Του Θανάση Λαμπρόπουλου
Τέρμα, “εδώ και τώρα”, σε όσους χειρίζονται μικρά η μεγάλα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής χωρίς να διαθέτουν όλα τα προβλεπόμενα πιστοποιητικά ναυτικής ικανότητας, θέτοντας έτσι σε άμεσο κίνδυνο τόσο στους εαυτούς τους, και σε όσους επιβαίνουν στα σκάφη τους, αλλά σε παραπλέοντα και σε λουόμενους, προσδοκά να βάλει το Αρχηγείο της Ελληνικής Ακτοφυλακής, αφού κάθε χρόνο δεν είναι και λίγοι αυτοί που αφήνουν την τελευταία τους πνοή στις ελληνικές θάλασσες και τα πελάγη.
Έτσι, και αφού πρώτα τα τελευταία 4 χρόνια (2008-2013), θρηνήσαμε 9 θανάτους, το τελευταίο ήταν πέρυσι τέτοια εποχή ένας 10χρονος στην Μύκονο, ο Αρχηγός του Λ.Σ Αντιναύαρχος Θανάσης Αθανασόπουλος με κατεπείγουσα έγγραφη διαταγή του προς όλους τους Λιμενάρχες της χώρας ζητά να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι σε όσους “κυβερνούν” όχι μόνο ιδιωτικά ταχύπλοα σκάφη και καθημερινά τους καλοκαιρινούς μήνες “αλωνίζουν” τις θάλασσες(ειδικά των νησιών),χωρίς να τηρούν τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλούς πλεύσης, αλλά και σε διαφόρους “επαγγελματίες” ψευτοκαπεταναίους που μέχρι και σήμερα με την ανοχή μάλλον των τοπικών λιμεναρχείων αν και δεν διαθέτουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά που τους δίνουν το δικαίωμα ασκούν το επάγγελμα του ναυτικού, μεταφέρουν με μικρά αλλά και μεγάλα ΕΓ/ΤΡ(επιβατηγά-τουριστικά σκάφη)επιβάτες ανάμεσα τους και μικρά παιδιά.
Στην Διαταγή του ο ΑΡΧΗΓΟΣ του Λ.Σ ζητά από τους υφιστάμενους του αξιωματικούς να ξεκινήσουν από την λήψη της οι αυστηρότατοι έλεγχοι αλλά και η επιβολή αυστηρότατων κυρώσεων σε όλους όσους αποδεδειγμένα είτε δεν διαθέτουν τα προβλεπόμενα(άδεια χειριστού ταχύπλοου),είτε η άδεια που κατέχουν είναι ακόμα και ΠΛΑΣΤΗ, αφού είναι γνωστό τοις πάση ότι μέχρι και πρότινος κάποιοι εκτός και εντός του Λιμενικού είχαν στήσει κύκλωμα έκδοσης πλαστών πιστοποιητικών ικανότητας.
Στο ίδιο έγγραφο του Αρχηγού αντιναύαρχου Θανάση Αθανασόπουλου, το οποίο μάλιστα έχει σταλεί και στους επικεφαλείς ανώτατους αξιωματικούς των Περιφερειών επεξηγεί ότι οι αυστηρότατες κυρώσεις σε όσους αποδεδειγμένα παρανομούν θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή, να “πέσουν βροχή”, ενώ συνιστά την προσοχή στις σχετικές διατάξεις που αφορούν την εκκίνηση, και την επιστροφή τους στις ακτές όλων των ταχύπλοων σκαφών, την πλεύση τους εντος διαύλου όπου τα όρια ταχύτητας είναι περιορισμένα, την τήρηση των αποστάσεων ασφάλειας από τις προειδοποιητικές σημαδούρες λουόμενων(όχι σε μικρότερη των 100 μ. ενώ αν δεν υπάρχουν σημαδούρες όχι μικρότερη των 200 μ.).
Ο Αρχηγός του ΛΣ Θ. Αθανασόπουλος
Πάντως όσα και να σταλούν σε όλα τα νησιώτικα λιμεναρχεία οι ΠΑΡΑΝΟΜΙΕΣ των καπεταναίων του ΓΛΥΚΟΥ ΝΕΡΟΥ θα υπάρχουν αφού σύμφωνα , με έμπειρους και διπλωματούχους ΠΛΟΙΑΡΧΟΥΣ εμπορικού ναυτικού, είτε οι έλεγχοι δεν πραγματοποιούνται από τα εντεταλμένα όργανα του Κράτους, αφού ο αριθμός του ποτέ δεν είναι ο προβλεπόμενος και έτσι δεν είναι αρκετοί, είτε λόγω συγγενικών ΔΕΣΜΩΝ δεν είναι σε θέση να επιβάλλουν τον νόμο(αυτό ειδικά αφορά τα ενοικιαζόμενα θαλάσσια μέσα αναψυχής),είτε δεν διαθέτουν τα κατάλληλα πλωτά μέσα για να ριχθούν στο ΣΑΦΑΡΙ των καπεταναίων του ΓΛΥΚΟΥ ΝΕΡΟΥ, οι οποίοι μάλιστα δεν είναι λίγες οι φορές που με την ΑΣΧΕΤΟΣΥΝΗ τους θέτουν σε κίνδυνο ακόμα και την ΠΛΕΥΣΗ των μεγάλων ακτοπλοϊκών πλοίων.
Μόνο πέρυσι και καθ όλη την διάρκεια του καλοκαιριού του ΛΙΜΕΝΙΚΟ πραγματοποίησε 8.882 ελέγχους σε ταχύπλοα σκάφη, από αυτούς τους ελέγχους οι 1020 ήταν στις ΚΥΚΛΑΔΕΣ, ενώ πρωταθλητές των παρανομιών ήταν τα ΙΟΝΙΑ ΝΗΣΙΑ με 1290 ελέγχους και 250 συνολικά παραβάσεις.
Σύμφωνα δε με πληροφορίες οι αρμόδιοι αξιωματικού του Λ.Σ που εποπτεύουν την έκδοση αδειών χειριστών ταχύπλοων σκαφών επεξεργάζονται σχέδιο αλλαγής του τρόπου απόκτησης του σχετικού πιστοποιητικού ναυτικής ικανότητας έτσι ώστε όσοι το ΚΑΤΕΧΟΥΝ να γνωρίζουν αν μη τι άλλο τι ακριβώς είναι το ΣΚΑΦΟΣ, ποια είναι η ΠΛΩΡΗ και ποια η ΠΡΥΜΝΗ του, καθώς επίσης να γνωρίζουν από έξω και ανακατωτά όλους τους ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΠΟΦΥΓΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ ΠΛΟΙΩΝ, κάτι που μάλλον μέχρι και σήμερα ΟΥΔΕΙΣ εκ των κατεχόντων άδεια χειριστού ταχυπλόου ΓΝΩΡΙΖΕΙ.
Πάντως για να αποκτήσει κάποιος άδεια χειριστή ταχύπλοου σκάφους πρέπει να είναι άνω των 18 χρονών και να έχει περάσει την προβλεπόμενη εκπαίδευση σε κάποια από τις ιδιωτικές σχολές που λειτουργούν στην χώρα, ενώ οι εξετάσεις θα πραγματοποιηθούν στα τοπικά ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΑ, και θα είναι τόσο ΓΡΑΠΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ αλλά και ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ με ταχύπλοο σκάφος στο οποίο θα επιβαίνει ένα μέλος της τριμερούς επιτροπής των εξετάσεων και μέχρι 2 εξεταζόμενοι. Το μέλος της επιτροπής που είναι Λιμενικός, ο οποίος θα πρέπει να είναι γνώστης της ναυτικής τέχνης, εξετάζει τον υποψήφιο σε κινήσεις χειρισμών, ελιγμών, πλεύρισης, απολεύρισης, άπαρσης, κίνησης “ανάποδα” στους ελιγμούς, στην πορεία, στην ναυσιπλοΐα, καθώς και στην δυνατότητα αντίδρασης σε εντολές χειρισμού που θα δίνει ο εξεταστής.
Επίσης οι υποψήφιοι που και φυσικά πρέπει να είναι ΑΡΤΙΜΕΛΕΙΣ θα εξεταστούν στην επίδειξη σωστικών-πυροσβεστικων μέσων και στην σωστή χρήση τους, στην ΔΙΑΣΩΣΗ κινδυνεύοντος ατόμου στην θάλασσα, στην ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ τους να αντιδρούν έγκαιρα σε περίπτωση πτώσης ανθρώπου από το σκάφος που χειρίζονται, και στην ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ τους να φέρουν το σκάφος σε τέτοια ασφαλή θέση ώστε να περισυλλέξουν σώο το άτομο σε κίνδυνο, ενώ θα εξεταστούν και στην πιστή τήρηση των κανονισμών ΑΠΟΦΥΓΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ, και στην αναγνώριση ΦΑΝΩΝ και ΣΗΜΑΤΩΝ.
Και αν τότε βαθμολογηθούν με 16 μονάδες, με την προϋπόθεση ότι στην εκτέλεση χειρισμών-ελιγμων έχει βαθμολογηθεί με 7 τουλάχιστον μονάδες ο εξεταστής θα του δώσει το Ο.Κ για την απόκτηση της ΑΔΕΙΑΣ ΧΕΙΡΙΣΤΗ ΤΑΧΥΠΛΟΟΥ ΣΚΑΦΟΥΣ.
Όμως στην διαταγή του Αρχηγού του Λ.Σ επισημαίνεται ότι οι έλεγχοι να εντατικοποιηθούν και σε όλες τις επιχειρήσεις ενοικίασης ΘΑΛΑΣΣΙΩΝ ΜΕΣΩΝ ΑΝΑΨΥΧΗΣ οι οποίες τα τελευταία τουλάχιστον χρόνια λογω έλλειψης ελέγχων ΞΕΦΥΤΡΩΝΟΥΝ σαν ΜΑΝΙΤΑΡΙΑ και μάλιστα από επιχειρηματίες που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις αλλά και τα προσόντα, με αποτέλεσμα κάθε χρόνο να θρηνούμε θύματα αφού οι επιχειρηματίες του είδους που την άδεια εκμίσθωσης έχουν λάβει από το τοπικό λιμεναρχείο, νοικιάζουν τα μέσα που διαθέτουν ακόμα και ΣΕ ΑΝΗΛΙΚΑ ΠΑΙΔΙΑ, ενώ και οι υπάλληλοι τους που χειρίζονται τα προς ενοικίαση μέσα τους δεν διαθέτουν τα προβλεπόμενα έγγραφα ικανότητας.
Πάντως άσχετα με το ποιος είναι και τι επαγγελόταν πριν ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης οι υπάλληλοι που θα χειρίζονται τα μέσα αλλά και θα επιβλέπουν την όλη διαδικασία θα πρέπει σύμφωνα με τον υπάρχοντα νόμο να διαθέτουν ΑΔΕΙΑ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗ θαλασσίου σκι, η ΠΤΥΧΙΟ ΤΕΦΑΑ, η ΑΔΕΙΑ εκπαιδευτή θαλασσίου σκι σε ισχύ κατά τις διατάξεις του Γενικού Κανονισμού Λιμένα(αριθ,.37)
Τα θαλάσσια μέσα αναψυχής είναι τα :ΣΚΙ,ΑΛΕΞΙΠΤΩΤΟ,ΕΛΚΥΘΡΟ,ΔΑΚΤΥΛΙΔΙ,ΜΟΤΟΠΟΔΗΛΑΤΟ(ΑΝΑΜΕΣΑ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΑ JET SKI),IΣΤΙΟΣΑΝΙΔΑ,ΠΟΔΗΛΑΤΟ,ΚΑΓΙΑΚ,HOVER CRAFT,AQYA SCOTER,SEABUGGY ΟΙ χειριστές τους δε σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία πρέπει να είναι απαραίτητα 18χρονων και κάτοχοι ΑΔΕΙΑΣ χειριστή ταχύπλοου, ενώ όλα τα Θ.Μ.Α απαγορεύεται να πλέουν σε απόσταση μικρότερη από 100 μέτρων από το εξωτερικό μέρος των πλωτών σημαντήρων που δείχνουν ότι υπάρχουν λουόμενοι, η δε ταχύτητα τους να μην είναι μεγαλύτερη των 5 κόμβων, απαγορεύεται δε να νοικιάζονται όταν επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες, πριν την ανατολή και μετά την δύση του ηλίου.
Όσον αφορά τους χειριστές τους πρέπει να μην επιβιβάζουν στο θαλάσσιο μέσο που νοίκιασαν άτομα που δεν γνωρίζουν κολύμπι, μεθυσμένα, να μην στέκονται όρθιοι η να κάθονται πάνω στην κουπαστή, να φέρουν όλα τα προβλεπόμενα εφόδια και τέλος να έχουν άδεια εκτέλεσης πλόων από την Λιμενική Αρχή,.
Πάντως πολλοί είναι οι γνώστες-επαγγελματιες του είδους που λένε ότι όλη η “βιομηχανία” των Θαλάσσιων Μέσων Αναψυχής ΥΠΟΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ καθώς διέπεται από έναν πλέον ΓΕΡΑΣΜΕΝΟ νόμο του 1999 και ο οποίος απαιτεί ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ αφού όλα δουλεύουν χωρίς ΚΑΝ ΝΑ ΤΗΡΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΕΙΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ.
Κανείς από τους υπευθύνους αλλά και τους εμπλεκομένους σε αυτό το παιχνίδι του ΚΕΡΔΟΥΣ, δεν γνωρίζει πόσες επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στα ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΣΠΟΡ, ούτε που έχουν τις ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ τους, ούτε αν ΚΑΤΕΧΟΥΝ ΤΑ ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΑ από την σχετική και εν ισχύ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ.
Τέλος ο ΑΡΧΗΓΟΣ του Λ.Σ αντιναύαρχος Θανάσης Αθανασόπουλος ζητά την εντατικοποίηση των ελέγχων σε όλους όσους διαθέτουν και κυβερνούν μικρά επιβατηγά-τουριστικα πλοιάρια(από 5 έως 20 κόρους) που μεταφέρουν από 25-50 επιβάτες σε παραλίες(κυρίως στα Κυκλαδονήσια),και οι οποίοι είτε δεν διαθέτουν όλα τα προβλεπόμενα από τον νόμο πιστοποιητικά ναυτικής ικανότητας είτε δεν ήταν ποτέ εγγεγραμμένοι ναυτικοί, είτε είναι συνταξιούχοι, είτε τις ώρες που δεν κυβερνούν τις τουριστικές λάντζες τους κάνουν άλλα επαγγέλματα.
Στο έγγραφο του ΑΡΧΗΓΟΥ του Λιμενικού τονίζεται ότι όσα είναι χαρακτηρισμένα τουριστικά πλοιάρια και είναι πάνω από 10 κοχ ο κυβερνήτης του πρέπει να διαθέτει ΠΤΥΧΙΟ κυβερνήτη Γ ΤΑΞΗΣ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ, κάτι που όμως προϋποθέτει να έχει θαλάσσια υπηρεσία σε πλοία 3 ετών με ειδικότητα καταστρώματος σε πλοία μέχρι 1500 κοχ, για τους κατόχους απολυτηρίου Γυμνάσιου η άλλης ισότιμης σχολής και θαλάσσια υπηρεσία 18 μηνών με ειδικότητα καταστρώματος σε πλοία 1500 κοχ.
Από την απαιτουμένη θαλάσσια υπηρεσία ο υποψήφιος για την απόκτηση πτυχίου Κυβερνήτη Γ τάξης Εμπορικού Ναυτικού θα πρέπει να έχει εκπαιδεύει τουλάχιστον 12 μήνες σε πλοία πάνω από 75 κοχ στα καθήκοντα υπεύθυνου ΦΥΛΑΚΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ, με την επίβλεψη προσοντούχου αξιωματικού, που θα αποδεικνύεται με σχετική εγγραφή στο εγχειρίδιο κατευθυνόμενης εκπαίδευσης, το οποίο θα ελέγχεται για την κανονική τήρηση από ΑΕΝ Πλοιάρχων και θα χορηγείται η σχετική βεβαίωση.
Επίσης ο υποψήφιος θα πρέπει να έχει περάσει επιτυχώς από ειδικό τμήμα εκπαίδευσης κυβερνητών Δημόσιας Σχολής Εμπορικού Ναυτικού για τους κατόχους απολυτηρίου Γυμνασίου η άλλης ισότιμης σχολής, και να διαθέτει απαραίτητα πιστοποιητικά απο Δ.Σ.Ε.Ν για Γυροπυξίδες, Αυτόματα Πηδάλια, Βυθόμετρα, Δρομόμετρα, RADAR,LORAN,DECCA, Ραδιογωνιόμετρα, περιορισμένης χρήσης GMDSS,σωστικά και πυροσβεστικά μέσα, και πρώτες βοήθειες.
Και μόνο αν είναι κάτοχος αυτών των προβλεπόμενων θα μπορεί να έχει λάβει το πτυχίο Κυβερνήτη Γ Τάξης Εμπορικού Ναυτικού, και να κυβερνά επιβατηγό-τουριστικο πλοιάριο με επιβάτες.