Εγκαινιάστηκε με επιτυχία η ατομική έκθεση Αγιογραφίας της βραβευμένης αγιογράφου Μαριλένας Φωκά με τίτλο ‘’EN TOYTΩ NIKA (IN HOC SIGNO VINCES)’’ στο χώρο του Μουσείου Εθνικής Αντίστασης, στην Ηλιούπολη, Μαρίνου Αντύπα 134.
Στην έκθεση η Αγιογράφος παρουσίασε 47 περίπου γνωστές Αγιογραφίες και τρεις καινούργιες εικόνες Αγίων Βυζαντινών Αυτοκρατόρων, των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, του Αγίου Νικηφόρου Φωκά και του Αγίου Δούκα Ιωάννη Βατάτζη.
Πρόκειται για τους τρείς Αυτοκράτορες που Αγιοποιήθηκαν καθώς “ με την εξωτερική πολιτική και τις καινοτομίες τους έχουν προσφέρει τα μέγιστα στην Βυζαντινή Αυτοκρατορία αλλά και στην Ορθοδοξία ‘’ όπως τονίζει η Αγιογράφος στο κείμενο της διάλεξης που θα δώσει την ίδια μέρα σχετικά με τη διακυβέρνηση του Βυζαντίου από τους προαναφερθέντες, την σχέση τους με το όραμα του Κωνσταντίνου ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ αλλά και την Αγιογράφησή τους.
Κυρίαρχες εικόνες επίσης που εκτέθηκαν ήταν μια ακόμη εκδοχή της Παναγίας του Καζάν, οι στρατηλάτες Άγιοι :Λεόντιος, Δημήτριος, Γεώργιος και Φανούριος, άλλες αποτυπώσεις της Παναγίας κ .α.
Την έκθεση προλόγισε ο Θεωρητικός – Ιστορικός Τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς που επεσήμανε μεταξύ άλλων:
’’ Η παραστατική όσμωση των αγιογραφιών της Μαριλένας Φωκά με δύναμη βαρύτητας και συνείδησης εμπεριέχει τη ακριβή χρήση του φωτεινού χρώματος σε συνδυασμό με την άρτια σχηματισμένη γραμμή και σχεδίαση.
Οι δημιουργίες της αναδίδουν ευλάβεια ,κατανυκτική αρμονία και προσήλωση στο μεγαλείο του ένθεου ιδανικού. Εξερευνούν και ανασύρουν την απόλυτη αλήθεια της πίστης μέσα από τη προοπτική της λεπτομέρειας, τους εκστατικούς κυματισμούς και την απαλότητα της κίνησης. Εκφράζουν απερίσπαστα τη βιωματική συνομιλία και την ενδόμυχη, εσωτερική φωνή της αγιογράφου που συνειρμικά απορρέει από την τόνωση της αυτογνωσίας’’
Στην έκθεση παρουσιάστηκε εικόνα της Θεοτόκου ,της κόρης της αγιογράφου Θάλειας –Βαρβάρας Τρανταλίδου για πρώτη φορά στο κοινό. Επίσης πίνακας της εικαστικού Θάλειας Μαγδαληνού.
Όλες οι συμμετέχουσες έλαβαν τιμητική διάκριση από την Ενωση Καλλιτεχνών και Λογοτεχνών Ηλιούπολης.
Η Μαριλένα Φωκά παρουσίασε στο κοινό οικογενειακό έγγραφο του παππού της από την συμμετοχή του στο δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο το οποίο έχει παραχωρήσει στο Μουσείο Εθνικής Αντίστασης Ηλιούπολης.
Στα πλαίσια της έκθεσης η Αγιογράφος και κριτικός βιβλίου Μαριλένα Φωκά (ΜΑ) έδωσε διάλεξη για την βραβευμένη από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και άλλους επιστημονικούς φορείς ποιητική συλλογή του Λεόντιου Πετμεζά :‘’ΑΡΧΕΙΟ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ’’.
Μεταξύ άλλων ανέφερε:
‘’ Στην ποιητική συλλογή ΑΡΧΕΙΟ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ του Λεόντιου Πετμεζά διαμφισβητείται καταλυτικά η ουσιώδης βάση του Νιτσεϊκού φιλοσοφικού ιδεώδους. Η δημιουργία και αυτοπραγμάτωση του ΥΠΕΡΗΡΩΑ που είναι το κυρίαρχο μοντέλο των σύγχρονων κοινωνιών δεν φαίνεται να είναι εφικτή στο δοσμένο κοινωνικό πλαίσιο που περιγράφεται στην εν λόγω συλλογή. Οι μορφές του, που εντάσσονται με αμεσότητα στο λόγο, ένα ζευγάρι σε διάλογο, έχουν έντονο το στοιχείο του αντιήρωα. Ξεκινούν ένα ταξίδι αυτογνωσίας τη στιγμή που έρχονται αντιμέτωποι με την οδυνηρή συνειδητοποίηση μιας ουσιαστικής έλλειψης : αυτής της ελευθερίας τους…..
Κυρίαρχο μοτίβο στο ΑΡΧΕΙΟ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ είναι η προσδοκώμενη ελευθερία που ταυτίζεται με τη γνώση και το φως. Το φως, μια αυθύπαρκτη οντότητα, φορέας χαράς και ευτυχίας που η επίδραση του είναι μεν καταλυτική αλλά η ουσία του δεν έχει πλήρως κατανοηθεί . Στο Χριστιανισμό μιλάμε για το Άκτιστο Φως, και την Τρισήλιο Θεότητα και σε άλλες θρησκείες για απλώς για Φώτιση” …..
Ο στίχος είναι ελεύθερος, ο λόγος αφαιρετικός που καλεί τον ακροατή να συμπληρώσει το νόημα του, οι λέξεις αιχμηρές και τα νοήματα κατά παράθεση καταδεικνύουν την αδυναμία της ολοκλήρωσης της ανθρώπινης ύπαρξης . Το σκηνικό συμπληρώνεται κατάλληλα με τα σχεδιαστικά συμπλέγματα του εικαστικού καλλιτέχνη Κώστα Ευαγγελάτου με τις αιχμηρές απολήξεις, τους λαβυρινθώδεις σχεδιασμούς και τα επαναλαμβανόμενα σε σημεία μοτίβο, που είτε ενσωματώνονται στο κείμενο και αποτελούν ένα σώμα με αυτό μεταφέροντας δυνατότερο το ίδιο μήνυμα του ποιητή , είτε στέκονται απέναντι από αυτό και το αντικατοπτρίζουν’’.
Ή έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της Ένωσης Λογοτεχνών και Καλλιτεχνών Ηλιούπολης ‘’Το Εργαστήρι’’.
Η επιμέλεια της έκθεσης έγινε από την Μαριλένα Φωκά και τον Λεόντιο Πετμεζά.