Φθηνότερο κατά 7,5% είναι φέτος το Πασχαλινό τραπέζι και χαμηλότερες κατά 6% οι τιμές για το ελληνικό αρνί στις μεγάλες αλυσίδες Σουπερμάρκετ σε σχέση με το 2013, όπως προκύπτει από έκθεση-αναφορά του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Το μέσο τυπικό καλάθι του 2014 υπολογίζεται στα 40,72 ευρώ μειωμένο κατά 7,57% σε σχέση με το 2013. Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία πτώση στην τιμή παρουσιάζουν το κρασί με μείωση 31%, οι πατάτες με μείωση 26% και τα αυγά με μείωση 25%.
Επιπλέον, αυτό που αξίζει να σημειωθεί σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, είναι πως όπως και το 2013, για άλλη μια χρονιά οι τιμές εμφανίζουν σημαντικό εύρος το οποίο εκτιμάται περίπου σε 40%, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει το καλάθι ανάλογα με τις δυνατότητες του.
Σε αυτή την εξέλιξη, όπως αναφέρει το Ινστιτούτο, σημαντικό ρόλο παίζει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, εκπτωτικών κουπονιών, δωροεπιταγών κλπ εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 5% κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν.
Ειδικά για το νωπό ελληνικό προϊόν η μείωση στην τιμή του αρνιού την Μεγάλη Εβδομάδα 2014 (14 Απριλίου – 19 Απριλίου) συγκριτικά με την αντίστοιχη Μεγάλη Εβδομάδα του 2013 φαίνεται πως θα είναι σημαντικά μεγαλύτερη από την υπόλοιπη αγορά.
Συγκεκριμένα η μέση τιμή για το ελληνικό νωπό αρνί εκτιμάται σε περίπου 6 ευρώ το κιλό τη Μεγάλη Εβδομάδα και εκτιμάται ότι θα φτάσει το μεγάλο Σάββατο σε μέσο όρο περίπου 5,5 ευρώ. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε μείωση της μέσης τιμής στα σουπερμάρκετ κατά 6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Λίγο μεγαλύτερη εκτιμάται ότι θα είναι η μείωση τιμής για το ελληνικό νωπό κατσίκι με την μέση τιμή να διαμορφώνεται λίγο πάνω από τα 6,5 ευρώ το κιλό. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτές οι τιμές είναι ενδεικτικές και βασίζονται σε εκτιμήσεις και πως ανάλογα με τη ζήτηση της Μεγάλης Εβδομάδας αναμένεται να μειωθούν ακόμη περισσότερο, ενώ επίσης δεν περιλαμβάνουν και προωθητικές-εκπτωτικές ενέργειες που πραγματοποιούνται αυτή την περίοδο.
Οι μειώσεις αυτές οφείλονται στην ένταση του ανταγωνισμού λόγω της ύφεσης και την μείωση της κατανάλωσης. Επίσης, η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ από την υπόλοιπη αγορά είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών των σουπερμάρκετ και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους προμηθευτές.
Η έρευνα βασίζεται σε πρωτογενή δεδομένα που συνέλεξαν ερευνητές του ΙΕΛΚΑ από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και αφορούν τις τιμές της μεγάλης εβδομάδας.
Τα προϊόντα που αναλύθηκαν αποτελούν αντιπροσωπευτικά προϊόντα του πασχαλινού τραπεζιού (αρνί ελληνικό, κατσίκι ελληνικό, αυγά 6αδα, τσουρέκι, ξύδι, αλεύρι για όλες τις χρήσεις, μουστάρδα, φέτα, γιαούρτι, κρασί μοσχοφίλερο, πατάτες, ντομάτες) για τους Έλληνες καταναλωτές και η επιλογή τους έγινε από εξειδικευμένα στελέχη της αγοράς με πολυετή εμπειρία στον χώρο