Με αφορμή δημοσιεύματα στον τοπικό Tύπο σχετικά με το μέτρο της ποσόστωσης για τους υποψήφιους από την Κεφαλονιά λόγω των σεισμών και επειδή έγινε αναφορά σε ανακοίνωση του Κέντρου Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού Αργοστολίου αισθανόμαστε την ανάγκη και υποχρέωση να διευκρινίσουμε το θέμα , ώστε να μην δημιουργούνται παρανοήσεις στην κοινή γνώμη.
- ́Εχει καθυστερήσει από την Πολιτεία η πλήρης αποκατάσταση των ζημιών από τους σεισμούς τόσο στις κατοικίες όσο και στις δημόσιες υποδομές και στις μεταφορές (κατάσταση οδικού δικτύου). Τα σχολεία της Παλικής στεγάζονται σε κοντέινερς που δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους ή σε χώρους εντελώς ανεπαρκείς (π.χ. Γυμνάσιο Αγίας Θέκλης).
Η αλήθεια είναι πως το πρόβλημα αφορά κυρίως τους μαθητές από την Παλική, αλλά και ολόκληρος ο Νομός έχει υποστεί μία αναστάτωση σε σχέση με την προ σεισμών κατάσταση. Αναλογιστείτε π.χ. την ταλαιπωρία που υφίσταται όλη τη χρονιά ο μαθητής από την Έρισο που έρχεται στο Αργοστόλι για φροντιστηριακά μαθήματα με το συγκεκριμένο οδικό δίκτυο μετά το κλείσιμο του δρόμου του Χάρακα.
- Τα περισσότερα σχολεία του Νομού το σχολικό έτος 2014-2015 ξεκίνησαν με μεγάλες ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό και ακόμα και για μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικώς έγιναν στη μέση της χρονιάς προσλήψεις καθηγητών, με αποτέλεσμα να διδαχθούν ελλιπέστατα τα μαθήματα αυτά.
- Το μέτρο της ποσόστωσης ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΗΚΕ ΚΑΤΑ ΤΗ ΛΗΞΗ ΤΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ . Επομένως, κανείς υποψήφιος (που είχε τουλάχιστον σοβαρές βλέψεις για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση) ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΣΤΗΡΙΧΘΕΙ ΣΕ ΑΥΤΟ, αλλά έπρεπε να προετοιμαστεί σαν να μην επρόκειτο να ισχύσει το μέτρο. Εξάλλου είναι γνωστό ότι η προετοιμασία για τις Πανελλήνιες ξεκινά το αργότερο το καλοκαίρι της Β ́ προς Γ ́ Λυκείου, δηλαδή το καλοκαίρι του 2014!
- Επίσης οι σεισμοί εκτός από τις συνέπειες στον ψυχισμό και στην ηρεμία των μαθητών στη μελέτη τους είχαν και οικονομικό αντίκτυπο στις οικογένειες των υποψηφίων , μεγεθύνοντας τις συνέπειες της γενικευμένης και επιδεινούμενης οικονομικής κρίσης της χώρας. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα αρκετά μεγάλος αριθμός μαθητών από την Κεφαλονιά να μην έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει φροντιστηριακά μαθήματα σε σχέση με τους υπόλοιπους συνυποψήφιους τους από την υπόλοιπη Ελλάδα.
Για όλους τους παραπάνω λόγους το μέτρο της ποσόστωσης είναι το ελάχιστο που θα μπορούσε να κάνει η Πολιτεία για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του σεισμού και μάλιστα το πιο ανέξοδο για το κράτος και να τονίσουμε πως το μέτρο της ποσόστωσης ήταν αποτέλεσμα πλατιάς κινητοποίησης της ΕΛΜΕ-ΚΙ ,των μαθητών, των γονέων και τοπικών φορέων καθώς και της Ανωτάτης Συνομοσπονδίας Γονέων Ελλάδας.
Ανεξάρτητα από το αν συμφωνούμε με τον τρόπο που εφαρμόζεται το ευνοϊκό αυτό μέτρο και χωρίς να παρανοούμε ότι το μέτρο αυτό μπορεί να δημιουργήσει στρεβλώσεις και ανισότητες, πρέπει να λάβουμε υπόψη πως για κάθε μέτρο ή ενέργεια έχει μεγάλη σημασία , ο τρόπος που θα χρησιμοποιηθεί από τον ευεργετούμενο.
Διευκρινίσεις – Παρατηρήσεις:
- Οι θέσεις που προβλέπονται από το μέτρο της ποσόστωσης ΕΙΝΑΙ ΚΑΘ ́ ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΤΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ ΕΙΣΑΚΤΕΩΝ και επομένως οι υποψήφιοι από την Κεφαλονιά ΔΕΝ «ΥΦΑΡΠΑΖΟΥΝ» ΚΑΜΙΑ ΘΕΣΗ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΣΥΝΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΛΛΑΔΑ.
- Το ότι δίνονται οι 436 επιπλέον θέσεις σε ΑΕΙ και ΤΕΙ για τους υποψήφιους από το Νομό ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΘΑ ΕΙΣΑΧΘΟΥΝ ΟΛΟΙ ΣΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΝ. Και εξηγούμε γιατί: Προσφέρεται ΣΕ ΚΑΘΕ ΤΜΗΜΑ ΑΕΙ Η ΤΕΙ ΜΙΑ (01) ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΘΕΣΗ [εκτός από 11 τμήματα που προβλέπονται ΔΥΟ (02) θέσεις για το καθένα]. Επομένως, το αν θα εισαχθεί κάποιος Κεφαλονίτης στο τμήμα αυτό εξαρτάται από το πόσοι άλλοι Κεφαλονίτες θα δηλώσουν το τμήμα αυτό και με ποια βαθμολογία σε σχέση με αυτόν.
- Στα «περιζήτητα τμήματα» (π.χ. ΙΑΤΡΙΚΗ , ΝΟΜΙΚΗ) ΔΕΝ ΜΠΑΙΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ που να μην έχει γράψει καλά και να μην έχει προσπαθήσει σε όλη τη διάρκεια των σπουδών στο Λύκειο, όπως φαίνεται από τις ΒΑΣΕΙΣ ΤΟΥ 2014 ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΣΟΣΤΩΣΗ: ΒΑΣΕΙΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ « ΚΕΦΑΛΟΝΙΤΕΣ» ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2013-2014
ΙΑΤΡΙΚΗ ΑΘΗΝΑΣ 19.207 ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗΣ ΠΑΤΡΑΣ 15.797
ΙΑΤΡΙΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 18.648 ΝΟΜΙΚΗ ΑΘΗΝΑΣ 18.208
ΙΑΤΡΙΚΗ ΠΑΤΡΑΣ 18.947 ΝΟΜΙΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 18.004
ΙΑΤΡΙΚΗ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ 18.196 ΝΟΜΙΚΗ ΘΡΑΚΗΣ 17.473
ΙΑΤΡΙΚΗ ΛΑΡΙΣΑΣ 17.167 ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΠΑΝΤΕΙΟ 17.026
ΙΑΤΡΙΚΗ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ 18.189 ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΕΚΠΑ 17.267
ΙΑΤΡΙΚΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ 17.886 ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 16.530
ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑΣ 16.682 ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΡΕΘΥΜΝΟ 17.353
ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ 16.332
Άρα, ΚΑΝΕΝΑΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ δεν θα περάσει σε «περιζήτητες» σχολές με την ποσόστωση, αν ο ίδιος και η οικογένειά του δεν έχουν κάνει ένα τιτάνιο αγώνα με μεγάλο ψυχικό και οικονομικό κόστος σε ένα εξετασιοκεντρικό και άκρως ανταγωνιστικό εκπαιδευτικό σύστημα.
- Θεωρητικά, θα μπορούσαν να μπουν όλοι οι υποψήφιοι ΣΕ ΚΑΠΟΙΟ – ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ΟΜΩΣ ΔΗΛΑΔΗ- ΤΜΗΜΑ, αν δηλώσουν προτίμηση ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΠΕΔΙΩΝ που έχουν πρόσβαση και αν συνεννοούνταν εκ των προτέρων όλοι μαζί για τη σειρά δήλωσης προτίμησης. Κάτι τέτοιο φαίνεται να είναι πρακτικά αδύνατο. Αλλά με δεδομένο ότι για κάποια τμήματα απαιτούνται ειδικά μαθήματα (π.χ. Ξένη Γλώσσα, Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο, Αρμονία) και δεν μπορούν να δηλωθούν από τους υποψηφίους που δεν εξετάστηκαν σε αυτά ή που εξετάστηκαν, αλλά δεν πέτυχαν βαθμολογία τουλάχιστον Δέκα (10) που απαιτείται για τα ειδικά μαθήματα, συμπεραίνουμε ότι ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΝΑ ΔΗΛΩΣΟΥΝ ΟΛΑ ΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ.
- Πράγματι, την περυσινή χρονιά παρατηρήθηκε το φαινόμενο αρκετοί υποψήφιοι επωφελούμενοι του μέτρου της ποσόστωσης να εισαχθούν σε σχολές με απαιτήσεις δυσανάλογες των δυνατοτήτων τους. Αλλά αυτό είναι και πάλι σχετικό για τους εξής λόγους και η κάθε περίπτωση πρέπει να εξετάζεται χωριστά:
Ι. Δεν γνωρίζουμε αν η χαμηλή βαθμολογία των υποψηφίων αυτών οφείλεται ή όχι σε κάποιο εξωγενή παράγοντα (π.χ οικογενειακό ή προσωπικό πρόβλημα ή θέμα υγείας κτλ.) που συγκυριακά εμφανίστηκε στην Γ ́ Λυκείου και δεν του επέτρεψε να αποδώσει στις εξετάσεις ανάλογα με την προετοιμασία που είχε κάνει.
ΙΙ. Ο κάθε μαθητής έχει δυνατότητες και ικανότητες που μπορεί να μην του δόθηκε η ευκαιρία να αναπτύξει και χρησιμοποιήσει στη διάρκεια των σπουδών του είτε επειδή δεν μπορούσε να αποδίδει σε όλα τα αντικείμενα που διδάσκονται στο Λύκειο ή στον τρόπο διδασκαλίας και την απαιτούμενη «αποστήθιση» . Όταν, λοιπόν – μέσω της ποσόστωσης – του δίνεται η δυνατότητα να εισαχθεί σε σχολή ή τμήμα, του οποίου το αντικείμενο σπουδών είναι στον πυρήνα των ενδιαφερόντων του, έχει ένα σοβαρό κίνητρο να κινητοποιηθεί στην κατεύθυνση της πιο συστηματικής μελέτης του αντικειμένου αυτού.
Και έχουμε περιπτώσεις μαθητών μας με χαμηλές επιδόσεις στις Πανελλήνιες του 2014 ,που εισήχθησαν σε σχολές ή τμήματα «υψηλών» απαιτήσεων και τα καταφέρνουν πάρα πολύ καλά και περνούν επιτυχώς τα μαθήματα στις σχολές τους.
Δεν υπονοούμε ότι αυτό είναι ο κανόνας, αλλά είναι πολύ σημαντικό κάποιοι υποψήφιοι, έστω και με αυτή τη διαδικασία να βρουν το δρόμο στις σπουδές τους.
ΙΙΙ. Οι βάσεις των σχολών δεν αντικατοπτρίζουν κατ ́ ανάγκη και τη δυσκολία του προγράμματος σπουδών του κάθε τμήματος , καθώς οι βάσεις διαμορφώνονται από πολλούς και ετερόκλητους παράγοντες (κυρίως η πόλη και η ζήτηση για το τμήμα αυτό).
ΙV. Ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων των Πανελληνίων εξετάσεων πανθομολογουμένως (και φέτος πράγματι ήταν το αποκορύφωμα σε κάποια μαθήματα) είναι πολύ πιο πάνω από τις δυνατότητες του μέσου μαθητή Λυκείου.
- Αυτό που έχει σημασία επομένως, είναι οι μαθητές ΝΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΟΥΝ ΣΩΣΤΑ ΤΟ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ , αφού έχουν πρώτα μελετήσει όλα τα τμήματα που υπάρχουν στα Επιστημονικά Πεδία που δηλώνουν (αντικείμενο σπουδών, επαγγελματικά δικαιώματα , τομείς απασχόλησης κτλ.) με ΒΑΣΙΚΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΤΗΝ ΠΡΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥΣ για το κάθε τμήμα και πώς αυτό ανταποκρίνεται στις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους.
Και επί τη ευκαιρία να τονίσουμε την αναγκαιότητα να συμμετάσχουν οι υποψήφιοι στις Ενημερωτικές Συναντήσεις που διοργανώνει το ΚΕΣΥΠ για τη σωστή συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου.
- Δεν θα πρέπει οι υποψήφιοι να «παρασυρθούν» από το γεγονός ότι μπορούν να δηλώσουν και άλλα τμήματα με «υψηλές» βάσεις , επειδή πιθανόν κατά την αντίληψή τους – ή περισσότερο κατά τη γνώμη των άλλων – τα τμήματα αυτά οδηγούν σε επαγγέλματα με «κύρος» ή «καταξίωση» και να παραβλέψουν «ταπεινά» τμήματα με χαμηλές βάσεις που μπορεί αφενός να είναι συμβατά με τα ενδιαφέροντά τους και αφετέρου να τους δώσουν μία καλύτερη πρόσβαση στην αγορά εργασίας σε σχέση με «περιζήτητες» σχολές.
8 . Εξαρτάται επομένως από τους υποψηφίους και από όσους τους επηρεάζουν άμεσα ή έμμεσα στις επιλογές των σπουδών του το πώς θα χρησιμοποιήσουν αυτή την ευκαιρία με το μέτρο της ποσόστωσης που τους δίνεται προς όφελός τους.
- Δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να δημιουργούνται ενοχές στους μαθητές μας ούτε περισσότερο να στιγματίζονται , επειδή θα κάνουν χρήση ενός αντισταθμιστικού μέτρου για τις αρνητικές συνέπειες από τους σεισμούς, με τις όποιες επιφυλάξεις μας εκφράστηκαν και παραπάνω.
Με εκτίμηση,
Δημήτρης Ζαβιτσιάνος
Αικατερίνη Πετρούτσου
Σύμβουλοι Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού ΚΕ.ΣΥ.Π Αργοστολίου