Ενα πακέτο μέτρων και μεταρρυθμίσεων που θα είναι πολύ πιο βαρύ από την τελευταία ελληνική πρόταση θα πρέπει να καταθέσει σήμερα η κυβέρνηση στην προσπάθεια επίτευξης συμφωνίας και στο πλαίσιο της διαμόρφωσης του νέου προγράμματος που αιτήθηκε χθες. Σύμφωνα με πληροφορίες, την κυβέρνηση συνδράμει και ομάδα Γάλλων εμπειρογνωμόνων, με επικεφαλής τον εκπρόσωπο της Γαλλίας στο Εuroworking Group, Μπρούνο Μπεζάρ. Επίσης, η κυβέρνηση έχει άλλη μία ομάδα τεχνοκρατών που δουλεύει πάνω στο θέμα της κατάρτισης ενός αποδεκτού πακέτου, με επικεφαλής τον Κορεάτη Γκλεν Κιμ, που βρίσκεται κοντά στο οικονομικό επιτελείο εδώ και μήνες.
Πάντως, το κλείσιμο των τραπεζών, η επιβολή των μέτρων ελέγχου κίνησης κεφαλαίων (capital controls) και γενικότερα η αβεβαιότητα που επέστρεψε με πολύ πιο έντονο τρόπο μετά τη διακοπή των διαπραγματεύσεων έχουν ανεβάσει τον λογαριασμό των μέτρων που πρέπει να παρουσιάσει η Αθήνα. Ειδικότερα, τα θέματα στα οποία υπήρχε διαφορά πριν από τη διακοπή των διαπραγματεύσεων και στα οποία θα πρέπει να επιδείξει διάθεση σύγκλισης η κυβέρνηση είναι:
1. Δημοσιονομικά: Η αβεβαιότητα, τα capital controls και το κλείσιμο των τραπεζών έχουν εκ των πραγμάτων οδηγήσει σε επί τα χείρω αναθεώρηση της πρόβλεψης για την πορεία της ελληνικής οικονομίας φέτος και κατ’ επέκταση τα επόμενα χρόνια. Ετσι, αντί πρόβλεψης για ανάπτυξη 0,5% το 2015, πλέον γίνονται εκτιμήσεις για ύφεση της τάξης του 3% (αν δεν ομαλοποιηθεί άμεσα η κατάσταση στο τραπεζικό σύστημα, μπορεί και μεγαλύτερη). Αυτή η εξέλιξη οδηγεί στην ανάγκη λήψης περισσότερων μέτρων για να επιτευχθεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος φέτος ύψους 1% του ΑΕΠ, 2% του ΑΕΠ το 2016, 3% του ΑΕΠ το 2017 και 3,5% του ΑΕΠ το 2018. Στο πλαίσιο αυτό εκτιμάται ότι τα μέτρα ύψους 8 δισ. ευρώ που είχε παρουσιάσει η Ελλάδα για το 2015 και το 2016 θα πρέπει να αυξηθούν κατά περίπου 2 δισ. κατ’ έτος, ανεβάζοντας τον συνολικό πήχυ των παρεμβάσεων στα επίπεδα των 12 δισ. για τη διετία. Πάντως, οριστικά νούμερα δεν υπάρχουν και αυτά θα διαμορφωθούν στις σημερινές συζητήσεις που θα γίνουν μεταξύ των εκπροσώπων των δανειστών που θα βρεθούν στις Βρυξέλλες, ενώ δεν αποκλείεται μετά την κατάθεση των ελληνικών προτάσεων και την πρώτη αξιολόγησή τους από τους δανειστές να υπάρξουν και συζητήσεις μεταξύ των δύο πλευρών. Αλλωστε, για τον λόγο αυτό έχει παραμείνει στις Βρυξέλλες και ο κ. Ευ. Τσακαλώτος.
2. ΦΠΑ: Είναι πολύ πιθανό η Αθήνα να χρειαστεί να υποχωρήσει στο θέμα της κατάργησης της έκπτωσης του 30% στα νησιά, όπως ζητούσαν οι δανειστές.
3. Φορολόγηση αγροτών: Οι θεσμοί ζητούσαν να καταργηθούν όλες οι φοροαπαλλαγές και να αυξηθεί ο συντελεστής φορολόγησης των αγροτών από το 13% στο 26%. Η Αθήνα δεχόταν αλλαγές στον συντελεστή φορολόγησης των αγροτών, χωρίς ωστόσο να προσδιορίζει ποιες θα είναι, αλλά όχι κατάργηση των φοροαπαλλαγών. Δεν αποκλείεται να πρέπει η ελληνική πρόταση να γίνει πιο συγκεκριμένη πλέον.
4. Ασφαλιστικό: Η αύξηση των ορίων ηλικίας στις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα (με την ψήφιση του σχετικού νόμου), το πέναλτι θα οδηγεί σε μείωση κατά 16%, για κάθε έτος πρόωρης συνταξιοδότησης, ενώ η κατάργηση του ΕΚΑΣ θα ολοκληρωθεί το 2019 (το ενδεχόμενο άμεσων μειώσεων παραμένει ανοικτό). Επίσης, ενδέχεται να αυξηθεί αναδρομικά, από 1/1/2015, η εισφορά υπέρ υγείας από 4% σε 6% για την κύρια σύνταξη και από 0% σε 6% για την επικουρική. Αμεση αναμένεται να είναι και η αύξηση της εισφοράς εργαζομένων στις επικουρικές συντάξεις, από 3% σε 3,5%, ενώ φαίνεται πως εγκαταλείπεται η πρόταση για αύξηση και των εργοδοτικών εισφορών κατά 2,9%.
5. ΑΔΜΗΕ: Οι θεσμοί καθιστούσαν σαφές στην τελευταία πρόταση Γιουνκέρ ότι θα πρέπει να προχωρήσει η αποκρατικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, αλλά η κυβέρνηση το απέρριπτε. Το θέμα είναι βέβαιο ότι θα επανέλθει.