντικειμενική τιμή της εφορίας.
-Απεργίες: Για τη συζήτηση και τη λήψη απόφασης κήρυξης απεργίας σε πρωτοβάθμια σωματεία θα απαιτείται πλέον η παρουσία τουλάχιστον του ½ των οικονομικά τακτοποιημένων μελών.
-Υπερταμείο: Στο Υπερταμείο περνούν 14 ΔΕΚΟ με 40.000 εργαζόμενους. Οι διοικήσεις τους δεν θα διορίζονται πλέον από την κυβέρνηση αλλά θα αξιολογούνται και θα επιλέγονται από το Υπερταμείο στο οποίο οι Θεσμοί έχουν δικαίωμα «βέτο» για όλες τις αποφάσεις μέσω του εποπτικού συμβουλίου. Αναλυτικά στο Υπερταμείο μεταβιβάζονται από το Δημόσιο το 34% της ΔΕΗ (το 17% παραμένει στο το ΤΑΙΠΕΔ), το 50,3% της ΕΥΔΑΠ, το 51% της ΕΥΑΘ,τα ΕΛΤΑ, ο ΟΑΣΑ και οι θυγατρικές ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ, το 25% του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, ο Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, η Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης, η ΔΕΘ-HELEXPO, τα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών (μειοψηφικό ποσοστό, οι Ελληνικές Αλυκές, η ΕΤΒΑ – ΒΙΠΕ, η Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου, το ΟΑΚΑ. Εκτός βγήκαν τελικά η Αττικό Μετρό και οι Κτιριακές Υποδομές, ενώ ο ΟΣΕ και η ΕΛΒΟ αναμένεται να ενταχθούν σε επόμενη φάση. Για την ΕΑΒ θα προηγηθεί αξιολόγηση ώστε να διαπιστωθεί το αν πλήττεται η αμυντική ικανότητα της χώρας.
-Νέο ΣΔΟΕ: Συστήνεται Διεύθυνση Δίωξης Οικονομικού Εισαγγελέα στο υπουργείο Οικονομικών, που θα εκτελεί τις εισαγγελικές παραγγελίες για μεγάλες υποθέσεις φοροδιαφυγής και οι ελεγκτές θα έχουν ανακριτική αρμοδιότητα.
– Καζίνο: Δίνονται άδειες σε Μύκονο, Σαντορίνη, Κρήτη και Φλώρινα. Στα βόρεια προάστια μετακομίζει το καζίνο της Πάρνηθας. Ο αριθμός των αδειών από 9 αυξάνεται σε 13.
-Κατάταξη πιστωτών: Σε περίπτωση πτώχευσης και πλειστηριασμών, οι απαιτήσεις εργαζομένων για μη καταβληθέντες μισθούς έως 6 μηνών (και μέχρι 9.669 ευρώ το πολύ) ικανοποιούνται προνομιακά πριν από κάθε άλλη απαίτηση. Μεγάλοι κερδισμένοι των αλλαγών και οι πιστωτές που έχουν στα χέρια τους υποθήκες, δηλαδή κυρίως οι τράπεζες.
-Κτηματολόγιο: Κλείνει το Εθνικό Κτηματολόγιο και καταργούνται τα 394 υποθηκοφυλακεία της χώρας, που μεταβατικά συγχωνεύονται όλα σε ένα νέο ενιαίο φορέα που συστήνεται με την ονομασία «Ελληνικό Κτηματολόγιο». Ο φορέας θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενος.
-Διαμεσολάβηση: εισάγεται ένας νέος θεσμός για την ρύθμιση αστικών και εμπορικών διαφορών, ο οποίος όμως προκαλεί σφοδρές αντιδράσεις από την Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων.
-Φορολογικά πρόστιμα: ακόμα και αφού ξεκινήσει ο φορολογικός έλεγχος, ο φορολογούμενος θα μπορεί να δηλώσει οικειοθελώς εισοδήματα που είχε παραλείψει, γλιτώνοντας έως και 60% των προστίμων, αν τα πληρώσει εφάπαξ μέσα σε 30 ημέρες.
-Αρτοποιεία: Αλλαγή κριτηρίων αδειοδότησης και ίδρυσης των αρτοποιείων με μείωση των απαιτούμενων τετραγωνικών μέτρων.
-Φαρμακεία: καθιερώνεται ελάχιστο υποχρεωτικό ωράριο λειτουργίας 40 ωρών και υποχρεωτικές διημερεύσεις και διανυκτερεύσεις.
-Σχολεία: Υποχρεωτική παρουσία των εκπαιδευτικών στα σχολεία 30 ώρες την εβδομάδα. Καθορίζονται οι εργασίες των εκπαιδευτικών πέραν του διδακτικού τους έργου. Τίθενται κριτήρια για λειτουργία ή κλείσιμο σχολικών μονάδων.
-Μόνιμοι γραμματείς στο Δημόσιο: Έως 30 Ιουνίου 2018 η πλήρωση των θέσεων των Διοικητικών και Αναπληρωτών Διοικητικών Γραμματέων Υπουργείων καθώς και των Τομεακών και Ειδικών Τομεακών Γραμματέων.
Ομιλία της Αφροδίτης Θεοπεφτάτου για το Πολυνομοσχέδιο
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η ψήφιση αυτού του πολυνομοσχεδίου σήμερα ολοκληρώνει ουσιαστικά την 3ηαξιολόγηση, χωρίς χρονοκαθυστερήσεις και χωρίς δημοσιονομικά μέτρα, όπως προέβλεπαν πολλοί που για πολλοστή φορά διαψεύστηκαν.
Παρά την καταστροφολογική γραμμή μερίδας της Αντιπολίτευσης, δεν υπάρχει διεθνές οικονομικό κέντρο, που να μην προβλέπει επιτυχή έξοδο από τα Μνημόνια τον Αύγουστο: Αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης, μείωση της ανεργίας, συνεχής πτώση των αποδόσεων των εντόκων ομολόγων του Δημοσίου, άνοδος των ελληνικών εξαγωγών. Το 2018 θα είναι χρονιά εξόδου από το μνημόνιο, μια μεγάλη επιτυχία για την χώρα και σε ουσιαστικό και σε συμβολικό επίπεδο.
Οι προηγούμενες πολιτικές που στηρίχθηκαν στο δημόσιο δανεικό χρήμα και δημιουργούσαν ελλείματα και χρέη, δεν επέφεραν μόνο οικονομική κρίση και ακραία ανθρωπιστική φτώχια, αλλά ανέδειξαν την πλήρη απουσία βασικών δομών για την ανάπτυξη της χώρας και την προστασία των αδυνάτων. Βασικές δομές που είναι απαραίτητες και αυτονόητες σε κάθε οργανωμένο και προοδευτικό κράτος : Περιουσιολόγιο, δίκαιο σύστημα φορολόγησης, αποτελεσματική δημόσια διοίκηση, αξιοποίηση τεχνολογιών.
Μια τέτοια βασική δομήπου θα εξασφάλιζε μια αξιόπιστη πολιτική γης, είναι το Εθνικό Κτηματολόγιο.Αποτελεί βασικό αναπτυξιακό εργαλείο και προαπαιτούμενο για οποιοδήποτε σχεδιασμό, προκειμένου να διασφαλιστεί τόσο η δυναμική ανάπτυξη,όσο και η ποιότητα ζωής των πολιτών της χώρας.Σε κάθε οργανωμένο και προοδευτικό κράτος το κτηματολόγιο έχει ολοκληρωθεί.Κάθε Κυβέρνηση είτε φιλελεύθερη είτε σοσιαλδημοκρατική το έχει ολοκληρώσει. Είναι κρίσιμος παράγοντας κοινωνικού, οικονομικού, περιβαλλοντικού και δημοκρατικού σχεδιασμού. Πόσο θα άλλαζε λ.χ. η διαδικασία αδειοδοτήσεων για δημόσια ή ιδιωτικά έργα, μικρή ή μεγάλη επένδυση αν είχαμε κτηματολόγιο, δηλαδή χωρική περιγραφή των ακινήτων, πάνω στην οποία να στηριχθούν οι ρυθμίσεις προστασίας περιβάλλοντος, πολιτιστικών αγαθών κ.ά. ;
Ποιοι ήταν όμως οι λόγοι που δεν ολοκληρώθηκε 23 χρόνια μετά τη θεσμοθέτησή του; Ποιοι ήταν οι λόγοι που κατασπαταλήθηκαν πάνω από 2 δις € προκειμένου να ολοκληρωθεί περίπου το 10 % του ελληνικού χώρου; Γιατί σε 20 χρόνια καταγράφτηκε το 20% των δικαιωμάτων και τα τελευταία 2,5 χρόνια το 10%; Γιατί χρειάστηκαν 15 χρόνια περίπου για την κύρωση του 1% των δασικών χαρτών; Μήπως ήταν πολιτική επιλογή όντως να μην ολοκληρωθεί το Κτηματολόγιο και οι δασικοί χάρτες, να συγκαλύπτονται τα κάθε λογής συμφέροντα, οι καταπατήσεις της δημόσιας γης και να έχουμε ένα υδροκεφαλικό δημόσιο με πολύπλοκους μηχανισμούς, που ενώ χρησιμοποιήθηκε ασύστολα μέσω πελατειακών σχέσεων, απαξιώθηκε σταδιακά, θεωρώντας άχρηστο το δημόσιο χαρακτήρα βασικών αναπτυξιακών δομών;
Καλωσορίζουμε, λοιπόν, την απόφαση των δύο Υπουργείων – Περιβάλλοντος & Δικαιοσύνης – για τη νέα δομή.Γιατί το Εθνικό Κτηματολόγιο είναι και πρέπει να παραμείνει δημόσια περιουσία και ως εκ τούτου επιβάλλεται να διενεργηθεί από δημόσιο φορέα υπέρ του συμφέροντος του συνόλου της κοινωνίας και την εξασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζόμενων.Και αυτό γιατί έχει ΚΑΙ κοινωνικό χαρακτήρα, καθώς επιδρά στη διασφάλιση των δικαιωμάτων, την προστασία του περιβάλλοντος, τον έλεγχο και την διαφάνεια στις χρήσειςγης, την ανάπτυξη υποβαθμισμένων περιοχών και την ανάπτυξη της αγοράς ακινήτων σε αυτές με παράλληλη χαρτογράφηση απομονωμένων περιοχών, την διευκόλυνση των επενδύσεων την οργάνωση της αγοράς ενοικίων, αγροτικής γης, αστικών ακινήτων κλπ.
Αναφέρθηκε ο προηγούμενος ομιλητής στην κατάργηση των υποθηκοφυλακείων. Δεν υπάρχει πουθενά στην Ευρωπαϊκή Ένωση ιδιωτικός φορέας κτηματολογίου. Παγκοσμίως, όπως αναδεικνύει η έκθεση Κτηματολόγιο 2014, η στρατηγική της σχεδίασης, της διαχείρισης και του ελέγχου λειτουργίας των συστατικών στοιχείων ενός κτηματολογικού συστήματος, δηλαδή της νομικής και χωρικής καταχώρισης της ακίνητης περιουσίας γίνονται, σε περίπου τις μισές χώρες, από τον ίδιο οργανισμό, που ανήκει σε όλες τις περιπτώσεις στο δημόσιο. Σε καμία χώρα δεν έχει απωλέσει το κράτος τον έλεγχο για την κατάρτιση και διαχείριση του κτηματολογίου. Παραμένει δημόσια αποστολή.
Όπως ανέφερε ο Υπουργός Γιώργος Σταθάκης, στόχος μας είναι το τέλος του 2020 να έχει ολοκληρωθεί το 75% της κτηματογράφησης της χώρας. Το υπόλοιπο 25% είναι αμφισβητούμενα ακίνητα λόγω αυτής καθ΄αυτής της μη ύπαρξης του Εθνικού Κτηματολογίου.
Τέλος θα ήθελα να τονίσω, κ. Υπουργέ, και ως προς το Κτηματολόγιο με την κατάργηση των Υποθηκοφυλακείων και ως προς τις λατομικές ζώνες, για τις οποίες μπαίνουν κανόνες σ΄αυτό το νομοσχέδιο, θα πρέπει να διακρίνουμε ειδικές ρυθμίσεις για τα νησιά μας. Υπάρχουν λατομεία που δεν εξασφαλίζουν τις προϋποθέσεις, αλλά είναι δύσκολο για τους νησιώτες να βρουν λατομικό υλικό από αλλού. Για την υπαγωγή των Υποθηκοφυλακείων στον ενιαίο φορέα μέσα, σε 24 μήνες θα πρέπει να ολοκληρωθεί το Εθνικό Κτηματολόγιο στη συγκεκριμένη περιοχή.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η κάθε λογής καταστροφολογία ή εκλογολογία δείχνει όχι μόνο παντελή έλλειψη επιχειρημάτων για να βγει η χώρα από την κρίση, αλλά και έλλειψη αξιοπιστίας. Προτάσεις έχει ανάγκη η Χώρα, έχουμε υποχρέωση να συμβάλλουμε σ΄αυτό το διάλογο και δεν μπορεί κανείς να κρύβεται.
Αθήνα, 15-1-2018
Αφροδίτη Θεοπεφτάτου
Βουλευτής Κεφαλονιάς & Ιθάκης